Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 209 Vastauksia
  • 67998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
My-dieselin veronalennus olisi hallitukselta ekoteko. Taitaa kuitenkin olle siten, että puheet ja teot ei mene heillä yksiin. 

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vielä ei ole tehty mitään, puhuttu vain. Jännityksellä odotamme. Otin yhden tankillisen mydieseliä taas vaikka se oli kalliimpaa kuin 98.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
My-dieselin veronalennus olisi hallitukselta ekoteko. Taitaa kuitenkin olle siten, että puheet ja teot ei mene heillä yksiin.

Liikenneministeriön kansliapäällikkö Harri Pursianen kertoi YLE:n Ykkösaamussa asian sangen selkeästi: Biopolttoaine on tulevaisuudessa varattu lentoliikenteen käyttöön, eikä sitä riitä yksityisautoiluun.

Oman muistini mukaan liikenteen kokonaisverotus ei ole koskaan vähentynyt, eikä talouden kehitys anna siihen jatkossakaan mahdollisuuksia. Maailman ehkä kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet edellyttävät liikennesuoritteen radikaalia vähentämistä, ja siihen raha toimii mainiona ruoskana.

Jos autoilun vuosittaisesta verokertymästä palautettaisiin 3 miljardia teiden parantamiseen ja sijoitettaisiin loput hävittäjähankintoihin, ajaisimme paremmilla teillä ja voisimmme ostaa 30 hävittäjää joka vuosi.

Oma lukunsa on biopolttoaineiden tuotantoketjun ekologisuus, mutta en puutu siihen. Sama koskee raideliikennettä; rautapyörä rautakiskolla on hyvä lähtökohta laskutaitoisille epäilijöille, varsinkin kun sähköä tuotetaan hiilivoimalla ja tuodaan ulkomailta. Mutta saarnamiehillä riittää aina seuraajia ::)

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Viimeaikaisen uutisoinnin mukaan ongelma on se, että Neste My:n valmistuksessa käytettävän palmuöljyn tisleen käytön katsotaan myös kuormittavan sademetsiä. Neste katsoo taas käyttävänsä hyödyksi vain palmuöljyn käytöstä muussa teollisuudessa jätteeksi jäävä tislettä eikä aiheuttavan hallaa sademetsille. EU on kieltämässä palmuöljyn käytön. Suomi ja Neste ovat ilmeisesti tulkinneet tisleen käytön olevan jatkossakin sallittua. Jokin näkökannan mukaan palmuöljyn kerääminen taas tuo positiivisessa mielessä tuloja paikallisille, joten mene ja tiedä...

Edit: https://yle.fi/uutiset/3-11185697
« Viimeksi muokattu: 04.03.2020, 09:40:01 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
https://yle.fi/uutiset/3-11321136 Uusiutuvat kannattelevat Nestettä mutta raaka-ainepula uhkaa kun ravintolat eivät samaa tahtia täytä enää rasvakaivojaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Minä yritin tästä muka viisaana laittaa aloitetta ja esitystä, että otettaisiin nämä uusiutuvat dieselit Suomessa ja suomalaisessa biodieseltuotannossa tosissaan. Laitoin Autoliittoon kyselyä ja esitystä, että jos käyttäisi esim. todistetusti uusituvaa dieseliä esim. siten, että sen käyttö kirjattaisiin tai se kirjaantuisi johonkin järjestelmään ja sen jälkeen siitä tieto verottajalle -> sitten alv alennusta tai vaikka käyttövoimaverosta joku alennus tai kokonaan poisto vuosiajojen mukaan. Muuuuuutta eipä sieltä mitään ole kuulunut. Taitaa Suomessa olla aika vaikeaa tuo "ympäristön hyväksi ajelu" ja mikään "ympäristöystävällinen ideointi/kehittely".... Olihan tuosta jotain jo kirjoitettu, että jos kaikki ajelisivat firma X yyyy dieselillä, niin silti tulisi valtiolle verotuloina takkiin vähintään 200-250 miljoonaa euroa... Eli ei se kannata ympäristöä ajatella, kun valtio ei siitä hyödy! Tämähän tarkoittaa aika suoraan sitä ettei valtio halua itse osallistua ympäristötalkoisiin vaikka se sitä yksilöiltä vaatii ja yleensä vaaditaan kalliimpien ja myös välillisesti ympäristöä enemmän kuluttavien ajoneuvojen hankintaa?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomesta-loytyy-polttoaine-joka-voisi-ratkaista-koko-maan-diesel-paastojen-ongelman-ja-olisi-jopa-sahkoautoja-puhtaampaa/61ff15ba-0d24-4fb3-8064-43f6a779c8e8
Eli vaikka kaikki maailman ja Suomen Volvot ajelisivat tuolla mikä moottoriin käy, niin ei se silti käy, koska siitä ei tule tarpeeksi tuloja... On se vaan per.....le!  :idiot2: Päästöt ne on prkele joka ajokilla!
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Minä yritin tästä muka viisaana laittaa aloitetta ja esitystä, että otettaisiin nämä uusiutuvat dieselit Suomessa ja suomalaisessa biodieseltuotannossa tosissaan. Laitoin Autoliittoon kyselyä ja esitystä, että jos käyttäisi esim. todistetusti uusituvaa dieseliä esim. siten, että sen käyttö kirjattaisiin tai se kirjaantuisi johonkin järjestelmään ja sen jälkeen siitä tieto verottajalle -> sitten alv alennusta tai vaikka käyttövoimaverosta joku alennus tai kokonaan poisto vuosiajojen mukaan.

Miksi se pitäisi tehdä noin vaikeasti sen sijaan että ympäristötuki olisi mukana biodieselin litrahinnassa?

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Kyllähän se nimenomaan nykyään näin onkin, että se litrahinta on juuri siinä suoraan -> vai mitä tarkoittaa vaikeasti, jos tarkoitus olisi se, että ympäristöystävällisemmällä polttoaineella ajamisesta olisi myös jotakin hyötyä kuin se mikä nykyään, että siitä pitää maksaa vain enemmän ja enemmän? Totta kai se olisi varmaan kaikkien etu, että hintaero nykyisellään olisi paljon pienempi esim. n. 5-10 snt litra kuin vähintään 20 jopa 25snt litra dieseleiden hintoja vertailtaessa?
Yritin perustella aloitetta ja hyötyajattelua myös siten, että sen/isomman menekin kautta ammattiautoliikenne saisi myös jotain hyötyä ja saataisiin koko biodieselin tuotantoa lisättyä sekä voitaisiin markkinoida koko systeemiä laajemmin. Näin ajatellen vienti ainakin saattaisi kiihtyä ja suomalaisen biopolttoaineen merkitys ja brändi voisi saada kansainvälisempääkin arvomerkitystä.
Vaikka toisaalta minun hyvä tuttu n. 20-30v ammattiautoilijana toiminut 50 kuljetusauton firman johtaja sanoi, ettei kuluttaja alkaisi sitä 20% hinnannousua ainakaan kuljetusalamarkkinoilla maksamaan... Mutta siinähän se porkkana juuri olisikin eli jos hintoja edes vähän saataisiin kuluttajaystävällisemmiksi, niin kaikkien etuhan se olisi, ei vain polttoainevalmistajien.

Miksi se pitäisi tehdä noin vaikeasti sen sijaan että ympäristötuki olisi mukana biodieselin litrahinnassa?
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 16:09:13 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Kyllähän se nimenomaan nykyään näin onkin, että se litrahinta on juuri siinä suoraan -> vai mitä tarkoittaa vaikeasti, jos tarkoitus olisi se, että ympäristöystävällisemmällä polttoaineella ajamisesta olisi myös jotakin hyötyä kuin se mikä nykyään, että siitä pitää maksaa vain enemmän ja enemmän?

Eli tehtäisiin se pumpulla halvemmaksi tankata.

Ei ole oikein elinkelpoinen idea lähteä puljaamaan kuittien ja veroalennusten kanssa jälkikäteen.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
No ehkä näin voi olla, mutta toisaalta voisi kehittää jonkun mobiiliapin jolla tankkaus todennettaisiin ja sitä kautta seuranta tai se hyöty toimisi. Mutta itsekin olen sitä mieltä, että helpoin tapa olisi ehkä poistaa koko käyttövoimavero/laskea se bensa-ajoneuvojen tasalle ja ehkä mittarihintaa hieman nostaa, niin ehkä olisi pienempi kynnys tankkailla biopolttoaineita... Tällä hetkellä se ei kaikilla houkuta ja ei toimi tehokkaasti, kun kilpailuakaan noissa ei ole. Ja EU sekä muut maat yrittävät laittaa Suomelle kapuloita rattaisiin noiden palmuöljysäännösten muodossa ettei vaan päästäisi liikaa omilla tuotteilla markkinoilla kikkailemaan...?


Eli tehtäisiin se pumpulla halvemmaksi tankata.

Ei ole oikein elinkelpoinen idea lähteä puljaamaan kuittien ja veroalennusten kanssa jälkikäteen.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Sentään tänään oli mydiesel 98:a halvempi, persus ei kyllä kestä ostaa sitä koko ajan vaikka hyvää ainetta se on.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Samaa mieltä ja olen ylpeä Volvo-kuski, että tuota yleensä voi käyttää! Nyt vaan päättäjät hinnat alas ja XX xxxxxx kaikille tankkiin!

Sentään tänään oli mydiesel 98:a halvempi, persus ei kyllä kestä ostaa sitä koko ajan vaikka hyvää ainetta se on.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Hei, onkos wanhempien Volvojen osalta käyttökokemuksista mitään uutta?
Kun sattuu oleen tuo pätkävolvo, kolmoskoppanen V70 2,4d vm. 2010.
Eli uskaltaako käyttää?
Asemilta Pro katosi kokonaan, my yleistyi, sitä perusdieseliä saa jo vähän etsiä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Ei ole 2003 d5 satunnaiseen käyttöön hajonnut, haju vaan on parantunut. Joidenkin mielestä suuttimet puhdistuu näillä, toiset epäilee suuttimille liian kuivaksi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Uskaltaa kyllä käyttää, mutta itse kuulun siihen sakkiin, jotka epäilevät että suuttimille tuo on hiukka liian kuivaa tavaraa. Muutenkin tapana laittaa tankkiin ripaus RedLinen RL-2 lisäainetta, niin saa suuttimet vähän voitelua.

 

Futurez  Kulkukoira