Futurez  Kulkukoira

Volvot kolareissa

  • 2054 Vastauksia
  • 562442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #135 : 29.05.2011, 22:36:32 »
Kyllä on ihmisillä tekemisen puutetta jos pitää tällaisia asioita spekuloida.

Kun aloitettiin, niin spekuloidaan:
-Kuljettaja väisti hyttystä
-Kuljettaja teki heroiinisettiä
-Kuljettaja leikki teräsmiestä
-Kuljettajaa paskatti niiiin paljon, että keskittyminen herpaantui.

Te ootte sekaisin. Soittakaa omaisille ja tentatkaa heiltä:"Oliko minkälainen ihminen?"
Luepa uudelleen posti, johon vastasit. Ei tässä juorulehteä olla kirjoittamassa, vaan oppimassa.

Yllä kuvaamiesi syiden lisäksi monilla muillakin tavoilla on täysin mahdollista suistua tuntemattomasta syystä päin vastaantulijaa ja aivan yhtä murheellisin seurauksin.

Ja aina keula edellä.

Jos pyrkimys oppia omien lisäksi muiden virheistä on sekaisin olemista, niin minä joudun hyväksymään sen hintana oman ajamisen jatkuvasta parantamisesta pyrkimällä välttämään haavereita, joita muille on sattunut.

Minä tosin lienen jo ammattiavunkin ulottumattomissa filtteröidessäni tapahtuneista onnettomuuksista tapaukset, jotka tiedän varmasti etteivät ne koske minua (kosminen ylinopeus, kännissä, kypärättä,...). Mietin niitä jäljelle jääviä joista en voi ilman älyllistä epärehellisyyttä olettaa ettei niin voisi sattua itsellekin: http://www.elisanet.fi/hannu.hietalahti/MP-turvallisuus.htm

Ei tässä ole tarvetta haudoilla riekkua eikä haastatella omaisia. Heillä joko on tai ei ole arvauksia siitä, miksi Volvo oli vastaantulijan kaistalla. Poliisi tai tutkijalautakunta lienee kysynyt jo, koska se on heidän hommansa. Mutta todennäköisesti hekään eivät osannet sanoa, miksi Volvo oli kuivalla asfaltilla vastaantulijan kaistalla vasen kylki edellä.

Juoruaminen ei minua kiinnosta. Mutta ylläolevasta johtuen minua kiinnostaa se, mitä tutkijalautakunta saa tästä irti. Tässä on nimittäin jotain sellaista, mistä voi ehkä oppia lisää?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #136 : 31.05.2011, 09:49:56 »
Joku muukin näkee näkee tässä tapauksessa poikkeuksellisia piirteitä:
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/raahen-kuolonkolarin-tutkimukset-jatkuvat/901481

Saman kolarin tilannepäivitys julkaistaan nyt kuvien kera kolmatta kertaa parin päivän välein.

Tapahtumat joiden seurauksena Volvo törmäsi vastaantulijaan jäävät poliisin ja tapahtuman osallisten lähipiirin käsiteltäväksi, mihin surutyöhön toivotan voimia. Minua kiinnostaa tietää miksi Volvo käyttäytyi törmäystilanteessa mielestäni oudolla tavalla ja mitä on tehtävissä ettei niin käy tallissani seisovalle samanlaiselle valkoiselle Volvolle, joka on luvattu pojalleni hänen vapautuessaan reserviin kuukauden kuluttua.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #137 : 31.05.2011, 14:51:30 »
Yksi lääke pojallesi voisi olla harjoittelu- /paineiden purku mahdollisuus suljetulla alueella, että osaa kunnioittaa fysiikan lakeja. Toinen on asennekasvatus..

Sen enempää tietämättä tai arvioimatta mitä tuolla Raahessa on tapahtunut. Muistelen vain sitä "nuoruuden intoa". Sinänsä arvostan liikettäsi, kohtuullisen turvallinen auto tarjolla, koskaan ei tiedä mitä sattuu ja vika ei aina ole itsessä.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #138 : 31.05.2011, 20:46:38 »
Ei Volvo, vaan nykyistä koppaa edeltävä Golf. Ajeltiin Ilomantsintietä Joensuun suuntaan tässä muutama viikko sitten, ja nähtiin edessä pysähtyneitä autoja tienreunuksilla ja tämä Golf oikealla kaistalla pysähtyneenä. Arveltiin ensin, että kyse on niistä poratuista nauloista tienpinnalla, ja joku olisi siihen ajanut, mutta mitä lähemmäs tultiin, niin huomattiin, että kyse olikin -valitettavasti, hirvikolarista.

Rajoitus 100km/h ja ilta-aurinko => häiki niin, ettei Golf -kuski ollut huomannut emähirveä, ja ajoi ilmeisesti rajoitusten mukaan eli 100km tuntivauhdilla hirveä päin. Mies oli menehtynyt paikanpäälle, mutta ilmeisesti sairaskohtaukseen kolarin tajuttua, sillä auto oli pysynyt tiellä ja suht lähellä osumakohtaa, kun jos olisi kuollut osumaan, niin auto olisi varmasti ollut ojassa tmv., eli auto oli pysäytetty tielle. Hirvi oli lentänyt jonkun matkaa metsän puolelle. Ja mitä tällä haen, niin aina olen ollut sitä mieltä, että pitäisi ehdottomasti jättää pienet autot kauppaan ja ajella isommalla, eli esim. tuollaisessa tilassa isompi riski käydä pahemmin pienemmällä autolla. Jännä vaan, ettei miehessä ollut ulkoisia vammoja havaittavissa, vaan joko a) kuollut tosiaan sairaskohtaukseen tai b) niskat nurin törmäysvoimasta.

Auton vaurioista: Katto oli painunut sisäänpäin, ja tuulilasi ei ollut rikkoutunut vaan painunut sekin vain jonkin verran sisäänpäin. Etupuskuri hieman vioittunut.

Eli ilmeisesti myös vähän nykyiset pienemmät henkilöautot suojaa jonkun verran? Kun aina mitä enemmän peltiä ympärillä, sitä enemmän luo turvaa, tai turvallisuuden tuntua, mutta. Kyllä silti jätän pienet autot kauppaan, vaikka urheiluautojakin on tullut kateltua. :-X Toisaalta, kaikki riippuu kaikesta...
Tämmönen pähkinä vaan. Sori väärän merkkisestä autosta.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #139 : 31.05.2011, 20:57:11 »
Yksi lääke pojallesi voisi olla harjoittelu- /paineiden purku mahdollisuus suljetulla alueella, että osaa kunnioittaa fysiikan lakeja. Toinen on asennekasvatus..

Niin, itse kun kuulun ikäni puolesta tavallaan kohderyhmään, täytyy sanoa, että tuo suljetulla paikalla revittely on vähän kaksipiippuinen homma. Missään tapauksessa en kiistä etteikö se opettaisi paljon auton käyttäytymisestä todellisissa ajotilanteissa, mutta vauhdin ottaminen siirtyy helposti liikenteeseen. Itse olen ajanut rallisprinttiä kuusitoistavuotiaasta lähtien ja kortin saadessani oli jo itseluottamusta vauhdinpitoon. Sen verran voin tunnustaa, että viime syksynä uutena Volvoon taakse laitetuissa Hakkapeliitta nelosissa ei ollut tänä keväänä nastan nastaa ja pätkääkään sillä katiskalla ei ajettu suljetulla alueella. Mutkateillä leveetä linkkua. Toki kisahommissa on tullut opittua juurikin noita fysiikan lakeja, eli kuinka helposti auto sitten loppujen lopuksi kaatuu. Oikein pariinkin otteeseen. Ja tällä ei nyt ole mitenkään tarkoitus huolestuttaa tai kieltää ajoharjoittelun hyödyllisyyttä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #140 : 01.06.2011, 00:14:48 »
Yksi lääke pojallesi voisi olla harjoittelu- /paineiden purku mahdollisuus suljetulla alueella, että osaa kunnioittaa fysiikan lakeja. Toinen on asennekasvatus..

Kiitos myötätunnosta. Huomaan reagoineeni aika voimakkaasti ehkä juuri siksi, että tuollainen valkoinen Volvo on ollut tallissa odottamassa seuraavaa kuljettajaa siitä alkaen, kun tiet olivat niin suolattomia, että 740:n raski ottaa liikenteeseen.

Poikien ajamisesta ei ole sinänsä muuta kuin hyvää sanottavaa, koska meille käytettynä tullut kevari on nyt 6 vuoden ja kolmen teinipojan (kaksi omia) jäljiltä vieläkin täysin suorakylkinen eikä sitä ole kertaakaan kaadettu edes paikaltaan parkkipaikkakumpsauksena. Hieman kilometrivammainen se tosin on, koska ajaminen on kiinnostanut. Vanhemman pojan jäljiltä hänen parin vuoden ajoillaan ei perheen autoihin ole tullut naarmuakaan. Tämän, sekä kuljettajan poikkeuksellisen rauhallisen (ja aivan varmasti aikuisemman kuin itse oli 30 vuotta sitten) asenteen turvin nukun takapenkillä rauhallisin mielin työviikon jälkeen mökille lumimyrskyn läpi ajettaessa.

Mutta juuri tuo olosuhteiden ymmärtäminen ja kunnioitus vie aikansa ja vaatii tietoista harjoittelua.

Minua selvästi vaivaa kun en ymmärrä, miten tuollainen auto irtoaa sivuluisuun hyvissä olosuhteissa ellei takarenkaista löydy selvästi vajaita paineita eikä luisto alkanut vastaheitolla oikean pientareen kautta? Edelleenkään minua eivät kiinnosta kuljettajan motiivit, vaan mikä sai kovin tutun näköisen Volvon käyttäytymään hyvällä kelillä juuri ennen törmäystä eri tavoin kuin mihin olen tuollaisella autolla tottunut.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #141 : 01.06.2011, 00:43:02 »
suljetulla paikalla revittely on vähän kaksipiippuinen homma...
...kuinka helposti auto sitten loppujen lopuksi kaatuu.

Haa, onkohan tässä silta yli sukupolvien välisen kuilun  :)

Koska harjoittelet myös radalla niin kysynkin, että ajatko mielestäsi nyt lähempänä omien taitojesi rajoja kuin ennen? (ehkä vaikea verrata, jos ajoi kilpaa ennen kuin liikenteessä). Epäilen että et?

Oma kokemukseni rataharjoittelusta (moottoripyörällä) on ollut sellainen, että ihan ensin konkretisoituu käsitys omasta kädettömyydestä. Kun kaikilla muillakin on vapaa rata vailla selityksiä alkavat osaajat erottua.

Minulla toistuu radalta kotiin ajaessa aina sama tunne, ettei millään nopeusrajoituksella ole mitään merkitystä. Ei niin että vauhti jäisi päälle, vaan niin päin, että on uskomattoman rauhallinen olo. Kun on vetänyt aamust iltaan radalla omaa kovaa, ei mikään lähellekään järjellinen nopeus tunnu yhtään miltään.

Omiin rajoihin liittyen olen jo useampana kesänä huomannut, että radalla laidasta laitaan karheaksi kärvennetty takarengas siloittuu saman tien melkein laidasta laitaan heti liikenteen seassa rauhallisemmin ajaessa. Vain renkaan reunaan jää noin sentin alue käyttämättä. Ja se sama kärventynyt sentin reuna on renkaassa koskemattomana vielä seuraavana kesänä 10.000 km jälkeen rengasta vaihdettaessakin.

Tietoisuus omista rajoista kehittyy nopeasti, mutta omien rajojen siirtyminen nopeammille kierrosajoille tapahtuu vasta pidemmällä harjoittelulla. Kierrosajan parantamisen sijaan turvallisuuden kannalta olennaista lieneekin se, että radalla tietoisuus omista rajoista tarkentuu ja muuttuu realistisemmaksi eikä näin löydettyjä rajoja näköjään ole tarpeen käyttää liikenteessä.

Tuntuuko yhtään tutulta?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #142 : 01.06.2011, 11:47:15 »
No eipä tuossa paljon itselleni tuttua ollut, mutta tulin tässä ajatelleeksi ajotilanteiden erilaisuutta. Minullahan yksi kisa sisältää noin 5-10 kilometriä ajoa, kaksi ratakierrosta. Ja viimeiset kaksi vuotta ajaminen on ollut 100% kilpailemista, eli mitään vapaata ajelua siihen ei sisälly.

Sitten kun vielä kilpailumenestys tahtoo aina olla jotain keskinkertaista, tuntuu, että kisatilanne jää päälle. Mutta ei, en toki vedä rajalla tuolla muiden seassa, ainakaan kovin usein. V:> Sitä siis tapahtuu joskus jouhevissa paikoissa, joissa näkee mutkista läpi. Pimeät paikat mennään poikkeuksetta huolella omaa laitaa ja kieli keskellä suuta.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #143 : 01.06.2011, 14:56:23 »
tuntuu, että kisatilanne jää päälle.

Meidän vauhdin tarpeemme näyttää tosiaan olevan erilainen. Joudun myöntämään, että vaikka en kuvitellutkaan koskaan kasvavani aikuiseksi, niin taitaa ikä silti näkyä jossain  ;D
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #145 : 12.06.2011, 20:07:40 »
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/suomussalmelaispoika-romutti-vanhempiensa-tuliteran-volvon-kajaanissa/902755

Volvolla on kova status päällä kestävästä autosta, kun ensin teksissä lukee, että veti kahdesta lipputangosta läpi ja johonkin ojaan ympäri ja lopuksi kerrotaan, että auto vaurioitui tuossa. Volvolle tuollaisen jälkeen se ei ole itsestäänselvää, joten se täytyy ilmoittaa. Varmaan joku polttimo palanut tärähdyksestä tjms..  ;D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #147 : 13.06.2011, 11:00:02 »
Kalevan mukaan "tuliterä"Volvo...VM2011 :facepalm:
No ei minusta kyllä :buck2:



Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #148 : 13.06.2011, 12:12:47 »
Kalevan mukaan "tuliterä"Volvo...VM2011 :facepalm:
No ei minusta kyllä :buck2:


Maalaisillehan tuo on ökyvolvo.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #149 : 13.06.2011, 12:23:57 »
Se on täällä syrjäkyllillä vm 90:nen jos aika tuore peli ,2000 luvun vehkeet on sitten ihan uutta kalustoa  ;)

 

KL-varaosat  Race.fi