Samppasport  Futurez

Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?

  • 13 Vastauksia
  • 4987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« : 09.08.2016, 22:55:07 »
Terve!

Olis tollanen -98 1.8gti golffi AGU moottori joka savuttaa ihan helvetisti kun lämmöt nousee normaaliin. Tyhjäkäynti normaali.

Autoon vaihdettu kannentiiviste ja muut kilkkeet samalla vähän aikaa sitten kun luultiin että kansipahvi paskana. Kantta ei tosin oo kunnostettu. Puristukset mitattu kansipahvin vaihdon jälkeen ja joka sylinterissä 13.3-13.5 alueella. Hävittää jäähdytin nestettä ja savuttava pakokaasu haisee aikalailla jäähdytin nesteeltä, savu on valkoista, ei öljysavua. Ja sitä savua tulee paljon, ei kehtaa käyttää asuinalueella kun moottori on lämmennyt.

Oiskohan siitä sit turbo menny? Oisko kellään ideaa mikä siellä on vikana? Siis vika oli sama ennen kansitiivisteen vaihtoa. Yhtäkkiä rupesi savuttamaan valkoista helvetisti. Autossa ei ole toiminut moottorin lämpötilamittari!

Kuitenkin puristuspainemittauksessa kaikki oli ok. Kertooko toi puristusmittaus esim sen onko kansi halki tai jotain muuta vikaa kannessa? Puristuspaine mittaus tehtiin alfamerin oppaan mukaan. Kaikki tulpat irti, kaasuläppä auki, ja mittari on tulpanreikään kierrettävä malli. Moottori lämpimänä.

Turbosta kokeiltiin että onko väljää, sillain ohimennen. Ylös alas se akseli liikku jonkin verran mutta sillein akselin suuntasesti oli vaikea koittaa kun ei päässyt akselin molemmista päistä kokeilemaan samaan aikaan ja se imupuolen kammion "huuli" on niin vtun pitkä että hädin tuskin sormet yltää sinne akselin päähän.

Vähän tässä mietityttää se että kun noi puristukset oli kuitenkin ok, että ei kai se vika nyt kovin monessa paikkaa voi enää olla.

Öljyt ja vedet ei ole sekaisin, molemmat näyttää omiltaan. Kovasti kaasuttaessa paisuntasäiliössä poreilee. Onko se normaalia?

Jos jollain ois neuvoja niin olisin kiitollinen  :hg:

Muoks. Okei en tienny et tuleeko tää oikeeseen osioon mut jos on väärässä paikassa niin saa siirtää/poistaa.
Googlesta oon kattonu mut ei jaksais volkkarin foorumille rekisteröityä ku ei oo omasta vehkeestä kyse ja muutenkin ne tuntuu olevan niin mulkeroita siellä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 23:04:36 kirjoittanut sale »
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #1 : 09.08.2016, 23:06:12 »
Kansi mennyt halki ?...eikös jossain gti golfeissakin ollut sellaista...halki oleva kansihan tekee kuplia jäähdytysjärjestelmään.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #2 : 09.08.2016, 23:12:44 »
Porina paisarissa viittaa kansivikaan, huono tiivistepinta ja pahvi vuotaa tai sitten kansi on halki tai muusta syystä päästää palotilan painetta vesitilaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #3 : 09.08.2016, 23:15:32 »
Kansi mennyt halki ?...eikös jossain gti golfeissakin ollut sellaista...halki oleva kansihan tekee kuplia jäähdytysjärjestelmään.
No sitä me mietittiin itekkin. Silmä määräisesti ei ainakaan näyttänyt miltään kun kansi oli irti mutta liekö sellaista ees silmällä huomaa.
Sitä ei vissiin puristusmittauksella huomaa? Ei vaan viittis ostaa mitään 400e turboa ja huomata et vika ei olekkaan siinä.

Se kansi olis pitäny samantien viedä koneistamolle kun oli kerran irti.

Isän autosta kyse..  :)
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #4 : 09.08.2016, 23:16:21 »
Niin se ei turbon kautta päästä painetta vesitilaan?
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #5 : 09.08.2016, 23:24:04 »
Porina paisarissa viittaa kansivikaan, huono tiivistepinta ja pahvi vuotaa tai sitten kansi on halki tai muusta syystä päästää palotilan painetta vesitilaan.
Pitäisikö tuo kansipahvin vuoto näkyä puristusmittauksessa? Se oli kuitenkin ok.
Jos kansi on halki ja vuotaa vesikanavasta johonkin pakokanavaan tai muuhun sellaiseen niin sitä se ei varmaan näytä?
Vettä häviää jonkun verran kun käyttää ja kaasuttelee esim viisi minuuttia.
Moottorin taka osasta nousee myös höyryä. Tulipellin puolelta, mutta silmä määräisesti ei näe että mistä.

Vtun etuvetokoneet kun kone on ihan väärinpäin  :2funny: :D :-X
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #6 : 09.08.2016, 23:34:32 »
Sylinteri kerrallaan puristustahdin loppuun/työtahdin alkuun (yläkuolokohtaan) ja adapterilla kompuralla paineilmaa sylinteriin. Jos nestepinta alkaa nousemaan, on ko. sylinterissä vuoto vesitilaan joko kannessa tai lohkossa.

On 100% varma keino selvittää, mikä sylinteri sen paineen sinne vesitilaan päästää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #7 : 09.08.2016, 23:34:49 »
Niin se ei turbon kautta päästä painetta vesitilaan?
Ei kai muuten kuin että pahvi vuotaa/kansi haljennut ja työntäisi ahtopainetta vesitilaan. Kantta ei ilmeisesti tarkistettu oliko suora ?...oireet viittaisivat kansivikaan/kiero kansi...
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 23:36:21 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #8 : 09.08.2016, 23:49:18 »
Ei kai muuten kuin että pahvi vuotaa/kansi haljennut ja työntäisi ahtopainetta vesitilaan. Kantta ei ilmeisesti tarkistettu oliko suora ?...oireet viittaisivat kansivikaan/kiero kansi...
No kansi oli katottu "kotikonstein"suorakulmamitalla että on suora?

Mutta eikö sen pitäisi näkyä puristusmittauksessa että joku sylinteri vuotaa jos kansi ois kiero?
« Viimeksi muokattu: 10.08.2016, 00:14:06 kirjoittanut sale »
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #9 : 09.08.2016, 23:50:34 »
Sylinteri kerrallaan puristustahdin loppuun/työtahdin alkuun (yläkuolokohtaan) ja adapterilla kompuralla paineilmaa sylinteriin. Jos nestepinta alkaa nousemaan, on ko. sylinterissä vuoto vesitilaan joko kannessa tai lohkossa.

On 100% varma keino selvittää, mikä sylinteri sen paineen sinne vesitilaan päästää.
Oisko tohon jotain neuvoja miten toi tehdään?
Kompura löytyy.
Ja kuinka paljon painetta?  :)
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 23:53:44 kirjoittanut sale »
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #10 : 10.08.2016, 00:23:32 »
Oisko tohon jotain neuvoja miten toi tehdään?
Kompura löytyy.
Ja kuinka paljon painetta?  :)
Joku valmis sovite kompuran ja sytytystulppakierteen väliin tai sitten tekee itse tulpasta sovitteen, ja kompurasta saa antaa kaiken mitä se tekee. Kannattaa lukita moottori tässä hommassa, voi  muuten vähän säikäyttää. Jos pihisee suoraan imu/pakokanaviin niin konetta täysi kierros ympäri kunnes mäntä on taas yläkuolokohdassa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #11 : 10.08.2016, 06:27:59 »
Mutta eikö sen pitäisi näkyä puristusmittauksessa että joku sylinteri vuotaa jos kansi ois kiero?
Ei välttämättä.

Oisko tohon jotain neuvoja miten toi tehdään?
Kompura löytyy.
Ja kuinka paljon painetta?  :)
Osta tämmönen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sytytystulppareian-paineilmaliitin-2000016985/

Sitten seuraavasti:
A) Ota sytytystulpat pois moottorista.
B) Kierrä tuo sovite sylinteriin 1 ja käännä konetta esim. vaihde päällä työntämällä tai kampiakselilta kääntämällä kunnes sylinterissä 1 on mäntä YKK:ssa puristus/työtahtien välissä (yleensä jakomerkit ovat tässäkohden kohdallaan).
C) Kytke iso vaihde päälle ja käsijarru päälle. Tarvittaessa joku kuskinpaikalle painamaan jarrua.
D) Kytke paineilmaletku tuohon 1 sylinterissä olevan sovitteen päähän ja "anna kaikki mitä kompurasta lähtee".
E) Odottele ja tarkkaile hetki. Paisuntasäiliön nestepinta alkaa nousemaan, kun vuotava sylinteri löytyy. Työntö-/rullamitta on hyvä apu tähän, työntää sen paisarin pohjalle, niin näkee hyvin millimetriasteikosta, kun nestepinta alkaa nousemaan.
F) Kun sylinteri 1 on testattu, edetään sytytysjärjestyksen mukaisesti seuraavaan. Eli järjestyksen ollessa 1-3-4-2, käännetään kampiakselia 180° ja aletaan paineistamaan sylinteriä 3.

Kuulostaa monimutkaiselta, mutta on yksinkertaista. :) Tuollatavoin olen parista autosta paikallistanut kansivaurion.

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #12 : 10.08.2016, 13:48:21 »
Täytyy tossa huomenna vaikka käydä hakee tollanen liitin ja testailla.
Kiitos  -H-
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Vw golf 1.8gti AGU savuttaa hirveästi!?
« Vastaus #13 : 13.08.2016, 12:26:10 »
Ooppeli söi aikoinaan vettä kohtuu reilusti. Kansi ylös niin siitä näki ihan silmällä kakkos- ja kolmospytystä halkeamat tulpan reiästä vesikanavaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo