Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: järviin - 19.02.2012, 09:03:28
-
(http://img268.imageshack.us/img268/4057/img0586jh.jpg)
Mitä eroa tavalliseen B230.
-
ompa melko erikoinen :o missäs mallissa siulla tää motti on ollu kiinni? ei kai tuo sit oo mikään R-sportin tekele :2funny:
-
Kuulemma jostain 700-sarjasta.
Ne tais kusettaa minua taas :D
-
Voiskohan tuo tarkoittaa varaosalohkoa. Legendaa on ollut, että tuo lohko olis jotenkin parempi, kuin vakiot.
Jos sulla sellanen on niin mittaa esim sylinterin / valun paksuuksia ja dokumentoi erot.
R = Replica
R = Replacement
-
R-lohko:
(http://img36.imageshack.us/img36/3986/img0587yi.jpg)
Normilohko:
(http://img72.imageshack.us/img72/308/img0588y.jpg)
Silmällä näyttäisi jykevämmältä tuo R. "pakkasproppujen" ympärillä ainakin huomattavasti enemmän tavaraa.
Päivittelen tätä sitämukaa kun jaksan purkaa.
-
Laitappa mutteri mopo pyörimään ja laita lihoiksi tuo loki ja kuvia lisää. Pari proppua kyljestä irti kanssa ni näkee sylinteri putkia katella paremmin?.
-
Tämän lohkon tutkin kyllä suurennuslasilla.
Jahka kerkiän <Kippis>
-
R-lohko:
(http://img36.imageshack.us/img36/3986/img0587yi.jpg)
Normilohko:
(http://img72.imageshack.us/img72/308/img0588y.jpg)
Silmällä näyttäisi jykevämmältä tuo R. "pakkasproppujen" ympärillä ainakin huomattavasti enemmän tavaraa.
Päivittelen tätä sitämukaa kun jaksan purkaa.
Nuo erothan on vaan vuosimallikohtaisia. Vanhat vs. uudet pakkasproput. Todennäköisesti toinen 55mm rungoilla ja toinen 63mm.
-
No olihan se pakko avata.
R-lohkon valupvm.:92-09-15, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
Normilohko :87-09-25, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
R-lohkossa näyttää olevan öljyruiskut. :)
-
Mulla oli -92 740:ssä tuommonen R-lohko, ei siinä ollut ainakaan öljyruiskuja.
-
Näyttäähän tuossa normilohkossa ainakin kampikammion tuuletus olevan paremmin toteutettu... :2funny:
Tosiaan jotain alle -95 lohkoja näkyy molemmat olevan kun on mekaanisen bensapumpun aukko tukittu ruuvilaipalla, uudemmissa se on valettuna umpeen.
-
Näyttäähän tuossa normilohkossa ainakin kampikammion tuuletus olevan paremmin toteutettu... :2funny:
Ei ole minun aikaansaannoksia.
-
Ei ole minun aikaansaannoksia.
Jaa, ei kait siinä mitään pahaa olis vaikka olisikin?
Joskus noi vaan laukee kun on tarpeeksi puhtia.
-
No olihan se pakko avata.
R-lohkon valupvm.:92-09-15, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
Normilohko :87-09-25, 63mm rungot, pvällaakeri kytkimen puoleisessa pukissa.
R-lohkossa näyttää olevan öljyruiskut. :)
Aika jännää, että -87 on ollut jo isot runkolaakerit. Kuvasta on havaittavissa myös "K" merkintä, joka jonkun mielestä kuulemma merkkaa jotain mullistavaa. Ilmeisestikin juuri niitä 63mm laakereita.
Onko öljyruiskut ihan oikeasti vai ne kuhmurat lohkon ulkopuolella?
-
63mm se on. Alivalottunut kuva.
(http://img577.imageshack.us/img577/7430/img0590sj.jpg)
Ö-ruiskut siellä on. Ja muhkurat myös.
(http://img26.imageshack.us/img26/7128/img0597b.jpg)
Mitä se K joidenkin mielestä merkkaa?
-
Aksiaalilaakeri siirretty Kolmannesta pukista viidenteen.
Kataloogeissa usein tuo vuosimalliraja, mutta niihin on törmätty aikaisemmissakin vuosimalleissa.
-
Onko tietoa mikä tuo vuosimalliraja on?
Tarkoittaako tuo K sitä, että se on poikkeus tuohon vuosimallirajaan?
-
Onko tietoa mikä tuo vuosimalliraja on?
Tarkoittaako tuo K sitä, että se on poikkeus tuohon vuosimallirajaan?
Mahtaa olla 1987.
Ei tarkoita.
-
Mahtaa olla 1987.
Ei tarkoita.
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)
-
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)
K-merkityssä lohkossa on vaan 100% varmuudella nuo isommat runkolaakerit.
-
No mitähän se sitten meinaa? ???
Vai meinaako mitään? :)
Tätä mäkin olen ihmetellyt. Vanhalla Landian foorumilla siitä oli pitkät tarinat ja hypetykset, mutta ei siitä saanut mitään tolkkua, että mikä siinä oli loppuviimein se juttu :(
K-merkityssä lohkossa on vaan 100% varmuudella nuo isommat runkolaakerit.
No kyllähän sitä sitten jo passaa hehkuttaakkin :2funny:
-
No kyllähän sitä sitten jo passaa hehkuttaakkin :2funny:
Vähän niinkuin myyttinen SN-lohko. Ei eroa sitten mitenkään muiden valujen lohkoista.
-
Vähän niinkuin myyttinen SN-lohko. Ei eroa sitten mitenkään muiden valujen lohkoista.
Kerro lisää. Missä kohtaa lukee SN?
E: Onko vinolohko?
-
Kerro lisää. Missä kohtaa lukee SN?
E: Onko vinolohko?
no on vinolohko, tarkemmin sanottuna B19-lohko.
-
Nyt alkaa näyttämään siltä, että tämä pitää selvittää porukalla.
Onko siis kaikissa -92 valetuissa lohkoissa pakkaspropun ympärys noin vahva, riippumatta siitä, lukeeko lohkossa R.
-
Vuosimallista en tiedä, mutta se pakkaspropun mallikin muuttuu sellaiseksi kuppimaiseksi jossain vaiheessa, jollon se reiän reunuskin on erilainen. Mulla on lohko vuodelta -91 ja siinä on ne uudemmat kuppimaiset proput, eikä ole ärrää.
Valuvuosi -91
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Alakertakoottuna1.jpg)
-
Voiskohan tuo tarkoittaa varaosalohkoa.
Ihan mahdollista. Nykyään lukee Volvojen varaosana tulevissa puskureissa ja kaikissa peltiosissakin "R-dot"
-
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/volvo_b230_engine.htm
Tuossa Anthony Hyden tuumailuja vinokonelohkoista.
-
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/volvo_b230_engine.htm
Tuossa Anthony Hyden tuumailuja vinokonelohkoista.
Eipä Anthonynkään pähkäilyt osuneet nappiin. :2funny:
-
Aika jännää, että -87 on ollut jo isot runkolaakerit.
Ihan tusina tavaraa. Täältä löytyy myös yksi -87 valettu lohko jossa 63 mm rungot.
-
R-lohko on helppo tunnistaa siinnä on kupeessa merkit B230R ,kun avaat kannen porauksen halkasia on vähintään 99mm.Kyseistä lohkoa ei löydy mistään volvon tuotanto linjalta tullesta volvosta !Näistä lohkoista meillä on tosi hyvät kokemukset tehon/kestävyyden suhteen.Suomessa R-lohko on nykyään tosi harvinainen koska ne on suurimmaksi osaksi yli porattu. R-lohkon kestävyttä ei voi kun kehua, kun pysytään suosituksen mukasissa porauksissa.
-
Tämä "R" on jokin eri R.
Poraus on 96mm.
-
R-lohko on helppo tunnistaa siinnä on kupeessa merkit B230R ,kun avaat kannen porauksen halkasia on vähintään 99mm.Kyseistä lohkoa ei löydy mistään volvon tuotanto linjalta tullesta volvosta !Näistä lohkoista meillä on tosi hyvät kokemukset tehon/kestävyyden suhteen.Suomessa R-lohko on nykyään tosi harvinainen koska ne on suurimmaksi osaksi yli porattu. R-lohkon kestävyttä ei voi kun kehua, kun pysytään suosituksen mukasissa porauksissa.
Onkos kuvaa moisesta harvinaisuudesta, kun en ole koskaan kuullutkaan.
EDIT: Löytyikin jo tältä foorumilta juttua aiheesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11289.0
-
Savarturbosta taisin joskus lukea, että nuo MDS:n sivuillakin mainitut B230R-lohkot olisivat alkujaan tehty Penta-venemoottoreita varten. Eli sellainen lohko joka mittojensa puolesta kestää varmasti isot poraukset, mutta Volvo olisi päätynyt loppuviimein valmistamaan sen 2,5l Penta-koneen iskua kasvattamalla ja nuo valmistetut lohkot olisivat jääneet "nurkkiin lojumaan". Kent Karlsson osti sitten Ruotsissa käytännössä kaikki saatavilla olevat lohkot myös saman jutun mukaan.
Todenperäisyyttä en tiedä, mutta noita isompia porauksia kestäviä tehtaan "B230R" -lohkoja tosiaan on olemassa jokatapauksessa. Saattaahan nuo olla myös Volvon omia kilpakokeiluja, kuka tietää.
-
Me käytin 90- luvun alussa hakee eka R-lohko ruotsista S.A.M pajalta , pelkkä lohko makso 19000 mk ! summa oli meille kyllä senverran kova että yritettin vaikka mitä temppuja ennen kuin päätettin ostaa. R-lohko oli joka markan arvonen, ei tarvinnut aukoa ja vaihtaa lohkoja joka kisan jälkeen kun sylinteriputket pullahti ja kone rupes huohottamaa ihan pirusti.Seuraavat R-lohkot on tullut meille täysinä koneina Kentiltä. R-lohkon markkinat hiipu 90-luvun lopulla kun uudensarjan lohkot huomattin kestävän porata 97 mm eikä sylinteri enää pullahtannu kovassakan pyöritys painessa.
-
Me käytin 90- luvun alussa hakee eka R-lohko ruotsista S.A.M pajalta , pelkkä lohko makso 19000 mk ! summa oli meille kyllä senverran kova että yritettin vaikka mitä temppuja ennen kuin päätettin ostaa. R-lohko oli joka markan arvonen, ei tarvinnut aukoa ja vaihtaa lohkoja joka kisan jälkeen kun sylinteriputket pullahti ja kone rupes huohottamaa ihan pirusti.Seuraavat R-lohkot on tullut meille täysinä koneina Kentiltä. R-lohkon markkinat hiipu 90-luvun lopulla kun uudensarjan lohkot huomattin kestävän porata 97 mm eikä sylinteri enää pullahtannu kovassakan pyöritys painessa.
Mikä on uuden sarjan lohko?
-
Mikä on uuden sarjan lohko?
Tarkoittanee sis B230 lohkoja.. (vrt B23)