Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo XC60

  • 1535 Vastauksia
  • 566792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hagenhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #480 : 02.07.2014, 13:24:20 »
Normikulutukset ja todellisuus ovat tunnetusti kaukana toisistaan. BMW on yksi parhaista manipuloijista, volvo ei ole jäänyt kiinni niin isoista heitoista, vaikka niitä silläkin on.

Eli voima tule ilmaiseksi, aina vaaditaan polttoainetta. Hyötysuhde ei moottoreissa ole hirveästi parantunut, mutta paremmalla laatikon ja moottorin yhteensovituksella/ohjauksella saadaankin sitten säästöjä. Uudemmat ovat etevämpiä, ei sille mitään voi.

Joo siis näissä on nyt hyvä muistaa että ovat verranollisia keskenään mutta ei verrannollisia normaaliin ajamiseen.

Miksi start stop esim on autoissa? Autot seisoo 6min tyhjäkäynillä per kulutus ajo lenkki. Ihme että on co2 eroa jos auto pois päälltä. Ja nopeudet mitä ajetaan (maantie ajo keskinopeus 60kmh) yms kaikki sähkölaitteet pois, ei ilman vastusta, pienemmät renkaat, +20 jnejnejne..

Vea kulutuksiin.
No sanotaanko näin että nyt on tossa keppi D4 koneessa voc`in mukaan 5,6l/100km. Ja auto näkee kaasua paljon (työsuhde joten ei säälitä) ja 1200kg venetraileria kanssa joten menee about 0,5l/100km kevyemmällä kuin aikasempi D2. Työajoa on sellainen 5min suunta mutta sitten tulee kehäteitä ja pitkin saaristoa harraste ajoja paljon. Olen saanut sen jopa 6,2l/100km kun oikein yritin sitä nostaa :D ja mukavinta on että 140kmh kun ajaa turuntietä kalaan jääkulutus sellaiseen 6,0l/100km. Tämä siis tosin S60 mallissa :) Mutta kyllä se vain niin otta ei ne co2 arvotkaan enään käytönössä merkkaa hirveesti muuta kuin suuntaa antavia. Esim V70 d3 aut 130co2 menee pienemällä kuin 117co2 d4 aut mutta taas tehoa enempi..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #481 : 02.07.2014, 13:51:38 »
Joo, toki ovat verrannollisia lukemia keskenään, jotkut "optimoi" paremmin ja siksi niiden kulutus käytännössä nousee enemmän kuin toisten. Olikos Tekniikan maailmassa joku vuosi sitten juttua käytännön kulutuseroista. Mutta kattavaa, kaikki huomioivaa täydellistä kulutusmittausta ei tule löytymäänkään.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #482 : 02.07.2014, 13:53:15 »
Ei koske pelkästään XC60, mutta ei taideta tuossa n20km syklissä ottaa mitenkään huomion DPF polttoon kuluvaa ainetta ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #483 : 02.07.2014, 13:58:00 »
Joo, eikä ilmastointi ole päällä jne. Mittaustapaa haluttaisiin muuttaa vastaamaan parmmin nykypäivää, mutta yllättäen autoteollisuus vastustaa...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #484 : 02.07.2014, 15:23:39 »
Joo, eikä ilmastointi ole päällä jne. Mittaustapaa haluttaisiin muuttaa vastaamaan parmmin nykypäivää, mutta yllättäen autoteollisuus vastustaa...
Tosin itse olen tuolla omalla XC60 päässyt reilun 16km oman "syklin" Volvo On Call palvelun mukaan 4,7l/100km.
Yleensä on 5,0-5,2l/100km mitä tuon matkan pääsen.
Maantie kulutukseksi taisivat luvata 5,3l/100km, joten teoriassa on mahollista oikeissa olosuhteissa päästä tuohon luvattuun.
Tuolla matkalla tosin ei ole yhtään valoristeystä, mutta yksi Stop risteys, yksi liikenneympyrä ja 4 risteystä joihín ainakin hidastaa täytyy 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #485 : 02.07.2014, 17:44:42 »
Hakeeko toi on call tietokoneen lukuja vai syötetäänkö siihen tankkaukset?

Joo ja tokihan näillä pääsee alle normikulutuksenkin, kun olosuhteet ovat sopivat. Harmi kun niitä sopivia olosuhteita on harvoin ;D

Hyvä, että noista uusista neloskoneista alkaa tulemaan kokemuksia, jos ja kun foorumillakin pyörii sellaisten omistajia niin kertokaa kokemuksia. Selvää on, että ne hakkaa nämä vanhemmat vitoskoneet, mutta kuinka isolla erolla kiinnostaa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #486 : 02.07.2014, 19:35:23 »
Hakeeko toi on call tietokoneen lukuja vai syötetäänkö siihen tankkaukset?

Joo ja tokihan näillä pääsee alle normikulutuksenkin, kun olosuhteet ovat sopivat. Harmi kun niitä sopivia olosuhteita on harvoin ;D

Hyvä, että noista uusista neloskoneista alkaa tulemaan kokemuksia, jos ja kun foorumillakin pyörii sellaisten omistajia niin kertokaa kokemuksia. Selvää on, että ne hakkaa nämä vanhemmat vitoskoneet, mutta kuinka isolla erolla kiinnostaa.
Ajot tallentuva automaattisestin tuonne VOC keskukseen, eli mitään ei itse tarvitse tehdä. Ajotietokoneen kautta ne luultavasti menee ::)
uusi ajotapahtuma muistaakseni tallentui aina silloin, kun auto on vähintään 4min pysähdyksissä
Tuollaiselta näyttää puhelimen näytöllä, ja ne pystyy lähettämään myös Exceliin :pomo:


Tämä ajo oli Kangasala-Tampere-Parkano
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #487 : 02.07.2014, 19:41:23 »
Jees - hauska värkki! vaikkei noillakaan tiedolla ihan hirveästi hyötykäyttöä ole. mutta, ehdottamasti mullakin pitäisi olla tollanen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #488 : 02.07.2014, 19:53:58 »
Jees - hauska värkki! vaikkei noillakaan tiedolla ihan hirveästi hyötykäyttöä ole. mutta, ehdottamasti mullakin pitäisi olla tollanen.
Töikseen ajavalle varmastikin helpottaa ajopäiväkirjan täyttöä, mutta itselle se on yksi syy räpeltää puhelinta ;D
Tosin on tuosta jotain hyötyäkin, kun saa tuon polttoainelämmittimen myös päälle tuolla puhelimella.
Eikös ne tuolle uudella koneella olevaan XC60(etuvetoisena) lupaile jopa alle 4l kulutuksia :o
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Lasse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #489 : 04.07.2014, 11:11:11 »
Minulla on ollut nyt 5 päivää VOC käytössä ja eihän se pakollinen todellakaan ole, mutta nice to have. Ilmaisjakso päättyy 1,5 vuoden päästä, mutta varmaan tulee jatkettua sopimusta. Hinnoittelu tosin voisi olla hieman huokeampi, 150€/vuosi tai 225€/2v.

Ja saahan tällä lämmittimen käynnistämisen/ajastuksen lisäksi tsekattua, että ovet ja ikkunat on kiinni/lukossa. Saa myös ovet aukikin, jos avain sisällä autossa. Sitten voi myös soitattaa torvea ja vilkutella vilkkuja etänä :P eli kyllä ilmankin pärjäisi
V70 2.0D Kinetic -09 => XC60 D4 (Polestar) Summum AWD -13 Autom.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #490 : 04.07.2014, 22:09:38 »
Minulla on ollut nyt 5 päivää VOC käytössä ja eihän se pakollinen todellakaan ole, mutta nice to have. Ilmaisjakso päättyy 1,5 vuoden päästä, mutta varmaan tulee jatkettua sopimusta. Hinnoittelu tosin voisi olla hieman huokeampi, 150€/vuosi tai 225€/2v.

Ja saahan tällä lämmittimen käynnistämisen/ajastuksen lisäksi tsekattua, että ovet ja ikkunat on kiinni/lukossa. Saa myös ovet aukikin, jos avain sisällä autossa. Sitten voi myös soitattaa torvea ja vilkutella vilkkuja etänä :P eli kyllä ilmankin pärjäisi
Näkee sillä myös, että paljonko polttoainetta on tankissa, ja kuinka pitkälle riittää ;)
Öljyntaso voisi kyllä tuolta löytyä, kun lasipesunesteen ilmoituskin löytyy ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #491 : 06.07.2014, 21:20:45 »
Aika hyvän hinnan pyytävät... nice to have, mutta onko se oikesti tuon arvoinen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #492 : 06.07.2014, 21:47:28 »
Aika hyvän hinnan pyytävät... nice to have, mutta onko se oikesti tuon arvoinen.
Minkä arvoinen se on ::)
Omaan se tuli varustepaketin mukana, ja se paketti maksoi muistaakseni 600€
Tuollaiset ainakin kuuluivat hintaan.
*Volvo on call järjestelmä
*Navigointijärjestelmä koko euroopan kartoilla
*Audio High Performance, multimedia 7" värinäytöllä
*Digitaalimittaristo kolmella näyttögrafiikalla
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #493 : 06.07.2014, 23:13:09 »
Paljos tuo auton oma kulutusmittari valehtelee verrattuna tankkauksista laskettuihin kulutuslukemiin?

Täällä valehtelee puolisen litraa ja mataliin neloslukemiin pääsee helposti maantiellä ajettaessa noin kasikymppiä. Tuon kulutuslukeman saa kyllä ajotietokoneen kautta kalibroitua, eli sinne voi laittaa "näytä lukema -0,5".

Samoin näkee paljonko on polttoainetta vasemmassa tankkssa ja paljonko oikeassa tankissa, lentokonetyyliin  :)

Harmi vaan, että BMW App on vaan iPhonelle, joten ei tullut sitä otettua.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60
« Vastaus #494 : 07.07.2014, 10:00:14 »
Paljos tuo auton oma kulutusmittari valehtelee verrattuna tankkauksista laskettuihin kulutuslukemiin?

Täällä valehtelee puolisen litraa ja mataliin neloslukemiin pääsee helposti maantiellä ajettaessa noin kasikymppiä. Tuon kulutuslukeman saa kyllä ajotietokoneen kautta kalibroitua, eli sinne voi laittaa "näytä lukema -0,5".

Samoin näkee paljonko on polttoainetta vasemmassa tankkssa ja paljonko oikeassa tankissa, lentokonetyyliin  :)

Harmi vaan, että BMW App on vaan iPhonelle, joten ei tullut sitä otettua.
Ajotietokone näyttäisi 0,3-0,4l liian vähän tankkaukseen verrattuna.
Talvella ajotietokone on pahimmillaan näyttänyt 2,5l liian vähän todelliseen :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

RallyBaron  Samppasport