Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: hespa - 30.05.2011, 14:13:11

Otsikko: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: hespa - 30.05.2011, 14:13:11
Onko kellään kokemuksia onko tämmönen edes mahdollista? Eli pirssi on tosiaan 960 VM:95 ja 2puolikkaalla kutvosella.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: sjs - 06.06.2011, 10:39:31
Valmiita lastuja/ohjelmia tuskin löytyy muuta kun 3,0L 204hv versioon.

Jos virittää haluat, vaihda 3,0L kone/alakerta tilalle, peltisarja+vaparivirit laillisesti tai ahdin kylkeen laittomasti.

Ahtoa tuo konemalli sietää hyvin, paitsi kanget rajoittavat tehot 400hv/550Nm luokkaan.

Vaparina 3,0L mallista on mitattu 250hv tehoja about perusvireillä, eli peltisatsi+putkisto, lastu, vaparisuodin (tuon teho kyseenalainen). Imusarjan vaihtamalla esim. M bimmerin sarjaan/läppärunkoon varmasti saa tehot lähenemään vaparina 300hv.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: hespa - 07.06.2011, 10:16:02
No hitto niin mää arvelinkin että tohon ei taida saada. Juu ja tota 3,0 alakertahommaa oon kuullu tosiaan käytettävänkin. Mutta kiitos vastauksesta niinkun enivei.    :)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: loota4 - 27.07.2011, 01:11:49
löytyy kyllä ihan lastua tohon 2.5l mottiinki..ja suomesta :)www.itsfun.fi
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: usu - 27.07.2011, 06:56:29
löytyy kyllä ihan lastua tohon 2.5l mottiinki..ja suomesta :)www.itsfun.fi
Jonka voi jättää ostamatta, koska tehoa tulee lisää 2 heppaa juuri ennen punarajaa, jos sitäkään.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: TTL - 11.04.2012, 22:35:51
Aiheeseen juurikin liittyen, Kerta juuri tuohon kakspuolikkaaseen (miksei myös se kolmelitranen, tuskin moottorinohajuksessa merkittäviä eroja? ) on mahdollista saada valmista lastua, onko autokohtainen optimointi mahdollista?
Ettei näissä 95--> ole enää sitä lastua mikä tinataan sinne moottorinohjauksen piirilevyyn?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: volvotdi - 11.04.2012, 22:51:58
Aiheeseen juurikin liittyen, Kerta juuri tuohon kakspuolikkaaseen (miksei myös se kolmelitranen, tuskin moottorinohajuksessa merkittäviä eroja? ) on mahdollista saada valmista lastua, onko autokohtainen optimointi mahdollista?
Ettei näissä 95--> ole enää sitä lastua mikä tinataan sinne moottorinohjauksen piirilevyyn?

Noihin pitää todella laittaa se lastu eli uusi piiri. Optimointi tehdään siihen piiriin ihan samalla tavalla kuin tehdään OBD-portin kautta softaus. Tosin jos haluaa viilata ja viilata niin tarvitaan monta piiriä  ::) mutta eipä noissa kauheasti ole viilattavaa! 2.5 litraseen ei ole tehty, mutta 3-litraseen ollaan ja kaikki ovat olleet älyttömän tyytyväisiä, uskoisin, että 2.5 olisi samaa kastia ja onhan meillä tyytyväisyystakuu eli rahat takaisin jos ei tyydytä!! Rakettia ei kuitenkaan kannata tuosta odottaa...
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: eskolanpena - 23.04.2013, 22:49:12
Noihin pitää todella laittaa se lastu eli uusi piiri. Optimointi tehdään siihen piiriin ihan samalla tavalla kuin tehdään OBD-portin kautta softaus. Tosin jos haluaa viilata ja viilata niin tarvitaan monta piiriä  ::) mutta eipä noissa kauheasti ole viilattavaa! 2.5 litraseen ei ole tehty, mutta 3-litraseen ollaan ja kaikki ovat olleet älyttömän tyytyväisiä, uskoisin, että 2.5 olisi samaa kastia ja onhan meillä tyytyväisyystakuu eli rahat takaisin jos ei tyydytä!! Rakettia ei kuitenkaan kannata tuosta odottaa...

Eli teillä onnistuu esim. V90 3,0l vapari kutosen optimointi/lastutus? Ja siihen samaan sit onnistuis re85 muutos?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: volvotdi - 23.04.2013, 23:17:52
Eli teillä onnistuu esim. V90 3,0l vapari kutosen optimointi/lastutus? Ja siihen samaan sit onnistuis re85 muutos?

Onnistuu lastutus, mutta tuosta re85 en ole varma, pikkasen epäilen... Selvitellään!
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: eskolanpena - 25.04.2013, 16:49:16
Onnistuu lastutus, mutta tuosta re85 en ole varma, pikkasen epäilen... Selvitellään!

Käytännössä autohan toimii jo re85 litkulla, nyt kun ei enää käytä lämppäriä niin vähän kakoo kylmästartilla.
Pelkkä lisätehokin kiinnostaa vaikka ei 100hv tuliskaan lisää.
Ilmoittele kun selvitystyö valmis.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Ribbe - 25.04.2013, 18:13:25
Eli teillä onnistuu esim. V90 3,0l vapari kutosen optimointi/lastutus? Ja siihen samaan sit onnistuis re85 muutos?
Jos sinulla on 180hv versio tuosta kutosesta niin vaihdat sinne 204 hv mallin nokat niin saat sen 24hv lisää tehoa :)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: eskolanpena - 03.05.2013, 14:53:29
Jos sinulla on 180hv versio tuosta kutosesta niin vaihdat sinne 204 hv mallin nokat niin saat sen 24hv lisää tehoa :)

Laita yyveetä jos sulla olis hyvät ja edulliset myynnissä.  :)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Ribbe - 03.05.2013, 15:36:23
Laita yyveetä jos sulla olis hyvät ja edulliset myynnissä.  :)
Ei ole mulla mtään osia myynnissä  :-\. Muistelin vain tällä foorumilla lukeneeni että S90 180hv mallista sai toisilla nokilla tehtyä 204hv mallin.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Dave - 05.05.2013, 17:39:48
Ei ole mulla mtään osia myynnissä  :-\. Muistelin vain tällä foorumilla lukeneeni että S90 180hv mallista sai toisilla nokilla tehtyä 204hv mallin.

Manuaali 204hv olisi ihan hauska ja harvinaisempikin...
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: eskolanpena - 06.05.2013, 17:43:45
Manuaali 204hv olisi ihan hauska ja harvinaisempikin...

Joo ilmeisesti ei saanut tehtaalta (suomeen) 204hv manuaalia, ei noita 180hv kutosia manuaalina muutenkaan liika ole näkynyt ovat yleensä 2,5l.

204hv nokat ja siihen pieni optimointi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen. (pääse vähemmällä paperisodalla kuin turbottaessa)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: heikinheimo - 28.05.2013, 10:33:48
Ei ole mulla mtään osia myynnissä  :-\. Muistelin vain tällä foorumilla lukeneeni että S90 180hv mallista sai toisilla nokilla tehtyä 204hv mallin.

Käsittääkseni manuaali oli eri nokalla ja moottorinohjauksella että automatti olisi tasaväkinen kisassa?  :o
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Ribbe - 28.05.2013, 10:43:47
Käsittääkseni manuaali oli eri nokalla ja moottorinohjauksella että automatti olisi tasaväkinen kisassa?  :o
Mitä katsoin suomen S90 kuvastoa niin automaatti ja manuaalli S90 olivat molemmat samalla 180hv koneella. Royaliin täällä sais sitten tuota 204hv konetta. 960:ssa taas oli sama 170hv 2.5 litrainen kone laatikosta riippumatta. Lisäksi sai 204hv 3-litraista jossa oli aina automaatti.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: heikinheimo - 28.05.2013, 14:54:14
Mitä katsoin suomen S90 kuvastoa niin automaatti ja manuaalli S90 olivat molemmat samalla 180hv koneella. Royaliin täällä sais sitten tuota 204hv konetta. 960:ssa taas oli sama 170hv 2.5 litrainen kone laatikosta riippumatta. Lisäksi sai 204hv 3-litraista jossa oli aina automaatti.

Noniin elikkä meidän ex jenkkituonti oli siis Royali kun AW lodju ja 204hp.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Ribbe - 28.05.2013, 15:49:40
Noniin elikkä meidän ex jenkkituonti oli siis Royali kun AW lodju ja 204hp.
Siis 960 on saanut tuolla yhdistelmällä Suomestakin normi mittaisena :). Jenkkilässä on 960:ssä ollut myös tuota 180hv konetta 960 keulalla.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: hss - 28.05.2013, 20:45:09
Uusiin (Motronic M4.4) 960:iin saisi nykyään uuden softan flashattyä tietokoneella OBD-portin kautta, kunhan akkujännite on tarpeeksi suuri. Vanhaa ohjelmaa ei käsittääkseni saa piiriltä luettua kokonaan muutakuin piiri irroittamalla. Mutta jos jostain saisin sopivan viritetyn ohjelman niin voisin koittaa. Alkuperäinen saattaisi olla tämä: http://www.chip-tuner.hu/original_ecu_files/files/Volvo/volvo_960_3.0_0261203655_2537355953.rar

flashayksestä yms. http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 15.06.2013, 16:02:59
pitää nyt aivan mielenkiinosta kysyä että onko tuossa 2.5 litrasessa samat nokat kun tuossa 3 litrasessa mootorissa, mitään isompaa hinkua tuon 2.5 virittämiseen ole mutta olishan se hyvä jos jokusen konin sais lisää niin jos vaikka kulutus tippuis desin tai 2.:D olisihan sekin jo kotio päin, vaikkakana tuoll kulutukslla niin väliä ole, itehän sen päätöksen tein tietosesti kun tuon rohjakkeen ostin.:)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: pukema - 15.06.2013, 17:55:23
2,5 170hv nokkien nosto 7,95mm, 204hv 3 litrasessa nostoa 9mm. Nokkien vaihto varmasti kustannustehokkain viri
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Huikkoster - 15.06.2013, 18:00:33
Olisikohan niin että 180hv on 3.0 jossa on 2.5 nokat? Vai onko ne ihan omat?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 16.06.2013, 09:16:31
nokkien vaihto ja peltisatsi ja putkisto alusta loppuun, muutahan site ei tarvis tehäkkään jos sillä saa tuosta 2.5 lisää potkua irti, jos ne sihen 3 litrasee 180 hp vakuttaa sen verran että siitä saa 204hp koneen niin voiko odottaa että se vaikuttas kutakuinkin saman verran tuossa 2.5 litrasessa koneessa.? eli voiko tuosta saada 194hp irti pelkästään nokkia vaihtaalla, putkiston aluaisin muutenkin ihanvaan sen takia että sais tuonkutosen äänet kuulumaan apremmin.:)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 28.06.2013, 16:05:55
Ootte vaihtanu nuita nokka akseleita tohon 2.5 litraseen?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: J_J-T - 28.06.2013, 19:38:10
Ootte vaihtanu nuita nokka akseleita tohon 2.5 litraseen?
Vaihoin tuossa keväällä omaan. Eron kyllä huomasi heti, mutta ei se vieläkään mikää raketti ole. Ehkä laajempi vääntöalue ja ei puudu niin pahasti korkeilla kierroksilla.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 29.06.2013, 00:54:30
Vaihoin tuossa keväällä omaan. Eron kyllä huomasi heti, mutta ei se vieläkään mikää raketti ole. Ehkä laajempi vääntöalue ja ei puudu niin pahasti korkeilla kierroksilla.
minkä moinen vaikutus oli kulutuksen suhteen.? vaikkakin eihä tuo 2.5 loppu viimein matkajaoon kauheasti hörppää ainetta mutta eihän se pahitteeksi olisi vaikka veis vähä vähemmänkin.:)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: J_J-T - 29.06.2013, 15:38:52
minkä moinen vaikutus oli kulutuksen suhteen.? vaikkakin eihä tuo 2.5 loppu viimein matkajaoon kauheasti hörppää ainetta mutta eihän se pahitteeksi olisi vaikka veis vähä vähemmänkin.:)
Empä huomannut juurikaan kulutuksessa eroa.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 30.06.2013, 20:22:20
Vaihoin tuossa keväällä omaan. Eron kyllä huomasi heti, mutta ei se vieläkään mikää raketti ole. Ehkä laajempi vääntöalue ja ei puudu niin pahasti korkeilla kierroksilla.
Tuon kolmelitrasen nokanko laitoit?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 30.06.2013, 20:54:54
ite aloin ainakin mettästään noita 3 litrasen nokkia tuohon omaani, saa sitte seuraavan jako rempan yhteydessä vaihtaa. mahtaneeko näihin muute löytyä peltisatseja valmiina vai täytyykö soveltaa jostain muusta 6 koneesta sopivaks.?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: janne81 - 30.06.2013, 20:57:11
Eikös BMW:n jonkun koneen sarja menny näihin aika pikku vaivalla, vai muistanko ihan omiani?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: heikinheimo - 01.07.2013, 10:35:19
Eikös BMW:n jonkun koneen sarja menny näihin aika pikku vaivalla, vai muistanko ihan omiani?

Olisko ollut niin että esim 325 imusarja menee käytänössä heittämällä ja enemmän vähemmän pakosarjatkin :o? ehkä
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: J_J-T - 01.07.2013, 17:05:16
Tuon kolmelitrasen nokanko laitoit?
Joo 204hv 3 litran koneesta on nokat.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 10.08.2013, 08:44:49
kyselin merteliukselta että mitä tulis maksamaan pakosarjan teetäminen  6-3-2 mallisena ja tariiko ne enemmän tilauksia kyseiselle pkaosarjalle ennen kun alkavat tekemään/suunittelemaan. tuntuu nuo 3 litrasen nokat olevan vähä kiven alla, muutamasta paikasta kysyny ja missä on ollu 3 litranen kone irrallaa nii nokat on jo myyty.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 10.08.2013, 10:02:24
Ite sain nokat homattua  ;)  Oisko vinkkejä nokkien vaihtoon en oo ikinä purkanu auton konetta nii ei mittään hajua operaatiosta mut ens viikolla ehkä meinasin jakopää remonttia rueta tekemään niin siinä samalla menis nuo nokat.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 11.08.2013, 11:12:33
Ite sain nokat homattua  ;)  Oisko vinkkejä nokkien vaihtoon en oo ikinä purkanu auton konetta nii ei mittään hajua operaatiosta mut ens viikolla ehkä meinasin jakopää remonttia rueta tekemään niin siinä samalla menis nuo nokat.
mitään hajua ei kysesusestä projektista ole mutta ilmeisesti vetiilikoppa on nokkien ylempi laakeripukki niin sanotusti, itselläni vuotaa öljyä ventiilikopan välistä ja piti se tiivistää uudestaan muttta en sitten uskaltanu avaiklemaan sattuneesta syystä, tuksin tuohon oikee sen vaikeempi tehä kun vinokoneeseenkaan kun nesteet joutuu kuitenkin laskemaan ulos kun vesipumpu vaihtaa niin samalla ottaa syylärin pois edestä niin saa lisää tilaa jakopäähän.:) näin olen ainakin ite tehny vinokoneen kanssa
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 11.08.2013, 19:19:31
Mitenkäs nuo nokat saa ajotuksilleen kun pittää nokka pyörät vaihtaa vanhoista uusiin ?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 11.08.2013, 19:41:52
Mitenkäs nuo nokat saa ajotuksilleen kun pittää nokka pyörät vaihtaa vanhoista uusiin ?
mikäli en ole väärässä niin niin siellä on kiilaura nokkapyörässä ja nokassa minkä avula saadaan pyörä oikeeseen asenton ja ajotus merkkien avulla ajotus kohdalleen.:)
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: sjs - 11.08.2013, 21:38:48
mikäli en ole väärässä niin niin siellä on kiilaura nokkapyörässä ja nokassa minkä avula saadaan pyörä oikeeseen asenton ja ajotus merkkien avulla ajotus kohdalleen.:)
Sielä sitten EI OLE kiilauraa tai mitään muutakaan jolla voi ajoittaa, vaan jos laitat nokkapyörän ilman kolmea pulttia jotka pitivät sen kiinni nokassa, se pyörii täysin ympäri.

Eli ENNENKUIN irroitat hihnapyörän vanhasta nokasta, pistä merkille missä asennossa vaikka 1.pytyn nokat ovat, ja irroita sitten vasta pyörät nokista ja asenna uusiin. Pultinkannoista hihnapyöriin jääneet merkit auttavat tarkemmassa ajoituksessa, koska ajoitusvaraa on about 30 astetta (pultinreijätkin ovat ovaalit)!!!

Ja tosiaan, jos jakopäätä remppaat (varmasti maailman helpon auto vaihtaa jakohihna tällainen takaveto suoralla kutosella oleva volvo. Osaava kaveri tekee vartissa!

Syylarinflekti irti (2 torx ruuvia), ja lähtee ylös, kaapelia ei tartte irrottaa.
Jakopäänmuovi irti (1kpl 10mm kannalla oleva pultti), muovi lähtee suoraan ylöspäin. Kampuran alapuolelta suojamuovi irti (2kpl 10mm kantaisia pultteja).

Sitten kampura 0-asentoon (hihnapyörässä EI Ole merkkiä, vaan se on hihnapyörän kiinnikkeessä, siinä jossa hihnapyörädampperi on 4kpl pultilla kiinni), merkki on viiva, ja se tulee öljypumpun rungossa olevaa merkkiä vastaan lähes kohtisuoraan ylöspäin.

Nokka-akselien merkit tulevat sitten että pakonokan merkki on kello ½2 ja imunokan ½11 kohdalla, eli 45º toisiaan vastaan, ei suoraan ylöspäin!!!

Sitten kiristinrulla 1 pultilla kiinni, se irti, vapaarulla 2kpl 12mm pulttia ja kiristinmäntä 2kpl 12mm pulttia. Mäntä puristetaan VAROVASTI ruuvipenkissä kasaan (menee about 1-2minuuttia) ja sokaksi 2,5mm poranterä. ÄLÄ purista liian nopeasti kasaan, saattaa hajota!

Nokat vaihdetaan irrottamalla venttiilikoppa. Se on kiinni 54kpl 10mm pultilla. OTA IRTI pakonokalla oleva tunnistin eka, muuten se hajoaa! Se on kiinni 2kpl TX35 pultilla koneen takana. Vaikka irrotat kaikki 54 pulttia, venttiilikoppa ei pomppaa heti irti, vaan ota 3/8" räikkä ja laita se vuorotellen johonkin 4kpl lovesta jotka löytyvät kopan kummaltakin puolelta, ja kampea vuorotellen varovasti irti.

Kasatessa ÄLÄ käytä elastista liimaa, se vuotaa 100% varmasti. Käytä mielellään volvolta ostettavaa vaaleanpunaista liimaa, maksaa 40€/tuubi (ja riittää 6-7 koneeseen), mutta lupaan että jos tuo vuotaa kun seula, sinua hatuttaa 400€ edestä!

Myöskään stefoja EI liimata, vaan kuivana paikalleen, ainoastaan stefojen "liukupinnat" jotka tulevat nokkien kanssa kosketukseen voidellaan!
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 12.08.2013, 19:37:25

Kiitos ohjeista eiköhän tuo onnistune  :) Liiman kyllä kävin ostamassa siniseltä jo valmiiks kaikki osat pitäs olla jos ei yllätyksiä
[size=78%] Sielä sitten EI OLE kiilauraa tai mitään muutakaan jolla voi ajoittaa, vaan jos laitat nokkapyörän ilman kolmea pulttia jotka pitivät sen kiinni nokassa, se pyörii täysin ympäri.

Eli ENNENKUIN irroitat hihnapyörän vanhasta nokasta, pistä merkille missä asennossa vaikka 1.pytyn nokat ovat, ja irroita sitten vasta pyörät nokista ja asenna uusiin. Pultinkannoista hihnapyöriin jääneet merkit auttavat tarkemmassa ajoituksessa, koska ajoitusvaraa on about 30 astetta (pultinreijätkin ovat ovaalit)!!!

Ja tosiaan, jos jakopäätä remppaat (varmasti maailman helpon auto vaihtaa jakohihna tällainen takaveto suoralla kutosella oleva volvo. Osaava kaveri tekee vartissa!

Syylarinflekti irti (2 torx ruuvia), ja lähtee ylös, kaapelia ei tartte irrottaa.
Jakopäänmuovi irti (1kpl 10mm kannalla oleva pultti), muovi lähtee suoraan ylöspäin. Kampuran alapuolelta suojamuovi irti (2kpl 10mm kantaisia pultteja).

Sitten kampura 0-asentoon (hihnapyörässä EI Ole merkkiä, vaan se on hihnapyörän kiinnikkeessä, siinä jossa hihnapyörädampperi on 4kpl pultilla kiinni), merkki on viiva, ja se tulee öljypumpun rungossa olevaa merkkiä vastaan lähes kohtisuoraan ylöspäin.

Nokka-akselien merkit tulevat sitten että pakonokan merkki on kello ½2 ja imunokan ½11 kohdalla, eli 45º toisiaan vastaan, ei suoraan ylöspäin!!!

Sitten kiristinrulla 1 pultilla kiinni, se irti, vapaarulla 2kpl 12mm pulttia ja kiristinmäntä 2kpl 12mm pulttia. Mäntä puristetaan VAROVASTI ruuvipenkissä kasaan (menee about 1-2minuuttia) ja sokaksi 2,5mm poranterä. ÄLÄ purista liian nopeasti kasaan, saattaa hajota!

Nokat vaihdetaan irrottamalla venttiilikoppa. Se on kiinni 54kpl 10mm pultilla. OTA IRTI pakonokalla oleva tunnistin eka, muuten se hajoaa! Se on kiinni 2kpl TX35 pultilla koneen takana. Vaikka irrotat kaikki 54 pulttia, venttiilikoppa ei pomppaa heti irti, vaan ota 3/8" räikkä ja laita se vuorotellen johonkin 4kpl lovesta jotka löytyvät kopan kummaltakin puolelta, ja kampea vuorotellen varovasti irti.

Kasatessa ÄLÄ käytä elastista liimaa, se vuotaa 100% varmasti. Käytä mielellään volvolta ostettavaa vaaleanpunaista liimaa, maksaa 40€/tuubi (ja riittää 6-7 koneeseen), mutta lupaan että jos tuo vuotaa kun seula, sinua hatuttaa 400€ edestä!

Myöskään stefoja EI liimata, vaan kuivana paikalleen, ainoastaan stefojen "liukupinnat" jotka tulevat nokkien kanssa kosketukseen voidellaan!
[/size]
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: hss - 15.08.2013, 11:44:43
Ja sitä ylempää kantta (venttiilikoppaa) paikalleen laittaessa kannattaa painaa sitä kantta jollain muulla kiinni kuin niillä ruuveilla. Esim. puristimet ja lautaa ja ruuveja sitten vaan kiristelee aina sen verran kun helposti pyörii. Keskeltä ulkoreunoille päin ja 17Nm. Yllättävän helposti menee kierteet...
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 21.08.2013, 21:11:12
Laitoin tänään ne nokat paikalleen tuossa kotiin tulessa sytty lambdan merkki valo. onko siellä nyt ennakot päin mäntyjä ? 
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 21.08.2013, 22:12:06
Ettei ois pakonokka livahtanut hieman väärään asentoon ja valittaa ajotusta.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: sjs - 22.08.2013, 00:15:20
Ja sitä ylempää kantta (venttiilikoppaa) paikalleen laittaessa kannattaa painaa sitä kantta jollain muulla kiinni kuin niillä ruuveilla. Esim. puristimet ja lautaa ja ruuveja sitten vaan kiristelee aina sen verran kun helposti pyörii. Ulkoreunoista sisälle päin ja 17Nm. Yllättävän helposti menee kierteet...
Juu, tosiaan, kandee vaik naputella se paikoilleen, ohjaritapit pitää sen aika hyvin, jos saa ne ottamaan.

Mutta sit toi kiristysjärjestys: Oletko varma tuosta... yleensä kiristetään toisinpäin, eli sisältä ulospäin, tosin näissä on ohjurit ulkoreunoilla... itse kiristänyt sisältä ulospäin.

Ja tosiaan, pulteista menee sit jengat helposti, eli apuja kannattaa käyttää venakopan pulttien kanssa!!!
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 22.08.2013, 06:37:57
Kumpaanko suuntaan kokkeilen pyöräytää eka myötä vai vasta päivään ?
Ettei ois pakonokka livahtanut hieman väärään asentoon ja valittaa ajotusta.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: hss - 22.08.2013, 23:25:36
Juu, tosiaan, kandee vaik naputella se paikoilleen, ohjaritapit pitää sen aika hyvin, jos saa ne ottamaan.

Mutta sit toi kiristysjärjestys: Oletko varma tuosta... yleensä kiristetään toisinpäin, eli sisältä ulospäin, tosin näissä on ohjurit ulkoreunoilla... itse kiristänyt sisältä ulospäin.

Ja tosiaan, pulteista menee sit jengat helposti, eli apuja kannattaa käyttää venakopan pulttien kanssa!!!
Joo, sisältä ulos tietysti kiristys. Mitä lie päässä pyörinyt kun olen tuon kirjoittanut, oikean järjestyksen kuitenkin tiedän ja varmistin vielä Volvon korjaamomanuaalista ennen kirjoittamista samalla kun tarkistin vääntömomentin. Muokkasin tuon myös alkuperäiseen viestiini...
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 05.09.2013, 20:31:56
Onko joku löytäny jostain peltipakosarjaa tai laippaa tähän kutoseen? Tai jos ois ihan koko pitkä tiiviste niin sais laipan teetettyä mut en oo semmostakkaan löytäny mistään  :-\  Onko tässä muita mahiksia kun viiä jonekkii pajaan missä tekeevät paikan päällä tuohon sarjan?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 05.09.2013, 22:14:18
KKD:lla on kutosen laippa luettelossa, sieltä hommasin omankin. http://kkdmotorsport.com/kauppa.php?k=1270835712
Ja kuten toisaalla täällä foorumilla on puhuttu, bemarin kutoskoneen pakosarjan saa käymään uusien reikien poraamisella laippaan. Saattoi vaatia jotain pientä putkihommaakin, mutta aika suoraan menee.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 09.09.2013, 19:15:52
Nyt on niin kivasti käyny että kun sieltä kannesta korkkas nokkia vaihtaissa yhestä pultista kierteet niin tuloo öljyä siitä pultin reijästä. Jouvunko käyttämään kannen auki ja tekemään isoman jengun vai onnistuuko jollain poppakonstilla?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 09.09.2013, 21:09:54
Hieman pidempi pultti ja ruuvilukite/liimamassa vois auttaa hyvin.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: _KimmoH - 09.09.2013, 22:25:01
Hieman pidempi pultti ja ruuvilukite/liimamassa vois auttaa hyvin.
Pittää huomenissa kahtoo miten paljo pitempi sinne menee ja ottaa  muut mitat ylös. se on varmaan ihan milli kierteellä oleva pultti?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 10.09.2013, 06:11:13
Nyt on niin kivasti käyny että kun sieltä kannesta korkkas nokkia vaihtaissa yhestä pultista kierteet niin tuloo öljyä siitä pultin reijästä. Jouvunko käyttämään kannen auki ja tekemään isoman jengun vai onnistuuko jollain poppakonstilla?
mulla vuotaa edelisen omistajan tekemän kansi rempa jälkeen samanlailla pultin reijästä ja jonkun verran ohjuritapin välistä öljyä. vuotot ei ole onneksi ole suurta.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 10.09.2013, 19:59:06
se on varmaan ihan milli kierteellä oleva pultti?
Varmaan selvinnytkin jo, mutta perus M7. Oiskohan ollu M7x1, sama kuin vesipumpun pulteissa.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: -JaniR- - 11.09.2013, 06:30:32
Varmaan selvinnytkin jo, mutta perus M7. Oiskohan ollu M7x1, sama kuin vesipumpun pulteissa.
en ole kyllä itse törmänny yhteenkään volvoon missä olis M7 kierteelä olevia pultteja, omissa volvoissa on ollu vesipumppu M6 puteilla ja olisko ollu 1 vai peräti 1,25 nousulla. nykyisessäkin volvossa on ainakin puolat kiinni M6 puteilla, edelisessä volvossa oli M6 pulteilla vesipumppu
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Justus - 11.09.2013, 13:58:07
en ole kyllä itse törmänny yhteenkään volvoon missä olis M7 kierteelä olevia pultteja, omissa volvoissa on ollu vesipumppu M6 puteilla ja olisko ollu 1 vai peräti 1,25 nousulla. nykyisessäkin volvossa on ainakin puolat kiinni M6 puteilla, edelisessä volvossa oli M6 pulteilla vesipumppu

Khyyl ainakin B6304 motissa on 7mm torx pultteja ja on varmaan siinä sun pikkulohkossakin.
Ainakin nokka-akselin asentoanturi on ja muistaakseni termarinkin pultitkin.

Nuo pienet välikannenpultit on muitaakseni ihan normi M6x1,0  8,8 -pultteja
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: kuski - 28.01.2017, 20:10:25
Mites tommoseen motronic 1.8 saa ohjelmoitua T6 suuttimet toimimaan?
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 29.01.2017, 00:18:50
Mites tommoseen motronic 1.8 saa ohjelmoitua T6 suuttimet toimimaan?
Jos E85:llä meinaa, niin laitat kiinni ja nostat bensanpainetta noin 1bar. Muuten menee lastutushommiksi.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Chall - 29.01.2017, 00:24:31
Jos E85:llä meinaa, niin laitat kiinni ja nostat bensanpainetta noin 1bar. Muuten menee lastutushommiksi.

Tässä nyt taas jätettiin kertomatta mihin suuttimet menossa. Profiilista päätellen "t6" 960, vähän sinnepäin tehty toimimaan ahdoilla kun pienet suuttimet.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Lankku - 29.01.2017, 01:46:59
Toimii sopivilla seoksilla noin 260hv asti esim. 2,5l "T6":ssa, sitten loppuu suuttimista tuotto. Ei itellä ainakaan ollut aikanaan sellaisessa koneessa mitään syytä ajatella lastutusta, koska käynnistyi kikkailematta, lambdasäätö riitti pitämään seokset kohillaan ja kulutus maantiellä oli hyvä.

Mutta kuten Showroom-topicista voinee päätellä, niin toistaiseksi on bensalla tarkoitus ajaa. Se vaatii tosiaan lastutusta ja sopivan henkilön löytämisen siihen hommaan.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: kuski - 29.01.2017, 22:06:23
Jep. Bensalla mennään eikä meinata. Eipä noita motronic 1.8 säätäjiä taida liikaa olla, höh. Ja tosiaan auto on 960 vm.95 b6254 joka ahdettu t6 ahtimilla.
Otsikko: Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
Kirjoitti: Tico - 14.07.2017, 07:53:00
Vanha aihe, mutta itselle varsin ajankohtainen. Maailmassa on tiettävästi yksi kutoskoneen Motronic 4.4 säädöstä ymmärtävä kaveri Bosch GmBh lisäksi. Kaivoin kaverin käsiini. Häneltä löytyy kaikki 960 binäärit ja täydellinen määrittelytiedosto näiden mappausta varten. Sama kaveri on aikanaan tehnyt suuren työn LH2.4 reverse engineerauksen kanssa ja jakanut paljon tietoa mm. Turbobricksillä. Nykyään hän pysyttelee hieman taka-alalla, mutta tekee edelleen näitä hommia.

Löpinät sikseen. Mulla on jälkiahdettu kutoskone, jossa tosiaan Motronic 4.4 ohjauksena. Sitä on nyt mappailtu ja mm. seuraavia ominaisuuksia on muokattu:

- Takimmainen lambda poistettu
- Väännönrajoitus laatikon ohjauksen pyynnöltä poistettu
- Ennakkoa lisätty pienille kuormille reilusti
- Ennakon tiputus nopeilla kaasun liikkeillä poistettu
- Lambdaohjaus tiputettu pois isoilta kuormilta
- Kylmäkäynnistyskarttaa muokattu E85:lle sopivammaksi

Ylipäätään kaikki mukavuustekijät ja ominaisuudet, jotka tekevät alakierroksista kuolleen oloiset on otettu pois. Muutos alkuperäiseen on todella suuri. Säätögurulla itsellään on ollut vapari B6304 koneesta penkitettynä 240hv vastaavantapaisilla muutoksilla.