Carcom Oy  Elekma

Vapari vinokoneen vakio osien vaihtotarve turbotuksessa?

  • 5 Vastauksia
  • 4143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sippis

  • Vieras
En haulla löytänyt mielestäni vastauksia kysymyksiin.

Eli:

-Kuinka pitkälle vakio kansipulteilla uskaltaa alkaa painetta laittamaan pyttyyn?

-Millä ahdoilla vakio kansipahvi on syytä vaihtaa esim. cometicin tiivisteeseen?

-Moottorin ohjauksen kierrostunnistin vauhtipyörältä vai etupuolelta alasiivasta esim. BF:n sorvatusta alapyörästä? haitat ja hyödyt?(tämä ei tänne kuulu mut laitetaan nyt samaan viestiin).
« Viimeksi muokattu: 07.06.2013, 14:41:57 kirjoittanut sippis »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Ahdetun B230 vakio osien vaihtotarve?
« Vastaus #1 : 07.06.2013, 11:58:03 »
Vakio kannentiiviste kestää niin kauan kun ei pääse nakuttamaan. Cometicin tiiviste on aivan turha, muuta kun jos haluaa varmistaa että mäntään tulee reikä kovemmilla paineilla, kun nakuttaa ja menee laihalle. Toisinsanoen vakio tiiviste kestää varmasti 2bar painetta jos kaikki on kunnossa eikä nakuta.

Kansipultit kestävät varmasti kanssa hyvin, mutta sitten kun ruvetaan olemaan ehkä 400hv nurkilla, vois olla fiksua olla pinnapultit. Nuo vakiot ovat senverta ohuet. Tosin oikein kiristettynä varmasti pelittävät pidemmällekkin.

Kampiakselin kierrostunnistin/triggeri kannattaa varmasti laittaa kampiakselin etupäähän.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

sippis

  • Vieras
Vs: Ahdetun B230 vakio osien vaihtotarve?
« Vastaus #2 : 07.06.2013, 12:39:46 »
löytyiskö joltain arp:n numero vinokoneen kannen pinnapulteille? 8v kyseessä. Juuri tulin varaosakaupasta eikä kirjat tuntenu volvoa.

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapari vinokoneen vakio osien vaihtotarve turbotuksessa?
« Vastaus #3 : 16.06.2013, 16:38:51 »
Ei tarvitse pinnapultteja. Kaiva vanhasta vinokoneesta 12.9 pultit aluslevyineen.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

EVO8

  • Vieras
Vs: Ahdetun B230 vakio osien vaihtotarve?
« Vastaus #4 : 16.06.2013, 18:03:24 »
Vakio kannentiiviste kestää niin kauan kun ei pääse nakuttamaan. Cometicin tiiviste on aivan turha, muuta kun jos haluaa varmistaa että mäntään tulee reikä kovemmilla paineilla, kun nakuttaa ja menee laihalle. Toisinsanoen vakio tiiviste kestää varmasti 2bar painetta jos kaikki on kunnossa eikä nakuta.

Sen verran nyt taas viisastelisin kun kysyttiin että "millä ahtopaineilla"? Oleellisempi asia lienee sylinterin tehollinen paine?

Joo 2 bar paineellakin on kyllä hetken pysynyt paikoillaan vakiopahvi mutta havaintojen perusteella jos 9:3> suhteella vinokone niin siinä 1.5 bar ahtojen paikkeilla alkaa paine pikkuhiljaa karkaamaan vesitilaan. Ei välttämättä aiheuta heti ongelmaa jos jäähdytysjärjestelmä on kunnossa. Mutta kestää ja "kestää"...




Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Ahdetun B230 vakio osien vaihtotarve?
« Vastaus #5 : 17.06.2013, 15:29:28 »
Sen verran nyt taas viisastelisin kun kysyttiin että "millä ahtopaineilla"? Oleellisempi asia lienee sylinterin tehollinen paine?

Joo 2 bar paineellakin on kyllä hetken pysynyt paikoillaan vakiopahvi mutta havaintojen perusteella jos 9:3> suhteella vinokone niin siinä 1.5 bar ahtojen paikkeilla alkaa paine pikkuhiljaa karkaamaan vesitilaan. Ei välttämättä aiheuta heti ongelmaa jos jäähdytysjärjestelmä on kunnossa. Mutta kestää ja "kestää"...
Mulla abouttirallaa 2bar painetta ja vakiokamat ja 10:1 puristus-suhde (kylläkin 16v hattu). Hyvin kestää. Penkissä ajettiin 1,5bar, kun ahdin ei antanut enempää, eikä ole penkkireissun jälkeen purettu (vaihdettiin vaan isompi ahdin). :)

Mutta tosiaan, tehollinen piikkipaine on se tekijä, ei niinkään ahtopaine. kuten EVO8 antoi ymmärtää.

Pienelläkin ahtimella saa varmasti 2bar tungettua sinne, mutta tehoa tai tehollista piikkipainetta ei ole vielä kummollisesti, kun tehollinen paine tulee ahtopaineesta, puristus-suhteesta ja nokan mukaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Futurez  Kulkukoira