Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jarrujen herkistely

  • 31 Vastauksia
  • 38345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Jarrujen herkistely
« : 12.07.2012, 22:17:31 »
740 vm 1990 ja taas toi päätti hajota jostain päin. Tällä kertaa ilmeisimmin etujarru(t) laahaa, koska varsinkin kuskin puolen etupuörä oli niin kuuma, että vesi höyrystyi pyörän pulteista. Motarilla se vaan yhtäkkiä alkoi täristämään niin maan perusteellisesti. Ajelin sitten liittymästä poies ja parkkiin todetakseni tilanteen. Kapseli irti, hetken jäähdyttelyä ja pari kolautusta satulaan, levyyn ja vanteeseen ja matka jatkui. Kotipihalla ei ollu enää ollenkaan niin kuuma tuo pyörä, ei edes vesi kiehunu metallista.

Jarrujen herkistely ei ole noin niinkun tuttua puuhaa, kun en ole tehny muuta kuin 440:n etusatulan jumittuneen jarrusatulan tapin ulos (käsivaralta 7,5mm terällä 8mm reiästä) poraamalla ja uudet tapit sinne rasvan kera laittaen. Silloin tilanne oli semmoinen, että se ei vaan jarruttanu kunnolla ja nyt olis sitten niinkun toisin päin.

- Vaihdanko minä vaan uudet palat (katsastaja vihjas, että kandeis varmaan tehdä kohtapuoliin)?
- Ja otan liukutapit ulos + putsaan ja rasvaan ja paikalleen, jos kunnossa?
- Saako kummankin tapin irti sieltä ilman koko satulan irrotusta vai onko se ylempi pultti samalla tappi?
- Jos herkistelee jarrumännät, niin onko täysin tyhmää (hemmetin vaikeeta ja helpommalla pääsis toisin) tehdä se siten, että satula on kiinni autossa?
- Saako jarrumännät herkisteltyä jos ne on paikoillaan?

Ajattelin nyt vaan lähtee helpoimmasta liikkeelle, enkä pistää kaikkea uusiksi heti. Palat mulla olis jo (toivon mukaan oikeenlaiset) ja rasvatkin, muttei tiivisteitä niihin satuloihin.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #1 : 12.07.2012, 22:43:14 »
mitkä satulat girling vai bendix?  jos männät liikkuu herkästi ja levyt ok , tappien ja palojen vaihto riittää, vähän kuparitahnaa palojen taakse, ylä ja alareunaan. Jos bendix toinen on tappi ja pultti kaverina. Satulan kannake vaatii kuusiokolohylsyn. Voi herkistellä myös kun satula on letkussa kiinni, mieluusti joku kaverina. Jarruvaseliiniä mäntiin jos satulat purat. On varmasti pyörän laakeri ehyt, ettei se hirttänyt?

hevonen

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #2 : 12.07.2012, 23:39:51 »
Satulan kannakettahan ei tarvitse irroittaa, jos et jarrulevyä aio irroittaa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #3 : 13.07.2012, 00:04:27 »
- Vaihdanko minä vaan uudet palat (katsastaja vihjas, että kandeis varmaan tehdä kohtapuoliin)?

Samallahan ne kannattaa sinne heittää kun herkistelee männät. Levyä ei ilmeisesti tarvitse vielä vaihtaa jos katsuri ei sanonut siitä.

- Ja otan liukutapit ulos + putsaan ja rasvaan ja paikalleen, jos kunnossa?

Ei välttämättä tarvitse koskea ainakaan ylempään liukuun. Kumin ehjyys kantsii tarkistaa ja voihan sen satulan vetää tapista pois tarkistaakseen että siellä on rasvaa. Jarrukumirasvalla voitelu jos tarvii rasvata.

Muuten epäselvyyksien välttämiseksi mainittakoon että "liukutappi" on eri asia kuin "jarrupalan tappi". Jälkimmäinen menee jarrupalojen läpi, liukutapit ovat satulan ja satulankannakkeen välinen asia. Ehkä tämä on kaikille selvää, ajattelin vain varmuuden vuoksi mainita ettei käy aita/seiväs-ilmiö. (Seiskan etujarruissahan ei jarrupalan tappeja olekaan. Mainitsin vaan sen takia että noita liukutappeja ei normaalisti tarvi uusia palojen vaihdon yhteydessä kun taas jarrupalantapit yleensä menee uusiksi.)

- Saako kummankin tapin irti sieltä ilman koko satulan irrotusta vai onko se ylempi pultti samalla tappi?

Ainakin jos Bendixistä puhutaan (jarrupaloissa pari pientä nystyä ulkoreunassa) niin ylempi liuku on vain ruuvattu satulankannakkeeseen kiinni ja itse satula työnnetään siihen liukutappiin. Alemmalla liukutapilla pultataan satula paikalleen. Herkistelyä varten tarvii avata tuo alapultti ja sitten satula kääntyy ylös yläliukutapin ympäri.

- Jos herkistelee jarrumännät, niin onko täysin tyhmää (hemmetin vaikeeta ja helpommalla pääsis toisin) tehdä se siten, että satula on kiinni autossa?

Juuri silleen se on kaikkein parasta tehdä. Otetaan vain jarrupalat pois, painellaan satulasta männät sisään, varovasti jarrulla pumpataan niitä takas ulos (varovasti!) ja survotaan takas sisään jne. Muutaman toiston jälkeen mäntien pitäisi alkaa mennä kevyesti, jopa sormivoimin takaisin sisään. Jos ei ala herkistyä, niin satula on irrotettava autosta ja männät avattava satulasta, tai vaihdettava satula uuteen.

Suosittelen Bilteman jarrumäntätyökalua tuohon herkistelyhommaan. Maksaa alle parikymppiä ja sillä on kätevä ruuvata noita mäntiä sisään satulaan. Vastaavia varmaan myydään muuallakin.

Palat mulla olis jo (toivon mukaan oikeenlaiset) ja rasvatkin, muttei tiivisteitä niihin satuloihin.

Et tarvitse mitään tiivisteitä jos selviät mäntien herkistelyllä. Toki jos sieltä on mäntien pölysuojakumit tai liukujen suojakumeja rikki niin ne kannattaa vaihtaa tai muuten jarrut ovat tosissaan umpipuuta piakkoin.

Pelkkää herkistelyä tai noiden kumien vaihtoa varten ei tarvitse eikä kannata avata mitään jarruletkuliitoksia.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2012, 00:19:00 kirjoittanut TOK »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #4 : 13.07.2012, 00:18:33 »
mitkä satulat girling vai bendix?
Ei tietoa vielä, kun en jaksanu tänään tehdä tuolle mitään - enkä muista mille ne näyttää, jotta olis voinu näillä ohjein arvailla. ABS:t tuossa vehkeessä kuitenkin on.

Jarruvaseliiniä mäntiin jos satulat purat.
Tämä lienee samaa kuin jarrurasva? Sitä nimittäin löytyis jo, kun ostin samalla kertaa kuin palatkin.

On varmasti pyörän laakeri ehyt, ettei se hirttänyt?
Miten tuon laakerin eheyden saa selville? Se ei äännä millään tavalla ja auto pelkästään rupesi ravistamaan ja pyörä kuumeni.

Jos nyt oikein ymmärsin korjausoppaasta, niin tuossa ilmeisesti vaihdetaan sitten kerrallaan koko hemmetin napa laakerinvaihdon yhteydessä (vm. -90 ja ABS) ja navan mutteri 100Nm+45astetta ja jollain pitäs saada se napa olemaan paikoillaan..
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #5 : 13.07.2012, 00:30:41 »
Pelkkää herkistelyä tai noiden kumien vaihtoa varten ei tarvitse eikä kannata avata mitään jarruletkuliitoksia.
Voiko männät ottaa kokonaan pois ilman jarrusatulan irroittamista myös (lähinnä meinaan letkuja)? Eikös noiden kumien vaihto kuitenkin vaadi sen? Ja vissiin tässä kohdin tarvitaan tuo bilteman 14,99€ (tuotekoodi 19-287) työkalu, että ne saa sinne takasin? Tappien kumien vaihto on tuttua puuhaa jo tulppaanipuimurista.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #6 : 13.07.2012, 01:59:13 »
Voiko männät ottaa kokonaan pois ilman jarrusatulan irroittamista myös (lähinnä meinaan letkuja)? Eikös noiden kumien vaihto kuitenkin vaadi sen?

Jos männät pullauttaa kokonaan pois niin sieltä tulee jarrunesteet perässä... En ottaisi irrottamatta satulaa.

Kumejahan tuossa on kahdessa kohtaa: 1) Sylinterin seinämän urassa on tiivistekumi, joka tiivistää jarrunesteen männän taakse. Se on vaihdettava jos satula vuotaa nestettä, tai jos jumittumisen hoitamiseksi käyttää männän irti (siis jos herkistely ei riittänyt) niin järkevää vaihtaa tuo tiivisterengas. 2) Männän ulkopään ympärillä on pölysuojakumi, jonka tehtävänä on estää moskan pääsy männän ja sylinterin väliin. Tuon pölysuojakumin pystyy vaihtamaan vaikka satula on jarruletkuissa kiinni.

Ja vissiin tässä kohdin tarvitaan tuo bilteman 14,99€ (tuotekoodi 19-287) työkalu, että ne saa sinne takasin?

Tuo jarrumäntätyökalu ei oikeastaan liity männän asentamiseen satulan sylinteriin, vaan männän painamiseen sisemmäs kun se on jo paikallaan. Vaikka voi kai sitä tuollakin puristaa sylinteriin sisään jos vaan saa pidettyä sen oikeassa linjassa, tässäkin kun oikea sisääntyöntökulma on ratkaiseva.  ;) Periaatteessa jos männän on käyttänyt pois niin se pitäisi kyllä mennä sormivoimin pohjaan asti kunhan sen ensin saa sylinteriin paikalleen; nimittäin hullua laittaa mäntää takaisin jos ei ole hionut sitä sileäksi ensin...

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #7 : 13.07.2012, 14:07:58 »
Avasin nuo etujarrut ja repsikan puoli on ihan ok, jopa paloissa oli vielä pintaa. Kuskin puolella satulasta ylemmän männän suojakumi rikki ja myöskin ylemmän liukutapin ulkotulppa rikki. Toi männän suojakumi on siinä kunnossa, että se ei ilman kaivamista sieltä ulos tulisi, joten otan koko satulan irti ja värkkään sillattiin. Oli muuten koko setti siellä sen verran jumissa, että ei meinannu alkuun satula liikahtaa ja sitten palatkin kanitti kunnolla siellä paikoillaan. Repsikan puoli näyttää muutenkin sille, että siellä lienee satula vaihdettu jossain vaiheessa. Bendix-teksti näkyi sen verta terävänä siinä satulassa. On tässä ja kesäloma, kun saa tota pommia saa olla vähän väliä rassaamassa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #8 : 13.07.2012, 14:54:21 »
Nää yli 20 vuotta vanhat pirssit alkaa olla siinä kunnossa, että yksitellen saa käydä kaikki paikat läpi niin sitten on hyvä. Kyllä ne rempat pikkuhiljaa vähenee kun laittaa paikkoja kuntoon.

Kootessa hyvä sivellä hitunen kuparitahnaa tai muuta kiinniruostumisen estäjää jarrupalojen päätyihin, niin eivät jumita satulankannakkeeseen kiinni.

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #9 : 13.07.2012, 16:17:36 »
käy tiivisteet jostain muualta kuin motonet/ biltema.  jos otat männät irti, puhdista ne varovasti hienolla vesihiomapaperilla.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #10 : 13.07.2012, 21:23:58 »
Mulla oli ihan vastaava ongelma '97 940:n kanssa pari vuotta sitten, jarrumännän suojakumissa iso reikä (ABS-jarrullisissa on vain yksi mäntä per jarrusatula).

Ostin Motonetistä uuden männän ja tiivistesarjan, sillä on pelannut. Jarrusylinteristä kannattaa hioa ruosteet pois tiivisterenkaan uran ulkopuoliselta osalta. Itse sylinterin kunnolla ei ole muuten suurta merkitystä, koska tiivistys on tiivisterenkaan ja männän välinen. Männässä ei saisi olla syöpymiä, mutta enpä ole juuri sellaisiin törmännyt niissä parissa jarruremontissa mitä olen itse tehnyt.

Jarrulevyt menivät myös vaihtoon, tuo jarrujumi ylikuumensi toisen etujarrulevyn kieroksi :(

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #11 : 13.07.2012, 21:57:05 »
No, ostin sitten korjaussarjan - turhaan ostin senkin. Tiivisteet oli "ruostuneet kiinni" siihen yläreunaan, mihin tulee se pölytiiviste, ettei törky mene sisään. Rupesin toisen männän kohdalla ihmettelemään, kun siinä ei ollu koko uraa paikallaan ja sitten vasta tajusin, että siinä on semmoset holkit - joista toinen oli ruostunu puhki. Onko tämä sarjassa "peruskorjattu satula"? Mäntiä en meinannu saada ulos, mutta ne on ihan kunnossa kuitenkin. Ainakin näissä mun satuloissa on kaksi mäntää (yksi jarruletku) ja autossa on ABS:t.

Viikon vinkkinä: Ennen tiivistesarjan ostamista pura satula ja ota ne männät irti ja katso missä kunnossa se koko setti on.

Noh, aina sitä oppii jotain, mutta alkaa tulla kantapäät kipeäksi. Mä olen kurkkuani myöden täynnä tota katiskaa tällä hetkellä  :tickedoff:, eikä sen remppaaminen kiinnosta pätkääkään - varsinkin kun se jää pikkuhiljaa pieneksi. No onhan siinä leimaa päivän vajaa vuosi - vielä kun olis ajokuntonen...

Bilteman bendixit (sekä 740:een, että 940:een) näyttäis olevan kahdella letkulla. Muuten on ihan saman näköset. Voiko ton toisen letkun paikan tulpata siitä satulasta ja se pelaa silti? Ja mainitakseni näistä varaosaliikkeistä - en mä viitti fillarilla sotkea ympäriinsä ettimässä varaosia. PK-seudullakin tulee kilometrejä kun käypi kaupassa - tänäänkin reilu 20. Motonet on lähellä ja olis myös Fixus, mutta siellä tarjottiin tänään ei-oota.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2012, 22:13:43 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #12 : 14.07.2012, 00:31:04 »
Kaksletkunen ei käy tilalle, ne kammiot on toisistaan täysin erilliset. Toki jos haarotat sen letkun, mutta haiskahtaa vähän kötöstykseltä. Mulla olis toimivat bendixin yksletkuset jouten, mutta onkos sulla kummalla levyllä tämä, 262, 280 vai 287? Jos tuo 280, 940 absillisen iso yksimäntäinen satula on bolt-on päivitys kun vaihtaa myös kannatinraudan, tai ainakin pari vuotta vanhempaan samanlaiseen oli. 287 levyn kanssakin voisi kuvitella sopivan tuon 940 satulan, 3.5mm säteen ero ei lie fataalia?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #13 : 14.07.2012, 00:57:51 »
Kaksletkunen ei käy tilalle, ne kammiot on toisistaan täysin erilliset. Toki jos haarotat sen letkun, mutta haiskahtaa vähän kötöstykseltä. Mulla olis toimivat bendixin yksletkuset jouten, mutta onkos sulla kummalla levyllä tämä, 262, 280 vai 287? Jos tuo 280, 940 absillisen iso yksimäntäinen satula on bolt-on päivitys kun vaihtaa myös kannatinraudan, tai ainakin pari vuotta vanhempaan samanlaiseen oli. 287 levyn kanssakin voisi kuvitella sopivan tuon 940 satulan, 3.5mm säteen ero ei lie fataalia?
Mun tarttee mittaa tuo, mutta ne sulla olevat on myös kahdella männällä ja yhdellä letkulla? Olikos noissa kahden kammion systeemeissä jotenkin siten, että toinen mäntä on pelkästään etujarrupiirissä ja sitten toinen yhdessä takajarrupiirin kanssa? Pistä vaikka yv:nä hinta, jos et tähän kehtaa laittaa. Ja onko nuo missäpäin maailmaa?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #14 : 14.07.2012, 16:58:32 »
Prosessi kuulemma etenee uuden satulan voimalla, mutta kerrotaanpa julkisesti nuo vastaukset niin teoriassa edes jollekulle apua. Eli nuissa kaksiletkusissa ne on tosiaan erilliset kammiot, ja molemmissa jarrupiireissä on siten 3 pyörää eli molemmista etusatuloista toinen mäntä ja toinen takapyörä on aina yksi piiri.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo