Proturbo  Autodiagnoosi

Ruostesuojaus

  • 72 Vastauksia
  • 49576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #15 : 21.09.2012, 13:20:14 »
Eipä ne tusinketjujen "ruostesuojaukset" ole oikein mistään kotosin. Sinne tänne näkyville osille ruikkivat mutta todelliset tarpeet jää tekemättä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #16 : 21.09.2012, 13:28:41 »
Jaa-a en tiedä, mutta oma auto oli käsitelty pari vuotta sitten tectylin huollossa ja ei sillä kyllä mitään tekemistä ruostesuojauksen kanssa ole.

Kesällä vedin itte auton kuntoon, viikko siinä vierähtää kun pesee kuivattaa ja öljyää.

Niin yksinkertaisesti se johtuu siitä että ei ole aikaa ja tietoa/viitselijäisyyttä purkaa tarvittavia osia irti. Käytännössä koko sisusta täytyy purkaa jotta kaikkiin paikkoihin pääsee käsiksi ja puskurit, sisälokasuojat yms pois. Aikaa menisi ja tulisi liian kallista kuluttajalle.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2012, 13:30:13 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #17 : 21.09.2012, 14:25:31 »
Kotelosuoja-aine on loppujenlopuksi aika hyvä. Kuin öljyä tuoreenaan mutta kuivaa nopeasti ja jämähtää.

Jonnekin tein seosta 1/4 tervaa, 1/4 vanhaa moottoriöljyä 1/2 kotelosuojaa.

Sitten kun on niitä ruosteisia kohtia niin irtoruoste pitäisi saada poistettua.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa harza

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #18 : 24.09.2012, 06:37:16 »
no tuo vanha moottoriöljy ei oo kyllä hyvää tavaraa, sisältää rikkiä ja varmaan montaa muuta syövyttävää ainetta..  :idiot2: jos haluaa porsastella ja tehdä sekoituksia niin ei se moottoriöljy niin kallista oo etteikö sitä raaskis uutta käyttää  :D
itte oon pensselimassaan lisänny öljyä (sellasta mikä ei oo käyny moottorissa  ;)) ja se pitää kyllä massapinnan pehmeänä kauan.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #19 : 24.09.2012, 08:59:50 »
No tottahan tuokin mutta käytännössä miten se syövyttäisi peltiä, ei tuskin kovin nopeasti kuitenkaan jos ollenkaan. Ja vanhat öljyt on hyvä työntää suojaksi ;D pelkkä öljy on aika turha suoja se ei tuntia kauempaa siellä pysy eli pakko jatkaa jollain.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #20 : 04.10.2012, 04:36:37 »
Millaista ainetta tämä pellavaöljy on? Onko se sitä Vernissaa mistä täälläpäin paljon puhutaan?

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #21 : 04.10.2012, 06:54:32 »
Ei ole vernissaa vaan myydään nimikkeellä. Pellavaöljy!
Siis, puhdasta pellavaöljyä ruiskulla ja jotkut käyttää hiukan puhdasta moottoriöljyä seassa joka lisää tarttuvuutta. Hyvä tulee pelkällä pellavaöljyllä ja vanha jekku päälle eli kunnon pölläkät hiekkatiellä pintaan!
Tulee kimmoisa ja samettinen pinta. Tämän kun kerran oikein ja kunnolla tekee ei muuhun vaihda!
Vehon korjaamopäällikkö sanoi MB Väyrysen ovien ruostumisesta että ovien vaihtaminen turhaa koska 2-3v. ja sama tilanne mutta ,pellavaöljyä ja sekaan hiukan puhdasta moottoriöljyä niin pysäyttää ruostumisen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #22 : 04.10.2012, 10:27:21 »
Ei ole vernissaa vaan myydään nimikkeellä. Pellavaöljy!
Siis, puhdasta pellavaöljyä ruiskulla ja jotkut käyttää hiukan puhdasta moottoriöljyä seassa joka lisää tarttuvuutta. Hyvä tulee pelkällä pellavaöljyllä ja vanha jekku päälle eli kunnon pölläkät hiekkatiellä pintaan!
Tulee kimmoisa ja samettinen pinta. Tämän kun kerran oikein ja kunnolla tekee ei muuhun vaihda!
Vehon korjaamopäällikkö sanoi MB Väyrysen ovien ruostumisesta että ovien vaihtaminen turhaa koska 2-3v. ja sama tilanne mutta ,pellavaöljyä ja sekaan hiukan puhdasta moottoriöljyä niin pysäyttää ruostumisen.


aijjaa! Pitääkös tämä lämmittää?

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #23 : 29.10.2013, 13:39:41 »
Kiitos vinkistä, voisipa vaikka soitella sinne....
Käytitkö autoasi tuolla? Jos käytit, niin miten homma toimi ko. puljussa?
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

s73

  • Vieras
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #24 : 13.03.2015, 20:34:05 »
Moottorin tukipalkki on puhallettu ja maalattu 2k maalilla.
Ajattelin massata lisäksi, onko palkissa jotain kohtia mihin sitä ei pidä laittaa?
??? ???

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #25 : 14.03.2015, 00:26:35 »
Jos ei pultinreikien/kiinnityspintojen alle kauheasti, että kiristyy hyvin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #26 : 01.06.2015, 22:10:45 »
Tätäkin voisi nostella.

745:n helmojen massaus näyttää pitävän pintansa vielä.
2013 syyskuussa (vai oliko jopa lokakuun alku) puuhastelin ulkona.
Hiekkapuhalsin, putsaus tinnerillä, happomaali, pohjamaali, kotelonsuoja-ainetta ohut harso, Valvolinen Tectyl spray kiveniskumassaa 3 kerrosta, ja seuraavana päivänä vedin vielä pensselillä 2 kerrosta Valvolinen Tectyliä helmoihin.

Pohjan ruostesuojausta siitä pitäisi nyt kesän viikonloppuina ehostaa.

Viime kesänä olen viimeksi pohjaa massaillut suunnilleen puolesta välistä eteenpäin.
Silloin tein laiskasti, ja ruosteet putsasin (kiillotin) pois harjalaikalla. Putsatulle pinnalle sivelin ruosteenestomaalia, ja sen ja Tectylin pensselimassan väliin luonnollisesti ohut harso kotelonsuojaa.
Ruoste pikkaisen puskee taas läpi massasta  - tosin ei apparin puolen runkopalkista, vaikka siinäkin oli vastaava käsittely ja viime vuonna pientä "lentoruostetta".

Enivei tarkoitus laittaa tänä vuonna kunnolla, eli hiekkapuhaltaa ensin, ja sitten vanhan kaavan mukaan ruosteenestomaalit yms.






Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #27 : 25.10.2016, 20:53:14 »
Volvo V70 mk3 auton alla, runkopalkissa hieman maalin hilseilyä, orastavaa ruostetta.
Liekö omatoimiselle suurikin työ massata näitä paikkoja, vai tulisiko käyttää ihan osaavissa käsissä?
Ei tarvitse tunkin varassa tehdä, vaan pääsee ihan rehellisesti auton alle nosturilla.

Pitkäikäisin konsti lienee ihan hiekalla puhaltaa pohjat puhtaaksi, maalailla ruostesuojalla pohjiin ja massata.
Auto ostettu pitomielessä, joten vähän kestää vaivaakin nähdä.
Suosituksia tuotemerkeistä tai vinkkejä ylipäänsä ko. suoritukseen otetaan vastaan!
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #28 : 22.11.2016, 00:24:02 »
Hiekkapuhallus, maalaus ja massaus kun maali on kuiva. Ei ole hankala operaatio :) esim. motonetistä saa jos jonkinnäköistä ruostesuojaputelia spraypullossa. Mikä lie niistä paras, itse käytän Tectylin omaa tynnyritavaraa. Kokeilemalla selviää :)

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Ruostesuojaus
« Vastaus #29 : 16.08.2017, 19:38:40 »
Autoni kävi ammattilaisella alustansuojauksessa 90 luvun alussa, piti olla kattavin suojaus. Olen elänyt myös käsityksessä että autoni olisi tehtaalta lähtiessäkin (86) saanut suojauksen. No 90 luvun jälkeen olen vastannut autoni ruostesuojauksesta itse. Yleensä suoritan työn max 5 vuoden välein, ja kyllä, selkä muistuttaa tehdystä työstä vielä pitkään. Mutta tosiaan, siis ensin pesen auton pohjan tavallista tarkemmin ja annan kuivua yön yli. Seuraavana päivänä nostan vuoroon etu ja takapään pukeille ja käyn teräsharjan kanssa paikat lävitse, myös siis lokasuojien sisäpinnat, ja lopuksi kevyempi harjaus. Sitten perään kotelon suojan suihkutus ihan kaikkialle pohjaan ja lokasuojiin ja muutenkin kaikista mahdollisista paikoista koitan saada ainetta myös palkkien sisäpinnoille. Ainetta ei pidä todellakaan säästellä. Viimeinen vaihe on paksumman alustamassan suihkutus ihan kaikkialle tasaisesti. Lokasuojien sisäpinnat yleensä käsittelen siveltimellä, niihin siis hiukan paksumpi kerros. Viimeisenä vaan auto alas pukeilta ja pukkien jättämät kohdat kuntoon ja työn lopuksi auton pesu. Kustannukset jäävät valovuoden päähän siitä, mitä liike pyytäisi työstä. Tuotemerkkini on ollut Dinitrol.

 

Kulkukoira  Proturbo