Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: sjos - 12.12.2014, 16:53:40
-
Tiedä mikä järjen jättiläinen nyt tuli :idiot2:
Tämähän piti pistää lihoiksi, eli paalata!
Tutkinut autoa sen verran ja näyttää ja vaikuttaa niin hyvältä, että taidan kassalla auton tästä.
Kikkarehan on siis 96 vuoden mallia, farkku 850 t5 ja 2 litrasella woimanpesällä/manuaali.
mittariinkaan ei ole kertynyt kuin 235tkm.
Näillä näkymin, ei ole koneesta mennyt kuin liemet sekaisin.
Tuolla on niin paljon noita romuja kerääntynyt, että saa kasailtua jotain "kivaa".
mm.
3" immu
3" putkisto
465cc suuttimet
19t
s60r/v70r pakosarja
Noilla jos lähtisi alkuun..
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141210_184047_zpsdnllow7c.jpg)
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141210_190520_zpsjyvpybm9.jpg)
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141210_190725_zpsrkn2krgs.jpg)
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141212_154854_zpsna7nnl6v.jpg)
-
Minähän hieroin tästä samasta autosta kauppaa jokin aika sitten.
-
Minähän hieroin tästä samasta autosta kauppaa jokin aika sitten.
Niin taisi jokunen muukin osteskella..
Oli pakko hakea, kun niin halvalla sai ja läheltä.
Etu valot on ainoat mitkä uupuu tällä hetkellä.
mutta, jos siihenkin tulisi muutos, kun yksi saman ikäinen olisi tuossa elimen luovuttajaksi tiedossa.
-
Niin taisi jokunen muukin osteskella..
Oli pakko hakea, kun niin halvalla sai ja läheltä.
Etu valot on ainoat mitkä uupuu tällä hetkellä.
mutta, jos siihenkin tulisi muutos, kun yksi saman ikäinen olisi tuossa elimen luovuttajaksi tiedossa.
Tässä taisi olla tuning-takavalot? Onko yleiskunto minkälainen? Myyjä ilmoitti minulle, että oli juuri toimittanut auton korjaamolle, kun kysyin autosta.
-
Takavalot on ollu thyyninki valot, ei tullut mukana kumpiakaan valoja.
Tosin hyllystä löytyy samanlaiset.
Ulkoasu on todella hyvä, ei lommoja ei juuri naarmujakaan.
Takaluukku/konepelti on keväällä maalattu.
Apparin taka kaaressa etupuolella on pientä kukan alkua.
Sisälläkään ei muuta sanomista ole, kuin etupenkit tai enempi kuskinpenkki.
Mitä nyt takavaloja irroitettaessa on takatolppien muovit hajotettu.
-
Mistäs kohtaa ne liemet on menneet sekaisin? Meinaan ettei olis perinteisesti syyläri puhki... ::)
-
Mistäs kohtaa ne liemet on menneet sekaisin? Meinaan ettei olis perinteisesti syyläri puhki... ::)
Lohkossa ei ainakaan näkynyt jälkiä, kantta en vielä tutkinut ja kansipaffi ei ollut enään autossa mukana.
Eiköhän tuo selvinne lähiaikoina.
Nyt täytyisi etsiskellä 19t:n laakerit ja tiivisteet.
13c:n painekotelosta kaupat tehty, mikä olisi kairailtu 19t:lle passeliksi.
Sekä stage4 lastusta myös kaupat olisi sinetöity.
-
Kävisin hakemassa yhdet 16" peltivanteet, niin pääsee toteuttamaan pitkänlinjan ajatuksen niihin.
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141215_193358_zpsxknyinda.jpg)
-
Kääntö ja sopivasti leveyttä keksikuppien kaveriksi? :P
-
Kääntö ja sopivasti leveyttä keksikuppien kaveriksi? :P
Ei kyllä levitellä yhtään. (en harrasta venykumeja, milloinkaan, missään muodossa)
Enkä taida jaksaa edes käännellä.
Talvivanteet noista tulee, jos on tullakseen.
17" pellit tuolla odottaa insiraatioo, levitykseen.
Ei tosin ole tähän tulossa.
-
Tänään hakemaan Thö yyber alusta setti tähän.
Älkää lynkatko, mut kaupat tein ta-techin coili setistä.
Kyseinen merkki oli tdi:ssä ja hyvin toimi minun mielestäni.
Oli tosin 60/40 setti, ettei coil sarja, mut nythän tuokin testataan.
-
TA-Technix. Ei mulla muuta. Tatech on se moottorinohjaus... :)
-
TA-Technix. Ei mulla muuta. Tatech on se moottorinohjaus... :)
Kyllä, kyllä.
Mut jos sekin tähän vielä tulee, joskus ::)
-
Kyllä se ta-shaiba menee jos ei ihan maahan pudota, muuten on ilo ylimmillään :buck2:
-
Kyllä se ta-shaiba menee jos ei ihan maahan pudota, muuten on ilo ylimmillään :buck2:
Ei ole kyllä suunnitelmissa ihan tonttiin laitella.
pakkohan se oli ostaa kun halvalla sai :crazy2:
Ja kuvat on kivoja.
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141218_183118_zpsh8zlygfd.jpg)
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20141218_185030_zps32dk4blp.jpg)
-
Nyt olisi sitten ostettu etuvalot, sumarit, takavalot, sekä isolohko moottori :juhau:
Kaupan päälle tuli kyllä reilusti muutakin :o
-
Nyt olisi sitten ostettu etuvalot, sumarit, takavalot, sekä isolohko moottori :juhau:
Kaupan päälle tuli kyllä reilusti muutakin :o
Lputkin siitä autosta? :2funny:
-
Tämänkin kohtaloon tuli muutos ::)
Tästä on kaupat tehty..
Täytyy vaan pajoittaa kasaan.
Valot olisi jo asennettu, kiva ylläri vaan kuka tästäkin on ostanut thyyninki valot.
On jätetty kaikki polttimoiden pohjat autoon kiinni ::)
Alkuperäiset kun eivät sovellu niihin.
Enään ei tarvitsisi kuin kuskin pyörän laakeri vaihtaa, se jo löytyykin.
Jarruja hieman käydä läpi.
Koneeseen kansi yms muut hilppeet kiinni.
Jos huomenna hakisi kansipaffin, pultit ja imu/pakosarjan tiivisteet.
Saattaisi jopa ehkä mahdollisesti maanantaina saada koneen tulille *taavih->
-
Kävin tänään ostamassa kannentiivisteen, pultit, pakosarjan tiivisteet ja jakopään hihnan.
Eij ollut imusarjan tiivistettä :( mut jos uudemman koneen tiivisteen saisi käymään.
Liima onneksi löytyy jo ennestään.
On kyllä taas ollut pelle pelottomat purkamassa tästä konetta, että huh huh.
Ei kyllä voi ikinä moista korjaamoa suositella kenellekään :idiot2:
-
Tämäkin auto taas käy ja kukkuu *taavih->
Pientä vastoinkäymistä oli, kun tuli nokkien kansi laitettua väärä, niin ei nokat pyörineet.
Tulihan sekin kokeiltua, että kansi ja nokkien kansi on tehty pariksi, etteivät ole vaihdettavissa.
Mielenkiintoinen projekti tämäkin. :o
Olivat meinaan ihan ammattilaiset purkaneet tästä koneen ja sen kyllä huomasi :idiot2:
Aivan kaikki, todella turhat osat, mitä ei todellakaan tarvisi eikä kannattaisi irroitella jos kannen ottaa pois :idiot2:
Ja kaikki pultit tietysti samassa laatikossa. Myös ihanassa mössössä, mikä oli öljyä sekoitettuna veteen :buck2:
Ja näiden ammattilaisten mukaan koneessa oli kanget mutkalla, sekä turbo paskana.
Voi tietysti ollakin :D kuitenkin kone käy nyt todella nätisti, ilman kilinöitä kolinoita ja ahdotkin nousee mukavasti ja pöllyttelemättä.
Kauhea homma vaan pestä jäähdytysjärjestelmää siitä öljymössöstä :buck2:
Kerta ei riittänyt astianpesuainetta ja huuhtelu, tiedä kuinka monesti täytyy pestä...
Ja kyllä mä tykkään noista sähköjen setvimisestä toisten jäljiltä :tickedoff:
-
Kaasuläpälle tuleva gummi letku osteltu tänään :)
Enään ei puuttuisi kuin, etu tuikkujen korkeus moottorit.
Vielä muutama kerta huuhdeltava jäähdytysjärjestelmää...
Jos ens viikolla hakisi puuhakilvet, niin pääsisi ajamaan uusia vikoja ulos :D
-
Kasaamo tai kokoonpanolinjahan tuo on eikä purkaamo ;) Lähes ilmaisia takasatuloita / jarrulevyjä jäänyt nurkkiin kuleksimaan ?
-
Kasaamo tai kokoonpanolinjahan tuo on eikä purkaamo ;) Lähes ilmaisia takasatuloita / jarrulevyjä jäänyt nurkkiin kuleksimaan ?
Kyllä näitä 90% sesti on paaliin laitettu :)
Oiskohan 4jät takasatulat tuolla jossain..
Levyistä en mene takuuseen, yleensä ne tulee viskottua pihalle..
-
Tänään joutui laturin irroittelemaan, kun laakerit pitää kauheaa mekkalaa >:(
Kaikennäköisiä tököttejä sinne yritin ensin ruikkia, mut aina vaan alkaa kitisemään :-[
Ei se kyllä onneksi kauhea työmaa ollut ja samoilla lämpöisillä purki laturin.
Huomenna hakemaan uudet laakerit, 6€ maksaa molemmat :D
Kollektorin pääkin oli hyvä ja hiilisilta myös, lataskin 14.2v.
Valojen sähköt myös tehty, tai no, sumarit uupuu vielä.
Älytön homma vaan lutrailla jääh veden kanssa, jotta saisi kaiken öljypaskan sieltä pois :buck2:
-
Meinaatko laakeroida, vai nakata pihalle ? Tuosta laakerointi hommelista voisi ahkera asentaja ::) puuhastella ohjeistuksen, laakereiden numerot jne.
-
Meinaatko laakeroida, vai nakata pihalle ? Tuosta laakerointi hommelista voisi ahkera asentaja ::) puuhastella ohjeistuksen, laakereiden numerot jne.
Tottakai mä sen laakeroin uusiksi :pomo:
Muistin varassa mennään, hihnan puoleinen #6303DU, 47x17x14.
Takimmainen, #6202DU, 40x14x12.
Eli kumi suojatut laakerit.
-
Nyt on laturi ehjätty 8)
Ei kyllä käsin huomannut vanhoissa laakereissa mitään, mut niin vaan hiljeni uusilla.
Kaikki valot toimii nyt :pomo:
pl. Korkeussäätömoottorit, lähti kyllä nappula myös sisältä, käyn kokeilemassa onneani lemasedällä :hello:
Kaksi uutta nastakumia tuli ostettua, Nordman 5.
Vielä öljyn vaihto ja glugolit koneeseen.
-
Nyt on vielä kertaalleen jääh nesteet vaihdettu.
Koneeseen öljyt ja suod.
v70R:n etupenkit asenneltu + hieman sähköjä niille.
Huomenissa ensi kertaa :sundaydriver: kuinka vehkeet pelittää ja jos ei mitään kummallista, hakemaan puuhakilvet, niin pääsee pakokaasutestiin ja yrittämään kilpien väliin :)
-
Tottakai mä sen laakeroin uusiksi :pomo:
Muistin varassa mennään, hihnan puoleinen #6303DU, 47x17x14.
Takimmainen, #6202DU, 35x15x11.
Eli kumi suojatut laakerit.
2RS on vaihtoehtoinen merkintä molemmin puolin kumisuojatulle laakerille.
Pienempään laakeriin korjattu oikeat millimetri-arvot. :juhau:
-
2RS on vaihtoehtoinen merkintä molemmin puolin kumisuojatulle laakerille.
Pienempään laakeriin korjattu oikeat millimetri-arvot. :juhau:
Laakerin koko kyllä oli oikea mitä laitoin, merkintä taas voi olla väärin :juhau:
Meinashan hieman hitsata tänään kiinni :tickedoff:
Paiskasin konepellin kiinni, kun ajelin ulos testilenkille.
No, taka jarrut pitää vielä käydä läpi, jää hieman päälle ja ülltus ei käsijarru pidä ???
No mutta ketutukseen, ei sitten konepelti enään auennut :tickedoff:
Onhan nyt siihenkin sitten tutustuttu miten kasipätkän pelti aukistaan.
Helpostihan tuo loppupelissä aukeaa ulkoa ::)
Ja painittu myös abs valon kanssa >:(
Ei pala ei, absit kuitenkin toimii ja niin toimii valokin nyt V:>
-
Takajarrut jumpattu kuntoon.
Oli sitten kuskin puolelta uloin pala finaalissa ja muutama mm lähtenyt jo levystä.
Onneksi löytyy varaosia :D
Konttorilta haettu tarralaput neljäksi päiväksi, ihanan halpaa 46.60€ :buck2:
Maanantaina päästöt, valojen suuntaus ja leimalle, toi ottavasti saisi kilvetkin.
(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/855%20t5/20150206_132434_zps881hxm8y.jpg)
-
Joutui tänään hakemaan raidetangon ulkopään, kun oli horo, siis apparin puolelle.
Samalla taas vaihtui etuun toiset levyt, kun täristi jarrutuksissa.
No, tärinä jatkuu vielä, nyt tuntuisi tulevan takaa :facepalm:
Jäähd nesteitäkin vaihdeltu, ei tule loppua siitä öljymössöstä :tickedoff:
Apparin oven stopparin kiinnikkeen myös hitsasin takaisin pilariin kiinni.
Täytyy kyllä sanoa, että aika aivo pieru ollut tällainen B5204 kone :idiot2:
Samaa täytyy kyllä sanoa edellisistä omistajista :idiot2:
On kyllä osattu tehdä yhtä sun toista patenttia.
-
Jäähd nesteitäkin vaihdeltu, ei tule loppua siitä öljymössöstä :tickedoff:
Laita jotain liuotinta hetkeks pyöriin?
-
Laita jotain liuotinta hetkeks pyöriin?
Joku kymmenkunta konetiskitablettia on laitettu.
Onneksi nyt ajaa sen mössön paisariin, siitä helppo imasta pois.
-
Joku kymmenkunta konetiskitablettia on laitettu.
Onneksi nyt ajaa sen mössön paisariin, siitä helppo imasta pois.
Äiteen teevitosesta ajoin pelkkää vettä läpi muistaakseni neljän tyhjennyskerran verran ennenkun muuttui kirkkaaksi. Aina parisenkymmentä kilsaa reipasta ajoa, nesteet ulos ja puhdasta tilalle....mut sen jälkeen on pysynyt puhtaana :)
-
http://www.forte-nwe.com/FI/Forte-Producten/Auto/Koeling/Bio-Degreaser.html
Tällä tuli täysin puhdasta omassa pätkässä, pari vesi huuhtelua tein perään.
-
Eiks konetiskitabletit syö alumiinia?
-
Omo Color oli muistaakseni Fordin teknisen tiedotteen mukainen aine jolla piti järjestelmä puhdistaa jos Transitista oli mennyt nesteet sekaisin. Ja sen mukaan piti ehdottomasti olla Omo Color :2funny:
-
Eihän niitä tabletteja sinne jätetä, ainoastaan käytetään kuumaksi ja pois ja vedellä huuhtelua.
On tuo öljymössö sellaista, ettei kylmällä vedellä lähde mihinkään.
Ja oikeasti sitä oli joka paikka täys.
Olisi vaan pitänyt purkaa kaikki letkut putket pois ja putsata.
Mitä muutaman putsasin, ne oli ihan täys ja tukossa tuota bashaa :-\
Nyt tosiaan ajaa sen paisariin, jäähdyttimestä tulee puhdasta vettä ropusta ulos.
-
Tää paska haluaa vastustaa nyt oikein urakalla.
Oli lähellä eilen ettei käynyt Taavit tälle :tickedoff:
Alipaineletkut vaihtoon, kaikki! Prkl.
Vielä kerran nokkien kansi pois, alkoi kusemaan öljyä pakosarjan päälle :tickedoff:
Ja pakko se on uusia takalevyt, ei lopu muuten jarrujen nykiminen.
Pakokaasut kuitenkin oli hyvät.
Prkl että pitää alkaa näitä paalikamppeita elvyttämäänkin >:(
Mene kuin rahat, terveys ja loppukin järki!
-
Purkua kasausta, purkua.... spurgua :buck2:
Uudet limat on nyt nokkakannessa.
Alipaineletkuja vaihdettu.
Vielä hydrauli kiristin jakopäänhihnaan ja loppukasaus.
Takajarrut vielä ni siinä olis *taavih->
-
Tämä on saanut tänään vihdoin hyväksytty leiman konttorilla *taavih->
Viikonloppuna siirtyy kaverille PK seudulle, jää kyllä mun nimiini ::)
-
Ja tämä tuli haettua takaisin :)
(https://thumb.ibb.co/ckUvfQ/IMG_20170724_210009.jpg) (https://ibb.co/ckUvfQ)
Jos jälleen kerran niputtaisi tämän kasaan.
Koneistettu kansi odottaisi kiinni pääsyä.
-
Tää on muuten hyvä harjoituskohde tuolle 12v poitsulle :)
Ihan itse omin tuumin vaihteli apparin ala takavalon :)
Kun vanha oli ihan valkoiseksi haalistunut.
(https://thumb.ibb.co/iKqgpk/IMG_20170725_175032.jpg) (https://ibb.co/iKqgpk)
Taidan syksyllä/talvella opettaa kannen vaihdon, niin oppiihan aikasin auton laiton :)