Ateho  Elekma

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #645 : 11.08.2019, 14:30:07 »
Kiikalaan ensi viikonloppuna jatkamaan testailuja?

Eipä nyt ollut intoa lähteä, kun tietää että tuolla rengastuksella ja takapään setupilla menisi taas suditteluksi. Toki olisihan siinä vähän lisää saanut kokemusta.. Täytynee vielä hioa takapään jousitusta ja keksiä jotkut vetokumit sinne niin jos ensivuonna kävisi jossain kopasemassa..

Hieman myös miettinyt että jokohan alkaisi toteuttamaan järeämpää taka-akselia tuonne. Toistaiseksi ainakin vetarit ja perä kestänyt, mutta veikkaan että sitä iloa ei pitkään jatku jos alkaa vetokumien kanssa pelaamaan.. Onhan tuollainen jenkkiperä pyörinyt mielessä useamman vuoden mutta ei ole tullut toteutettua kun nykyinen ratkaisu on toiminut todella hyvin..

Ja mihin itse auton kanssa jäätiin konkreettisesti niin Malmilta kotiuduttua tuli akku laitettua samantien ctekin perään, sen verran vähän sinne varmaan jäi varausta kun ilman latausta ajeli. Laturissa oli paripäivää ja hain viikolla siihen uudet continentalin hihnat. Oisin samantien ottanu varakappaleetkin, mutta ei ollut paikallisessa varaosaputkassa kun yhdet kappaleet hyllyssä. Hihnat tulo sitten vaihdeltua ja muut perus-setit eli öljyjen tsekkaus, huohottimen tyhjennys ja vähän putsailin apulaiteitta yms.. ennen hihnojen asennusta. Tehostimen pumpun hihnalinja ei vieläkään täydellinen, sen verran vempula on sen kiinnitys kumipuslineen. Täytynee sitä yrittää vielä justeerata, mutta eiköhän se taas hetken vältä..

Eilen kävin ajelemassa taasen. Hyvin pelaa mutta etupäästä kuuluu hieman kolinaa röykyistä ajattaessa. Ajojen päätteeksi tsekkasin kaikki ylipään kiinnitykset ja oli kunnossa. Pitänee vielä tarkistaa alapäästä kiinnitykset ja tuutata vähän uutta rasvaa yläpäiden uniballeihin.

Autohan tartteis sitten parin viikon päästä viedä lahteen CDLC fittedfesteille kun kutsu kävi. Aluksi tuota hieman epäröin, kun ei autoon ole ulkoisesti juurikaan tullut muutoksia sen jälkeen kun on viimeksi ollut tapahtumissa näytillä. Mutta lupauduin kumminkin sitten tuomaan. Sen jälkeen voisi kyllä unohtaa noi näyttelyhommat, ainakin siihen asti että autoon tulee ulkoisia muutoksia. Onhan tuossa tullut jotakin uusia palikoita vuoden aikana, mutta ei ne oikein näy ellei tarkemmin katsele. Mutta siellä taasen voi tulla autoa ihmettelemään jos täältä on porukkaa sinne tulossa.. Sinänsähän tuo on hassua että autoa ei ole varsinaisesti miksikään koristeeksi rakennettu, mutta silti se on sen verran herättänyt kiinnostusta useammissa piireissä että sitä on saanut kuskailla millon minnekkin. Mutta mukavaahan se on jos muut tykkää vaikka onkin itelle tehty...

Palaillaan taas kun tulee jotain touhuttua.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #646 : 13.08.2019, 06:08:58 »
Ja sitten tuo itse laatikon kannatuspalkki. Tuo on aika hyvä kun on kiinnitysvaihtoehtoja useita sekä korinpäähän että tukikumeille.

Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.08.2019, 06:29:49 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #647 : 13.08.2019, 07:19:35 »
Pakko kysellä, että mistä toi kannatuspalkki on ostettu ja mitä tuli maksamaan. Ilmeisesti myös 740 käypä? Koitin selailla tästä mutta ei nyt ainakaan omaa silmää osunut, että mistä on.  ;D

Laatikon kannakkeet sekä itse laatikko on MKMotorsportilta Ruotsista. Tuo kannatuspalkki oli jotain reilu 100e.

700/900 on oma mallinsa, joka näyttäis olevan vähän allekkin 100e.

Itse en jaksanut alkaa enään vakiota leikkelemään, hitsailemaan ja maalaamaan kun kunnollisen, pulverimaalatun ja säätövaralla olevan palkin sai noin fiksuun hintaan. Hieman on myös pakoputkelle enemmän tilaa tuon kanssa kun vakiopalkilla. Itsellä ainakin se vaihteistopalkin alitus on ahtain kohta pakoputkelle ja siinä myös vähiten maavaraa .
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #648 : 18.08.2019, 17:46:10 »
Pientä touhua taasen. Kävin tuossa viikolla hakemassa Lensupowershopista ahtimeen pari päivitysosaa. Elikkäs kompurapuolelle tuli 62.45mm billetsiipi, 11lapasena Garret GTX profiililla. Ymmärtääkseni tuota siipityyppiä ei vielä moneen Holsettiin ole duunailtu? Samoin sitten tarttui mukaan uusi kompurakotelo joka jyrsitty tuolle siivelle sopivaksi. Tuo ahdinpäivitys on käynyt jo pidempään mielessä, mutta kun tuossa tuli tota alustapäivitystä ja voimansiirtopäivitystä niin jäi tuo ahdinhomma hieman unholaan. Mutta nyt tuli sitten visio siitä joten toteuttamaan.

Ahtimen nyppäsin irti, ja kaverin kanssa vaihdeltiin tuo uusi kompurapuoli. Samalla tsekattiin ahtimen päittäislaakeroinnin kunto jne. Ja oli ihan ok joten kasaan vaan. Samalla kun keskiö ja kompurapuoli oli irti autosta, niin touhuilin valmiudet pakopainemittausta varten. Jo silloin kun pakosarjaa tehtiin, niin tuli kollektoriin hitsailtua paikka pakopainemittaus hiluja varten mutta siitä eteenpäin toteuttaminen jäänyt unholaan sekin. Mutta nyt oli sopiva hetki tehdä se varsinkin kun pakopainetieto on aika hyvä saada kun kompurapuolta suurennettu. Toteutus tapahtui niin että kollektorin NPT nippaan käypänen jarruliitin ja perään n. 60cm jarruputkea jonka vääntelin sopivaksi. Sen perään sitten pätkä silikoni letkua ja tulppa perään. Ja päälle lämpösuojasukka. Nyt letku on helpossa paikassa valmiudessa että voi penkissä liittää penkin MAP anturin letkun sen perään tai sitten jos haluaa autoon kiinteästi MAP anturin tai mittarin niin tuohon letkun perään vain. Tai vaihtaa sitten nykyisen letkunpätkän pidempään jotta yltää hyttiin.



Pakopainehäkkyrä kiinni ja ahdinta perään. Tarkoitus oli aluksi maalata tuo kompurakotelo mustaksi kuten edellinenkin, mutta päätinkin sitten pitää maalaamattomana vaihtelun vuoksi, nyt kun on siisti "neitseellinen" kotelo. Ja ihan mukavaltahan tuo näyttää noinkin. Saahan sen sitten myöhemmin maalattua jos siltä tuntuu, mutta tällähetkellä ei tunnu maalauksentarvetta.



Samalla sitten tuli ilmanputsari pestyä ja öljyttyä K&N omalla huoltosetillä, ja sekin on taas kuin uusi. Ainoastaan putsarin pääty ottanut hieman osumaa kun sillä on melko ahtaat paikat. Täytynee ehkä hommailla joskus pykälää pienempi putsari että mahtuu olemaan ilman että osuu mihinkään. Mutta en ole vielä hommannut, sillä on ollut visioita ilmanoton/putsarin uudelleensijoituksen suhteen joten mietitään sitten erimallista putsaria kun saan päätettyä että muutankon ilmanoton... Mutta tuolta se konehuone näyttää tällähetkellä.



Nostelin myös auton keulan pukeille, ja kävin alustan/ohjauksen ja voimansiirron kiinnitykset läpi koska orastavaa kolinaa on kuulunut. Mitään selkeää väljyyttä tai selvästi löystyneitä kiinnityksiä ei kyllä löytynyt. Paria pulttia kiristelin kun oli varaa ja tuuttasin uutta rasvaa iskarin yläpäihin. Koeajolla ei ehkä enään niin selkeää kolinaa kuulunut mutta jotain kevyttä edelleen. Toki kyllä tällänen herkästi vähän jostain paukkuu montuissa kun on kovat yläpäät, jäykät puslat ja jäykkä alusta. Tulevalla viikolla olisi tarkoitus säädellä pyöränkulmat, niin täytyy nosturilla vielä hieman samalla tutkiskella jos löytyisi jostain väljää.. Mutta jos ei ihmeitä löydy niin säädellään kulmat kohdilleen ja jatketaan kovaa ajoa..

Tarkoitus oli myös hieman mappailla autoa, nyt kun on ahtimeen tullut muutoksia. Mutta läppärin laturi oli kotona ja akku tietysti niin lopussa että ei kerennyt mitään muutoksia tehdä. Kävin kumminkin koeajolla ja hieman varovaisemmalla paiskomisella tuntui pysyvän seokset hyvin alueella. Täytyy vielä viikolla hieman ajella säätöajoa samalla kun käy säätelemässä kulmat jne.

Mutta näillä taas etiäppäin.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #649 : 25.08.2019, 12:34:27 »
Touhut jatkuu. Tuossa viikolla tuli hieman taas ajeltua, ja töissäkin käytyä autolla. Pyöränkulmat tuli myös säädettyä. Etupäässä ei tarvinnut tehdä muuta kun aurausta hieman säätää. Siellä on nyt 0.04 per puoli (4minuuttia). Eli samaa luokkaa kuin ennen. Camber ja caster oli edelleen alueella. Eli camber 1aste negatiivista. Casteria en tähänhätään tarkkaan muista, mutta olisikohan noin 2ast. Niitä ei tarvinnut säätää ollenkaan. Eniten säätöä teetti taas taka-akseli, se oli lähtökohtaisesti 0.08 vinossa kulkusuuntaan nähden. Ylätukivarsia säätämällä ja akselia kampeemalla saatiin se parin minuutin tarkkuudella suoraan. Hieman joutuu vielä aurausta hienosäätämään, sillä ilmeisesti taka-akselia riuhtoessa auto liikahti hieman nosturissa ja ratti on aavistuksen vinossa suoraan ajaessa vaikka yhteisauraus on kunnossa.

Säätelin myös bensakarttaa nyt tuon ahdinmuutoksen johdosta. Aluksi lisäsin karkeasti koko bensakarttaan ylipainealueelle bensaa. Tyyliin:
0,0-0,4bar 2% lisää
0,5-0,8bar 3% lisää
0,9-1,2bar 4% lisää
ja 1,3bar eteenpäin 5% lisää.

About noin muistaakseni. Sen jälkeen sitten logi päällä ajelua ja parit kiihdytykset ja sen perusteella hienosäätöä/tasoittelua bensakarttaan. Muutoksien jälkeen taas uudet koeajot ja vielä hieman hienosäätöä. Nyt tuntuisi olevan sen verran alueella että pärjäilee dynoajeluihin asti. Kyllä siellä jotain muutoksia vetoalueeseen/tehoon tuli nyt tuolla uudella kompuralla sillä joillekkin ahtoalueille kaipaili n. 5-9% lisää bensaa edelliseen setuppiin verrattuna.

Loppuviikosta sitten pienet valmistautumiset viikonlopun harrasteluita varten. Perjantaina tuli vesisateessa autoa pestyä yli tunti, eli perus huolelliset pesut pikku ekstralla. Ensin vanteisiin kokeeksi Bilteman hyväksihaukuttua vannepesua, sen jälkeen koko auton päälle ja akselistoihin yms tarex&ppclean combo vaahtona. Huolellisten huuhteluiden perään kinnastelu Bathe plussalla monessa osassa. Lopuksi wetcoat pintaan kintaalla tasoiteltuna. Sitten huolelliset kuivaukset jokapaikasta ja konehuoneeseen testimielessä Bilteman qd/kiilloketta. Ja ihan hyvä tuli vaikka mitään glazea/vahaa ei tullut autoon laiteltua. Maskin kehyksen kiveniskeymiä kokeilin hieman paikkamaalailla, mutta ei tullut hyvä joten vielä perjantai iltana maalasin maskin kehyksen uusiksi.

Lauantaina sitten talliporukalla lähdettiin letkassa ajelemaan Lahteen. Eli suuntana Fittedfest19 tapahtuma. Reissu meni oikein mukavasti ja kelikin oli varsin hyvä viimevuosiin verrattuna. Vaikka alkupäivästä näyttikin hieman epävakaalta niin kuivana selvittiin perille ja koko loppupäiväkin. Porukkaa oli mukavasti ja todella paljon tuttuja. Meidän tallilta pelkästään oli 3autoa show puolella ja miittipuolella pari autoa. Sen lisäksi oli vielä muutamien kaverien autoja sekä show että miittipuolella. Varsin hyvät fiilikset jäi tapahtumasta. Itselle jäi vielä muistoksi Press favourite plakaatti ja kaverin Mersu pokkasi miittipuolelta vielä pystin. Pari muutakin Volvoa sai tapahtumassa pystin joten Volvot oli kovaa valuuttaa eilen. Great success.

Autokin toimii vielä hyvin, ja viimepäivityksen jälkeen on kilometrejäkin tullut +400. Tuossa pari omaa nopeaa kännyräpsyä tapahtuman päätteeksi.




Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #650 : 25.08.2019, 13:00:50 »
Onnittelut pystistä. Hattua saa nostaa että erottuu "vain alusta ja vanteet" joukosta (kyllä, sarkasmia tuo suluissa oleva)  :P

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #651 : 29.09.2019, 12:30:36 »
Onnittelut pystistä. Hattua saa nostaa että erottuu "vain alusta ja vanteet" joukosta (kyllä, sarkasmia tuo suluissa oleva)  :P

Kiitoksia. Kyllähän noissa tapahtumissa on nyt viimevuosien aikana alkanut etenevissä määrin näkymään race ja jenkki -genren autoja jne.. Joten alkaa aika laaja kattaus olemaan erilaisia vehkeitä joka on tietysti mahtavaa  8)

Autoa hieman taas tuhnattu ja ajeltu. Tilasin euroopasta nyt toisen setin noita Contin apulaitehihnoja varuiksi hyllyyn, sekä uudet vaihteiston tukikumit. Laatikkoswapin yhteydessä hain puuilosta perus kumit, jotka vaikutti olevan hieman heikkolaatuiset ja turhan pehmoiset tähän käyttöön. Nyt tuli ihan bmw "oem" tukikumit, valmistajana Febi-Bilstein tms. Tukikumit vaihtelin tuonne, ja tein sinne 10mm alumiinista spacerit korin ja kannatinpalkin väliin sillä nuo bmw kumit on sen ~9mm paksummat kuin nuo ekaksi olleet kumit. Hyvin on silti vielä pakoputkelle tilaa vaikka palkki tuli sen 10mm alemmaksi. On vieläkin varmaan +10mm enempi tilaa hormille kuin vakiotyyppisellä palkilla. Ei nuo uudetkaan kumit liian jäykiltä vaikuta, mutta ajanee asiansa. Täytyy harkita josko sinne jatkossa päivittäisi jotkut uretaaniversiot tms..

Sitten tuli lisää maailmalta varastoihin täydennystä. Tuli tuossa loppukesästä euroopasta ahtimeen korjaus/huoltosarja. Kompressorisiipeä kuin vaihdettiin, niin katsottiin että ahdin on ihan tikissä vielä, mutta sinne tuli viimeksi laitettua sellanen vähän halvempi remont setti jossa varsinkin päittäislaakeri vähän heikkolaatuisempi/lyhytikäisempi. Joten täytyy jossain välissä vaihdella sinne nuo paremmat laakerit ennenkun alkaa oireilemaan. Kaveri on noita erilaisia laakereita ja huoltosarjoja kokeillut Holseteissa useamman sarjan kovassa käytössä, ja hän kehui että tuo Melett sarja on todella laadukas ja parhaat kilkkeet mitä tähän asti tullut vastaan/testannut. Joten sillä tilasin itsellekkin sellasen valmiiksi. Tilasin myös samaa aikaa suoraan kiinasta testimielessä sellaisen "paremman kiinasetin" missä pitäisi olla se paremman tyyppinen päittäislaakeri jne. Eipä vaan ole siitä kuulunut, joten liekkö koskaan tuleekaan  ::) Sitten tuli tuossa äskettäin Japanista pari Greddyn öljynsuodatinta lisää varastoon. Ennestään oli vielä yksi samanlainen suti hyllyssä, mutta oli suunnitelmissa nyt vaihtaa öljyt niin tilasin suteja valmiiksi seuraavia vaihtoja varten.



Sitten tuli tuossa pari viikkoa sitten haettua öljyt seuraavaan vaihtoon. Hyväksi todettua Amsoilia taas, tietysti. Joskin tälle vaihdolle valikoitui pelkästään Z-rod purkkeja. Pari edellistä kierrosta on ollut 50/50 soosilla z-rodia ja dominatoria. Mutta nyt ajattelin että pelkkä z-rod riittänee tämänhetkiseen käyttöön, ja varsinkin talviseisontaa varten tuo z-rod on paras kun siinä on korroosionestoaineita yms. Kun taas dominator suunniteltu hyvinkin lyhyelle vaihtosyklille. Katsotaan sitten ensikesänä jos tulee enempi kiihdytysajoa tai tulee radalle lähdettyä niin jos vaihtelisi sitten vaikka kokeeksi pelkkää dominatoria kesäksi.



Nuo öljyt vaihtelin tossa tosiaan eilen, ja sisään meni 2purkkia 20w50 Z-rodia ja reilu 2purkkia 10w30 Z-rodia. Puolisen purkkia jäi vielä tuota ohuempaa lisäys öljyksi. Joskin tähän ei ole tarvinnut öljyä käytännössä olenkkaan lisätä kun ei noita kilometrejä älyttömästi kerry. Tuolla reseptillä on viskositeetti aika lähelle 15w40. Blandaus siksi, että tuo pelkkä 10w30 tuntuu hieman ohuelta tähän käyttöön eikä tuo moottorikaan enään ihan uusi ole. Ja taas 20w50 on liian paksua. Eli tämä sekoitus on hyväksi todettu kompromissi.

Mutta näillä jatketaan. Ajokausi jatkuu tässä vielä toistaiseksi, ja tarkoitus olisi vielä ennen ajokauden päätöstä ajella vähän dynollakin.







« Viimeksi muokattu: 29.09.2019, 12:50:11 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #652 : 03.10.2019, 12:25:43 »
Eilen pyörähdetty penkissä. Muutamat vedot otettiin ja katsottiin missä mennään. Paineita nostettiin ja bensakartasta hoikennettiin hieman yläpäästä. Vähän jäi rikkaalle vielä 6000rpm->. Mutta säädellään keväällä enempi. Voi olla että tulee muutoksia talven aikana niin ei raaski nyt liikaa hieroa.

Lapulle piirtyi 535,3Whp ja 597,9Wnm. Moottoriteho 615hp.
Ahtopaineitta 2,35bar ja pakopainetta pikkasen vähemmän.

Joten uusille sataluvuille päästiin sekä moottori että pyörätehon osalta. Joten tyytyväinen saa olla että auto toimi jälleen moitteetta ja tehoa tuli jopa odotettua enemmän hyvin pienellä säätelyllä
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #653 : 05.10.2019, 22:10:51 »
Ihan mielenkiinnosta miten muutui tehot verrattuna vanhaan kokoonpanoon, eli kompura muutos. kun vain max teho isoimmilla paineilla mitattiin?
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019, 22:13:34 kirjoittanut RKK »

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #654 : 06.10.2019, 00:28:53 »
Komeasti on viheltänyt voimaa! Paljonko ollut varttimaililla paras loppunopeus?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. Penkissä käyty 10/19
« Vastaus #655 : 06.10.2019, 00:48:34 »
Ihan mielenkiinnosta miten muutui tehot verrattuna vanhaan kokoonpanoon, eli kompura muutos. kun vain max teho isoimmilla paineilla mitattiin?

Eipä ole täysin vertailukelpoista tai vedenpitävää dataa koska vanhalla kompuralla ei kokeiltu koskaan näin kovilla paineilla, ja edellisestä penkityksestä on aikaa 2,5vuotta. Mutta uusi kompura ja 0,3bar ahtojen lisäys antoi moottoritehoa n.60hp lisää verrattuna edellisiin penkityksiin. Seos oli kyllä nyt turhan paksu joten sitä hieromalla olisi jokunen heppa tullut varmasti lisää. Se että olisiko vakio kompuralla päässyt näin pitkälle, on sitten toinen kysymys. Itse väitän että ei, mutta se jäänee spekulaation varaan koska vanhalla kompuralla ei kokeiltu ajaa ahdinta totaalisen tappiin. On kyllä noita kompuroita testattu muissa autoissa penkissä ihan silleen "oikeaoppisestikkin" ja muistelisin että tuolla 62.45mm billetti kompuralla on päästy 50-80hp pidemmälle kuin 40superin vakio kompuralla.

Komeasti on viheltänyt voimaa! Paljonko ollut varttimaililla paras loppunopeus?

Vanhalla kompuralla ja "pienillä" ahdoilla 189kmh. Tuossa vedossa oli ahtoa 1,6-1,7bar väliin. "Normaalisti" ajettu n.2bar ahdoilla mutta pitovaikeuksien johdosta joutui vartilla ajelemaan matalemmalla teholla
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 01:01:08 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #656 : 24.11.2019, 20:02:48 »
Penkkireissun jälkeen ei ihan älyttömästi enään ajoa tullut. Lohjalla tuli käytyä MLV kaudenpäätösmiitissä perinteiseen tapaan. Auto pelitti hyvin uusilla säädöillä ja reissu oli jälleen onnistunut. Kuvia en tainnut itse tälläkään reissulla ottaa, mutta jos joku muu niitä tästä autosta otti niin saa lähettää/laittaa linkkiä vaikka tänne.

Tuon jälkeen en tainnut sitten enää ajaa kertaakaan. Kelit oli mitä oli ja muut harrasteet vei aikaa joten siitä alkoi seisonta. Muuta en ole autolle nyt tehnyt, kuin että tyhjensin tankin kokonaan viinasta ja putsasin tankin sisäpuolelta. Lopuksi kaatelin tankkiin 7litraa tuoretta Nesteen pienkone bensaa ja pyörittelin jonkun aikaa pumppuja. Tuo pitäisi olla paras polttoaine seisonnan/säilymisen kannalta. Ja tekee hyvää pumpuille ja suuttimille kun ei jää vanhat viinat hapettamaan. Keväällä sitten tankki täyteen tuoretta e85 ja hanaa  :)

Talven osalta suunnitelmat aavistuksen auki joten katsellaan päivä kerrallaan. Ainakin ajattelin vaihteensiirtotangon tehdä uusiksi, kun tuo nykyinen on vähän huono asennoltaan/tuntumaltaan. Sen lisäksi jos saisi aikaseksi tehdä ecun canväylään obd himmelit ja bluetooth lähettimen niin saisi vihdoin tablettiin noita ecun parametrejä. Ja jos oikeen innostuu niin uutta, järeämpää taka-akselia.. Mutta tosiaan katsellaan päivä kerrallaan mitä tapahtuu.

Aikaisemmassa viestissä mainitsin että tilailin suoraan kiinasta yhden lupaavalta vaikuttavan Holset huoltosarjan. Tuo ei tosiaan ole vielä tähänpäivään mennessä saapunut. Myyjän mukaan jäi tulliin tms mutta ei tuo koskaan selvinnyt. Rahat sain kyllä täysimääräisesti takasin. Tilasin sitten eri myyjältä vähän vastaavan tyyppisen setin, ja se saapui kyllä ja melko nopeastikkin. Tuo setti vaikutti aika laadukkaalta ja hyvältä, ja päittäislaakerikin oli vastaavasti tehty kuin esim. tuossa Melett sarjassa. Voin tuosta kuvaa laittaa joskus, vaikkin itsellä se jää varmaan "hätävaraksi" hyllyyn ja seuraavaksi menee ahtimeen tuo Melett setti.

Mutta jatketaan näillä....
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #657 : 19.01.2020, 13:37:21 »
Jaahans, vuosi vaihtuu ja uudet kujeet. Hieman on autoa jo pajotettu ja suunnitelmia laitettu toteutukseen.

Tosiaan tuo aikaisemmassa viestissä mainittu canväylä-obd-bluetooth häkkyrä tuli rakenneltua vihdoinkin. Tuo Obd-liitin ja bluetooth lähetin tuli hommattua jo varmaan 4vuotta sitten ja ne on odotellut can-liittimen hankintaa ja motivaatiota. Itseasiassa jostain ulkomailta taisin aikanaan jo tehdä tilauksen liittimestä, mutta ei se koskaan lähtenyt eikä kyllä veloitettukkaan sitä. Mutta nyt tilasin liittimen Sporttiautosta ja se tuli nopeaan. Aika suolainen hinta vaan, meinaan 34euroa posteineen alehinnalla. Melko pieni kolvattava urosliitin siis kyseessä joka tökätään ecun can-liitäntään. Kolvailin ja sukittelin sitten vaadittavat johdotukset ja hienosti homma rokkaa. Nyt tulee tarvittavat parametrit ecusta tabletille langattomasti. Obdportti ja lähetin tuli kojelaudan alle hanskalokeron alapuolelle jossa ne on tarvittaessa helposti käsillä mutta riittävästi piilossa.

Perus talvihuolloilla sitten jatkettiin. Tulpat vaihtui perinteisesti uusiin, jo hyväksi todettuihin NGK BPR8ES kynttilöihin 0,55mm kärkivälillä. Nokkapyörän ja jakopään kiristimen käytin myös irti. Meinaan pidempään on jo vaivannut pieni öljyhikoilu kannen etupään tienoilta. Olen aikasemmin vaihtanut jo venakopan tiivisteen ja nokkapyörän stefan mutta ei ole hikoilu sieltä tullut. Paikantelin hikolun lähdettä ja tulin siihen tulokseen että se hikoilee nokkapyörän takana olevasta pienestä tulpasta. Siellä on näköjään joku poraus öljytilaan/kanavaan jossa on 1/8npt kierre ja päässä ollut sokea tulppa. En tiedä kyllä tuon kanavan tarkoitusta, ja että onko tehtaalta ollut jo vai jälkikäteen tehty. Mutta totesin vuodon tulevan siitä. Hain autoracingilta alumiinisen "piilokannalla" olevan tulpan ja asentelin sen teflonteipin kera. Josko nyt sitten hikoilu lakkaisi. Ei tuo vuoto mitään suurta ole ollut, että ei ole tarvinnut öljyä lisätä kesän aikana sen takia tai mitään. Mutta alkoi jo vähän ärsyttämään kun kannen etupää ja lohko kokoajan pikku öljyhunnussa. Toivonmukaan loppuisi nyt sitten hikoilut.

Nyt kun tylsät perusjaaritukset on selätetty niin siirrytään mielenkiintoisempaan aiheeseen (jos joku tänne asti jaksoi lukea). Eli akseliprojektiin. Jo ennen edellistä postausta laitoin akseliaihiosta kyselyä yhteen isohkoon Suomalaiseen jenkki varaosa/purkaamo firmaan. Niillä yksi kappale oli purettuna abaut halutun tyyppistä akselia mutta asia jäi unholaan syystä tai toisesta silloin. Nyt alkuvuodesta sitten innostuin asiasta uudestaan, ja facebookin kautta mulle tarjottiin yhtä henkilöautomallin GM 12bolt akselia. Siitä jo melkein saatiin kaupat tehtyä, kunnes selvisi että se on vähän harvinaisempi "12bolt" eli Oldsmobilen type-o akseli joka on ikäänkuin 12bolt akseli mutta harvinaisemmilla ja sirommilla sisuskaluilla. Joten se ei tähän tarkoitukseen käy. Joten tiedoksi muille ketkä 12bolt akselia hamuaa, niin oldsmobilen type-o akseli ei ole hyvä.

Muita 12bolt akseleita ei sitten löytyny myynnistä tai tarjottu joten uusiksi yhteyttä tonne firmaan mistä aikasemmin olin kysellyt. Sieltä vielä löytyi tämä akseli, joka on peräisin vm.76-77 tms Chevy 4x4 pickupista. Sain vielä sovittua kaupan niin että se tulee ko. firman sisäisellä kuljetuksella toimipisteeseen joka sijaitsee vain 15km päässä tallista. Joten hyvin näppärästi sujui kun ei tarvinnut lähteä pitkältä hakemaan. Nyt perjantaina sain sitten heti akselin haettua ja heti tallille touhuamaan.


Tuossa akseli tallille saapuneena, tosin rummut jo irroitettuna. Oli muuten järeää kamaa. Kuvassa jopa ehkä karumman näköinen kun livenä. Vaikka on kauttaaltaan pintaruosteessa, niin on yllättävän siisti ollakseen yli 40vuotias. Syvää ruostetta tai syöpymää ei ole. Olen pahemman näköisiä akseleita nähnyt 80luvun Volvoista purettuna.


Tuolta akseli näytti sitten saman illan päätteeksi. Jarrut, vetarit ja murikka irroitettuna. Kaikki pultit ja kilkkeet lähti yllättäen ehjänä ilman tappelua. Oli muuten pienoinen pettymys, kun akselissa oli avoin perä ja romuvetarit. Tämä myytiin lukkoperällisenä akselina. En mä itse sillä lukolla tai vetareilla olis mitään tehnyt, mutta ajattelin että ne voisi myydä eteenpäin ja siten saada hankintahinnasta vähän takaisin. Maksoin meinaan tästä aavistuksen enemmän kun mitä näistä tyypillisesti pyydetään. Sisuskaluissa oli myös hieman ruostetta öljypinnan yläpuolella, kun tämä lienee useamman vuoden seissyt käyttämättömänä.


Eilen, lauantaina sitten homma jatkui. Rälläköin ja hioin akselista kannakkeet irti ja hioin samalla ruosteet pois akseliputkista. Purin myös yoken ja pinjonin irti, putsasin banjoa sisältä, irroitin välityspyörän tasaspyörästöstä ja putsasin peräkopan tiivistepinnan.


Tässä vertailuna vasemmalla Volvon 1031 välitys ja oikealla tuon GM 12bolt perän välitys jonka purin tuosta akselista. Onhan nuossa kokoeroa aika julmasti. Volvon 1031 välityspyörä on n.7,5" halkasijalta, kun taas tuo 12bolt välitys on 8,875". Tuo tässä perässä oleva välitys on 3.40 joka olisi tarkoitus jättää käyttöön. Itseasiassa myyntipuheissa sanottiin välitykseksi 3.42 (joka on 41-12 hampailla) mutta tämä on hieman harvinaisemmalla 3.40 välityksellä (34-10 hampaat). Tuo 3.40 pitäisi olla todella hyvä tähän autoon, kun on tuo dieselin tiheävälitteinen aski nykyään. Niin ainakin laskeskelin. Tuossa toistaiseksi kiinni olevassa 1031 akselissa on 3.54 joka on tuon DZ askin kanssa vähän turhan tiuha. Hyvin marginaalinen erohan noilla on (myyntipuheiden 3.42 vs 3.40) mutta aavistuksen kotiinpäin. Sitä en tiedä sitten miten on eroa kestävyydessä 41-12hampaat vs 34-10. Vai onko eroa suuntaan tai toiseen. Mutta tolla mukana tulleella välityksellä aion mennä sikälimikäli se on käyttökelpoinen. Ainakaan mitään murtumia en löytänyt.

