Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Reeds - 09.07.2012, 11:25:18

Otsikko: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: Reeds - 09.07.2012, 11:25:18
Sitä vaan tässä olen itsekseni ihmetellyt,että miten AW-laatikko määrittelee nopeuden,jossa turbiini lukittuu? Mun 90-mallin 745 lukitsee mittarinopeudessa n. 85 km/h ja 98-mallin 945 nopeudessa n. 105 km/h.Pystyykö sitä lukittumisnopeutta jotenkin säätämään? Vai vaikuttaako siihen perävälitys? 945 on 3,73,pitää ryömiä katsomaan 745.Molemmat Volvot kiertää kiekkamittarin mukaan samoja lukuja matka-ajossa.Hölmö lukitusnopeus,tuo 105 km/h,kun täällä ei ole moottoriteitä..ei voi hyödyntää ominaisuutta lainkaan. Vai onko mun laatikossa sitten jotain vikaavikaavikaa.....  ???
Otsikko: Vs: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: TVS - 09.07.2012, 12:04:53
Jostakin älyttömästä syystä turbokoneisissa 940 tuntuu tuo lukko olevan aina siinä 100kmh kohdilla, ja vanhemmissa vapareissa siinä reilun 80 nurkilla, eli kumpikaan ei ole rikki. Tuota lukitusnopeutta voi vaihtaa, mutta helppoa se ei ole, askin purkaneet voisivat kenties infota tarkemmin aiheesta.
Otsikko: Re: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: jaippi - 09.07.2012, 12:24:00
Eikös tuon lukitusnopeuden ole havaittu riippuvan perävälityksestä.
Eli kunhan lootan ulostuloakseli pyörii tiettyä nopeutta, turbiini lukittuu.
Otsikko: Vs: Re: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: Ari E - 09.07.2012, 12:27:12
Eikös tuon lukitusnopeuden ole havaittu riippuvan perävälityksestä.
Eli kunhan lootan ulostuloakseli pyörii tiettyä nopeutta, turbiini lukittuu.
näin minäkin kuvittelen. Saiskohan turbiinin lukkiutumaan aikaisemmin, kun täppää akselissa olevaan keskipako säätäjään migillä lisäpainoa
Otsikko: Vs: Re: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: TVS - 09.07.2012, 12:44:39
Eikös tuon lukitusnopeuden ole havaittu riippuvan perävälityksestä.
Eli kunhan lootan ulostuloakseli pyörii tiettyä nopeutta, turbiini lukittuu.
Kyllä eroa on ihan laatikossa(kin), turbokoneisissa kierrokset koneessa noin 2400rpm kun turbiini lyö lukkoon, vapareissa hyvinkin tarkasti 2000rpm kun lukko napsahtaa päälle(ja nopeudenmuutos lakkaa  :D).
Otsikko: Vs: Re: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: mikan - 09.07.2012, 13:42:00
Kyllä eroa on ihan laatikossa(kin), turbokoneisissa kierrokset koneessa noin 2400rpm kun turbiini lyö lukkoon, vapareissa hyvinkin tarkasti 2000rpm kun lukko napsahtaa päälle(ja nopeudenmuutos lakkaa  :D).

Omassa merikontissa lukitus tapahtuu n. 2600 rpm kohdalla ja nopeutta n. 99km/h (todellista) mittarinopeutta sellaiset 105km/h.  Kuumilla öljyillä lukitus nopeus nousee sinne 105km/h (todellista) nopeusluokkaan.
Lukituksen jälkeen kierrokset ovat n. 2200rpm.  Laatikko on toiminut aina näin, kaikilla kokeilluilla öljyillä.
Perävälitys on muistaakseni 1:3,73
Otsikko: Vs: Re: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: TVS - 09.07.2012, 14:34:55
Omassa merikontissa lukitus tapahtuu n. 2600 rpm kohdalla ja nopeutta n. 99km/h (todellista) mittarinopeutta sellaiset 105km/h.  Kuumilla öljyillä lukitus nopeus nousee sinne 105km/h (todellista) nopeusluokkaan.
Lukituksen jälkeen kierrokset ovat n. 2200rpm.  Laatikko on toiminut aina näin, kaikilla kokeilluilla öljyillä.
Perävälitys on muistaakseni 1:3,73
Siis tottakai puhuin kierroksista kun turbiini on lukossa, kyllähän sen saa olemaan mitävaan kun turbiini luistaa....

3,73 perällä nuo tuntuu usein olevan, ja lukitus tapauksesta riippuen 98-105 haarukassa, noin 2300-2400rpm kierroksia juuri lukituksen jälkeen. Kierrosmittarin epätarkkuutta ei huomioitu, vaikka se on ilmeisen iso joissakin yksilöissä... ::)
Otsikko: Vs: AW-71L -kysymys
Kirjoitti: mikan - 13.07.2012, 14:01:53
Meikäläisen AW71L pakkovaihtaa isommalle vasta 5500rpm (vollen oman kiekkamittarin mukaan).