Proturbo  Autodiagnoosi

Devil's Eyet ja S40

  • 8 Vastauksia
  • 3989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petskuta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Devil's Eyet ja S40
« : 24.06.2011, 16:55:43 »
Tulipahan ostettua uudet umpiot S40:seen, ja liittämisen jälkeen lyhyet ja pitkät toimivat kuten kuuluukin. Neuvokaas kuitenkin vasta-alkajaa, että mikä mättää kun nuo audimaiset ledit eivät syty?

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #1 : 24.06.2011, 21:14:38 »
Tulipahan ostettua uudet umpiot S40:seen, ja liittämisen jälkeen lyhyet ja pitkät toimivat kuten kuuluukin. Neuvokaas kuitenkin vasta-alkajaa, että mikä mättää kun nuo audimaiset ledit eivät syty?
Plussa ja miinus väärin päin.
Käännä kanta ympäri tai vaiha piuhojen paikkoja miten ne ny siel olikaa liitettynä.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Petskuta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #2 : 25.06.2011, 14:47:12 »
Lisäinfoa probleemasta:

Eli lähi- sekä kaukovalot liitin samalla liittimellä kiinni:
http://imageshack.us/photo/my-images/228/imag0044p.jpg/
jolloin alkuperäinen lähivalon liitäntä jää työttömäksi:
http://imageshack.us/photo/my-images/23/imag0046q.jpg/
ja deviliin jää vielä vihreä johtonippu:
http://imageshack.us/photo/my-images/841/imag0047y.jpg/

Kertokaas viisaammat, että mikä virka on noilla vihreillä johdoilla ja mihin ne kuuluu liittää? Ongelmana siis on, että lähi- ja kaukovalot kyllä palavat, mutta ledirivistö ei.
Niin, ja autona on S40 1997.

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #3 : 25.06.2011, 16:40:12 »
Eikös noiden devileiden mukana tullut ohjeita kytkentöjen tekoon? Muistaakseni oli omat ohjeensa uudemmille ja vanhemmille nelikymppisille (ph1/ph2 ja ph3). Niiden ohjeiden mukaan itte laittelin. Siellä sulla on vihreä ja musta johto, kahtena osana; toinen tulee umpiosta, toinen  johtoliittimestä. En tiedä, meneekö tuo samalla tavalla kun itselläni (Volvo s40 vm 2003), mutta kytkin vain ne mustat ja vihreät johdot yhteen + varmistin liitännät. Hyvin on toiminut. Eli siis seuraavasti:



Niiden johtojen kanssa joutuu jonkun verran näpräämään, mutta kunhan saat johdonpätkät juntattua tiiviisti yhteen (puristin itte pihdeillä) ja nuo läpinäkyvät tiivisteet paikoilleen, niin homman pitäisi toimia. Hoidin tämän operaation ihan keittiön pöydällä umpioiden ollessa vielä irrallaan.

Suurinta päänvaivaa devileissä mulle tuottivat nuo ajovalojen sähkömoottorit, joita et ainakaan tuon yhden kuvan perusteella oo vielä laitellu paikoilleen. Mulla meni hermo noihin, ja poikkesin Helsingissä Slamittiin kysäsemään, että kuinkas nuo saa paikoilleen. Ei siinä muuta, mutta raskaassa lastissa vastaantulijat välkyttelee ja katsastuksessa ei mee läpi, jos ei oo kohillaan. Noh, katteltiin vähän aikaa niiden moottoreiden asennusta ja lopulta tajuttiin homman kuvio. Seuraavalla tavalla nuo sähkömoottoreiden paikalla olevat tatit saa irti ja itse moottorit sisään:



Hieman selostusta, eli:
1) Kierrä tattia vastapäivään (muistaakseni). Voi jumittaa, ei kierry kovin helpolla tms.., mutta kyllä se sieltä pienen hermoilun jälkeen ittellä lähti kiertymään.
2) Kun tatti lonksuu siinä paikallaan, paina sitä alaspäin niin, että toinen pää (eli tuo metallinen nuppi, joka on siellä devilin sisällä, ks. alh. kuva) painuu alaspäin. Toi metallinen nuppi on sellasen muovisen "holkin" takana umpiossa, joten se pitää kammeta alhaalta pois sieltä.
3) Vedä tatti irti
4) Asenna moottori. Ei siinä muuta kummempaa, mutta tuon holkin kun muistat ja vielä kierrät sen moottorin paikoilleen myötäpäivään, niin homma on siinä.
5) Kannattaa tarkistaa ajovalojen suuntaus ja säätää sitä niistä kahdesta umpion ruuvista, tai mitälie onkaan. Mulla oli suuntaus ihan vinksallaan säätömoottoreiden asennuksen seurauksena.


Poissa Petskuta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #4 : 25.06.2011, 19:54:36 »
Kiitoksia paljon vinkeistä :) Kävin noiden säätömoottoreiden nuppien kimppuun ja loogisestihan ne toimivat, mutta menee aikansa tajuta mekaniikka. Nuppia ei tarvinnut muuta kuin kääntää vähän tuohon on-asentoon ja nostaa ylöspäin ja sitten kaapia irti. Toinen nuppi irtosi kuin puolivahingossa 10 sekunnissa.

Mutta selvisipä samalla toinen ongelma: tuo sinun liitäntäsi on erilainen omassa volvossani - parkkivalolle varatussa johdossa on päässä liitin, johon vihreä ja musta johto eivät sovi, eivätkä sattuneet mukana tulleet adapteritkaan. Ks. kuvassa alaoikealla:



Niimpä ainoa ratkaisu on nipsaista parkkivalon johdot poikki ja iskeä omilla liittimillä ne yhteen vihreän ja mustan kanssa. Tosin noista vanhoista johdoista toinen ei vastaa värejä, mutta koska se on ainoa mahdollinen piussi liitettäväksi tässä vaiheessa, on sen oltava oikea.

Omituisesti valojen mukana ei tullut minkäänlaista kytkentäkaaviota tai edes ohjeenpoikasta, niin joutuu käyttämään päätään hiukkasen.

Kiitos vielä kattavista neuvoista, tästä oli paljon apua.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2011, 19:58:03 kirjoittanut Petskuta »

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #5 : 25.06.2011, 21:03:29 »
Joo, hyvä et sait sähkömoottorit kiinni. Pikkuse kikkailuahan se vaati.

Kävin viel toistamiseen katsomassa tuon oman liittimeni, eli sen, joka on kiinni sellaisella metallisella klipsillä. Mulla siihen menee...

...orkkis-johtoja neljä kappaletta: valkovihreä, valkosininen, musta, vaaleanpunainen

...ja viisi lähtee ulos valoille: musta, musta, vihreä, vaaleansininen, punainen

Vielä selvennettynä, mun kytkennät menee tähän tyyliin (phase 3):



Devileitten mukana tuli kahdet liittimet tosiaan, toiset vanhemmille volleille, toiset uudemmille. Nyt ei satu muistamaan, mitä ne vanhemmalle volvolle tulevat liittimet oli lajiaan, eikä pysty nyt tarkistamaankaan. En ole varma, oliko niissä nuo vihreät + mustat johdot kiinni. Jonkinlaiset A4-paperilapulla sepustetut ohjeet valojen mukana tuli, niiden mukaan laittelin. Vähän päätä jouduin itsekin käyttämään noiden mustien/vihreiden johtojen kanssa.

Sinuna en heti menis leikkelemään johtoja irti, mutta jos ei mitään muutakaan vaihtoehtoa ole, niin eihän siinä muuta voi tehdä. Toivottavasti saat kiinni ja ledit pelaamaan.

Poissa Petskuta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #6 : 25.06.2011, 21:52:28 »
Juu, näköjään tossa mun phase I:ssä kytkennät on aika eri lailla.

Orkkisjohtoja viisi: keltavalkoinen, keltasininen, viher-oranssi, musta ja vaaleanpunainen -> musta ja pinkki haarautuvat omaksi johdokseen -> liitin alkuperäiselle parkkivalolle

Ilmeisesti on Devileissäkin jotain eroa, kun mulla ulos tulee musta, musta, sininen, punainen + ledeille musta ja vihreä.

Ja paketin mukana oli neljä eri adapteria, kaksi eri kokoa. Niiden tarjoamat liittimet on kyllä ihan eri mallia kuin mitä autossa, joten ei onnistu niitten kanssa kikkailu. Adaptereista olisi tosiaan lähtenyt omat vihreämusta-kombot, joihin ledipiuhat olisi saanut liitettyä.

Piirtelin itsekin oman kaavion:



Muuta vaihtoehtoa en tällä haavaa nää kuin napsaista parkille menevät pinkki ja musta poikki, liittää ne omin avuin ledijohtoihin ja toivoa parasta. :)
« Viimeksi muokattu: 25.06.2011, 21:57:27 kirjoittanut Petskuta »

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #7 : 25.06.2011, 22:27:50 »
No katoppas, nyt kuvio selkeni. Taidetaan sittenkin puhua eri umpioista :D

Kaimaar tuon pinkin ja mustan voi yhdistellä vihreeseen ja mustaan, jos kerta tuon kaavion mukaisesti menee. Ehkei kuitekaan kannata alkaa katkomaan orkkispiuhoja, vaan vetää väliin jotain viritelmää ja testaa toimiiko vai ei. Jotain patenttiviritystä lähtisin itse hakemaan.

Yhden patenttivirityksen tein viime vuonna kaiutinliitäntöihin, kun vaihdoin alkuperäiset kajarit Hertzin Hi-energy koaksiaaleihin. Orkkiskaiuttimien liittimiin ei kunnollista vastakappaletta Hertzeissä luonnollisestikaan ollut, joten hajotin muutaman sulakkeen ja kolvasin niistä kaiuttimille tulevien johtojen päähän metalliset piikit, jotka sitten laitoin Volvon kaiutinliittimiin. Kiinnitin kaksipuolisella autoteipillä johdot tiukasti kiinni Volvon liittimeen, ettei ittekseen lähde irti. Hyvin on jytissyt yli vuoden jo. Eikä tarvinnut edes hajottaa auton orkkisjohtoja.

Eli jotain samanlaista viritelmää lähtisin noihin sun devil-umpioihin hakemaan. Meinaan voi tulla harmia aikalailla, jos täytyy joskus kuunaan päivänä orkkisumpiot heittää takaisin kiinni ja huomaa et johtoja katkottu. Mutta kukin tavallaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2011, 22:29:28 kirjoittanut Fincer »

Poissa Petskuta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Devil's Eyet ja S40
« Vastaus #8 : 25.06.2011, 23:04:06 »
Niin, voisihan tuohon etsiä jonkunlaisen adapterin adapterin jatkoksi :D

Kiitoksia valaisevista neuvoista.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo