Race.fi  Puotilan autokorjaamo

d24 käy vaan hetken

  • 8 Vastauksia
  • 4266 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
d24 käy vaan hetken
« : 06.11.2017, 18:15:54 »
Loppui omaa tietämys, pitkän sahauksen jälkeen lähtee käyntiin mutta hetken päästä noin 20s jälkeen sammuu ja ilma valuu läpinäkyvästä putkeesta. Pumppu on vaihettu paikalle sellainen joka oli toimivana irrotettu, mikä siinä pumpussa voi tollaista "vuotoa" tehdä? Ikäänkuin soppa loppuis sitten kun on lähteny käyntiin. Aina ennen kun nämä d24 on saatu käyntiin niin on mulla pysyny käynissä että saa kaikki vuodot paikallistettu

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #1 : 06.11.2017, 18:46:23 »
Taitaa vetää ilmaa jostain järjestelmään ja sammuu sen takia. Tuo pitkä sahaaminen viittaisi kans siihen. Pumppuun tulevat polttoainelinjojen banjot voi ainakin alkuun tarkastaa vuotojen varalta ja ettei ole mennyt se paluun kuristin väärälle puolelle, eli tulolinjaan. Sen pitäisi olle paluupuolella, eikä sitä saa ottaa toisesta pumpusta, koska se on pumppukohtainen ja saattaa muuten sotkea pumpun kotelopaineen.

Pielessä oleva ennakkokin voi aiheuttaa tuollaista.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2017, 18:48:51 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #2 : 06.11.2017, 21:59:12 »
Lainaus
pumppukohtainen ja saattaa muuten sotkea pumpun kotelopaineen.
Tätä en tienny, on kyllä kuitenkin palussa

Miten se pielessä oleva ennakko tekis tollaista (jos olis pielessä)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #3 : 06.11.2017, 22:50:19 »
Jos siellä on vaikka kylmäkäynnistimen takia eri ennakko ja muuttuu lämpimällä koneella, kun vahapatruuna löysää kylmä-ennakonsäädönvipua. Siinä kuristimessa on lukema kannassa merkittynä 0.55 yms...siinä olevalla neulanpään kokoisella reiällä säädetään paluuvirtausta ja kotelopainetta.

Mikäli on ennakot kohdallaan niin sitten tuo vika on ilmavuoto jossain polttoainejärjestelmässä. Dieselmoottori tekee juuri noin jos vetää ilmaa, että käynnistyy/käy vähän aikaa ja sammuu. Tuo VE-pumppu on muuten automaattisella ilmauksella. Johan nuo ilmakuplat siinä läpinäkyvässä letkussa kertovat, että jostain tulee ilmaa järjestelmään.

Monta kertaa olen D24 pumpun irroittanut ja aina on alkanut toimimaan pienen sahauksen jälkeen kun on asentanut takaisin.

Eihän siinä vaan ole ollut kesälaadun dieseliä, joka olisi pakkasella tukkinut suodattimen ?
« Viimeksi muokattu: 06.11.2017, 22:56:27 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #4 : 07.11.2017, 10:10:05 »
Jos siellä on vaikka kylmäkäynnistimen takia eri ennakko ja muuttuu lämpimällä koneella, kun vahapatruuna löysää kylmä-ennakonsäädönvipua. Siinä kuristimessa on lukema kannassa merkittynä 0.55 yms...siinä olevalla neulanpään kokoisella reiällä säädetään paluuvirtausta ja kotelopainetta.

Mikäli on ennakot kohdallaan niin sitten tuo vika on ilmavuoto jossain polttoainejärjestelmässä. Dieselmoottori tekee juuri noin jos vetää ilmaa, että käynnistyy/käy vähän aikaa ja sammuu. Tuo VE-pumppu on muuten automaattisella ilmauksella. Johan nuo ilmakuplat siinä läpinäkyvässä letkussa kertovat, että jostain tulee ilmaa järjestelmään.



Niin jos on väärä palukuristin niin varmaan joutuu penkissä selvitellä oikean?

Lainaus
Monta kertaa olen D24 pumpun irroittanut ja aina on alkanut toimimaan pienen sahauksen jälkeen kun on asentanut takaisin.

Sama kokemus myös itellä

Lainaus
Eihän siinä vaan ole ollut kesälaadun dieseliä, joka olisi pakkasella tukkinut suodattimen ?
Suodatin vaihdettiin ensinmäisenä kun oireili

Niin unohdin kertoa että kaverin auto, olen vaan henkisenä tukena mutta hankala tukea jos ei osaa  :) Perusasiat mulla on kyllä jotenkin tiedossa kuitenkin värkänny näitä abaut 18v
Auto oli ihan kunnossa tai vikana siinä oli pumpussa, eli kun nuorikaveri vaihoi pumppu niin ongelmat alkoi. Eli vois kuvitella että vika on suodattimen ja suutinputkien välissä. Ainahan voi ilmestyä jotain kun nuoriharrastaja asentaa ::) mutta yritin kyllä katso perusasiat läpi, tuli mieleen sellainen että siinä oli laitettu jotkut läpinäkyvät mikälieletkut voiko ne tehdä tollaista vaikka ne ei vuoda ulospäin

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #5 : 07.11.2017, 11:47:09 »
Jos se uusi pumppu on ollut irrallaan ja kuivana niin saattaa kaasuakselin juuresta horia ilmaa. Tiivisteen saa vaihdettua pumpun ollessa paikoillaan autossa kun irrottaa pumpun kannen. Kasatessa vaan pitää olla tarkkana, että kaasuvipu tulee laitettua samaan asentoon kuin oli ennen irrotusta. Pumpussahan se ilmavuoto on jos letkut ym. on samat kuin ennen remonttia eikä niitä ole irroteltu kuin pumpusta.

Tuolla jotain ohjeita kaasuakselin tiivisteen ja holkin vaihtoon:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70780.0
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #6 : 07.11.2017, 17:29:48 »
Pumpun käyttöakselin stefakin saattaa vuotaa sieltä hihnapyörän takaa> vetää ilmaa pumppuun ja vaatii pumpun irroituksen että saa vaihdettua. Kaasuakselin helakin on saattanut kulua vanhuuttaan soikeaksi, jolloin se ei tiivisty kunnolla ja siihen vielä kovettunut O-rengas niin vuotaa varmasti.

Niin jos on väärä palukuristin niin varmaan joutuu penkissä selvitellä oikean?
Luultavasti että saa pumpun kotelopaineen kohdalleen.

Sekin on mahdollista että tankista lähtenyt roska liikkeelle ja tukkinut polttoaineletkun. Traktorin kanssa kävi noin viime talvena ja sammui kesken ajon. Alkoi toimia kun puhalsi paineilmalla tankille menevän letkun auki.

tuli mieleen sellainen että siinä oli laitettu jotkut läpinäkyvät mikälieletkut voiko ne tehdä tollaista vaikka ne ei vuoda ulospäin
Kai nuo letkut ovat kunnolla kiinni, ettei vedä ilmaa mistään nipan ja letkun välistä ?
« Viimeksi muokattu: 07.11.2017, 17:38:32 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Deekumies24

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #7 : 19.11.2021, 14:42:31 »
Hei,vähän myöhässä kyllä tuun mutta haluaisin tietää mistä vika johtui, oma 940 d24tic tekee täysin samaa

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: d24 käy vaan hetken
« Vastaus #8 : 21.11.2021, 12:55:20 »
Piti vähän muistella, taisi ongelma johtua siitä että kaveri oli vaihtanu kannen pumppuun niin oli tiiviste jääny ruuville  ::) sen jälkeen pelitti kun työnsi tiiviste uraan. Eli paha ilmavuoto oli.

 

Elekma  Autoracing