Tässä nyt pari päivää pähkäillyt laatikon kanssa. Ensiksi lähetin emännän viemään volvon siniselle kun omamekaanikko oli tullut takaisin töihin. Hän ilmoitti juuri niinkuin taksari sanoi, että ei ole normaalista poikkeavaa tuo vuoto. Eli ei ole kun kostea liittimien ympäristöstä. Hän kumminkin pisti uudelleenopettelun softasta päälle ja käski ajella 100-150km normaalia (rauhallista) ajoa että laatikko oppii kunnolla. Käski ilmoitella, jos ei auttanut asiaan. No 250km ajon jälkeen ei oikeastaan mitään apua. Ehkä hivenen laatikon toiminto muuttui mutta edelleen lämpimällä öljyllä heittää vapaalle. Ominaisuuden huomaa parhaiten siinä kun vetää pysähdyksiin loivaan ylämäkeen niin kun päästää jarrusta valuu auto 20-30 senttiä taakseppäin ennen kun veto tulee päälle. Välillä saattaa mennä pidemmällekkin. No tuumasta toimeen. Tarkastelin laatikon öljyjen kuntoa kotosalla eilen ja kauhukseni huomasin öljyn värin olevan erittäin tumman ruskean / mustan väristä. Ja tosiaan huoltokuitista löytyy merkintä, että 28tkm takaperin tehty vaihdelaatikon öljynvaihto viimeksi. Olen 1 kerran kunnostanut emännän ex e46 330d automaattiaskin ja siinä oli 170tkm ajetut öljyt sisässä. Ja nämä öljyt mitkä volvossa oli näytti ihan vastaavalta. En nyt väitä etteikö vaihtoja olisi tehty sinisellä kyseiseen askiin, mutta erittäin epätodennäköiseltä näyttäisi öjyn kunnosta päätellen. Eilen tein öljynvaihdon huuhtelu menetelmällä askiin ja väri on nyt normaali kirkkaan punainen. Koeajolla kerkesin hetken käymään ja en saanut toistaiseksi aikaan sitä että olisi mennyt vapaalle paikoiltaan lähdettäessä. Pitänee katsoa, että auttoiko öljynvaihto vai ei. Jos ei niin otan Awd_hybrid_driven kommentista vaarin ja käyn sinisellä kääntymässä ja katsomassa onko kyseinen toiminto päällä.