Elekma  Autoracing

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 107727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #30 : 02.10.2011, 09:41:32 »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

The moose

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #31 : 02.10.2011, 09:48:11 »
omassa oli flekti jumissa muutaman päivän ja silloin oli vielä M nokka paikoillaan..

kiihdytys oli jotain niin hidasta jos ilman kick downia yritti  :buck2:

edittiä..
kävin nappaas viskon pois, persdynoon ihan selkee ero ja kierrosherkempi tottakai.

kovilla kierroksilla meno suht samaa kun ennenkin mut alhaalla vääntöä selkeesti enemmän ja luulemani kylmän tomaattilootan värinä tulikin viskosta koska sitä ei enään tullut sitä ekaa 200m pihasta lähtiessä.

maanantaina näkee nouseeko lämmöt liikennevaloissa töistä lähtiessä, mennessä ei valot vaivaa.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 11:14:51 kirjoittanut The moose »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #32 : 02.10.2011, 15:04:32 »
Älä hitossa, eikö. ;D Mutta toisaalta se myös todistaa ettei ehjä visko vie sitä mainittua puoltatoista kilowattia koska jos veisi, kulutuksen pitäisi ainakin teoriassa pudota vajaan pari litraa sataselle.

Juu ei säästä litroja....     ;D

Niin, se ehjä visko vie kierrosluvusta riippuen X-määrän tehoa, ollessaan jäykkänä. Vapaalla se vie silti tehoa, mitä sähköflekti ei vie...

Jos tuo flektin ottama teho olisi merkityksetön, ei mitään viskoa olisi koskaan tehtykkään, vaan flekti olisi kiinteä.
Mitä pienempi pannu ja auto, sitä merkityksellisempi tuo flektin ottama teho on.

Se paljonko potkuri jaksaa ilmassa kiertää riippuu aika pitkälti kolmesta asiasta, moottorin tehosta, alennusvaihteesta ja potkurin lapakulmasta. Liian suurella lapakulmalla (tai liian harvalla alennusvaihteella) täysiä kierroksia ei saavuteta alle tietyn nopeuden koska moottori ei jaksa pyörittää potkuria ilmanvastusta vasten, tuolloin ei myöskään saada maakäytössä kaikkea irti. Tuosta syystähän aikanaan otettiin käyttöön ensin kaksiasentoinen säätöpotkuri (taistelu Englannista, Spitfiret ja Hurricanet pulassa kun pienillä lapakulmilla sai kierroksia sekä tehoja starttiin ja nousuun muttei kunnolla työntövoimaa vaakalentoon ja suurilla kulmilla sai työntövoimaa mutta vasta suuremmissa nopeuksissa kun moottori jaksoi ottaa täydet kierrokset) ja sittemmin vakiokierrospotkuri joka säätää itse lapakulmiaan ilmanopeuden sekä kaasun asennon mukaan pitäen kierrosluvun koko ajan samana.

Kiinteissä potkureissa lapakulma muuttuu etäisyyden funktiona navasta. Pyrkiten ns. vakiovoimaan mittojen funktiona. Nelilapaisen potkurin vastus on tasan 2* kaksi-lapaisen verran.

Säädettävälapaisen potkurin käyttöönottoon vaikuttivat monet seikat, kuten aikakauden moottoreiden ominaisuudet.
Tuolla säädettävälle lapakulmille on myös selityksenä se, että nuo sotalinnut lensivät myös melkoisen korkealla sen ajan mittakaavassa. Joten vastuksissakin on melkoinen ero maanpinnassa ja 4km korkeudessa. Jos lapakulmat olisivat optimit maksimaalista työntövoimaa silmällä pitäen, ei noiden sotalintujen muutaman tuhannen heposen moottorit olisi jaksaneet nousta riittävän tehon kierroksille kiitoradalla, jolloin pannuista olisi saatu irti vain satoja heposia tuhansien sijaan.
Vaihdelaatikkoakin (alennusvaihde) tarvittiin vain siksi, etteivät moottorit kehittäneet riittävästi tehoa tarpeeksi pienillä kierroksilla suoravedon käyttämiseksi.

Jokaisen potkurin kierroksille on maksiminsa ja se on siellä äänennopeudessa. Lapakulmaa voidaan kasvattaa vain tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen sen työntövoima romahtaa. Halkaisijan kasvattamista rajoittaa taasen tuo ensimmäinen sääntö. Monilapaisuutta rajoittaa lähinnä moottorin voima.

Sinällään kiinteä kulmaisen potkurin käyttöä rajoittaa vain se ikävä rajoitus äänennopeuden muodossa. Jos tuota rajoitetta ei olisi, niin kaikki potkurit olisivat kiinteillä kulmilla lukuunottamatta STOL/VTOL-koneita, joissa tarvitaan aerodynaamista jarrua yms.

Joo OT:ksi lipsahtaa mutta kun kerran ilmavirrasta puhutaan...
Tuon mainitun 1,2 metrin potkurin? Jos puhutaan lavan kärjen nopeudesta niin ei voi olla, ei mitenkään... tai sitten puhutaan jostain muusta.
Kyllä tämä aerodynamiikka liittyy aiheesen mitä suurimmissa määrin.  :)

Laskin väärin, ajatus....katkos!  ??? 
Se kehänopeus on 201m/s, mikä tekee 723,6km/h

Sen paremmin vakioflektin välityssuhdetta tai tarkkaa kokoa tietämättä (arvaan 1:1 ja noin 40 cm) sen lavan kärjen nopeus 2000 rpm taulussa eli 80 km/h vauhdissa on reilut 90 km/h. Jos lapakulma on alle 45 astetta kuten epäilen sen olevan, veikkaisin alle 30 astetta, se tosiaan pyörii enemmän tai vähemmän ilmavirran tahtiin siellä koska ei tuollaisilla kulmilla enää kovin huimia virtausnopeuksia tehdä.
Sen kehänopeus on noilla arvoilla (0,4m/2000rpm) 150,8km/h, eli 41,88m/s.

Tuossa unohdat sen, että syylärin lävitse virtaavan ilman nopeus on merkittävästi hidastunut, samaten tilavuusvirtaus on laskenut rajusti. Eli konehuoneen lävitse virtaavan ilman tilavuusvirtaus on murto-osia auton ohitse virtaavan ilman määristä, luojan kiitos.

Jos ei olisi noin, niin empä haluaisi edes yrittää ajaa merikonttia 200km/h nopeudella, sillä se keula kehittäisi nostetta melkoisesti.
Sehän flippaisi ympäri kuin Mersun smartit moottoritiellä.  ;D

Joten tuon ns. generaattoriefektin merkityksen voi unohtaa, sen ollessa lähinnä kuriositeetti.

Sen verran voisin tarkennuksena sanoa koko tähän vääntöön ja omiin vastauksiini että en minä väitä etteikö viskon heitto mäkeen tee eroa, väitän vain ettei sillä ole jokapäiväisessä käytössä mitään havaittavaa merkitystä (ääntä lukuunottamatta) ellei jokaista kiihdytystä tehdä kaasu pohjassa pitkälle nopeusrajoituksen tuolle puolen.

Väitän taasen päinvastaista. Käytetty moottorin kierroslukualue vaikuttaa eniten tuossa. Tietysti jos kaikki kiihdytykset tehdään alle 2000rpm kierrosluvuilla, niin flektin vaikutus on pienempi.

Jospa tämä havainnollistaisi tuota.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #33 : 02.10.2011, 15:06:49 »
tehkää nyt joku oma topikki näille lentokoneen ja veneen potkuri lässytyksille.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #34 : 02.10.2011, 17:18:23 »
tehkää nyt joku oma topikki näille lentokoneen ja veneen potkuri lässytyksille.
Kyllä mun mielestä on ihan asiallista tekstiä. Fysiikkaahan tässä mietitään :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #35 : 06.10.2011, 20:32:34 »
Omasta otin tänään veks ja oli outo kylmä käynnistys ku ei visko pyöriny mukana  ::) Eikä lämmötkään noussu normaalista korkeemmalle, joten tällä mennään toistaseks...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #36 : 09.10.2011, 11:07:18 »
Omasta otin tänään veks ja oli outo kylmä käynnistys ku ei visko pyöriny mukana  ::) Eikä lämmötkään noussu normaalista korkeemmalle, joten tällä mennään toistaseks...

Ajattelitko jättää kokonaan ilman flektiä?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #37 : 09.10.2011, 16:49:12 »
Ajattelitko jättää kokonaan ilman flektiä?
Toistaseks on ilman menty...  ::) Ei ongelmia  :) Paikallaan käytettäessä varmaan nostais lämpöjä mut ei tarvi turhaan käytellä... Eiköhän näin mennä tuleva talvi  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #38 : 09.10.2011, 22:03:02 »
Ajattelitko jättää kokonaan ilman flektiä?
Ihan turha värkki näin syys-talvi aikoina..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #39 : 09.10.2011, 22:58:34 »
Kyllä sen huomas ihan persdynossaki ku otti jumittuneen tuulimyllyn pois sieltä pyörimästä. varsinki kolmosella vedättessä ton huikean tehon lisäyksen huomas.  ;)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #40 : 15.10.2011, 11:54:01 »
Ajattelitko jättää kokonaan ilman flektiä?
Toistaseks on ilman menty...  ::) Ei ongelmia  :) Paikallaan käytettäessä varmaan nostais lämpöjä mut ei tarvi turhaan käytellä... Eiköhän näin mennä tuleva talvi  :)
Soveltuu hyvin Kouvostoliiton liikenteeseen mutta ei Helsinkiin  :facepalm: Yöllä vähä nosteli lämpöjä  :( kai se tarvii joku sähkö puhallin laittaa varuiks

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8856
  • Teiden tukko
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #41 : 15.10.2011, 13:04:24 »
Soveltuu hyvin Kouvostoliiton liikenteeseen mutta ei Helsinkiin  :facepalm: Yöllä vähä nosteli lämpöjä  :( kai se tarvii joku sähkö puhallin laittaa varuiks

Itsellä on 242:ssa niin iso sähköflekti kuin siihen mahtuu, eli syylärin korkuinen. Tuulitunneli on säilytetty paikoillaan. Moponetistä anturi syylärin yläkulmaan. Halutessa vielä kytkin kabiiniin. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #42 : 15.10.2011, 13:11:43 »
Itsellä on 242:ssa niin iso sähköflekti kuin siihen mahtuu, eli syylärin korkuinen. Tuulitunneli on säilytetty paikoillaan. Moponetistä anturi syylärin yläkulmaan. Halutessa vielä kytkin kabiiniin. O0

Onko sulla se flekti syylärissä kiiinni vai tuulitunnelin kauluksessa? Ajattelin just lähtä mittomaan 940:n tuulitunnelin halkaisijaa ja et minkä verran sitä lyhentäis että sähkörupelin sais siihen takapäähän kiinni.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8856
  • Teiden tukko
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #43 : 15.10.2011, 13:16:57 »
Onko sulla se flekti syylärissä kiiinni vai tuulitunnelin kauluksessa? Ajattelin just lähtä mittomaan 940:n tuulitunnelin halkaisijaa ja et minkä verran sitä lyhentäis että sähkörupelin sais siihen takapäähän kiinni.

Itse kun en sitä ole siihen kiinni laittanut niin tarkkaa muistikuvaa ei ole mutta näyttäisi että se on siinä tuulitunnelissa kiinni (nyloc mutterit siinä päällä).

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3239347.jpg

Loput kuvat löytyy täältä, jos niistä on apua.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #44 : 15.10.2011, 15:30:48 »
Onko sulla se flekti syylärissä kiiinni vai tuulitunnelin kauluksessa? Ajattelin just lähtä mittomaan 940:n tuulitunnelin halkaisijaa ja et minkä verran sitä lyhentäis että sähkörupelin sais siihen takapäähän kiinni.
Motonetista haettu unipointin flekti asentui tosi kivasti turbokoneisen viskon tuulitunneliin, vapariautossa siis. Tunneliin kiinnikkeille pienenpienet sahaukset josta kiinnikekorva läpi, näin flekti jäi nuita sahauksia lukuunottamati tunnelin sisään piiloon, eli flekti on kiinni syylärissä. Vaikkei multa siis mitään kysyttykään ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat