Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 kardaani täristää tukikumin ja laakerin vaihdon jälkeen!?

  • 46 Vastauksia
  • 24793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Näitä niveliä taitaa olla ainakin kolmen mallisia: 1. nivel keskittyy oikeanpaksuisilla päätylevyillä aina keskelle, 2. päätylevyjen ja laakeripesien kesken on mittaero, joka mahdollistaa "tuon keskellelyömisen" - päätylevyt ovat varmuuden vuoksi, 3. päätylevyjä ei lukita millään ja ovat tiukkasovitteiset - lyödään keskelle. Noita kolmea tyyppiä olen tavannut "luonnossa" erilaisissa laitteissa ja oleellisinta taitaa olla se, että tietää mitä tyyppiä asentaa ::).

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
omassani tärisi myös muutaman viikon tukikumin ja laakerinvaidon jälkeen ja sitten asettu kohdalleen.

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Itellä käyny kai mäihä tähän mennessä, kun on tullut vaihdettua toinen pätkä kardaanista, jolloin ei voi kuin arvata sen boorin asennon. Eikä oo täristänyt. Sellasella hardykiekollisella kardaanilla siis. Kesällä pitäs toivoa taas, ku täytyy uittaa eri kardaaninpätkä toiseen autoon, ettei täristäis.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni siinä 200-sarjan kirjassa oli kuva, josta selviää miten ristikot pitäisi olla. Siinä kuvassa ei ole tosin rättiniveltä vaan ihan normaali ristikko ensimäisenä kuten 700-sarjan GLT:ssä

Poissa Jukkola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Löytyykö jostain vahvistettua tukikumia? Volvolta yritin kysyä mutta ei löytänyt...

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Muistelisin, että e34 bmw m5 kumilaimppu menis heittämällä. Schmeidmannidlta saa oemlaatuisen volvon orkkislimpun hinnalla.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Omasta 940 selvisi tärinän aiheuttaja, hardykiekon tulee olla tietyssä asennossa, olin sen asentanut väärin. Isä oli tämän huomannu kun oli tutkinu nettiä ja oli kääntänyt hardykiekkoa silleen että ne vahvistetut osat on kardaanin pyörimisuuntaan.
940 classic
Amazon -68

855_T5R

  • Vieras
Oma tukilaakeri@tukikumi remppa alko siitä ku taka akselin alempi reaktiotankpn pultti katkesi jaa hyvä ettei koko taka akseli puonnu matkasta. Asento sillä oli jo aika villi  :D

Halppis laakerin ja kumin hain ja boorin löin mielestäni merkkiin. Aivan hento jytinä jäi nopeuden 60-80kmh..

Itekki aattelin et se on kovempaa varmaan se tulikumi mitä alkujaan nii olokoot ny.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5757
  • www.vrcf.fi
Ei ole vielä kukaan ottanut sellaista asiaa esille että 940:n kardaanin booreja ei voi saada väärin koska yksi hammas on muita isompi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Ei ole vielä kukaan ottanut sellaista asiaa esille että 940:n kardaanin booreja ei voi saada väärin koska yksi hammas on muita isompi.

omassa -91 940 sai laitettua väärin. löyty jurinaton kohta ko pesi 20vuoden sonnat sekä etu että takapätkästä, jolloin löysi ne kohistusmerkit.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5757
  • www.vrcf.fi
Nyt olen käyttänyt -88 740:in, -91,-93 ja -95 940:ien kardaanit kahdessa osassa. Yhdessäkään kardaani ei suostunut menemään kuin yhdessä asennossa paikalleen. Helpottaa vielä kun laittaa sen liukuosan kumitutin ensin takaosaan kiinni ja sitten sovittaa oikeat hampaat kohdilleen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Nää perskeleen tarviosat taitaa vissiin olla tärinän aiheittajia.

Vaiko mikä.....

Vaihdoin tuon v-laatikon ja kardaanin paketti.

Ei olisi pitänyt puuttua kulahtaneeseen tulilaakeriin ja t-kumiin.

Täryllä on ajettu jo 4 kuukautta kyllä vituttaa.

Kaikki konstit käytetty ja mietitty testattu.

Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa JURO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
940:ssä auttoi kun vein akselin tasapainotettavaksi, sama vissiin nykyisessä 960:ssä kun vaihdoin laakerin ja tukikumin jäi pieni tärinä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Nää perskeleen tarviosat taitaa vissiin olla tärinän aiheittajia.

Vaiko mikä.....

Vaihdoin tuon v-laatikon ja kardaanin paketti.

Ei olisi pitänyt puuttua kulahtaneeseen tulilaakeriin ja t-kumiin.

Täryllä on ajettu jo 4 kuukautta kyllä vituttaa.

Kaikki konstit käytetty ja mietitty testattu.
Laita vanha tukikumi takas, mulla autto 9kk taistelun jälkeen tuo, kävi kahteen vai kolmeen kertaan puntattavanaki välissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Omaan 945:seen kun vaihdettiin ihan Bilteman laatukumi, niin pyöritettiin kardaania samalla kun tukikumin "peltiä" kiristettiin pohjaan kiinni.

Periaatteella mutteria puoli kierrosta kiinni ja pari kierrosta kardaanin pyöritystä. Ei tärise.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy