Viisaammat kertokaa tietämättömälle. Jos tähän saisi tietoa tiivistettynä. Eli kyse V40 -03 2.0T ja kyselisin, millainen numerosarja/koodi/malli tms. täytyy 14t ahtimesta löytyä, että menee bolt on 12t:n tilalle? Käykö vm -03:seen vain vm -01 - 04 ahtimet? Mitä eroa TD04HL-14T ja TD04L-14T? Tarviiko suuttimet vaihtaa vai onnistuuko tehonlisäys pelkällä ahtimen vaihdolla/ohjelmoinnilla? millä paineilla kone kestää ilman takohiluja? Toiveissa 230-240hv:n tehot
Ekalta sivulta lainattua...
Tässä nyt esimerkkinä lukuohje etuvedon ahtimesta
TDO4HL-15G = ahtimen malli (voi olla myös esim TDO5 tai TDO6 sarjaa) (keskiosan malli - eräissä kompressori vaihehdoissa keskiosakin voi vaihdella)
TDO4HL-15G = pakosiiven koko (ilman kirjainta pienin -> L, H, HL)
TDO4HL-15G = kompressorisiiven ja kotelon koko (mitä suurempi luku sitä isompi siipi / suurempi tuotto)
TDO4HL-15G = siiven profiili
Pakopesässä on myös numerosarja ja sen perässä - 6, - 7 se on pakopesän koko (kutosen pesä, seiskan pesä)
Eli HL ja L mallien keskinäinen ero on turbiinisiiven koko, tämä johtaa siihen ettei HL ja L pakopesät ole keskenään vaihtokelpoisia erikokoisen siiven takia.
Kaikissa volvosta peräisin olevissa ahtimissa on pakopesän laippakiinnitys pakosarjaan sama sekä kompressorikotelo on kaikissa ulkoisesti sama. Samoin keskiön kiinnitykset, öljykierto ja vesilinjat. Vinojen 7 ja 6 pesien valussa taisi olla eroa joten downpipe voi vaatia pientä asennon hienosäätöä jotta asettuu paikalleen?
Summa summarum, jos ahdin on peräisin volvosta ja samoinpäin asennetusta moottorista, sopivuus on varmaankin niin likelle bolt on kun voi olla vain.