Proturbo  Autodiagnoosi

960 2,5L lastutus/säätö

  • 60 Vastauksia
  • 31253 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #30 : 30.06.2013, 20:57:11 »
Eikös BMW:n jonkun koneen sarja menny näihin aika pikku vaivalla, vai muistanko ihan omiani?

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #31 : 01.07.2013, 10:35:19 »
Eikös BMW:n jonkun koneen sarja menny näihin aika pikku vaivalla, vai muistanko ihan omiani?

Olisko ollut niin että esim 325 imusarja menee käytänössä heittämällä ja enemmän vähemmän pakosarjatkin :o? ehkä
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa J_J-T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #32 : 01.07.2013, 17:05:16 »
Tuon kolmelitrasen nokanko laitoit?
Joo 204hv 3 litran koneesta on nokat.
Volvo 960
Volvo 164

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #33 : 10.08.2013, 08:44:49 »
kyselin merteliukselta että mitä tulis maksamaan pakosarjan teetäminen  6-3-2 mallisena ja tariiko ne enemmän tilauksia kyseiselle pkaosarjalle ennen kun alkavat tekemään/suunittelemaan. tuntuu nuo 3 litrasen nokat olevan vähä kiven alla, muutamasta paikasta kysyny ja missä on ollu 3 litranen kone irrallaa nii nokat on jo myyty.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #34 : 10.08.2013, 10:02:24 »
Ite sain nokat homattua  ;)  Oisko vinkkejä nokkien vaihtoon en oo ikinä purkanu auton konetta nii ei mittään hajua operaatiosta mut ens viikolla ehkä meinasin jakopää remonttia rueta tekemään niin siinä samalla menis nuo nokat.
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #35 : 11.08.2013, 11:12:33 »
Ite sain nokat homattua  ;)  Oisko vinkkejä nokkien vaihtoon en oo ikinä purkanu auton konetta nii ei mittään hajua operaatiosta mut ens viikolla ehkä meinasin jakopää remonttia rueta tekemään niin siinä samalla menis nuo nokat.
mitään hajua ei kysesusestä projektista ole mutta ilmeisesti vetiilikoppa on nokkien ylempi laakeripukki niin sanotusti, itselläni vuotaa öljyä ventiilikopan välistä ja piti se tiivistää uudestaan muttta en sitten uskaltanu avaiklemaan sattuneesta syystä, tuksin tuohon oikee sen vaikeempi tehä kun vinokoneeseenkaan kun nesteet joutuu kuitenkin laskemaan ulos kun vesipumpu vaihtaa niin samalla ottaa syylärin pois edestä niin saa lisää tilaa jakopäähän.:) näin olen ainakin ite tehny vinokoneen kanssa
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #36 : 11.08.2013, 19:19:31 »
Mitenkäs nuo nokat saa ajotuksilleen kun pittää nokka pyörät vaihtaa vanhoista uusiin ?
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #37 : 11.08.2013, 19:41:52 »
Mitenkäs nuo nokat saa ajotuksilleen kun pittää nokka pyörät vaihtaa vanhoista uusiin ?
mikäli en ole väärässä niin niin siellä on kiilaura nokkapyörässä ja nokassa minkä avula saadaan pyörä oikeeseen asenton ja ajotus merkkien avulla ajotus kohdalleen.:)
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #38 : 11.08.2013, 21:38:48 »
mikäli en ole väärässä niin niin siellä on kiilaura nokkapyörässä ja nokassa minkä avula saadaan pyörä oikeeseen asenton ja ajotus merkkien avulla ajotus kohdalleen.:)
Sielä sitten EI OLE kiilauraa tai mitään muutakaan jolla voi ajoittaa, vaan jos laitat nokkapyörän ilman kolmea pulttia jotka pitivät sen kiinni nokassa, se pyörii täysin ympäri.

Eli ENNENKUIN irroitat hihnapyörän vanhasta nokasta, pistä merkille missä asennossa vaikka 1.pytyn nokat ovat, ja irroita sitten vasta pyörät nokista ja asenna uusiin. Pultinkannoista hihnapyöriin jääneet merkit auttavat tarkemmassa ajoituksessa, koska ajoitusvaraa on about 30 astetta (pultinreijätkin ovat ovaalit)!!!

Ja tosiaan, jos jakopäätä remppaat (varmasti maailman helpon auto vaihtaa jakohihna tällainen takaveto suoralla kutosella oleva volvo. Osaava kaveri tekee vartissa!

Syylarinflekti irti (2 torx ruuvia), ja lähtee ylös, kaapelia ei tartte irrottaa.
Jakopäänmuovi irti (1kpl 10mm kannalla oleva pultti), muovi lähtee suoraan ylöspäin. Kampuran alapuolelta suojamuovi irti (2kpl 10mm kantaisia pultteja).

Sitten kampura 0-asentoon (hihnapyörässä EI Ole merkkiä, vaan se on hihnapyörän kiinnikkeessä, siinä jossa hihnapyörädampperi on 4kpl pultilla kiinni), merkki on viiva, ja se tulee öljypumpun rungossa olevaa merkkiä vastaan lähes kohtisuoraan ylöspäin.

Nokka-akselien merkit tulevat sitten että pakonokan merkki on kello ½2 ja imunokan ½11 kohdalla, eli 45º toisiaan vastaan, ei suoraan ylöspäin!!!

Sitten kiristinrulla 1 pultilla kiinni, se irti, vapaarulla 2kpl 12mm pulttia ja kiristinmäntä 2kpl 12mm pulttia. Mäntä puristetaan VAROVASTI ruuvipenkissä kasaan (menee about 1-2minuuttia) ja sokaksi 2,5mm poranterä. ÄLÄ purista liian nopeasti kasaan, saattaa hajota!

Nokat vaihdetaan irrottamalla venttiilikoppa. Se on kiinni 54kpl 10mm pultilla. OTA IRTI pakonokalla oleva tunnistin eka, muuten se hajoaa! Se on kiinni 2kpl TX35 pultilla koneen takana. Vaikka irrotat kaikki 54 pulttia, venttiilikoppa ei pomppaa heti irti, vaan ota 3/8" räikkä ja laita se vuorotellen johonkin 4kpl lovesta jotka löytyvät kopan kummaltakin puolelta, ja kampea vuorotellen varovasti irti.

Kasatessa ÄLÄ käytä elastista liimaa, se vuotaa 100% varmasti. Käytä mielellään volvolta ostettavaa vaaleanpunaista liimaa, maksaa 40€/tuubi (ja riittää 6-7 koneeseen), mutta lupaan että jos tuo vuotaa kun seula, sinua hatuttaa 400€ edestä!

Myöskään stefoja EI liimata, vaan kuivana paikalleen, ainoastaan stefojen "liukupinnat" jotka tulevat nokkien kanssa kosketukseen voidellaan!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #39 : 12.08.2013, 19:37:25 »

Kiitos ohjeista eiköhän tuo onnistune  :) Liiman kyllä kävin ostamassa siniseltä jo valmiiks kaikki osat pitäs olla jos ei yllätyksiä
[size=78%] Sielä sitten EI OLE kiilauraa tai mitään muutakaan jolla voi ajoittaa, vaan jos laitat nokkapyörän ilman kolmea pulttia jotka pitivät sen kiinni nokassa, se pyörii täysin ympäri.

Eli ENNENKUIN irroitat hihnapyörän vanhasta nokasta, pistä merkille missä asennossa vaikka 1.pytyn nokat ovat, ja irroita sitten vasta pyörät nokista ja asenna uusiin. Pultinkannoista hihnapyöriin jääneet merkit auttavat tarkemmassa ajoituksessa, koska ajoitusvaraa on about 30 astetta (pultinreijätkin ovat ovaalit)!!!

Ja tosiaan, jos jakopäätä remppaat (varmasti maailman helpon auto vaihtaa jakohihna tällainen takaveto suoralla kutosella oleva volvo. Osaava kaveri tekee vartissa!

Syylarinflekti irti (2 torx ruuvia), ja lähtee ylös, kaapelia ei tartte irrottaa.
Jakopäänmuovi irti (1kpl 10mm kannalla oleva pultti), muovi lähtee suoraan ylöspäin. Kampuran alapuolelta suojamuovi irti (2kpl 10mm kantaisia pultteja).

Sitten kampura 0-asentoon (hihnapyörässä EI Ole merkkiä, vaan se on hihnapyörän kiinnikkeessä, siinä jossa hihnapyörädampperi on 4kpl pultilla kiinni), merkki on viiva, ja se tulee öljypumpun rungossa olevaa merkkiä vastaan lähes kohtisuoraan ylöspäin.

Nokka-akselien merkit tulevat sitten että pakonokan merkki on kello ½2 ja imunokan ½11 kohdalla, eli 45º toisiaan vastaan, ei suoraan ylöspäin!!!

Sitten kiristinrulla 1 pultilla kiinni, se irti, vapaarulla 2kpl 12mm pulttia ja kiristinmäntä 2kpl 12mm pulttia. Mäntä puristetaan VAROVASTI ruuvipenkissä kasaan (menee about 1-2minuuttia) ja sokaksi 2,5mm poranterä. ÄLÄ purista liian nopeasti kasaan, saattaa hajota!

Nokat vaihdetaan irrottamalla venttiilikoppa. Se on kiinni 54kpl 10mm pultilla. OTA IRTI pakonokalla oleva tunnistin eka, muuten se hajoaa! Se on kiinni 2kpl TX35 pultilla koneen takana. Vaikka irrotat kaikki 54 pulttia, venttiilikoppa ei pomppaa heti irti, vaan ota 3/8" räikkä ja laita se vuorotellen johonkin 4kpl lovesta jotka löytyvät kopan kummaltakin puolelta, ja kampea vuorotellen varovasti irti.

Kasatessa ÄLÄ käytä elastista liimaa, se vuotaa 100% varmasti. Käytä mielellään volvolta ostettavaa vaaleanpunaista liimaa, maksaa 40€/tuubi (ja riittää 6-7 koneeseen), mutta lupaan että jos tuo vuotaa kun seula, sinua hatuttaa 400€ edestä!

Myöskään stefoja EI liimata, vaan kuivana paikalleen, ainoastaan stefojen "liukupinnat" jotka tulevat nokkien kanssa kosketukseen voidellaan!
[/size]
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #40 : 15.08.2013, 11:44:43 »
Ja sitä ylempää kantta (venttiilikoppaa) paikalleen laittaessa kannattaa painaa sitä kantta jollain muulla kiinni kuin niillä ruuveilla. Esim. puristimet ja lautaa ja ruuveja sitten vaan kiristelee aina sen verran kun helposti pyörii. Keskeltä ulkoreunoille päin ja 17Nm. Yllättävän helposti menee kierteet...
« Viimeksi muokattu: 22.08.2013, 23:14:13 kirjoittanut hss »

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #41 : 21.08.2013, 21:11:12 »
Laitoin tänään ne nokat paikalleen tuossa kotiin tulessa sytty lambdan merkki valo. onko siellä nyt ennakot päin mäntyjä ? 
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #42 : 21.08.2013, 22:12:06 »
Ettei ois pakonokka livahtanut hieman väärään asentoon ja valittaa ajotusta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #43 : 22.08.2013, 00:15:20 »
Ja sitä ylempää kantta (venttiilikoppaa) paikalleen laittaessa kannattaa painaa sitä kantta jollain muulla kiinni kuin niillä ruuveilla. Esim. puristimet ja lautaa ja ruuveja sitten vaan kiristelee aina sen verran kun helposti pyörii. Ulkoreunoista sisälle päin ja 17Nm. Yllättävän helposti menee kierteet...
Juu, tosiaan, kandee vaik naputella se paikoilleen, ohjaritapit pitää sen aika hyvin, jos saa ne ottamaan.

Mutta sit toi kiristysjärjestys: Oletko varma tuosta... yleensä kiristetään toisinpäin, eli sisältä ulospäin, tosin näissä on ohjurit ulkoreunoilla... itse kiristänyt sisältä ulospäin.

Ja tosiaan, pulteista menee sit jengat helposti, eli apuja kannattaa käyttää venakopan pulttien kanssa!!!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa _KimmoH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 960 2,5L lastutus/säätö
« Vastaus #44 : 22.08.2013, 06:37:57 »
Kumpaanko suuntaan kokkeilen pyöräytää eka myötä vai vasta päivään ?
Ettei ois pakonokka livahtanut hieman väärään asentoon ja valittaa ajotusta.
s80 D5244T4

ex s60 D5244T, ex v70 D5244 T, ex 960 B6254 FS, ex s70 B5254 FS

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron