Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: järviin - 19.02.2012, 09:03:28

Otsikko: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 09:03:28
(http://img268.imageshack.us/img268/4057/img0586jh.jpg)
Mitä eroa tavalliseen B230.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Terppa - 19.02.2012, 09:52:01
ompa melko erikoinen :o missäs mallissa siulla tää motti on ollu kiinni? ei kai tuo sit oo mikään R-sportin tekele :2funny:
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 09:59:48
Kuulemma jostain 700-sarjasta.
Ne tais kusettaa minua taas :D
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: JuHaU - 19.02.2012, 10:19:00
Voiskohan tuo tarkoittaa varaosalohkoa. Legendaa on ollut, että tuo lohko olis jotenkin parempi, kuin vakiot.

Jos sulla sellanen on niin mittaa esim sylinterin / valun paksuuksia ja dokumentoi erot.

Lainaus
R = Replica
R = Replacement
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 12:58:18
R-lohko:
(http://img36.imageshack.us/img36/3986/img0587yi.jpg)

Normilohko:
(http://img72.imageshack.us/img72/308/img0588y.jpg)

Silmällä näyttäisi jykevämmältä tuo R. "pakkasproppujen" ympärillä ainakin huomattavasti enemmän tavaraa.
Päivittelen tätä sitämukaa kun jaksan purkaa.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Half time - 19.02.2012, 13:12:18
Laitappa mutteri mopo pyörimään ja laita lihoiksi tuo loki ja kuvia lisää. Pari proppua kyljestä irti kanssa ni näkee sylinteri putkia katella paremmin?.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 13:15:11
Tämän lohkon tutkin kyllä suurennuslasilla.
Jahka kerkiän <Kippis>
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Kulmamies - 19.02.2012, 14:13:04
R-lohko:
(http://img36.imageshack.us/img36/3986/img0587yi.jpg)

Normilohko:
(http://img72.imageshack.us/img72/308/img0588y.jpg)

Silmällä näyttäisi jykevämmältä tuo R. "pakkasproppujen" ympärillä ainakin huomattavasti enemmän tavaraa.
Päivittelen tätä sitämukaa kun jaksan purkaa.

Nuo erothan on vaan vuosimallikohtaisia. Vanhat vs. uudet pakkasproput. Todennäköisesti toinen 55mm rungoilla ja toinen 63mm.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 14:44:57
No olihan se pakko avata.
R-lohkon valupvm.:92-09-15, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
Normilohko :87-09-25, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.

R-lohkossa näyttää olevan öljyruiskut. :)
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: janne81 - 19.02.2012, 15:18:13
Mulla oli -92 740:ssä tuommonen R-lohko, ei siinä ollut ainakaan öljyruiskuja.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: hevonen - 19.02.2012, 16:03:14
Näyttäähän tuossa normilohkossa ainakin kampikammion tuuletus olevan paremmin toteutettu... :2funny:
Tosiaan jotain alle -95 lohkoja näkyy molemmat olevan kun on mekaanisen bensapumpun aukko tukittu ruuvilaipalla, uudemmissa se on valettuna umpeen.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 16:46:25
Näyttäähän tuossa normilohkossa ainakin kampikammion tuuletus olevan paremmin toteutettu... :2funny:
Ei ole minun aikaansaannoksia.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: hevonen - 19.02.2012, 16:48:52
Ei ole minun aikaansaannoksia.
Jaa, ei kait siinä mitään pahaa olis vaikka olisikin?
Joskus noi vaan laukee kun on tarpeeksi puhtia.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Kulmamies - 19.02.2012, 16:51:30
No olihan se pakko avata.
R-lohkon valupvm.:92-09-15, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
Normilohko :87-09-25, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.

R-lohkossa näyttää olevan öljyruiskut. :)

Aika jännää, että -87 on ollut jo isot runkolaakerit. Kuvasta on havaittavissa myös "K" merkintä, joka jonkun mielestä kuulemma merkkaa jotain mullistavaa. Ilmeisestikin juuri niitä 63mm laakereita.

Onko öljyruiskut ihan oikeasti vai ne kuhmurat lohkon ulkopuolella?
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 17:12:46
63mm se on. Alivalottunut kuva.
(http://img577.imageshack.us/img577/7430/img0590sj.jpg)

Ö-ruiskut siellä on. Ja muhkurat myös.
(http://img26.imageshack.us/img26/7128/img0597b.jpg)

Mitä se K joidenkin mielestä merkkaa?
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: The_OttoB - 19.02.2012, 17:25:54
Aksiaalilaakeri siirretty Kolmannesta pukista viidenteen.

Kataloogeissa usein tuo vuosimalliraja, mutta niihin on törmätty aikaisemmissakin vuosimalleissa.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 18:46:47
Onko tietoa mikä tuo vuosimalliraja on?
Tarkoittaako tuo K sitä, että se on poikkeus tuohon vuosimallirajaan?
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Elk - 19.02.2012, 18:51:06
Onko tietoa mikä tuo vuosimalliraja on?
Tarkoittaako tuo K sitä, että se on poikkeus tuohon vuosimallirajaan?
Mahtaa olla 1987.
Ei tarkoita.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 18:54:16
Mahtaa olla 1987.
Ei tarkoita.
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Elk - 19.02.2012, 18:57:08
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)
K-merkityssä lohkossa on vaan 100% varmuudella nuo isommat runkolaakerit.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Kulmamies - 19.02.2012, 18:58:02
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)

Tätä mäkin olen ihmetellyt. Vanhalla Landian foorumilla siitä oli pitkät tarinat ja hypetykset, mutta ei siitä saanut mitään tolkkua, että mikä siinä oli loppuviimein se juttu :(


K-merkityssä lohkossa on vaan 100% varmuudella nuo isommat runkolaakerit.

No kyllähän sitä sitten jo passaa hehkuttaakkin :2funny:
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Elk - 19.02.2012, 19:03:28
No kyllähän sitä sitten jo passaa hehkuttaakkin :2funny:
Vähän niinkuin myyttinen SN-lohko. Ei eroa sitten mitenkään muiden valujen lohkoista.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 19:09:20
Vähän niinkuin myyttinen SN-lohko. Ei eroa sitten mitenkään muiden valujen lohkoista.
Kerro lisää. Missä kohtaa lukee SN?

E: Onko vinolohko?
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Elk - 19.02.2012, 19:24:31
Kerro lisää. Missä kohtaa lukee SN?

E: Onko vinolohko?
no on vinolohko, tarkemmin sanottuna B19-lohko.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 19:41:06
Nyt alkaa näyttämään siltä, että tämä pitää selvittää porukalla.
Onko siis kaikissa -92 valetuissa lohkoissa pakkaspropun ympärys noin vahva, riippumatta siitä, lukeeko lohkossa R.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Kulmamies - 19.02.2012, 19:58:38
Vuosimallista en tiedä, mutta se pakkaspropun mallikin muuttuu sellaiseksi kuppimaiseksi jossain vaiheessa, jollon se reiän reunuskin on erilainen. Mulla on lohko vuodelta -91 ja siinä on ne uudemmat kuppimaiset proput, eikä ole ärrää.

Valuvuosi -91
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Alakertakoottuna1.jpg)
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Kulmamies - 19.02.2012, 20:13:17
Voiskohan tuo tarkoittaa varaosalohkoa.

Ihan mahdollista. Nykyään lukee Volvojen varaosana tulevissa puskureissa ja kaikissa peltiosissakin "R-dot"
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: janne81 - 19.02.2012, 20:36:11
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/volvo_b230_engine.htm
Tuossa Anthony Hyden tuumailuja vinokonelohkoista.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 19.02.2012, 20:50:00
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/volvo_b230_engine.htm
Tuossa Anthony Hyden tuumailuja vinokonelohkoista.
Eipä Anthonynkään pähkäilyt osuneet nappiin. :2funny:
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: JuHaU - 19.02.2012, 21:22:46
Aika jännää, että -87 on ollut jo isot runkolaakerit.

Ihan tusina tavaraa. Täältä löytyy myös yksi -87 valettu lohko jossa 63 mm rungot.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: src akm - 21.02.2012, 15:17:46
R-lohko on helppo tunnistaa siinnä on kupeessa merkit B230R ,kun avaat kannen porauksen halkasia on vähintään 99mm.Kyseistä lohkoa ei löydy mistään volvon tuotanto linjalta tullesta volvosta !Näistä lohkoista meillä on tosi hyvät kokemukset tehon/kestävyyden suhteen.Suomessa R-lohko on nykyään tosi harvinainen koska ne on suurimmaksi osaksi yli porattu. R-lohkon kestävyttä ei voi kun kehua, kun pysytään suosituksen mukasissa porauksissa.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: järviin - 22.02.2012, 13:23:40
Tämä "R" on jokin eri R.
Poraus on 96mm.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: mista - 23.02.2012, 08:32:12
R-lohko on helppo tunnistaa siinnä on kupeessa merkit B230R ,kun avaat kannen porauksen halkasia on vähintään 99mm.Kyseistä lohkoa ei löydy mistään volvon tuotanto linjalta tullesta volvosta !Näistä lohkoista meillä on tosi hyvät kokemukset tehon/kestävyyden suhteen.Suomessa R-lohko on nykyään tosi harvinainen koska ne on suurimmaksi osaksi yli porattu. R-lohkon kestävyttä ei voi kun kehua, kun pysytään suosituksen mukasissa porauksissa.


Onkos kuvaa moisesta harvinaisuudesta, kun en ole koskaan kuullutkaan.

EDIT: Löytyikin jo tältä foorumilta juttua aiheesta.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11289.0
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Fuse - 23.02.2012, 09:30:01
Savarturbosta taisin joskus lukea, että nuo MDS:n sivuillakin mainitut B230R-lohkot olisivat alkujaan tehty Penta-venemoottoreita varten. Eli sellainen lohko joka mittojensa puolesta kestää varmasti isot poraukset, mutta Volvo olisi päätynyt loppuviimein valmistamaan sen 2,5l Penta-koneen iskua kasvattamalla ja nuo valmistetut lohkot olisivat jääneet "nurkkiin lojumaan". Kent Karlsson osti sitten Ruotsissa käytännössä kaikki saatavilla olevat lohkot myös saman jutun mukaan.

Todenperäisyyttä en tiedä, mutta noita isompia porauksia kestäviä tehtaan "B230R" -lohkoja tosiaan on olemassa jokatapauksessa. Saattaahan nuo olla myös Volvon omia kilpakokeiluja, kuka tietää.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: src akm - 23.02.2012, 23:08:50
Me käytin 90- luvun alussa hakee eka R-lohko ruotsista S.A.M pajalta , pelkkä lohko makso 19000 mk ! summa oli meille kyllä senverran kova että yritettin vaikka mitä temppuja ennen kuin päätettin ostaa. R-lohko oli joka markan arvonen, ei tarvinnut aukoa ja vaihtaa lohkoja joka kisan jälkeen kun sylinteriputket pullahti ja kone rupes huohottamaa ihan pirusti.Seuraavat R-lohkot on tullut meille täysinä koneina Kentiltä. R-lohkon markkinat hiipu 90-luvun lopulla kun uudensarjan lohkot huomattin kestävän porata 97 mm eikä sylinteri enää pullahtannu kovassakan pyöritys painessa.
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: Sittana - 24.02.2012, 14:03:09
Me käytin 90- luvun alussa hakee eka R-lohko ruotsista S.A.M pajalta , pelkkä lohko makso 19000 mk ! summa oli meille kyllä senverran kova että yritettin vaikka mitä temppuja ennen kuin päätettin ostaa. R-lohko oli joka markan arvonen, ei tarvinnut aukoa ja vaihtaa lohkoja joka kisan jälkeen kun sylinteriputket pullahti ja kone rupes huohottamaa ihan pirusti.Seuraavat R-lohkot on tullut meille täysinä koneina Kentiltä. R-lohkon markkinat hiipu 90-luvun lopulla kun uudensarjan lohkot huomattin kestävän porata 97 mm eikä sylinteri enää pullahtannu kovassakan pyöritys painessa.

Mikä on uuden sarjan lohko?
Otsikko: Vs: R-lohko vai mikäkö?
Kirjoitti: mista - 27.02.2012, 12:55:57
Mikä on uuden sarjan lohko?

Tarkoittanee sis B230 lohkoja.. (vrt B23)