Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: mazoni - 07.09.2011, 21:40:22
-
mulla on 69 farkkuama museoitu.en ole tarkkaan mitannut mutta varmaan on ainaki 4.5 välitys. ei ole varaa ostaa ylivaihde lootaa joten ajattelin josko perään sais harvemman välityksen 3.5-4...ei jaksa kuunnella koneen huutamista.mikä neuvoksi?
Edit JuHaU: päivitin hieman otsikkoa
-
Ymmärtääkseni tuon ikäisessä farkussa pitäisi olla alunperin 4,3 välitys. Vanhemmissa B18 moottorilla olevissa sitten olisi 4,56.
100- ja 200-sarjan pikkuperistä (1030) sopii välitykset heittämällä Aman perään. Skaalaa löytyy, joten saa valita melkein minkä vaan haluaa. 3,54 3,73 3,91 4,1 4,3 ja 4,56.
Vähäsen tarkkuutta vaativaa puuhaa välityksen vaihtaminen on, mutta ei kuitenkaan mitään rakettitiedettä. Esim. Alfamerin korjausoppaassa (140-sarja) on selitetty homma varsin seikkaperäisesti.
Voin kertoa, että homma kannattaa. Meillä on hieman kutitellussa museofarkussa 3,73 perävälitys ja D-tyypin ylivaihde, jossa vitosen välitys noi 0,7, niin on maantiellä aika viimisen päälle mukava 8)
-
Kysynpä tähän ketjuun lisää.
Käykö 1030 perän välitykset myös sedan Amazonin perään (-70). Olen ajatellun vaihtaa alkuperäisen perän juuri 200-sarjan 1030 perään levyjarrujen ja välitysten vaihtomahdollisuuden takia. 200-sarjan pulttijakoa en tarvitse enkä haluaisikaan.
Kannattaako siis perää vaihtaankaan jos välitysten muuttaminen onnistuisi Aman alkuperäiseen perään? Näiden perien (alkuperäinen ja 1030) kestossa tuskin on suurta eroa, vai onko? Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?
-
Kysynpä tähän ketjuun lisää.
Käykö 1030 perän välitykset myös sedan Amazonin perään (-70). Olen ajatellun vaihtaa alkuperäisen perän juuri 200-sarjan 1030 perään levyjarrujen ja välitysten vaihtomahdollisuuden takia. 200-sarjan pulttijakoa en tarvitse enkä haluaisikaan.
Kannattaako siis perää vaihtaankaan jos välitysten muuttaminen onnistuisi Aman alkuperäiseen perään? Näiden perien (alkuperäinen ja 1030) kestossa tuskin on suurta eroa, vai onko? Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?
Amazonin (vm. 67-70)ja 240 perien (1030) välitykset käy ristiin, kestävys on sama.
Levyjarruja ei oikein saa rakenneltua yksinkertaisesti Amazonin perän kuoriin.
Helpoimmalla päässee kun siihen 240 taka-akseliin rakentaa Amazonin kiinnikkeet ja muuttaa vetoakselin jaon Amazonin jaolle.
Perän vetolaippa on otettava Amazonista.
-
Kiitos tiedosta, hyvä tietää ettei perää tarvitse ainakaan kestävyyden eikä välitysten takia vaihtaa. 200-sarjan perä taitaa olla muutaman sentin alkuperäistä leveämpi?
Minulla olisi kyllä 1030 perä hankittuna alkuperäisistä kiinnikkeistä putsattuna.
Nyt pitäisi päättää kumpi on helpompi/järkevämpi urakka. Rakennella uudet kiinnikkeet 1030 perään vai pitää omansa ja rakennella levyjarrut siihen.
Tutkailin periä vierekkäin ja mielestäni aman perän vetarin laippaan saisi jarrulevyn kiinni ja satulalle voisi rakennella sovitteen banjon laippaan. Olisiko järkevää ollenkaan?
-
Tutkailin periä vierekkäin ja mielestäni aman perän vetarin laippaan saisi jarrulevyn kiinni ja satulalle voisi rakennella sovitteen banjon laippaan. Olisiko järkevää ollenkaan?
Sitten olisi vielä käsijarrun rakentaminen, ellei hommaa kasijarrullisia satuloita.
Onko sulla jotkut vanteet jotka rajoittaa pulttijakoa?
-
Jep. 5*120 jaolla olevat on varattuna. En ole kuitenkaan aivan varma että tulevatko paikalleen. 5*108 jaolla en ole löytänyt sopivia vanteita Amazonin ulkonäköön (tietysti makuasia). Pulttijaoksi tulee alkuperäinen tai tuo 5*120, Aman alkuperäisellä jenkkijaolla löytyy mielestäni useitakin tyyliin sopivia vanteita.
Perä pitää olla paikallaan ennen lopullista vanteiden valintaa että saa ET:n kohdilleen, pulttijaon muuttaminenhan ei ole ongelma.
-
Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?
Ei käytännön kokemusta, mutta henkisellä tasolla kyllä :) Mietin, että jos jostain löytyisi ihan enimmäisten 140-sarjaisten taka-akseli. Niissähän on satulan kiinnike pulttiliitoksella ja vetarin laakerointi samalla tavalla, mitä Amazoneissa. Olisikohan tällaisesta mahdollista sovittaa jarrusysteemit käsijarruineen Amazonin perään?
-
Ei käytännön kokemusta, mutta henkisellä tasolla kyllä :) Mietin, että jos jostain löytyisi ihan enimmäisten 140-sarjaisten taka-akseli. Niissähän on satulan kiinnike pulttiliitoksella ja vetarin laakerointi samalla tavalla, mitä Amazoneissa. Olisikohan tällaisesta mahdollista sovittaa jarrusysteemit käsijarruineen Amazonin perään?
Saakohan Amazonin laippaan nätisti tehtyä kiinnikkeen satulalle. Käsijarrullisia satuloita löytyy, niillä voinee ratkaista käsijarrun jos ei muuten onnistu.
-
Saakohan Amazonin laippaan nätisti tehtyä kiinnikkeen satulalle. Käsijarrullisia satuloita löytyy, niillä voinee ratkaista käsijarrun jos ei muuten onnistu.
Tuossa yksi esimerkki. Akseli tosin on Hiluxista, mutta periaatteessa ihan sama systeemi. Tuohon tuli kaveriksi Mazda 626 takalevyt ja Volvo V50 käsijarrulliset satulat.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2623909.jpg)
-
Tuossa yksi esimerkki. Akseli tosin on Hiluxista, mutta periaatteessa ihan sama systeemi. Tuohon tuli kaveriksi Mazda 626 takalevyt ja Volvo V50 käsijarrulliset satulat.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2623909.jpg)
Kiitos esimerkistä. Eli turhaan taidan koko perää vaihtaa kun tavoitteena on pelkästään saada taakse levyjarrut. Ja kun vielä välitystenkin vaihto onnistuu Aman perään. Sekin oli syy miksi 1030 perää alunperin halusin
-
kiitos vastauksista
-
Siis käykö amazonin vetoakselitkin 240 volvon perään jos moisen murikan amazoniin vaihtaa?
-
Siis käykö amazonin vetoakselitkin 240 volvon perään jos moisen murikan amazoniin vaihtaa?
Pelkkä välitys vaan vaihdetaan. Tasauspyörästö, johon vetaritkin sujahtavat, pidetään tietysti Amazonin orkkisperästä.
-
Pelkkä välitys vaan vaihdetaan. Tasauspyörästö, johon vetaritkin sujahtavat, pidetään tietysti Amazonin orkkisperästä.
Kiitos ja kumarrus.
-
Perän säätöohjeet audiovisuaalisena.
http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv (http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv)
Ja sama kuvin ja tekstein.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf)
-
8) kiitos
-
Terve.
Kysymys taka-akselista, tai lähinnä korin jousilautasista. Onko olemassa uutta hitsattavaa jousilautasta korin puoleen vai käytänkö tukivarren lautasta (http://kuvablogi.com/nayta/3416705/) sielläkin, niitä näyttää saavan uutena (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-2.asp?Attributdata=&id=1741). Ovat hieman erilaiset, lähinnä tuosta keskustan kanttauksesta. Kuvat omista repaleista: Vasen (http://kuvablogi.com/nayta/3416708/), oikea (http://kuvablogi.com/nayta/3416704/).
Sitten toinen kysymys, saakohan hitsata tuota taka-akselin alatukivarren korvaa joka näkyy tässä (http://kuvablogi.com/nayta/3416709/) kuvassa? Ehjä alatukivarsi on jo olemassa..
-
Ei CVI ainakaan näytä erittelevän ylä- ja alalautasta, kuten ei näköjään VP-Autopartskaan. Eli sama lautanen käy molempiin päihin.
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7576.43271/spring-seat-rear-amazon-p220 (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7576.43271/spring-seat-rear-amazon-p220)
Korvakkeen saa hitsata. Tukivarsia ei periaatteessa saisi mennä hitsailemaan, mutta korissa ja akselissa olevia korvakkeita saa.
-
Ei CVI ainakaan näytä erittelevän ylä- ja alalautasta, kuten ei näköjään VP-Autopartskaan. Eli sama lautanen käy molempiin päihin.
http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7576.43271/spring-seat-rear-amazon-p220 (http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.7576.43271/spring-seat-rear-amazon-p220)
Korvakkeen saa hitsata. Tukivarsia ei periaatteessa saisi mennä hitsailemaan, mutta korissa ja akselissa olevia korvakkeita saa.
Ok, Täytyy kattella jostain sitten tuollaiset käytetyt tai uudet.
niin ja olisi tietenkin voinut kattella onko asiasta jo topicia ennenkuin laittaa uuden, mutta kävihän se näinkin.
-
Niin, eräs automies, joka on pitkään näiden kanssa värkännyt meinasi, että ehjä ja hyväkuntoinen perä kestäisi sen 250hv.
En tiedä sitten.
Mutta niin hän väitti, itsellänsä on joku 230hv amazoni ja aman perä siinä.
-
Nyt on pakko kysyä kun ei haulla löytynyt selvää vastausta :idiot2:
Itsellä on ongelma kun amassa -65 on toi vanhempi perä 27 4.1 välityksellä ja peltitukivarsilla.
Moottorina roverin v8 ja 3v laatikko ja ei tule loikkarilaatikkoa.
Välitys pitäisi muuttaa harvemmaksi eli jotain 3.5-3.6? mutta miten ja edullisesti??
Itseltä löytyy varastosta 240 taka akseli josta saisi välityksen. Sitte löytyy aman 2kpl uudempia 30 akseleita.
Eli mahtuuko tuohon vanhempaan aman 27 akselin panjon kuoriin uudemman 30 aman akselin kaikki sisuskalut?
Jos ei mahdu niin pitääkö vaihtaa akseli ja tukivarret uudemmasta ja muutta korissa kiinikkeet vai peltitukivarsia muokata uudempaan perään? Vai olisko uudemmassa farkussa 30 perää peltitukivarsilla joka sopisi vanhempaan sedaniin? :-\
-
Farkkuamasta ei käy.
Peltitukivarsimalliin löytyy myös Dana30.
Uudemman mallinen nelilinkki sopii kohtuullisella vaivalla.
Mää: 240 taka-akseli sen omilla korvakkeilla ja omatekoiset tukivarret.
-
Tämähän onkin varsin mielenkiintoinen selvitettävä, eli mitä eroa mahtaa olla 27 ja 30 akselin sisuskaluilla?
Yhdessä farkussa mulla oli Dana30 akseli ja sen sisällä luki valussa isoilla kohokirjaimilla 27. Siinä oli paksut akseliputket ja siihen sopi 200-sarjan perän osat.
-
Tämähän onkin varsin mielenkiintoinen selvitettävä, eli mitä eroa mahtaa olla 27 ja 30 akselin sisuskaluilla?
Ainakin lautaspyörän pulttimäärä on eri, muistelisin
-
Joku väitti että olisi eri laakereilla, mutta tiedä sitä.
-
D27 D30
2x LM5011349 sama (sisäskooli)
2x LK5011311 LM501314 (ulkoskooli)
1x HM88649 sama
1x HM88610 sama
1x M86647 sama
1x M86610 sama
-
D27 D30
2x LM5011349 sama (sisäskooli)
2x LK5011311 LM501314 (ulkoskooli)
1x HM88649 sama
1x HM88610 sama
1x M86647 sama
1x M86610 sama
Eli tasauspyörästön kuoret uudemmasta Amazonista, välitys 200-sarjasta ja poskilaakereiden ulkokoolit 27:sta??
Yybermielenkiintoista :)
-
Tuli mileen onko pinjonin ja ison vetopyörän korkeudet samat ettei hampaiden kulmat muutu ??
-
Tuli mileen onko pinjonin ja ison vetopyörän korkeudet samat ettei hampaiden kulmat muutu ??
Voisi ainakin kuvitella olevan samat, kun siinä mun yhdessä 30:ssä perässä oli valettuna kuitenkin numero 27, eli lienee sama banjo??
-
Voisi ainakin kuvitella olevan samat, kun siinä mun yhdessä 30:ssä perässä oli valettuna kuitenkin numero 27, eli lienee sama banjo??
Kiitos tiedosta ja myös muille asiaa selvittäneille iso kiitos :)
Alan jossain vaiheesa kasaileen perää ja ilmoitan tänne miten kävi ja voisin uskoa että kaikki mennee hyvin ;)
-
Ei sitten herneitä, jos ei osat sovikkaan ;)
Eräs seikka tuli vielä mieleen, mikä saattaa romuttaa meidän pohdinnat. Eli onkohan vetarien boorit samanlaiset?
-
Ei sitten herneitä, jos ei osat sovikkaan ;)
Eräs seikka tuli vielä mieleen, mikä saattaa romuttaa meidän pohdinnat. Eli onkohan vetarien boorit samanlaiset?
Juu ei herneitä vedetä ja ihan mielenkiinnolla eletään :D
Boori/akseli paksuus pienemmässä putkessa kans pistää miettiin asiaa mut eiköhän selviä kun kokeilee :juhau:
-
Levyjarrut varmasti saa rakenneltua rumpujarrujen paikalle, onko tästä kokemusta?
Ei käytännön kokemusta, mutta henkisellä tasolla kyllä :) Mietin, että jos jostain löytyisi ihan enimmäisten 140-sarjaisten taka-akseli. Niissähän on satulan kiinnike pulttiliitoksella ja vetarin laakerointi samalla tavalla, mitä Amazoneissa. Olisikohan tällaisesta mahdollista sovittaa jarrusysteemit käsijarruineen Amazonin perään?
Takaisin aiheeseen...
Olisiko tähän Kulmamiehen ideaan jollakin vahvistusta.
Tässä ilmeisesti vanhemman 140 sarjalaisen jarrukilpi.
(http://www.cvi-automotive.se/images/2.113518/bromsskold-bak-140-67-69-ho.jpeg)
Miltä pulttijako vaikuttaa verrattuna Amazon Dana 27 perän jarrukilven pulttijakoon?
Tämä ilmeisesti Amazonista.
(http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/131/bil/lgnr/75583_2.jpg&width=650)
Voisiko tuota 140 sarjan levyjarrua siis soveltaa Dana27 perään rumpujarrujen tilalle.
Olisiko jollakin irrallaan Amazonin jarrukilpeä ja / tai vanhemman 140, jotta voisi mitata nuo pulttijaot?
-
Entäs vetoakseli? Amazonin omat ? Teetetyt?
-
Entäs vetoakseli? Amazonin omat ? Teetetyt?
Tässä tapauksessa Amazonin omat. Perän tarkoituksena ei ole kestää vakiotehoja kummempaa. Eli kestoa ei tarvitse miettiä.
Levytkin voidaan vaihtaa toisenlaisiin ja samoin satulat.
Lähinnä kiinnostaisi tuo levyjarrujen asentamismahdollisuus tuohon vanhaan akseliin.
-
No kerran puheeksi tuli, niin pitihän tuo selvittää ;)
Eli satulan kiinnitysadapteri on vanhemmissa 140:ssä irrallinen ja akseliputken pää on ihan samannäköinen, mitä Amazoneissa. pulttijaon mitoista ei ole täyttä varmuutta, mutta todennäköisyys on melkoinen, että olisivat samoja.
Vanhemmiksi malleiksi lasketaan:
142 valmistenumeroon 112399 asti
144 valmistenumeroon 138699 asti
145 valmistenumeroon 30899 asti
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/Muuta/taka-akseli.jpg)
-
Ei sitten herneitä, jos ei osat sovikkaan ;)
Eräs seikka tuli vielä mieleen, mikä saattaa romuttaa meidän pohdinnat. Eli onkohan vetarien boorit samanlaiset?
Tätä olen itsekin miettinyt, onko tähän tullut selvennystä?
-
jatkampa tähän samaan pötköön.. mulla ois tarkotus sovittaa aman etu ja taka-akselit kaikkineen roippeineen yhtee toiseen projektiin.. mutta muistaakos kukaan lonkalta paljoko on aman akseleiden leveys ?? saan ne toki jos lähen talvisäilötallille kaiveleen mummon peittojen alta ja ryömimään sen ympärille,niin mitattua,mut jos joku sattuis nyt muistaa ulkoo? yks vahtoehto on myöskin et laitan kans taakse jonkun 100-200 sarjan taka-akselin jotta saan ne levyt myös taa...
-
joo.. suunniteilla olisi laittaa vm.67 amaan levy jarrut taakse.. menisikö 142:sen taka-akseli laittaa aman akselin tilalle ::)?
-
Moni näitä kyselee, niin näemmä Ruotsista saisi uusiakin:
http://www.blocket.se/gavleborg/Utvaxling_till_Volvo_Dana_30_1030_1031_21704029.htm?ca=2&w=3
Ei taida originaaleina löytyä ihan vastaavia lukuja, eli amazoniin se "aavikkoperäkin" olis mahdollinen kuoria vaihtamatta.
-
fian kakkosryhmän amazooniin on luokiteltu P1800 ES taka akseli jossa levy jarrut. En osaa sanoa tukivarsien sopivuudesta tai pultti jaosta, onko suoraan 140 sarjasta vai sovitettu aman akseliin. Ainakin se on 1030 perä.
-
Tiedän Historic Amazoniin laitetun 140 -sarjan taka-akselin tuohon luokitukseen vedoten. Noita pyhimyksen akseleita ei oikein taida löytyä ja en tiedä onko niissä hirveästi muuta eroa kuin pulttijako. Sitä en muista oliko siinä 140 -sarjan vanteet vai jako muutettu.
-
fian kakkosryhmän amazooniin on luokiteltu P1800 ES taka akseli jossa levy jarrut. En osaa sanoa tukivarsien sopivuudesta tai pultti jaosta, onko suoraan 140 sarjasta vai sovitettu aman akseliin. Ainakin se on 1030 perä.
Sopii heittämällä vm. -67 ja sitä uudempiin Amazoneihin. Pulttijako ja jarrusysteemit on samat, mitä 140-sarjassa.
-
Mulla ois tuossa duetin perä jossa 41-9 (4.56) välitys, sekä 140-sarjan perä jossa 44-11 (3,91) välitys.. käykö duetin perän isoratas ja 140-sarjan pikkuratas keskenään? Että tulisi 41-11 (3,73) välitys?
140 sarjan perä on ilmeisesti 1030? Vm. 73..
Duetin perä on Dana 30..
-
Rattaita ei voi sekoittaa keskenään, vaan ne kulkee aina parina. Edes samanlaisia käytettyjä osia ei passaa sekoitella.
Erikoista, että 140:n perässä olisi 3,9 välitys. Niissä pitäisi olla 4,1 melkein kaikissa malleissa.
-
Sitten pitää varmaan toi 140 sarjan molemmat rattaat laittaa duetin perään.. korjaan vielä että 43-11 on tuo 140 perän välitys eli juuri se 3,91.. gl mallista niin en tiedä onko sitten siinä joku ajatus
E: mitähän mun täytys seuraavaks tehdä kun kardaanin laippa on irti ja runkopukit mutta en saa irti tota itse perää..
-
E: mitähän mun täytys seuraavaks tehdä kun kardaanin laippa on irti ja runkopukit mutta en saa irti tota itse perää..
Siihen tarvii levitintyökalun. Pidä kuitenkin kardaanilaippa kiinni ennenkuin irroitat lautaspyörän ja tasauspyörästön.
Mutta kyllä se voimalla lähtee.
-
Siihen tarvii levitintyökalun. Pidä kuitenkin kardaanilaippa kiinni ennenkuin irroitat lautaspyörän ja tasauspyörästön.
Mutta kyllä se voimalla lähtee.
Mimmonenkohan se levitintyökalu on? Mitä sillä oikeen levitetään? :D
-
Ruotsalaiset kutsuu sitä nimellä björnfitta......tiijä sitten mitä sillä levitetään.
Tässä linkissä on yksi ti-malli.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45878
-
Mimmonenkohan se levitintyökalu on? Mitä sillä oikeen levitetään? :D
Peräkoteloa sillä levitetään. Poskilaakereiden esijännitys pitää sulla sitä murikkaa paikallaan.
-
Selkis jo.. eilen tein työkalun ja sain perän purettua
-
Akselihommaa tässä vähän pohtinut... Saattaisin haluta Amaan taakse levyjarrut, pidempi välityskään ei olisi pahitteeksi. Akseli ei saisi ilmajousituksen vuoksi olla yhtään alkuperäistä leveämpi, että sopii renkaat vielä alle. Tehonkestolla ei niin väliä, kumi tällä ei koskaan palaisi muutenkaan. Kunhan olisi vaan mukava maantieperä m46:n kaveriksi.
Tämmöstä mietin, että jos lyhentäisi 240:n akselin "vetariputkia" niin, että Amazonin vetarit käy siihen kiinni? Vai saako Aman vetarin laippaa käymään siihen (käykö vetarin pulttijako yms. ja olisiko muutettavissa käypäseksi). Jarrulevyynhän saisi sitten muutettua tarvittavan 4,5" pulttijaon. Koko komeuteen tukivarsille kiinnikkeet Amazonin omasta akselista
Käytännön kokemusta ei ole näistä Volvon peristä sitten ollenkaan. mitä nyt olen hiekkapuhaltanut tuon Amazonin oman akselin, maalannut sen ja vaihtanut öljyt :idiot2:
-
Tässä toteutus, jossa 240 vetariin on tehty 5*4.5" Amazonin jako.
(https://lh5.googleusercontent.com/-G-fKUMSFKwc/U0mWEWCypAI/AAAAAAAAFZo/hSo4AD2QFKw/w702-h394-no/2013-02-21-059.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-Vg4ARBa4rCQ/U0mWEfcbB2I/AAAAAAAAFZw/N5YWWvUusxA/w702-h394-no/2013-02-21-060.jpg)
-
240 perä on kait pari senttiä leveämpi kuin Amazonin. Yksikertaisinta lienee käyttää 240 akselia ihan vakiona ja hoitaa tilaongelma vanteilla joissa on passeli off-set. Tai tekee sellaiset vanteet? Silloin ei tarttis modailla noita jakoja jos löytyy sopiva vanneaihio.
-
240 akseli sopii nätisti amukkaan, oli se (muistaakseni) sen 4cm leveämpi. Omat vanteet mahtuu vieläkin sisään hienosti, vaikkakin tuli lähelle kaaria, mutta se toi vaan ulkonäköä ;) Ja ne levyt, suosittelen ehdottomasti levyjä taakse !! Jako on ihan helppo porata amukan vanteelle tarvittaessa erillisen keskiöstä keskittävän Paksun ohjurilaipan avulla. Jarrumurheet loppui sinäpäivänä kun levyt tuli taakse.
Hep, tässä minun visio kuvina.
(https://s16.postimg.org/8p10iarvl/650584576.jpg) (https://postimg.org/image/8p10iarvl/) (https://s16.postimg.org/jpw5nbk4h/675235072.jpg) (https://postimg.org/image/jpw5nbk4h/)
-
240:n vetareissa lienee vähän "turhaa" booria? Bamsen videolta kuvakaappaus:
(http://i11.aijaa.com/b/00140/14254519.jpg?2016-09-17%2011:50:23)
Eli periaatteessa ainakin tuon verran 240:n omaa vetaria voisi lyhentää. Haitanneeko, jos lyhentää vähän enemmänkin, booritus jää kyllä pikkuisen lyhkäseksi, mutta uponnee silti perän sisään ja vastakkain olevaa booria olisi useampi sentti? Eikös tuo boorituksen jälkeinen kohta vetarissa ole vähän ohuempi mitä booritus?
Putkia sitten lyhentäisi tähän tapaan:
https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=22&start=20 (https://cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=22&start=20)
Prässättyä saisin työpaikalla ja sorvareitakin on kylällä monta. Rahhoo jos olis niin teettäisi reilusti lyhkäsemmät vetarit, sopisi 10" smoothiet alle ;D
Nykyisessä akselissa on ärsyttävä välys, kardaanin laipasta ottaa kiinni ja pyöräyttää niin tyhjää on joku 1-2cm --> liikkeelle lähtiessä ikävä kolahdus. Toinen rumpukin on soikio, jumalaton jumputus jarruttaessa ja poljinkin pistää tanssijalan vipattamaan... Varmaan nuokin olisi korjattavissa, mutta kannustaa silti enemmän samalla akselinvaihtoon.
Edittiä: Oletteko jättäneet ne alkuperäiset takalinjan paineenrajoitinmutikat paikalleen levyjen kanssa? Onko nuo JuHaU 10.9 pultit?
-
Noi spoorit on kyllä liian kestävät. Akseli menee poikki ennenkuin ura laukee. Eli voi lyhentää äkkiseltään kolmasosan.
-
Noi spoorit on kyllä liian kestävät. Akseli menee poikki ennenkuin ura laukee. Eli voi lyhentää äkkiseltään kolmasosan.
Jotain tällaista arvelinkin, luulis että boorit ei ihan herkästi korkkaa. Uskaltaisin veikata, että tarvittavat 2cm saa kyllä nappasta huoletta pois, kun on tuo joku ~5mm muutenkin ylimääräistä booria.
Anteeksi tämä kysymysten tonava, mutta olisiko m46 (j-type loikkari) ja sitten 3,73 välitys hyvä yhdistelmä maantieajoon? Mistä mallista tuon 3,73 välityksen löytäisi todennäköisimmin alta? Tietäisi ostoilmoitusta laatiessa raapustella kaiken oleellisen esiin, että ei turhaan hommaa tietämättömyyttään kymmentä eri akselia hallille :D
-
Itselläni on 3.9 kiinni, ja se ainakin toimii aikalailla ihanteellisesti omaan makuun. Kierroket menee juuri niinkuin tahdoinkin, koneen vääntöalueen mukaan. 100kmh kulkee siinä 2500rpm nurkilla vitosella. Hiljainen on 8)
-
On niin mielenkiintoinen aihe että muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen pakko kommentoida :)
Jos mietit työmäärää, kun sovitat 200:n akselin, eli muutat korvakkeet, kavennat sitä, muuttaa pulttijaon, rakentaa ilmapusseille kiinnikkeet, niin sitä on aika paljon. Varsinkin, jos et ole vaihtamassa akselia kestävyyden takia, eli 1031 akselia ei tarvita.
Toinen vaihtoehto on, että vaihdat siihen nykyiseen perään pelkän välityksen ja mahdollisesti tasauspyörästön "carrierin" jos se on kulunut, kun se yleensä aiheuttaa ylimääräistä välystä. -69 mallisen Amazonin perään sopii kaikki sisuskalut 200:n perästä, lukuunottamatta niitä tasauspyörästön isompia pikkurattaita, joihin vetarit tulee. Sitten siihen ei tarvitse kuin rakennella levyjarrut. Esim. Mazdan valikoimasta löytyy useita erikokoisia levyjä sopivalla jaolla ja satulat vaikka Volvo V50:stä, niin on helppo toteuttaa käsijarrukin. Jarrukilven pulttien alle on myös helppo tehdä satulalle kiinnike.
Henkilökohtaisesti en miettisi hetkeäkään näiden kahden vaihtoehdon välillä ;)
Meillä on farkkuamassa M41 D-tyypin loikkarilla ja 3,73 välityksellä ja se on jo vähän rajatapaus, että pitäisikö olla 3,9 välitys. M46:ssa on tiheämpi vitonen, eli siihen 3,7 voisi olla ihan ok.
P.S. Ylimääräinen 3,73 välitys löytyy, jos kiinnostaa.
-
Kiitos Kulmikselle! Pitää miettiä näitä vaihtoehtoja. Amassa toisaalta olisi nyt hiekkapuhallettu ja viimesenpäälle maalattu akseli paikallaan, uuden jos tekee niin puhallukseksi ja maaluuksi se taas sitten menisi... Oma hommansa siinäkin.
Jotenkin mietityttää tuo jarrusatuloiden kannakkeiden tekeminen itse, niihin kun kuitenkin kohdistuu kohtalainen rasitus ja pitäisi tulla kerralla hyvät (riittääkö itsellä taito valmistaa sellaisia, että ei kannake murru ja amatsoni on petäjän ympärillä).
V50 takajarrulevyn halkaisija näyttäisi olevan 280mm, Mazda 6 takajarrulevyn halkaisija sama ja 4,5" pulttijako. Hmmm...
Tai ehkä pienemmätkin riittäisi, että ei tule takapainoiset jarrut. 626:sta löytyisi esim. 260mm levyt.
(Tämä viesti muokkautuu jatkuvasti, koska olen innoissani :D)
-
Sun tekemisä kun seurailee, niin kannakeraudan tekeminen tuskin muodostuu ongelmaksi. Eikä sen niin hirmu vahvakaan tarvii olla, kun ajattelee, että miten pienillä pulteilla se satula on alunperinkin kiinni, niin 10mm paksu riittää varmasti.
Oheisessa kuvassa sovite V50 satulalle. Akseli tosin Hiluxista, mutta aika vastaavat neljä pulttia siinä on, kuin Amassakin.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulankiinnitysadapteri001.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/media/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulankiinnitysadapteri001.jpg.html)
Satula ja Mazdan 260mm levy paikallaan.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulat002.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/media/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulat002.jpg.html)
Käsijarruvaijerikin sopii suoraan.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulat003.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/media/P1800R/05%20Alustamuutokset/Takajarrusatulat003.jpg.html)
Paitsi että sitä pitää jatkaa korin puoleisesta päästä.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Ksijarruvaijeri002.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/media/P1800R/05%20Alustamuutokset/Ksijarruvaijeri002.jpg.html)
-
Noniin, josko lähtisin etenemään V50:n satuloilla ja Mazdan levyillä. Olen kyllä aman rummut avannut useampaan kertaan, mutta en nyt muista, että lähtikö napa irti rummusta vai ovatko samaa puuta? Googlellakin yritin kuvia kaivella heikoin tuloksin.
Tietysti jos onnistuu adaptereiden teko suorasta latasta ilman kolojen jyrsintää niin vois onnistuakin, periaatteessa ihan rälläkällä ja pylväsporalla ::) Töissä ois käsiplasmakin, en muista miten paksuun rautaan menee. Sillähän tekisi vähän muodokkaampaakin kurvia tarvittaessa. Adapterilevyn paksuus kun olisi vielä vähintään saman mitä akselin kuoressa jarrukilven laipassa, niin luulisi kestävän, pulttien ympärille kun jättää vielä tarpeeksi tavaraa.