Elekma  Autoracing

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #480 : 16.08.2018, 07:36:17 »
Tosin siinä samalla vaihtuu sitten hattukin koneelle. Eli nyt sorvaan sen vanhan oikaistun ja hitusen hieraistun 530:n lohkon katolle.
Laitan nykyisen 530:n sorvattavaksi (kevyt porttaus, oikaisu ja isommat pakovenat).
Mittaahan jokaisesta sylinteristä YKK sijainti kun on hattu pois, ettei ole bananaman kampikoneistossa päässyt vierailemaan.

...(kuten tiedät)...
Juu, tuo olikin semmonen "odottaneen ihmettelyn heitto". Ei herneitä. ;D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #481 : 16.08.2018, 15:21:36 »
Mittaahan jokaisesta sylinteristä YKK sijainti kun on hattu pois, ettei ole bananaman kampikoneistossa päässyt vierailemaan.

Toki, teen tuon tarkastuksen, mutta uskon, ettei ongelmia ole, sillä pyttyyn päin nesteitä ei ole valunut, ihme kyllä!
Nakutuksen takia veivit eivät ole vääntyneet sattuneesta syystä!  ::)
Tosin sen näkee vasta sitten, kun mittaa asiat.  :buck2:

Juu, tuo olikin semmonen "odottaneen ihmettelyn heitto". Ei herneitä. ;D
Täällä palkokasveista tehdään ruokaa, eikä hengitetä niitä!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #482 : 16.08.2018, 17:27:57 »
Eikö tuolla samalla vaivalla jo kasaisi ihan kunnon moottorin sellaisilla veiveillä, että ei moottorista tarvi olla huolissaan? ???

Vaihdelaatikkoja nyt vaihtelee iltapuuhina, paitsi jos päätät laittaa sinne jonkin oikean vaihdelaatikon, eikä sellaisen irvikuvaa :D

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #483 : 25.08.2018, 11:36:30 »
Mystistä tässä on se, että ruostuminen tapahtuu pistemäisesti sisältä käsin juurikin siellä missä nestemmäinen vesi ei pysy painovoiman vuoksi. Joten neste-muodossa oleva vesi ei tätä ilmiötä selitä.
Akselin ylitys on tehty taivuttamalla, joten sen "ulkokurvi" on ohuempaa, kuin muu putkisto, joten se syöpyy ensimmäiseksi puhki.

Sisäpuolisen virtauksesta johtuvan eroosion osuus on todennäköisesti 0%.

Todennäköinen selitys ilmiöön on se, että etanolin palamistuotteissa on terästä syövyttäviä kemikaaleja.

Edit: Pitää myös muistaa, että E85 ei ole puhdasta etanolia, vaan onhan siinä myös bensaa seassa, joten tuollaisen koktailin polttamisessa voi syntyä hyvinkin eksoottisia yhdisteitä(<-MuTua)

Jos mielenkiintoa riittää, niin käynnistyksen jälkeisestä, putken päähän muodostuvasta vesipisarasta Ph-mittaus.

« Viimeksi muokattu: 25.08.2018, 12:44:44 kirjoittanut KanttiPentti »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #484 : 27.08.2018, 21:56:28 »
Akselin ylitys on tehty taivuttamalla, joten sen "ulkokurvi" on ohuempaa, kuin muu putkisto, joten se syöpyy ensimmäiseksi puhki.
Sisäpuolisen virtauksesta johtuvan eroosion osuus on todennäköisesti 0%.
Todennäköinen selitys ilmiöön on se, että etanolin palamistuotteissa on terästä syövyttäviä kemikaaleja.
Edit: Pitää myös muistaa, että E85 ei ole puhdasta etanolia, vaan onhan siinä myös bensaa seassa, joten tuollaisen koktailin polttamisessa voi syntyä hyvinkin eksoottisia yhdisteitä(<-MuTua)
Jos mielenkiintoa riittää, niin käynnistyksen jälkeisestä, putken päähän muodostuvasta vesipisarasta Ph-mittaus.

RE85 palamistuotteissa on aldehydeja (formaldehydiä ja asetaldehydiä) bensiiniä enemmän (N-heksaani). Määrät ovat pieniä, mutta selvästi bensiiniä enemmän (+2000ppm), joten niiden jokin kemiallinen reaktio saattaisi selittää asian tietyissä lämpötiloissa. Kylmänä meikäläisen pakoputki pysyy hyvin lyhyen ajan ja pääsääntönä se on +100C pakoputken päähän asti kovimmillakin pakkasilla.

Re85 polttoaineen lisät eivät ole bensiiniä, vaan erilaisia eettereitä, joita bensaankin lisätään.

Ulostulevaa Ph:ta en ole mitannut, mutta väitän sen olevan suhteellisen neutraalia tai lievästi emäksistä (riippuen lämpötilasta) ja käynnistyksestä kuluneesta ajasta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #485 : 27.08.2018, 22:06:48 »
Eikö tuolla samalla vaivalla jo kasaisi ihan kunnon moottorin sellaisilla veiveillä, että ei moottorista tarvi olla huolissaan? ???
Nestepuristuksen käyvässä moottorissa kestäviä veivejä ei ole olemassa.
Joten aiheesta minulla ei ole huolta olemattomilla kilon ahdoillani. Eli en pelkää nakutusta tms. mikä olisi taivuttanut veivejä yhtään. Enkä meinaa tavoitella sellaisia sylinteripaineita, jotka kanget kääntäisivät.

Vaihdelaatikkoja nyt vaihtelee iltapuuhina, paitsi jos päätät laittaa sinne jonkin oikean vaihdelaatikon, eikä sellaisen irvikuvaa :D

No, voisin sanoa, ettei minulta yhdessä illassa laatikon vaihto suju, niissä olosuhteissa, joissa joudun sen tekemään. Lisäksi AW71L ei vaan kestä +400Nm kääntöä kovin pitkään, millään tempulla.   :-\
AW30-43 on toivottavasti pitkä-ikäisempi kuin 71L, ohjauksen säätömahdollisuuksista johtuen. :juhau:

Haluan nähdä, kuinka miellyttävää on istua ruuhkassa manuaalin kanssa, jossa asetelma on "hitusen" normaalia jäykempi.
Puhumattakaan siitä, että kytkinjalassani on pieniä ongelmia, josta seuraa raa'an voiman puutetta parin kymmenen vuoden takaisen vamman seurauksena (murskautuminen).  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sgaga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #486 : 31.08.2018, 20:12:34 »
Mites tää projekti jakselee, onko mitään edistystä?

OT mikan mikä koiven päälle kävi jos sopii kysyä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #487 : 03.09.2018, 17:00:49 »
Mites tää projekti jakselee, onko mitään edistystä?
Tekeytyy hiljakseen. Rakentelen johtosarjaa ja solenoidien ohjauksia softaan ja selvittelen linjapaineen säädön toimintaa ja sen pulssitaajuuksia/ohjaussuuntaa.

Pähkin tässä erilaisten inputtien käyttöä ja sitä, mistä ne otetaan.
Öljynlämpö on selvillä, samaten mietin otanko kierrostiedon laatikosta (VR-anturi) vaiko suoraan EZK:lta.

Linjapaine anturakin olisi kiva olla.

Kartoissa olisi hyvä olla siinä vaiheessa, että auto on ajettava, eikä vaihtomokia olisi tai muuta vastaavaa, jolla polttaa laatikon ensimmäisellä täyskaasuvedolla.

OT mikan mikä koiven päälle kävi jos sopii kysyä?

Hirsitalo.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sgaga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #488 : 08.09.2018, 17:47:49 »
Arduinollako meinasit ohjata vai milla?
Entäs se filkkaprojekti, nimimerkillä monesko immu sökönä  :D

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #489 : 08.09.2018, 17:58:39 »
Tekeytyy hiljakseen. Rakentelen johtosarjaa ja solenoidien ohjauksia softaan ja selvittelen linjapaineen säädön toimintaa ja sen pulssitaajuuksia/ohjaussuuntaa.

Linjapainesolenoidi toimii +12V, 300 Hz, virta ei saa ylittää 1A tai mitään ei tapahdu. Mulla on 1N4001 diodi ja 30 Ohm vastus solkun + ja - johtojen välissä ja low side driver. 12V tulee releen takaa. Rele putoaa pois, kun TPS lukema ylittää tietyn rajan, jotta isolla kuormalla varmistetaan täysi linjapaine. 
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #490 : 09.09.2018, 20:22:10 »
Arduinollako meinasit ohjata vai milla?
Entäs se filkkaprojekti, nimimerkillä monesko immu sökönä  :D

Ihan megalla, joka on kotoisin puliukon autosta.

Se filkka IMMu projekti on hitusen vaiheessa, testattu alustavasti toimivaksi.

Linjapainesolenoidi toimii +12V, 300 Hz, virta ei saa ylittää 1A tai mitään ei tapahdu. Mulla on 1N4001 diodi ja 30 Ohm vastus solkun + ja - johtojen välissä ja low side driver. 12V tulee releen takaa. Rele putoaa pois, kun TPS lukema ylittää tietyn rajan, jotta isolla kuormalla varmistetaan täysi linjapaine. 

Ok, 300Hz.

Jos minä olen oikein kian manuaalista ymmärtänyt, niin linjapaine solenoidi bliidaa ollessaan 0% tai 100% ohjauksessa.
Kyllä, jossain KIA:ssa on sama AW30-43 kuin Volvoissa.

Nyt pitäisi tutkia, saisiko megashittiä taipumaa siihen, että vedossa vaihdon aikana katkaistaisiin polttoaineen syöttö hetkeksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #491 : 18.12.2018, 23:40:03 »
Kokeilu on jatkunut hieman. Mietin että kirjoitanko omaan showroomiini (en koska ei ole vielä paljoa näytettävää), LH:n säätötopicciin (en koska ei tämä nyt ihan suoranaisesti siihen liity) vai tänne.

Potilas oli vakioraudalla sekä -ahdoilla oleva B230FT, tarkoitus ei ollut virittää vaan vain muuttaa auto RE85:lle käyttökustannusten pienentämiseksi. Noooh, kyllähän siinä vähän jotain outoa muuttui. Lastu on mallia "näkemättä nippuun" eli ihan puhtaasti sohvalla tehty testiversio. EZK on vielä vakiokuosissaan.

Olen ajanut sitä nyt mahtavat neljä kertaa muutoksen jälkeen joten suuri osa eroista on varmasti vielä löytymättä. Ensimmäisenä havaittava asia oli vakion turbovinokoneen melko täydellisen alakierroshengettömyyden katoaminen, normaalistihan alle kahden tonnin tapahtuu aika nihkeästi mitään ellei erikseen haluta jotain muuta kuin juuri ja juuri eteenpäin liikkumista. Nyt veto lähtee jo noin 1500 rpm kohdalla hyvin pienillä kuormilla, vastaa tuntumaltaan aika lailla B230F:n alavetoja ja siinä nyt kuitenkin on puristuksia vähän toiseen tapaan mikä tekee sitä eloa alarekisteriin. Toinen havainto oli puutumisen puuttuminen kierrosten noustessa, aiemmin nollapaineilla koneesta alkoi selvästi loppua happi jo ennen kolmen tonnin haminoita ilman kaasun lisäystä mutta nyt tuntuu jatkuvan samanlaisena ainakin siihen asti. Kovempia kuormia ja kierroksia en vielä ole päässyt kokeilemaan - ei oikein perjantairuuhkassa viitsinyt.

Bonuksena mainittakoon että ainakin Eberspächer tuntuu toimivan viinastettuna ihan hyvin. Tehoa tuntuu olevan vähän vähemmän mutta nostaa polttoajan nykyisestä 25 minuutista puoleen tuntiin niin eiköhän se ole siinä.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #492 : 19.12.2018, 07:31:34 »
Ok, 300Hz.

Jos minä olen oikein kian manuaalista ymmärtänyt, niin linjapaine solenoidi bliidaa ollessaan 0% tai 100% ohjauksessa.
Kyllä, jossain KIA:ssa on sama AW30-43 kuin Volvoissa.

Nyt pitäisi tutkia, saisiko megashittiä taipumaa siihen, että vedossa vaihdon aikana katkaistaisiin polttoaineen syöttö hetkeksi.

Jep, 300 Hz, mutta ei tosiaan toimi ilman sopivaa diodi+vastuskomboa.

Solenoidin käytös on sama kuin vanhoissa Toyotoissa, eli 0% solkku kokonaan kiinni ja vaihdot kaikkein tylyimmät. 100% se on niin auki kuin mahdollista. Kaikki tältä väliltä toimii jotakuinkin lineaarisesti. Mulla on linjapaineen peruskartta TPS ja RPM funktiona ja tätä tukemassa MAP pohjainen korjauskartta. 

Uudemissa, joissa on myös turbiinilukon ohjaus PWM:llä, on tuo linjapainesolenoidin logiikka eri kuin yllä mainittu.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #493 : 19.12.2018, 16:56:11 »
Jep, 300 Hz, mutta ei tosiaan toimi ilman sopivaa diodi+vastuskomboa.

Solenoidin käytös on sama kuin vanhoissa Toyotoissa, eli 0% solkku kokonaan kiinni ja vaihdot kaikkein tylyimmät. 100% se on niin auki kuin mahdollista. Kaikki tältä väliltä toimii jotakuinkin lineaarisesti. Mulla on linjapaineen peruskartta TPS ja RPM funktiona ja tätä tukemassa MAP pohjainen korjauskartta. 

Uudemissa, joissa on myös turbiinilukon ohjaus PWM:llä, on tuo linjapainesolenoidin logiikka eri kuin yllä mainittu.

Hmm. Mulla oli ehjä linjapaine solkku, mutta 0 tai 100% ei vaikuttanut käytökseen mitenkään. Manuaali shift kit hoiti homman.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho