RallyBaron  Samppasport

Volvo 245 GLT -90

  • 274 Vastauksia
  • 86181 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #240 : 22.12.2011, 15:25:19 »
Vaihda suoraan se lambda uuteen niin on se paras ratkaisu :)

(940:n bosch lambda, valmiiksi oikeilla uudemmilla liittimillä 80e kotiin tuotuna)
Miksi vaihtaisin toimivaa? ::)
Toimii nyt niin perkuleen hyvin ;). Vitosella voi ajaa taas seututeitä pintakaasulla ja polttoaineenkulutuskin tuntui rauhoittuvan alle kymppiin mitä nyt 200km tullu koeajoa :). Lähtee käyntiin nätisti ja eikä perässä tule paksua usvaa enää kun kone lämpiää. Myös tyhjäkäynnillä pakokaasua tulee vain henkäys.
Jos se lambda on vain nokinen kun moottori käyny rikkaalla ja vain pientä häikkää aiheuttaa, en näe mitään syytä ostaa uutta ennenkuin on putsausta yritetty ::)

Mutta kerrohan silti lisää mistä saa noin edullisesti ja kätevästi :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #241 : 22.12.2011, 15:32:28 »
Ei sulla oo ollu missään kohtaa oireena sellasta että lämpösenä tyhjäkäynti nousee? Eli kone kylmänä käy nätisti, mutta kuumalla koneella nousee kierrokset? Kun en omastani saa tyhjäkäyntiä kohdalleen pirullakaan. Läpän ympäristö on putsattu jne. ja heittää  2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla

Edit: Muakin rupes kiinnostaan toi lambda kaheksaankymppiin kotiovelle kun kerran nykynen antaa 4.2 ohmia kuumana. http://www.volvo200klub.dk/morten/LH2.4%20manual%20Complete.pdf siis kertoo ohjearvoksi kuitenkin 13ohm

Edit2: Kai se muuten mitataan siitä 2-pinnisestä liittimestä  V:>
« Viimeksi muokattu: 22.12.2011, 16:50:52 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #242 : 22.12.2011, 18:05:17 »
On ollut. Minulla oli tarvikelambda joka ei oikein pelittänyt. Kulutus oli jatkuvasti 12-15 ja lambdavalo paloi milloin mistäkin syystä. Tyhjäkäynti nousi usein 1200 pintaan ja meni takaisin normaaliksi kun käytin virtoja pois. Kaikki korjaantui kun vaihdoin käytetyn boschin lambdan. Se kaksipinninen on lambdan lämmitys ja se yksittäinen piuha on sitten se tärkeämpi signaalijohto. Siellä pitää jännitteen vaihdella 0-1v välillä. Mutta ei tuo lämmityskään ole turha sillä kylmänä se ei toimi.

Huomasin tänään tehneeni pahan laiminlyönnin. Ostin jokin aika sitten VX3:sen nokan ja se pääsi unohtumaan kontin välipohjaan. Tänään kun muistin sen ja vilkaisin sitä, se oli ihan pintaruosteessa :facepalm: :nuhtelu
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva550.jpg

Mutta emme hätäänny pienestä :). Otin crc:tä ja teräsvillaa sekä 15minuuttia kiireisestä ajastani:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva551.jpg

Ja noin siitä tuli kuin uusi :):
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva552.jpg

Nyt se on käärittynä lakanaan runsaan crc:n kanssa ja kuivassa kaapissa. Siellä säilyy kunnes laitan paikalleen :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #243 : 23.12.2011, 12:40:35 »
Ostin laturin-/vesipumpunhihnat. AVX10X925 ja kaksi kappaletta. Oli laturin ja vesipumpun laakerit loppu niin hihnat on päässy luistamaan ja kuluneet niin ettei pidä edes kireällä enää.

Ja tilasin lämppärin hanan. Mutta koska minulla ei ole tässä sitä 240:n peltistä hanaa, tilasin 740:n hanan. Se näyttää samalta ::). Tiistaina näkee että menikö veikkaus oikeaan :)
 
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #244 : 23.12.2011, 14:37:21 »
Ostin laturin-/vesipumpunhihnat. AVX10X925 ja kaksi kappaletta. Oli laturin ja vesipumpun laakerit loppu niin hihnat on päässy luistamaan ja kuluneet niin ettei pidä edes kireällä enää.

Ja tilasin lämppärin hanan. Mutta koska minulla ei ole tässä sitä 240:n peltistä hanaa, tilasin 740:n hanan. Se näyttää samalta ::). Tiistaina näkee että menikö veikkaus oikeaan :)
Tais mennä väärin, itellä on 240 volvon muovihana ja 740 muovihana, niin ero on siinä, että hana liikkuu "väärinpäin".
Muistaakseni tuota 240 pelti hanaa ei ole volvoltakaan saanut enään vähään aikaan.
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #245 : 23.12.2011, 15:35:16 »
Aijaa, pitää kattoa tiistaina miten käy. :-\. Ihmettelin vaan kun -91 240:ssä oli peltihana, ja ihan eri paikassa kuin tämä muovinen.

Ostin Biltemasta uudet pyyhkijät. Nämä vettähylkivät joissa on grafiittia sisältävää silikoonia. Pitäisi muodostaa tuulilasille vettä hylkivän kalvon mutta saapa nähdä. Ihan hyvin kuitenkin ekat pyyhkäisyt toimi :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #246 : 05.01.2012, 13:21:24 »
perhanan hyvä että löysin tän sun prokkikses taas jälleen kerran.

tuo lambdan kanssa kikkailu mullakin edessä, kun välillä käy välillä ei sit millään.
nyt masinol+98 sekotuksella saanut soimaan ihan ok, muttakun ajoon ei pääse kun auto seisoo.

jos tuo taivaalta tuleva räpäskä loppuis vois irroitella sem lambdan anturin ja pistää ultraäänipesuriin, semmoinenkun löytyy. lisäksi tuo normi ilmanputsarikotelon sisällä oleva lämmin/kylmä ilman anturi on vielä kiinni, kun oli jumiutunut, niin laitoin koko kaspan tilalle vapaavirtaussuotimen, sekun sopii suoraan IMM:n päähän.

matala hörähdys vaan kuuluu, kun polkasee.

ei sulla ollut semmosta ongelmaa että kaasua painettaessa kierrokset tulee viiveellä ?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #247 : 05.01.2012, 13:25:00 »
Ei oo sellaista ollu mutta kaasuläpän ja tyhjäkäyntikatkaisijan pielessä olevat säädöt voi aiheuttaa kaikkea kivaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #248 : 07.01.2012, 16:44:59 »
Huomenna Volvo jää seisomaan ja odottelemaan parempia aikoja inttiin lähdön takia. En katsasta tai hae edes vikalistaa kun en ole saanut pakoputkeakaan korjattua jotta saisi päästöjä kokeiltua lapulle. Näillä näkymin säilytyspaikka on kerrostalon pihalla oleva tolppapaikka. Katsotaan kauanko säilyy ikkunat ja pellit ehjänä... ::)
Hetkittäin ketutus käyrä nousee korkealle kun tekemistä riittäisi mutta ei ole tiloja/välineitä tehdä joten ruostepeikko jatkaa koko ajan työtään.

Ehkäpä intin aikana saan järjestettyä motivaatiota ja sen tallin ::).

[haaveilua]:
245 GLT -90 B230FK + M90 tai AW71L :P
[/haaveilua]
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #249 : 07.01.2012, 23:57:20 »
Kyllä ne aamut siitä hitaasti vähenee  :2funny:

Koitappas pärjäillä siellä   O0
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #250 : 07.01.2012, 23:59:10 »
En usko että kovin pahasti hajoilen siellä :hello:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #251 : 08.01.2012, 00:47:27 »
En usko että kovin pahasti hajoilen siellä :hello:
Se ei oo uskon asia siinä kohtaa kun on 32 astetta pakkasta ja säkkipimeä ja pitäis telttaa pystyttää ;D

Ei vaan, kyllä se siitä kun pitää huumorin mukana. Itellä oli tasan tarkalleen vuosi sitten TJ0-kestit käynnissä...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #252 : 01.06.2012, 14:12:12 »
Intti etenee mut volvo ei. Parkkipaikan omistaja alkoi olla niin nyreissään että katsoin parhaaksi viedä taas mökille seisomaan. Lähti nätisti käyntiin ja toimii hyvin. Olin unohtanut miten järkyttävän huono tuo on ajaa kun alustan kaikki puslat on väljät ja jouset kuolleet yms. ;D.

Nooh, oli siinä silti fiilistä kun pääs taas volvolla ajelee, vaikka vaan siirtokilvillä :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #253 : 29.12.2012, 02:02:54 »
Alkaakos tää kohta taas edistymään?  ::) Vai onko tässä enää mitään edistymistä?  ???
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #254 : 27.02.2013, 15:16:14 »
Edistys odotellu inspiraatiota ja aikaa ja rahaa, kyl te tiedätte ;). Intti käyty ja kuorma-autokortti taskussa. :)

Lämppärin hanan vaihdoin jo ennen lumien tuloa ja joo, nyt puhaltaa kuumaa kun säädin kylmällä ja toisinpäin. Pitää nyt jonkun aikaa jaksaa sietää tuollaista epäkohtaa ::).
Varaosalankusta kaivoin katalysaattorin joka oli juuri menossa poikki laipastaan. Se hitsuutettiin kasaan ja nyt on ehjä pakoputkisto.
 Ja lisäksi Imm:n vaihdoin 740:stä. Aiemmin paukutti imusarjaan jos nopeasti näpäytti kaasua pari kertaa. Sillä alkoi toimimaan tasaisemmin.

Otin sunnuntaina lumilapion reippaasti käteen ja huhkin menemään. Meni reipas puolituntinen ennenkuin sain tehtyä auton levyisen tien ja pääsin avaamaan konepellin :buck2:. Laitoin akun paikalleen ja höräytin käyntiin. Eihän se ihan ekalla lähteny usean kuukauden seisonnan jälkeen:
http://s163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/?action=view&current=video-2013-02-24-14-42-08_zps1feae386.mp4
Jotenkin oon kaivannu tuota viskon ääntä :D.
 Siirsin vähän aukeemmalle paikalle ja putsasin loput lumet. Yön ajaksi jätin 2kw rakennuslämppärin pöhisemään auton kuivemmaksi.

Maanantaina jatkettiin puslaremontilla. Takaylätukivarsien puslat oli aivan loppu ja uudet on odotellu jo toista vuotta hyllyllä.

 Pultit aukesi aika helposti. Puslien irroituskin oli helppoa vaikka kuvan näky hieman saikin epäilemään. Teräsharjalaikalla putsaus ja reikäsahalla porasin kumit irti. Akkukäyttöisellä puukkosahalla puslan ulkokehä halki vastakkaisilta puolita ja vasaralla naputtelemalla lähti mukavan kevyesti.

 Uudet pisti vähän vastaan, mm. ruuvipenkki meni kahteen osaan ;D. Isompaa lekaa vaadittiin ja pari hikipisaraa mutta siellä ne nyt on. Prässi olisi ollut kiva ::).

Tarkoitus saada ennen kesäkelejä leimaa lappuun. Kahtellaan miten kevään työasiat menee, voi vaikka onnistuakkin :)


Huomatkaa vieressä oleva 740. Siltä tämäkin näytti ennen lapiointia ;).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Futurez  Kulkukoira