Futurez  Kulkukoira

V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.

  • 14 Vastauksia
  • 9441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TKT

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« : 16.09.2014, 11:55:06 »
Tervehdys.

Otsikon mukainen kulkine alla jonka mittarissa aika tarkkaan 150tkm. Vaihdelaatikon öljyt on vaihdettu 60tkm välein sinisellä ja viimeisin vaihto on tehty 122tkm kohdalla. Auto on toiminut kaikinpuolin hyvin ja olen ollut kyseiseen laitokseen erittäin tyytyväinen. Nytten kumminkin automaattilaatikko on ruvennut temppuilemaan (Heinäkuun helteistä asti). Vika muistuttaa aivan samalta kun vanhemmissa 5 lovisissa automaateissa oli. Neutral control häiriöltä. Jos pysähdyn liikennevaloissa punaisiin ja odotan normaalisti valojen vaihtumista niin laatikko onkin neutraalilla. 1-2 sekunnin päästä kun irrotan jarrulta pykältää laatikko vedon päälle.
Jos olen turhan nopea kaasujalalla niin kerkee kierrokset nousemaan ennen vedon tuloa ja arvatenkin saattaa, että vedon tullessa paukahtaa ihan kohtalaisesti ja pompataan liikkeelle. Siniselle ilmoitin jo asiasta ja kysyin että onko tässä uudemmassa askissa neutral control toiminto jos saisin sen pois käytöstä ja vastaukseksi tuli, että 2005-》olevissa volvoissa kyseistä toimintoa ei ole. Pitääkö tämä paikkansa? Vaihdelaatikko toimii muuten kun unelma mutta tämä ns "neutral control" vika ei oikein kivalta tunnu. Varsinkaan kyseistä vikaa ei ennen ole ollut vaan ilmestyi tosiaan heinäkuun hellejaksolla jolloin tätä vapaalle menemistä tapahtui useammin. Nyt kun säät ovat viilenneet niin ei enää niin tiheästi tapahdu vapaalle menemistä. Ehkä 5-10 kertaa viikossa. Onko joku muu paininut saman vian kanssa?  Luin kaikki vastaavan tyyliset keskustelut läpi mutta en löytänyt yhtään uudempikoppaisen volvon vastaavaa vikaa. Eilen piti viedä auto siniselle, mutta olikin huoltomies saikulla. Kovin tietämättömiltä tuntuivat asentajat olevan siellä vastaavasta viasta. Jos jollain ideoita missä syy  mahtaisi olla niin kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #1 : 16.09.2014, 18:38:05 »
Halvinta on aloittaa tarkistamalla öljyn määrä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun öljyjä vaihdettaessa on jäänyt vuotamaan. Toisaalta tuollainen voisi olla vaikka vaihdekepin väärä asento jos on vaijerin kiinnitys irronnut.

Poissa TKT

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #2 : 16.09.2014, 19:29:58 »
Kävin samantien tutkiskelemassa autoa luettuani vinkkisi ja totta tosiaan saatat olla oikeassa. Hetken kaiveltuani huomasin, että vaihdelaatikon jäähdytinkennon ylempi liitinputki oli kosteahko ympäriltään. Eli voisi hyvinkin pitää paikkaansa, että olisi öljyt vähissä. Hirveän suurta ei vuoto ole, koska pohjapanssarin päällinen ei ui öljyssä. Varmaan hiekka / pöly sitoo vuotaneen öljyn piiloon. Huomenissa pyrin tarkistamaan öljyn määrän ja pistän silloin lisää tietoa tulemaan.

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #3 : 18.09.2014, 10:43:30 »
Tutun asentajan mukaan kosteat, mutta ei tiputtavat lauhduttimen liitokset ei merkkaa mitään. Niitä kautta kun laatikkoöljyt vaihdetaan ja siinä yhteydessä saattaa öljyä niihin jäädä.

Mun 120 ajetussa liitokset on kuivat ja 240 ajetussa kosteat. Molemmissa laatikko toimii niin kuin se Volvossa toimii - välillä nätimmin, toisinaan huonommin. Satunnaiset paukahdukset, hidastelut ja nykimiset ym. taitaa olla laatikoiden ominaisuuksia. Tämä kahden kakkoskoppaisen ja kolmen kolmoskoppaisen ja yli miljoonan kilsan kokemuksella. Yhteen kakkoskoppaiseen laatikko vaihdettiin 210 kohdalla ja siinä veto loppui laakista liikkelle lähtiessä.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #4 : 18.09.2014, 20:50:25 »
Siniselle ilmoitin jo asiasta ja kysyin että onko tässä uudemmassa askissa neutral control toiminto jos saisin sen pois käytöstä ja vastaukseksi tuli, että 2005-》olevissa volvoissa kyseistä toimintoa ei ole. Pitääkö tämä paikkansa?
Ei pidä. Dieselkoneisessa 2012 vuosimallissa on neutral control. Sen olemassaolon voi toki huollossa tarkastaa vidasta jos epäilyttää. (näkee varustelistaussivulta)

Poissa TKT

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #5 : 19.09.2014, 09:45:48 »
Tässä nyt pari päivää pähkäillyt laatikon kanssa. Ensiksi lähetin emännän viemään volvon siniselle kun omamekaanikko oli tullut takaisin töihin. Hän ilmoitti juuri niinkuin taksari sanoi, että ei ole normaalista poikkeavaa tuo vuoto. Eli ei ole kun kostea liittimien ympäristöstä. Hän kumminkin pisti uudelleenopettelun softasta päälle ja käski ajella 100-150km normaalia (rauhallista) ajoa että laatikko oppii kunnolla. Käski ilmoitella, jos ei auttanut asiaan. No 250km ajon jälkeen ei oikeastaan mitään apua. Ehkä hivenen laatikon toiminto muuttui mutta edelleen lämpimällä öljyllä heittää vapaalle. Ominaisuuden huomaa parhaiten siinä kun vetää pysähdyksiin loivaan ylämäkeen niin kun päästää jarrusta valuu auto 20-30 senttiä taakseppäin ennen kun veto tulee päälle. Välillä saattaa mennä pidemmällekkin. No tuumasta toimeen. Tarkastelin laatikon öljyjen kuntoa kotosalla eilen ja kauhukseni huomasin öljyn värin olevan erittäin tumman ruskean / mustan väristä. Ja tosiaan huoltokuitista löytyy merkintä, että 28tkm takaperin tehty vaihdelaatikon öljynvaihto viimeksi. Olen 1 kerran kunnostanut emännän ex e46 330d automaattiaskin ja siinä oli 170tkm ajetut öljyt sisässä. Ja nämä öljyt mitkä volvossa oli näytti ihan vastaavalta. En nyt väitä etteikö vaihtoja olisi tehty sinisellä kyseiseen askiin, mutta erittäin epätodennäköiseltä näyttäisi öjyn kunnosta päätellen. Eilen tein öljynvaihdon huuhtelu menetelmällä askiin ja väri on nyt normaali kirkkaan punainen. Koeajolla kerkesin hetken käymään ja en saanut toistaiseksi aikaan sitä että olisi mennyt vapaalle paikoiltaan lähdettäessä. Pitänee katsoa, että auttoiko öljynvaihto vai ei. Jos ei niin otan Awd_hybrid_driven kommentista vaarin ja käyn sinisellä kääntymässä ja katsomassa onko kyseinen toiminto päällä.

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #6 : 19.09.2014, 10:36:18 »
Eikös uudet öljyt tummu aika nopeasti niin moottorissa kuin vaihteistossakin...?

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #7 : 19.09.2014, 23:02:32 »
Eikös uudet öljyt tummu aika nopeasti niin moottorissa kuin vaihteistossakin...?
Moottorissa kyllä. Vaihteistossa ei samassa mittakaavassa, jos on huuhdeltu kunnolla. Valitettavasti kaikissa huolloissa ei siniselläkään vaihdeta niitä öljyjä oikein. Itse olen vierestä katsoen nähnyt, kun asentaja vaihtaa öljyt "normaalisti" pudottaen sieltä vain sen mitä tulee propun avaamalla ja huuhtelua ei tehdä, koska se on työläs tehdä. asiakkaalta toki laskutetaan ohjeajan mukaan.

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #8 : 20.09.2014, 10:49:08 »
No jos 28 tkm sitten on automaattiöljyt kuitin mukaan vaihdettu niin eiköhän ne aika tummat jo ole, että en ainakaan itse tekisi värin perusteella päätelmää edellisestä vaihdosta.

Miten muuten Volvon automaattivaihteiston öljynmäärä tarkistetaan? Moottorissa ei (kunnollista) tikkua ole, onko vaihteistossa joku tikku?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #9 : 20.09.2014, 12:28:47 »
No jos 28 tkm sitten on automaattiöljyt kuitin mukaan vaihdettu niin eiköhän ne aika tummat jo ole, että en ainakaan itse tekisi värin perusteella päätelmää edellisestä vaihdosta.

Miten muuten Volvon automaattivaihteiston öljynmäärä tarkistetaan? Moottorissa ei (kunnollista) tikkua ole, onko vaihteistossa joku tikku?

28tkm jälkeen öljyn pitäisi olla vielä ihan punaista, 100tkm ajetuissa alkaa öljy olla jo selkeästi tummemepaa.

Öljytasoa ei voi helposti tarkistaa.
Ensin vaihteistoon lisätään n. 0,5L öljyä, katsotaan testerillä öljyn lämpötilaa ja annetaan öljyn lämmetä tiettyyn lämpötilaan, sitten vaihteiston pohjasta avataan tyhjennystulpan keskellä oleva pienempi tulppa,  öljyä täytyy valua sieltä ulos enemmän, kuin n. 1dl, sitten kun kaikki öljy mitä sieltä tulee, on valunut ulos, on öljytaso oikea.

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #10 : 04.02.2015, 09:12:41 »
Moi.

Tämäkin menee varmasti väärään paikkaan taas, muta haulla tämä oli lähimpänä omaa ongelmaa. Mistä tuo öljy täytetään ja onko näissä suodatinta tuolle öljylle?

2013 S80 D5 AWD summum automaat....... kyseessä.....
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #11 : 04.02.2015, 10:14:33 »
Nyt kun tappelen oman laatikon kanssa niin tiedän että se suodin on siellä laatikon sisällä. Ei ole järkevää lähteä purkamaan koko laatikkoa että pääsisi siihen käsiksi.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #12 : 04.02.2015, 10:25:49 »
Onko se näin näissä uudemmissakin? Pohjassa näyttäisi olevan suodattimen kokoinen tulppa, mikä on Segerillä kiinni? Veikkaisin suodattimen olevan siellä.........? Mut tarvittaisiin varmistus ammattilaiselta, samaten tuo öljyn lisäsys, tehdäänkö se poistotulpan kautta, vai onko siellä joku täyttö aukko ylhäällä?
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #13 : 04.02.2015, 19:38:54 »
Ei ole suodatin, jos otat sen irti sieltä tulee mäntä ja jousi. Kyseinen osa vaikuttaa jarrupantaan.
Suodatin ei ole vaihdettavissa muuten kuin vaihteiston irrotus ja purku.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2015, 19:43:18 kirjoittanut virkpe »

Poissa Murskaaja77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 awd 2012 automaatin kanssa ongelmia.
« Vastaus #14 : 12.02.2015, 08:27:33 »
Pakko vastata tähän että itselläni on aivan sama ongelma kulkineeni kanssa, kuin ketjun aloittajalla. Autona 2013 V70 D3 ajettu noin 180tkm, ja toisinaan tekee aivan samaa nykivää vedonkytkeytymistä.
Volvolla käytetty vikakoodien luvussa ja lootan nollauksessa ilman tulosta.

Todella v-mäinen ominaisuus, hirvittää että jostain hajoaa kohta jotain, kun senverran kovin kolahtaa veto päälle...


 

Kulkukoira  Proturbo