Mutta näillä mennään tässäkohtaa, katsotaan miten hommat tästä etenee. Toivonmukaan olisi akseliprojekti kevääksi maalissa..



« Viimeksi muokattu: 19.01.2020, 13:53:10 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #658 : 19.01.2020, 14:10:14 »
Jaahans, vuosi vaihtuu ja uudet kujeet. Hieman on autoa jo pajotettu ja suunnitelmia laitettu toteutukseen.

Tosiaan tuo aikaisemmassa viestissä mainittu canväylä-obd-bluetooth häkkyrä tuli rakenneltua vihdoinkin. Tuo Obd-liitin ja bluetooth lähetin tuli hommattua jo varmaan 4vuotta sitten ja ne on odotellut can-liittimen hankintaa ja motivaatiota. Itseasiassa jostain ulkomailta taisin aikanaan jo tehdä tilauksen liittimestä, mutta ei se koskaan lähtenyt eikä kyllä veloitettukkaan sitä. Mutta nyt tilasin liittimen Sporttiautosta ja se tuli nopeaan. Aika suolainen hinta vaan, meinaan 34euroa posteineen alehinnalla. Melko pieni kolvattava urosliitin siis kyseessä joka tökätään ecun can-liitäntään. Kolvailin ja sukittelin sitten vaadittavat johdotukset ja hienosti homma rokkaa. Nyt tulee tarvittavat parametrit ecusta tabletille langattomasti. Obdportti ja lähetin tuli kojelaudan alle hanskalokeron alapuolelle jossa ne on tarvittaessa helposti käsillä mutta riittävästi piilossa.

Perus talvihuolloilla sitten jatkettiin. Tulpat vaihtui perinteisesti uusiin, jo hyväksi todettuihin NGK BPR8ES kynttilöihin 0,55mm kärkivälillä. Nokkapyörän ja jakopään kiristimen käytin myös irti. Meinaan pidempään on jo vaivannut pieni öljyhikoilu kannen etupään tienoilta. Olen aikasemmin vaihtanut jo venakopan tiivisteen ja nokkapyörän stefan mutta ei ole hikoilu sieltä tullut. Paikantelin hikolun lähdettä ja tulin siihen tulokseen että se hikoilee nokkapyörän takana olevasta pienestä tulpasta. Siellä on näköjään joku poraus öljytilaan/kanavaan jossa on 1/8npt kierre ja päässä ollut sokea tulppa. En tiedä kyllä tuon kanavan tarkoitusta, ja että onko tehtaalta ollut jo vai jälkikäteen tehty. Mutta totesin vuodon tulevan siitä. Hain autoracingilta alumiinisen "piilokannalla" olevan tulpan ja asentelin sen teflonteipin kera. Josko nyt sitten hikoilu lakkaisi. Ei tuo vuoto mitään suurta ole ollut, että ei ole tarvinnut öljyä lisätä kesän aikana sen takia tai mitään. Mutta alkoi jo vähän ärsyttämään kun kannen etupää ja lohko kokoajan pikku öljyhunnussa. Toivonmukaan loppuisi nyt sitten hikoilut.

Nyt kun tylsät perusjaaritukset on selätetty niin siirrytään mielenkiintoisempaan aiheeseen (jos joku tänne asti jaksoi lukea). Eli akseliprojektiin. Jo ennen edellistä postausta laitoin akseliaihiosta kyselyä yhteen isohkoon Suomalaiseen jenkki varaosa/purkaamo firmaan. Niillä yksi kappale oli purettuna abaut halutun tyyppistä akselia mutta asia jäi unholaan syystä tai toisesta silloin. Nyt alkuvuodesta sitten innostuin asiasta uudestaan, ja facebookin kautta mulle tarjottiin yhtä henkilöautomallin GM 12bolt akselia. Siitä jo melkein saatiin kaupat tehtyä, kunnes selvisi että se on vähän harvinaisempi "12bolt" eli Oldsmobilen type-o akseli joka on ikäänkuin 12bolt akseli mutta harvinaisemmilla ja sirommilla sisuskaluilla. Joten se ei tähän tarkoitukseen käy. Joten tiedoksi muille ketkä 12bolt akselia hamuaa, niin oldsmobilen type-o akseli ei ole hyvä.

Muita 12bolt akseleita ei sitten löytyny myynnistä tai tarjottu joten uusiksi yhteyttä tonne firmaan mistä aikasemmin olin kysellyt. Sieltä vielä löytyi tämä akseli, joka on peräisin vm.76-77 tms Chevy 4x4 pickupista. Sain vielä sovittua kaupan niin että se tulee ko. firman sisäisellä kuljetuksella toimipisteeseen joka sijaitsee vain 15km päässä tallista. Joten hyvin näppärästi sujui kun ei tarvinnut lähteä pitkältä hakemaan. Nyt perjantaina sain sitten heti akselin haettua ja heti tallille touhuamaan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuossa akseli tallille saapuneena, tosin rummut jo irroitettuna. Oli muuten järeää kamaa. Kuvassa jopa ehkä karumman näköinen kun livenä. Vaikka on kauttaaltaan pintaruosteessa, niin on yllättävän siisti ollakseen yli 40vuotias. Syvää ruostetta tai syöpymää ei ole. Olen pahemman näköisiä akseleita nähnyt 80luvun Volvoista purettuna.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuolta akseli näytti sitten saman illan päätteeksi. Jarrut, vetarit ja murikka irroitettuna. Kaikki pultit ja kilkkeet lähti yllättäen ehjänä ilman tappelua. Oli muuten pienoinen pettymys, kun akselissa oli avoin perä ja romuvetarit. Tämä myytiin lukkoperällisenä akselina. En mä itse sillä lukolla tai vetareilla olis mitään tehnyt, mutta ajattelin että ne voisi myydä eteenpäin ja siten saada hankintahinnasta vähän takaisin. Maksoin meinaan tästä aavistuksen enemmän kun mitä näistä tyypillisesti pyydetään. Sisuskaluissa oli myös hieman ruostetta öljypinnan yläpuolella, kun tämä lienee useamman vuoden seissyt käyttämättömänä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Eilen, lauantaina sitten homma jatkui. Rälläköin ja hioin akselista kannakkeet irti ja hioin samalla ruosteet pois akseliputkista. Purin myös yoken ja pinjonin irti, putsasin banjoa sisältä, irroitin välityspyörän tasaspyörästöstä ja putsasin peräkopan tiivistepinnan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä vertailuna vasemmalla Volvon 1031 välitys ja oikealla tuon GM 12bolt perän välitys jonka purin tuosta akselista. Onhan nuossa kokoeroa aika julmasti. Volvon 1031 välityspyörä on n.7,5" halkasijalta, kun taas tuo 12bolt välitys on 8,875". Tuo tässä perässä oleva välitys on 3.40 joka olisi tarkoitus jättää käyttöön. Itseasiassa myyntipuheissa sanottiin välitykseksi 3.42 (joka on 41-12 hampailla) mutta tämä on hieman harvinaisemmalla 3.40 välityksellä (34-10 hampaat). Tuo 3.40 pitäisi olla todella hyvä tähän autoon, kun on tuo dieselin tiheävälitteinen aski nykyään. Niin ainakin laskeskelin. Tuossa toistaiseksi kiinni olevassa 1031 akselissa on 3.54 joka on tuon DZ askin kanssa vähän turhan tiuha. Hyvin marginaalinen erohan noilla on (myyntipuheiden 3.42 vs 3.40) mutta aavistuksen kotiinpäin. Sitä en tiedä sitten miten on eroa kestävyydessä 41-12hampaat vs 34-10. Vai onko eroa suuntaan tai toiseen. Mutta tolla mukana tulleella välityksellä aion mennä sikälimikäli se on käyttökelpoinen. Ainakaan mitään murtumia en löytänyt.

Mutta näillä mennään tässäkohtaa, katsotaan miten hommat tästä etenee. Toivonmukaan olisi akseliprojekti kevääksi maalissa..


Mielenkiintoista kun kerrankin akseliswappia 240:n

Kuinka leveä tuo akseli on ja minkä leveyisen meinaat siitä tehdä? Minkälaisen lukon meinaat laittaa? Nuihin jenkkiperiin on melko kattava tarjonta lukoissa välityksissä ja vetareissa.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. 535WHP
« Vastaus #659 : 19.01.2020, 17:32:05 »

Mielenkiintoista kun kerrankin akseliswappia 240:n

Kuinka leveä tuo akseli on ja minkä leveyisen meinaat siitä tehdä? Minkälaisen lukon meinaat laittaa? Nuihin jenkkiperiin on melko kattava tarjonta lukoissa välityksissä ja vetareissa.

On näitä vastaavia jokunen tehty, mutta ei ole muistaakseni tänne foorumille ketään mitenkään kovin seikkaperäisesti aiheesta laittanut materiaalia..

En ole akselia tarkemmin mittaillut, mutta leveä on. Heittäisin puoliksi hatusta että on n.30-35cm enemmän raideleveyttä kuin 240:sen akselissa. Sinänsä tuolla leveydellä ei muuta väliä kunhan on tarpeeksi leveä, koska putket katkaistaan jokatapauksessa. Ja uskoisin että kaikki autot missä näitä on ollut on leveämpiä kuin 240:nen. Tästä tulee varmaankin orkkis 240 akselin levyinen, tai tyyliin 2-3mm per puoli vakiota kapeampi. Tässä mun kotelossa kun on vakio runkoaisat ja pyöränkoteloiden sisäpuoli vakiota, niin ei ole iloa hirveän kapeata akselia tehdä kun ei ole kumminkaan tilaa tuoda pyörää sisemmäksi kuin millejä.

Lukoksi tulee varmaankin hyväksi todettu truetrac, kuten tässä on tuon 1031 peränkin kanssa ollut. Niitä löytyy aika hyvin noihin Ameriikan periin. Murikka ja vetarit tulee varmaankin 33splinenä. Pitäisi olla sitten ainakin tarpeeksi järeät, ellei jopa overkillit tähän autoon ja käyttöön. Mutta sama se on tehdä kerralla sellainen, ettei tarvitse toiste tehä. Vetarithan tulee joka tapauksessa mallia customit. Eli Volvo type navoilla mutta paksulla varrella ja 33spline.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Autoracing  KL-varaosat