Kulkukoira  Proturbo

142 -70, ovien lukot

  • 8 Vastauksia
  • 1977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
142 -70, ovien lukot
« : 18.05.2020, 09:40:58 »
Eli sinä aikana kun auto on itsellä ollut niin apukuskin ovesta ei oo päässyt koskaan avaimella sisälle, lukko ei käänny avaimella mihinkään ja kuskin oven lukko aukeaa huonosti. Jos avainta kääntää liian nopeasti kuskin lukossa, niin avain pyörähtää ilman että lukko aukeaa. Kun kääntää riittävän hitaasti, joskus varovasti toisen kerran vielä perään niin lukko aukeaa.

Kuulostaako vikakuvaus joltain tyypilliseltä ongelmalta, joka on mahdollisesti itse korjattavissa vai suosiolla uutta osaa jos on saatavilla?

Lukkojen irrottaminen ei ole ongelma, mutta kun ei ole toimivaa referenssiä malliksi niin täytyy kysellä vähä etukäteen, että mitä niiden kanssa tekisi. Koitin vanhoja ketjuja selailla vastaavista ongelmista, Amazonin lukoista löytyi muutama ketju mutta onko noissa samat osat (ongelmat)?
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #1 : 18.05.2020, 10:10:40 »
Lukko itsessään on hyvin yksinkertainen kapistus näissä ja sitä ei itsessään voi purkaa osiin. Lukkohan on todellisuudessa ovessa kiinni vain yhdellä pultilla jonka saa irroitettua avaamalla oven.

Kannattaa ottaa lukko käteen ja testata sen toiminta. Lukko on näissä vain käytännössä sylinteri jonka päässä tappi mikä ohjaa varsinaista lukitusmekanismia oven sisällä. Epäilen vahvasti että ainakin kuljettajan puolella vika voisi olla tässä lukitusmekanismissa. Kannattaa purkaa ovipahvi pois ja herkustellä sitä lukitusmekanismia ja rasvata lukkoöljyllä. Sama käsittely itse lukoille niin voi ruveta toimimaan. Tai sitten ei.

Uusia lukkoja saa mm. Skandix, vp-autoparts ja onkin suositeltavaa sijoittaa niihin, on tullut nimittäin vastaan myös sellaisia lukkoja joissa lukon haittalevyt ovat jumiutuneet siten että avain ei toimi ollenkaan (kuten sulla apukuskin puolella) tai jopa sellaisia että haittalevyt ovat jääneet sellaiseen asentoon, että lukko aukeaa myös muilla avaimilla tai jopa ihan vaan ruuvimeisselillä tms.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #2 : 18.05.2020, 13:47:40 »
Lukko itsessään on hyvin yksinkertainen kapistus näissä ja sitä ei itsessään voi purkaa osiin.

Muistikuvieni mukaan lukkusylinterissä on poikittain pieni sokkatappi, jonka poistamalla lukko purkautuu ihan nätisti. Joskus sarjoitin useasta huonosta lukosta kaksi hyvää.

Se lukkotapin ura kuluu, jolloin itse lukkopesä tulee ulos päin sylinterin rungosta, jolloin lukko voi alkaa pyöriä tyhjää. Lukkopesän kuuluu olla tasan rungon kanssa, mutta hyvin useasti ne tulevat muutaman millin yli.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2020, 13:49:11 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #3 : 23.05.2020, 20:15:13 »
Putsailin toisen lukkosylinterin, mutten kyllä keksinyt miten sen saisi auki. Tuossa ekassa kuvassa näkyy sylinterin vasemmalla reunalla pieni reikä, vastakkaisella puolella ei ole vastaavaa. Näyttääkö tuo Kulmamies tutulta? Pesä näyttäisi olevan rungon kanssa hyvin tasalla, mikäli tämä on sen mallinen lukko missä se pääsee elämään kulumisen myötä.



Molemmilla puolilla itse mekanismi toimii kevyesti kun ruuvarilla kääntelin. Alla vasemmalla apparin puolen mekanismi ja oikealla kuskin puoleinen tuon vastakappaleen osalta. Kuskin puoleinen on aika epämääräisen näköinen, hankala sanoa pyörähtääkö tyhjää sen takia että sylinteristä tuleva neliötappi pyörähtää tuossa reiässä vai sen takia ettei tappi ulotu mekanismiin kunnolla.




V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #4 : 23.05.2020, 20:34:56 »
siinähän se sokkatappi näkyy kuvissa,sen poistaa ja purkaa lukon,siellä ne haitat jumissa,siinä on vielä ollut jousi ton neliskulmasen tapin ympärillä mikä yleensä on kyllä hävinnyt ajan saatossa  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #5 : 24.05.2020, 09:07:48 »
Putsailin toisen lukkosylinterin, mutten kyllä keksinyt miten sen saisi auki. Tuossa ekassa kuvassa näkyy sylinterin vasemmalla reunalla pieni reikä, vastakkaisella puolella ei ole vastaavaa. Näyttääkö tuo Kulmamies tutulta? Pesä näyttäisi olevan rungon kanssa hyvin tasalla, mikäli tämä on sen mallinen lukko missä se pääsee elämään kulumisen myötä.



Molemmilla puolilla itse mekanismi toimii kevyesti kun ruuvarilla kääntelin. Alla vasemmalla apparin puolen mekanismi ja oikealla kuskin puoleinen tuon vastakappaleen osalta. Kuskin puoleinen on aika epämääräisen näköinen, hankala sanoa pyörähtääkö tyhjää sen takia että sylinteristä tuleva neliötappi pyörähtää tuossa reiässä vai sen takia ettei tappi ulotu mekanismiin kunnolla.



Aika kultaa muistot  :D Eli se pois lyötävä tappi olikin Amazonissa ja tuo 140:n lukko purkaantuu painamalla siitä yhdestä reiästä jollain asiaan kuuluvalla tikulla. Lukon sisällä on jousikuormitteinen C-kirjaimen muotoinen sokka.





Tuo sun lukko ei ole vm. -70 alkuperäinen, koska lukkopesän reuna on pyöreä. Onkohan autoon vaihdettu mlemmat lukot, vai vain toinen. Ei siis välttämättä sovikkaan sama avain molempiin lukkoihin. Tuossa mun kuvassa näkyy vanhemman malinen lukko.

Se Jenin mainitsema puuttuva jousi saa just aikaan sen lukkopesän ulostyöntymisen ja sisuksien kulumisen. Jousen puuttumen voi aiheuttaa myös sen, että lukon tappi pyörii tyhjää lukkopesän päässä olevissa hahloissa.

Se C-kirjaimen muotoinen sokka on just se mikä siellä entien kuluu. Sen voi kääntää tarvittaessa toisin päin, niin toimii taas hetken.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2020, 09:13:11 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #6 : 27.05.2020, 19:19:13 »
Alkaa lukko-ongelmat olla selvillä. Molemmin puolin on siis samanlaiset lukot ja niissä olikin jonkinlainen sokkatappi, mistähän nuo mahtaa olla sitten kotoisin? Ei oo helpoksi tehty tuon sokkatapin irrottaminen jos on alun perin ollut noin. Se pitäis saada jotenkin vedettyä irti, mahdollisesti pyörittämällä vähä samalla että lähtis helpommin. Otin aika nopeasti poran käteen ja porasin sokan pois.
Jenin mainitsemat jouset oli molemmissa tallella, ei vaan ollu kuvatessa paikoillaan.



Apukuskin puoleinen lukko alla, joka ei siis kääntynyt avaimella mihinkään.



Hyvässä kunnossa tuo lukko on muuten (käyttämättömyyttään kai..), ainoa vika tuntui olevan se, että yksi haitta kuudesta ei löytänyt paikkaansa ollenkaan. En ihan päässyt jyvälle miksi näin? Avain toimii hyvin kahdessa muussa lukossa joten siinä ei ole vika ja haitta ei näyttänyt erityisen kuluneeltakaan. Ehkä tuo lukko on ollut joskus auki ja kasattu väärällä haitalla, mutta luulisi että sen olisi huomannut.. Jätin haitan kasatessa pois, menköön viidellä.



Kuskin puolen lukkoa kun pyörittelin tarkemmin käsissä niin kyllä siitä huomasi tuon Kulmamiehen mainitseman oireen, että avainpesä työntyy rungosta ulospäin. Tämän myötä neliötappi hyppää tyhjää joko mekanismin tai avainpesän päässä. Myös kebakon mainitsemat jumittuvat haitat tuli todettua, kun avainpesää pystyi välillä kääntämään pelkällä ruuvarilla.. Syy jumittamiselle selvisi kun avas lukon. Lukkorunkokin on jo aika kulunut haittojen kohdasta.



Avainpesästä ja neliötapista huomaa helposti kulumisen.



Lopputulema siis se, että apukuskin puoleisen lukon sain toimimaan, toki yhtä haittaa vähempänä kuin aiemmin. Kuskin puolen lukko toimii nyt ainoastaan avaimella eikä myös ruuvarilla. Toki ongelmana edelleen se, että avain pyörähtää välillä tyhjää, toki sen kanssa osaa nyt vähä kikkailla kun tietää mistä pyörähtäminen johtuu. Uudet lukot menee tilaukseen joka tapauksessa, mutta tulipa opittua jotain lisää. Kuvia on ehkä vähän reilun puoleisesti, mutta auttanee jos jollain tulee samoja ongelmia eteen joskus.

Sokkatappien tilalle laitoin kasatessa lyhennetyn ruuvin, jonka kannalle tein upotuksen runkoon. Ajanee asiansa siihen asti, että saa uudet lukot tilalle, ainakin tuntui lukko pyörivän hyvin eikä avainpesä tule pihalle.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #7 : 27.05.2020, 20:10:00 »
Hyvää settiä :) Näköjään oli kuitenkin vaan sokkatappi tuossa uudemmassa mallissa. Tuo lukko taitaa olla 200-sarjasta, kun eikös siinä ole sellainen avainkin, mikä käy lukkoon molemmin päin?

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70, ovien lukot
« Vastaus #8 : 28.05.2020, 10:51:59 »
Joo avain käy molemmin päin oven lukkoon.

Skandixista näytti saavan lukkosarjaa halvemmalla ku VP-autopartsilta, postikulutkin huomioiden.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/locking-system/lock-cylinder-kit/1066493/

Sellaista sarjaa ei oo enää saatavilla ainakaan Skandixista, missä tulis takaluukunkin lukko samassa. Täytyy kattoa sitte saisko kahden ylimääräisen lukon haitoista viilailtua sellasen mikä kävis uudenkin avaimen kanssa.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Kulkukoira  Proturbo