Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 013 - 12.06.2012, 14:54:15
-
lootan suunnalta kuluu ulinaa ajoittain, välillä vajaan sekunnin toisinaan jopa minuutteja. ääni on sellainen kuin laakerinkooli tai holkki pyörisi mukana. tukikumi+laakeri (koivuselta) vaihdettu.
auto on -98 ja ajettu vähintään 349tkm (lootaöljyt vaihdettu ainakin kerran)
-
Ääni kuuluu siis pelkästään ajossa ja tuo sama ääni oli se syy miksi tuon kardaanintukilaakerin vaihdoit? Laatikko ei luista ja kaikki vaihteet menee päälle ja pysyy päällä?
Laatikon peräosan läpiviennissä on laatikko paikoillaan vaihdettavissa oleva epästandardi KOYO:n kuulalaakeri (löytyy siniseltä 25-35e). Samalla tarvitset peräosan paperitiivisteen ja uuden öljytiivisteen akselille.
Voihan siellä laatikon sisällä olla niitä neulalaakereitakin (vai mitä ne nyt oli) hajalla tai takimmaisen akselin holkki rikki. Silloin remontti menee joka tavalla potenssiin 10 -> korjauttaminen/vaihto laatikko ehkä fiksuinta, jos ei ole halua oppia laatikon sielunelämää yksityiskohtaisesti.
Tässä brickboardin sanallinen ohjeistus laakerin vaihtoon: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAuto.htm#Trans_Output_Shaft_Bushing
-
joo, loota pelaa niinkuin aina noin 50tkm mitä mulla on ollu. ulina alkoi kun korjasin paskaks orkkis tukilaakerin. luulin että kumi korjaatuisi sikamassalla mutta alkoikin jyrisemään vielä enemmän (meni siis liian kovaksi?). kumin ja laakerin vaihdettua ääni jäi.
-
joo, loota pelaa niinkuin aina noin 50tkm mitä mulla on ollu. ulina alkoi kun korjasin paskaks orkkis tukilaakerin. luulin että kumi korjaatuisi sikamassalla mutta alkoikin jyrisemään vielä enemmän (meni siis liian kovaksi?). kumin ja laakerin vaihdettua ääni jäi.
Ettei se kuitenkin ole se tukilaakeri, joka on hajalla? Prässäsitkö laakerin kunnolla siihen kumiin vai teitkö kuten minä eli vasaralla ja tietysti sisäkooliin :).
Muistatko kenen tekele se laakeri oli? Omat kokemukset kiinanpaskalaakereista ei ole positiiviset...
-
fag in tekele portugal brassi tms. holkkia on tullu käytettyä noissa asennustöissä. Ulisi siis vanhoilla osillakin ja ääni tuntus tulevan vaihteenvalitsimen suunnalta??? ja tuli sitten vasta kun olin törsinyt vanhan.
-
EDIT: Hei, Tässähän saattaakin olla laatikkona ZF hp22? Jos näin on niin minen tiedä mittään...
--------------
Nyt tarvitaan jonkun viisaamman inputtia, mutta tässä lukemistoa 90% samanlaisten laatikoiden sisuskaluista.
Tällä sivulla on 15v vanhempien laatikoiden korjausopas:
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
TP30578-1
Automatic Transmissions Repairs and Maintenance BW55, AW55, AW70, AW71 240, 260 1975-
Part 1,2&3
Näpsäkkä >70MB paketti :)
Täällä Toyotalle tehdyn melkein saman laatikon räjäytyskuva:
http://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/A40.pdf
Perä on erilainen ja kitkalevy pakoissa eri määriä levyjä.
Aina yhtä havainnollinen videopätkä A43DL -laatikon toiminnasta:
http://www.youtube.com/watch?v=23VaFy5PMug
-
kaavio on prnd21
-
kaavio on prnd21
Eli laatikko on AW71L. Huh! En kirjoittanut turhaan :).
Laatikon ulostuloakseli (räjäytyskuvassa nro 678) on laatikon runkoon prässätyn holkin ja sen kuulalaakerin varassa. Jos se ääni tulee vaihteesta riippumatta, voisi se tosiaan olla se peräpään kuulalaakeri. 100% varma ei voi olla, koska laatikko vaihtaa vaihteita isommalle ja lukitsee turbiinin vasta, kun nopeus sopii kullekin vaihteelle.
-
"tilanteen" ollessa päällä on kokeiltu kaikki n asennosta pakkokakkoseen ja ääni ei poistu. sävellaji muuttuu hieman kun kiihdyttää/nostaa jalan kaasulta
-
"tilanteen" ollessa päällä on kokeiltu kaikki n asennosta pakkokakkoseen ja ääni ei poistu. sävellaji muuttuu hieman kun kiihdyttää/nostaa jalan kaasulta
Mietin vaihtoehtoa, että olisi planeettapyörästöt, ne pienemmät laakerit tai vaikkapa jokin holkki hajalla, mutta kun laatikko on vapaalla ja ääntää niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa? Laakeri kaiketi hajalla ja toivottavasti ei ole pyörittänyt pesäänsä pilalle.
Vapaalla ainoa kytkin, joka on päällä on C0. Moottori ei pyöritä laatikossa montaakaan laakeria, mutta se miten rullaava auto kardaanin kautta pyörittää noita perimmäisiä pyörästöjä ja laakereita ei tarkalleen muistu mieleen? Jompikumpi korjausoppaan sivun 100 pyörästöistä kuitenkin pyörii.
-
kävin auton alla, käteen tuntui välys ja silmäänkin kuvittelin heittoa :o. heittokellolla oli hankala mitata mutta vähintään kympin välys siellä oli.
-
En osaa sanoa paljonko saa olla välystä. Noista vanhoista Volvon ja uudemmasta Toyotan korjausoppaistakaan ei ole apua, kun niissä on erilainen peräosa. Toyota korjausoppaassa peräholkin maksimi koko on 38.19mm ja ulostuloholkki 38,09mm (ei tässä laatikossa). No, mikä on akselin paksuus? Tätä ei kerrota :).
Ota auki ja sillä selviää.
Kun lyöt takaisin kiinni, ei tiivistesilikoneja. Pelkkä paperitiiviste hyvin putsattujen tiivistepintojen väliin.
Laatikossa ei ole kunnollista öljynsuodatinta, joten putsaa paikat hyvin ennen kuin avaat sitä perää.
-
No nyt on loota levällään, purku oli helppoa. Hännän kopassa jälkiä että laakeri olis pyöriny mukana.
Laakeri tippuu paikoilleen mutta väljä se ei sinne ole,luulisin että sen tulisis olla tiukka koloonsa?
Laakerin aksiaalivälys oli 0.025 ja verraten uuteen sivuheittoa oli reilummin kuin uudessa.
Taidan laittaa laakerilukitteella uuden kiinni.
-
ei tullu ulina laakerista, tutkimukset jatkuu...
-
joo, loota pelaa niinkuin aina noin 50tkm mitä mulla on ollu. ulina alkoi kun korjasin paskaks orkkis tukilaakerin. luulin että kumi korjaatuisi sikamassalla mutta alkoikin jyrisemään vielä enemmän (meni siis liian kovaksi?). kumin ja laakerin vaihdettua ääni jäi.
siis uliseeko vai jyriseekö se, kirjoitat kummastakin? Jos se jyrisee, ristikko hajalla.
-
lootan suunnalta kuluu ulinaa ajoittain, välillä vajaan sekunnin toisinaan jopa minuutteja. ääni on sellainen kuin laakerinkooli tai holkki pyörisi mukana.
taisin ilmaista huonosti itseäni, mutta ääni on tosiaan sellainen uliseva. tosin jyristääkin kiihdytyksessä, väheni kun vaihdoin tuon lootan kannatinkumin.
ulinaa tulee myös vauhdin hiljentyessä tai hiljaisessa vauhdissa <60.
Välillä on yhteys ulinan alkamiseen ja hidastetöyssyn ylityksellä
-
Jos se jyrisee/värisee niin voi olla kardaani epätasapainossa, itsellä jyrinä tuli kun vaihdoin tukilaakerin ja kumin ja poistui kun kardaani tasapainotettiin.