Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

960 3.0 käsijarrutin

  • 15 Vastauksia
  • 2984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
960 3.0 käsijarrutin
« : 26.08.2019, 19:28:02 »
Tervehdys. Tämmöistä ajattelin kysellä että onko kellään muulla tullut vastaan tilannetta, että käsijarrujen kengät ei vaan kertakaikkiaan mahdu sinne rumpujen sisään? Olen jo paritkin eri käsijarrukengät kokeillut mutta en vaan saa mahtumaan vaikka kaikki säädöt auki kahvalta. Vanhat kuluneet sinne menee kun niissä ei ole kuin reilu milli pintaa, mutta uusissa on 3mm ja se on selkeesti liikaa.
Onko noita mahdollisesti erilaisia olemassa ja motonetti myy mulle vääriä kenkiä? Tarsko ajella marmoritiskin kautta?
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #1 : 26.08.2019, 21:17:28 »
onko siinä jarrulevyssä sisäpuolella paljon olkapäätä,putsaa se reuna!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #2 : 26.08.2019, 21:54:09 »
onko siinä jarrulevyssä sisäpuolella paljon olkapäätä,putsaa se reuna!
Moro. Uusi jarrulevy.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #3 : 26.08.2019, 22:50:47 »
Moro. Uusi jarrulevy.
okei,meneekö käsijarrulinkku ihan sisään ja on oikeinpäin?eli kun kengät paikallaan niin onko käsijarrukengät ihan stoppareissa kiinni eli ei jää rakoa yhtään?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #4 : 26.08.2019, 23:03:23 »
okei,meneekö käsijarrulinkku ihan sisään ja on oikeinpäin?eli kun kengät paikallaan niin onko käsijarrukengät ihan stoppareissa kiinni eli ei jää rakoa yhtään?
Kyl niihin kenkiin jää vähän rakoa, ovat kyl linkun hahloissa, ja ei se linkku voi enempää mennä sisään kuin on.

edit. Voin laittaa kuvan härpäkkeestä kunhan pääsen taas projektin viereen loppuviikosta. Jospa siitä selviäisi mitä on pielessä.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2019, 23:55:53 kirjoittanut rammer »
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #5 : 27.08.2019, 00:10:42 »
Onko kenkien rungot täysin samankokoiset uudessa ja vanhassa? Loppupään autoissa on kahta erikokoista takajarrulevyä ja niihin eri kengät. Isommat ei mene pienempään levyyn. Taisi farkussa, limoissa, jne. olla isommat, mutta ei kaikissa niissäkään ja vanhemmiten on voinut vaihtua eri kokoisiin.

Kenkien päiden pitää kyllä ottaa kiinni stoppariin kun säätö on nollassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #6 : 27.08.2019, 09:40:49 »
juurikin näin,jos kenkienpäät ei vastaa stoppareihin kun säätö n.s nollassa eli jää rakoa niin silloin ei levy mene paikalleen,ja säätö on varmasti tarpeeksi löysällä?,kokeile vielä ottaa linkusta kiinni ja vedä vaijerista jos vaijeri tulisi vielä hitusen ulospäin.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #7 : 31.08.2019, 12:28:26 »
Kiitokset Lankku ja jen. Alkoihan tuo selkiämään. Linkku ei päässyt kääntymään minimiinsä koska vaijerin hahlo on kiinni linkussa matalakantaisella tapilla joka kuitenkin liian korkea että vaijerin hahlo menisi linkun sisään. Tämä todennäköisesti on jokin jälkiviritys? Nyt tarvis keksiä että miten niittaisi siihen sellaisen kiinnityksen linkulle että ongelma poistuu.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #8 : 31.08.2019, 20:17:20 »
Joo siellä on varmaan joku herkistellyt sitä ja ei ole onnistunut kiinnittämään uudelleen sitä tappia.

Ite kiinnitin silleen, että painoin vähän kasaan sitä linkun osaa tai vaijerin hahloa (en enää muista edes kummin tein) soikeaksi, et tappi meni lyöntisovitteella kiinni.
Hyvin on toiminut.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #9 : 31.08.2019, 23:16:02 »
Joo siellä on varmaan joku herkistellyt sitä ja ei ole onnistunut kiinnittämään uudelleen sitä tappia.

Ite kiinnitin silleen, että painoin vähän kasaan sitä linkun osaa tai vaijerin hahloa (en enää muista edes kummin tein) soikeaksi, et tappi meni lyöntisovitteella kiinni.
Hyvin on toiminut.

Moro. Hyvä vinkki tämäkin, kiitos. Näyttääpi nimittäin perhana siltä että kolo on niin jämpti ettei se salli minkäänlaisia niittauksia hahlon ulkopuolelle. Täytyypi tehä 6mm pultista sopiva pätkä ja kiinnittää se kertomasi tavoin. Ja tarvii tehä vielä jonkinlainen lyöntityökalukin.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #10 : 11.09.2019, 10:36:19 »
Nopa niin. Kerkesin vihdoin laittaan nippuun vollen takajarrut. Kyllähän käsijarru nyt kokeilussa paremmin pitää kuin aiemmin ja täytyy käydä näyttään konttorilla mitä sit mittarit sanoo. Ei ne mielestäni kuitenkaan niin hyvin pidä edelleenkään mitä sitä toivoisi ja ihmettelen kuinka joku saa näissä käsijarrun tekemään mustaa viivaa? Edellisessä katsastuksessa katsuri veti kahvasta niin lujaa että siitä muovisesta säätimestä meni jengat, nyt oon lukinnut sen muutamalla lukkoklipsillä. Saas nähdä meneekö seuraavaks vaijerit poikki.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #11 : 11.09.2019, 18:42:25 »
Nopa niin. Kerkesin vihdoin laittaan nippuun vollen takajarrut. Kyllähän käsijarru nyt kokeilussa paremmin pitää kuin aiemmin ja täytyy käydä näyttään konttorilla mitä sit mittarit sanoo. Ei ne mielestäni kuitenkaan niin hyvin pidä edelleenkään mitä sitä toivoisi ja ihmettelen kuinka joku saa näissä käsijarrun tekemään mustaa viivaa? Edellisessä katsastuksessa katsuri veti kahvasta niin lujaa että siitä muovisesta säätimestä meni jengat, nyt oon lukinnut sen muutamalla lukkoklipsillä. Saas nähdä meneekö seuraavaks vaijerit poikki.
niin ihmettelen minäkin enkä oo koskaan nähnyt et tämmösessä menis takapyörät lukkoon vauhdissa asfaltilla mutta ei se myöskään ole tarkoitus,riittää että pysyy paikallaan,ajattele mitä se auto painaa ja minkäkokoset on käsijarrukengät ja ala mihin ne vastaa. ;) sillai olen nähnyt joo kun pinta lähtee irti kengästä ja kiilaantuu väliin sopivasti  ;D ;D
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #12 : 11.09.2019, 21:23:47 »
En oo ite kehdannut kokeilla tuolla ysillä (ja nyt on taas kone ulkona) meneekö asfaltilla pyörät lukkoon korjatulla käsijarrulla.
Mut auto pysyy paikoillaan loivassa ylämäessä ihan hatusta heitettynä 2 "naksullakin", eikä käsijarru laahaa.

Siellä kun on se rauta mikä tulee kenkien väliin, se on aika usein kulunut.
Sain joskus vinkin, kun kuulemma paikallisella volvo korjaamolla aikoinaan korjasivat noita käsijarruja takaveto volvoista hitsaamalla tavaraa lisää siihe rautaan ja sit viilalla oikaisu.
 Näin tein itekkin, ja aika helposti onnistui.

Toinen vaihtoehto on soveltaa säätöruuvi sinne kenkien väliin.

Eli oletan, että nyt siulla menee jarrulevy ns. heittämällä paikoilleen.
Niin pitkään viilaa rautaa, kunnes levy just menee paikoilleen eikä laahaa.

Varmista myös tasauspyörästön takapuolella olevan linkun herkkyys, että liikkuu herkästi.
Jos jumittaa, se vetää käsijarrun toispuoleiseksi ja on jäykkä käyttää.

Sen saa alas sieltä takakelkan ja tasauspyörästön välistä, kun otat sen yhden pultin irti (luultavasti katkeaa jos ei anna lämpöä..mut on suht helppo paikka porata katkennut pultti pois) ja vaijerit niin löysällä kuin mahdollista.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Kankikari

  • Vieras
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #13 : 11.09.2019, 21:52:30 »
« Viimeksi muokattu: 11.09.2019, 21:54:09 kirjoittanut Kankikari »

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 3.0 käsijarrutin
« Vastaus #14 : 11.09.2019, 23:13:06 »
Moro taas. Vastailen tässä yhteisesti:

jenille: Joo, on ne aika pienet kengät jotka tossa hommaa hoitaa. Katsuri kerto viimeks että isojen Volvojen eritoten XC90:n kanssa on ongelmia saada ihan uutenakin riittävää jarruvoimaa sille massalle, tiedä sitten. Olis ne suunnittelijat voinu vähän järeemmätkin sinne laittaa samalla vaivalla.

Juholle:Nyt ne jarrulevyt meni sinne kyllä ensin heittämällä. Kiinnitin sen tapin vinkkisi mukaan siten että löin sen linkun raudan soikeeksi. Varmaan pysyy täten. Ja huomasin jotta toinen niistä kenkien väliraudoista oli selkeesti kulunut ja laitoin sen tilalle 240:n säätöraudan kun sattui semmoinen löytymään romuista vanhan vollen tiimoilta. Nyt levyt sai nippanappa paikalleen sen jälkeen. Kyl mä niitä niveliä kaikkia herkistelin ja laitoin vassua, jos nyt ei vieläkään mee läpi niin se vaijeripolitiikka tarvii ottaa sitten vielä työn alle. Sylettää jo valmiiks ;)

Kankikarille: Tosiaan kuten jo tossa ylempänä kirjuutin, laitoin toiselle puolelle semmosen säätöraudan. Se vaan tossa ei ole niin kätevä kun sitä pääsee säätämään ainoastaan jarrulevyn irroittamalla. Ei riitä edes se että tekis kilpeen ylimääräisen reijän, kun tuossa on se kenkien jousi semmoinen U-jousi ja sen säätöraudan saa juur sopimaan sen jousen alle mutta sitä ei pääse säätämään muutenkuin irroittamalla jousen kiinnitys lenkin ja kääntämällä jousta ulospäin. Aiempi kenkien päiden välissä oleva jousi oli muutoinkin kätevämpi laittaa, siis semmonen kuin 240:ssä ja vissiin 940:kin.

Kiitti vaan kaikille yhteisesti vinkeistä tähän savottaan!

edit:
Tuli kyllä pirun hyvä sitte lopuks käsijarrusta, eipä olis uskonut. Katsarikin ihmetteli kun vielä ihan tasan molemmat puolet.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2019, 19:23:39 kirjoittanut rammer »
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

 

Elekma  Autoracing