Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: (Miksu) - 06.12.2010, 00:08:05

Otsikko: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: (Miksu) - 06.12.2010, 00:08:05
Nykyautot tarvitsevat mahdottomat määrät virtaa ja mikäli auto on lyhyessä ajossa, ei auton oma laturi kertakaikkiaan ehdi lataamaan akkua riittävästi.
Omalla kohdallani lyhyen ajomatkan lisäksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin tekee ajoittaisen akun lataamisen tarpeelliseksi.

Ostin Ctek XS 3600 laturin
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/ctekxs3600.jpg)
Maksimi latausvirta laturilla on 3,6A. Mikäli 90Ah akkuni varaustila olisi enää 40% täydestä, teoriassa akku täyttyisi tuolla laturilla 15 tunnissa.
Sopii kaikille 1,2 - 120Ah lyijyakuille

Laturin mukana tuli kiinteästi asennettavaksi tarkoitettu liitin/johto
Asensin laturin mukana tulleen liittimen autooni kiinteästi, helppo tökätä laturi tarvittaessa autoon kiinni.
Ymmärtääkseni ctek:iin on saatavilla noita kiinteästi asennettavia johtoja irtonaisenakin, oli voi asentaa vaikka kaikkiin talouden autoihin ja latailla sitten tarpeen mukaan yhdellä laturilla mitä autoa haluaa.
Hoituuhan se lataus helposti myös käyttäen haenleukapäistä johtoa, joka mukana tulee

Valitsin liittimen paikaksi vasemman ajovalon ja lokasuojan välisen tilan, halutessani saan liittimen vedettyä tuosta konepellin ulkopuolelle lampun päälle, mikäli en halua aina konepeltiä avata.
Pidemmillä johdoilla sen saa vaikka roikkumaan maskista tai muualta helposti käytettävästä paikasta.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/01.jpg)

Johtoon tein jatkot lämmittämällä kutistettavilla putkiabikoilla, sen kummemmin en johtoja kiinnittänyt, kun liittimen kohta tuli kätevästi tuon johtokourussa olevan muovin kohtaan ja ne sai kiilattua sen taakse.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/02.jpg)

+ johdolle läpivienti sulakerasian kulmasta läpivientikumin kautta. Maajohdon kiinnitys 6mm rengasliitimellä auton omaan maadoituspisteeseen.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/03.jpg)

+ johdon kuljetus sulakerasian ympäri, lyhempi reissu tulisi kiertää juuri toista kautta, mutta itse päätin laittaa tätä kautta.
Huomaa tarkastella johdon reititys siten, että johto ei pääse tärinän vaikutuksesta hinkkaantumaan puhki, etenkään metallia vasten. Käytä nippusiteitä tarvittaessa johdon kiinnityksessä.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/04.jpg)

Sulakkeen asennus + johtoon, asenna sulake aina mahdollisimman lähelle paikkaa josta jännite johtoon otetaan, laturin max latausvirta on 3,6A joten oikean kokoinen sulake olisi 5A tai max. 7A, sellainen tuohon tuleekin, kunhan kaupassa käyn, nyt oli käytettävissä vain 10A sulake.
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/05.jpg)

+ johdon läpivienti ulos sulakerasiasta, kiinnitys auton + pisteeseen 8mm rengasliittimellä
(http://mikael.fsck.fi/volvo/vrcf/faq/ctek/06.jpg)


Kun vedät + johdon jonnekkin, asenna AINA sulake, määritä sulakkeen oikea koko käytettävän laitteen mukaan


Virta on teho jaettuna jännitteellä

Esimerkiksi
100W polttimo tarvitsee virtaa 8,33 amppeeria
100W : 12V = 8,33A

8,33A virralle oikea sulakekoko lienee 15A, jollon mahdollisesti lampun kylmänä syttyessään ottama suurempi virta ei pääse rikkomaan sulaketta.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 06.12.2010, 11:56:25
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta suoraa sen nastoista, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: (Miksu) - 06.12.2010, 13:05:58
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.

Itsekkin kyllä voisin ajatella ctek:n kiinteää asennusta sisäpistokkeeseen, kun pääsääntöisesti aina lämmitän ardic:lla, niin ei tarvi sisätilalämppärille töpseliä.

Muistahan laittaa sulake vaikka otatkin sähkön sisäpistokkeesta :)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: procar - 06.12.2010, 13:13:08
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 06.12.2010, 13:16:55
Itsekkin kyllä voisin ajatella ctek:n kiinteää asennusta sisäpistokkeeseen, kun pääsääntöisesti aina lämmitän ardic:lla, niin ei tarvi sisätilalämppärille töpseliä.

Muistahan laittaa sulake vaikka otatkin sähkön sisäpistokkeesta :)
Muistathan, että loppupeleissä olen sähköasentaja  :D,,,,,vaikka ei se mitään todista, no muistan kai.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 06.12.2010, 13:21:57
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..
No, laitetaan että Motonetista saa tuollaisen kun Ctek XS3600 12V/3,6A hintaan 49,90€  ;)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Silverfang - 06.12.2010, 13:31:10
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..

CTEK XS3600 maksaa n.50 € Motonetissä. Vastaavia "älylatureita" on markkinoilla monella muullakin merkillä. CTEK lienee varma hankinta pitkän linjan valmistajana. Isompia CTEK:in malleja voi käyttää kätevästi myös virtalähteenä. Ei huvita enää vanhanajan muuntajia ostella kun ko. laitteita on saatavilla  :)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.12.2010, 13:41:05
Vaihtoehtoja  (http://www.adita.fi/?akkuvaraajat.3;2;3400;2900.3400.html) Itselle ostin noita bentoneita loppuunmyynnistä vajaalla 20€ kpl. Hyvin ovat toimineet varastossa ylläpitolatureina.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: hevonen - 06.12.2010, 14:26:55
Joo, varauduttu on jo -80 ja -90 luvuilla.
Laitoin tavallisen akkulaturin repsikan jalkatilaan, latauspiuhat läpiviennistä kiinteästi akulle ja töpseli laturista auton sisäpistorasiaan johon tökkäsin haaroituskappaleen että saa sisälämppärinkin toimintaan. :hello:
Sulakehan tuolle tsydeemille oli tolpassa.
Latas aina kun auto oli piuhassa.

Aina pyöritti hyvin. Laillisuudella niin väliä ollut, ei mitään turhia vakuutuksia halvoissa ritsoissa...

Mikä ihmeen CTEK, tulee vaan mieleen voortin zetek perkl... :facepalm:  ;D
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 06.12.2010, 14:50:24
Joo, varauduttu on jo -80 ja -90 luvuilla.
Laitoin tavallisen akkulaturin repsikan jalkatilaan, latauspiuhat läpiviennistä kiinteästi akulle ja töpseli laturista auton sisäpistorasiaan johon tökkäsin haaroituskappaleen että saa sisälämppärinkin toimintaan. :hello:
Sulakehan tuolle tsydeemille oli tolpassa.
Latas aina kun auto oli piuhassa.

Aina pyöritti hyvin. Laillisuudella niin väliä ollut, ei mitään turhia vakuutuksia halvoissa ritsoissa...

Mikä ihmeen CTEK, tulee vaan mieleen voortin zetek perkl... :facepalm:  ;D
Näinhän se meni, ei siinä mitään.
Tuon Ctek:in sisäisestä kytkennästä en ole varma, että laukaiseeko latauksen pois silloin, jos tuo 12V:n puoli joutuu oikkariin.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: 531 - 12.12.2010, 22:27:12
Näinhän se meni, ei siinä mitään.
Tuon Ctek:in sisäisestä kytkennästä en ole varma, että laukaiseeko latauksen pois silloin, jos tuo 12V:n puoli joutuu oikkariin.

Lataus katkee kyllä jos akulle menevät piuhat on oikosessa.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: pn - 13.12.2010, 14:06:35
asiaa sivuten että minkäs hintanen tuo c-tekki on? Calixin 4Ah laturin saa paikasta riippuen 100-130€ kun taas esim defan vastaava tais olla yli 300€..
Jatkoa asian sivuun, nykyisellään myös defaa irtoaa tuohon sataseen, esim. Motonetista (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-4947).
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 13.12.2010, 15:02:44
Jatkoa asian sivuun, nykyisellään myös defaa irtoaa tuohon sataseen, esim. Motonetista (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-4947).
Juu, kyllä, mutta tuo CTEC XS3600 on tosiaan vajaat 50€ ja on hyväksi todettu, no tietenkin, jos haluaa maksaa Defa:n tai Calix:in nimestä, niin miksei siitä sitten maksaisi 50€ enemmän.  ;) Aivan valintakysymys, mutta minä en maksaisi.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Grimmy - 15.12.2010, 11:40:44
No on se defa musta pikkasen yksinkertasempi laittaa ajon jälkeen tolppaan kun toi ctek viritys ja saa helposti sitten jatkettua muutakin lämmitintä jos tarvii.

Mutta halpahan tuo on.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: pn - 16.12.2010, 10:29:48
Juu, kyllä, mutta tuo CTEC XS3600 on tosiaan vajaat 50€ ja on hyväksi todettu, no tietenkin, jos haluaa maksaa Defa:n tai Calix:in nimestä, niin miksei siitä sitten maksaisi 50€ enemmän.  ;) Aivan valintakysymys, mutta minä en maksaisi.
Mielestäni tuossa ei makseta pelkästä nimestä vaan laturisarjasta joka on tarkoitettu autoon asennettavaksi. Kyllähän ctekin saa onnistuneesti laitettua autoon, en sitä kiellä mutta työtä on enemmän kuin calix/defa linjalla. Varsinainen akkulaturi ei myöskään vaadi sisäpistoketta kuten ctek vai onko joku niin uskalias että laittaa ctekin suoraan konetilaan?
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Taavi.H - 16.12.2010, 11:04:15
Mielestäni tuossa ei makseta pelkästä nimestä vaan laturisarjasta joka on tarkoitettu autoon asennettavaksi. Kyllähän ctekin saa onnistuneesti laitettua autoon, en sitä kiellä mutta työtä on enemmän kuin calix/defa linjalla. Varsinainen akkulaturi ei myöskään vaadi sisäpistoketta kuten ctek vai onko joku niin uskalias että laittaa ctekin suoraan konetilaan?

Onhan tuo Ctek myös soveltuva kiinteään asennukseen. IP65 eristetty/suojattu eli soveltuu ulkokäyttöön.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: pn - 16.12.2010, 11:19:58
Onhan tuo Ctek myös soveltuva kiinteään asennukseen. IP65 eristetty/suojattu eli soveltuu ulkokäyttöön.
Kyllä, laturi soveltuu myös kiinteään asennukseen ulkotiloihin tuolla suojausluokalla mutta edelleen se vaatii olemassa olevan sisäpistokkeen jos laturin laittaa ohjaamoon. Jos tuo löytyy valmiina on Ctek asennus helppo mutta vastaan on tullut autoja joissa ei ole ollut sähkölämmitintä ollenkaan taikka pelkkä lämmitys ilman sisäpistoketta. Tällöin autolaturin liittäminen on helpompaa ja tulee suunnilleen samanhintaiseksi kuin Ctek+haaroitus sisäpistokkeelle.

Kumpikin tapa on toimiva joten jää ostajan/asentajan valtaan kumpaa suosii, pääasia on että akku latautuu :).
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2010, 12:08:32
Entäs jos haluaa käyttää sisälämppäriä? Silloin ei taida tuon Ctekin asennus olla niin helppo?
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 16.12.2010, 12:57:59
Entäs jos haluaa käyttää sisälämppäriä? Silloin ei taida tuon Ctekin asennus olla niin helppo?
Silloin tuon Ctek:in 230V:n lähtö otetaan sisätilapistokkeen navoista suoraa  ::) en tässä nyt ketään laittomuuksiin kehoita,,,,
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 23.01.2011, 16:57:20
Tässä yksi hyvä konsti miten itse toteutin laturin (CTEK3600) kytkemisen:

Autossa oli säteilylämmitin ja sisäpistorasia. Lisäsin siihen sitten letkulämmittimen (hyvä sijoitus!) lisäämään moottorin lämmitystä. Sisäpistorasiaan laitoin sukohaaroittimen (2-osainen) ja siitä sitten vedin (tarpeeksi jykevän) tavallisen 3-osaisen jatkohdon peräkonttiin akun oikealle puolelle (jatkojohto pelkääjän puolelle verhouksen alle). CTEK:in kiinteät liittimet kiinni akun napoihin ja CTEK:n verrkojohto kiinni 3-osaiseen pistrasiaan. CTEK siis lataa akkua aina, kun lohkoläämmitin on pelittämässä. Talvellahan sitä akkulaturia tarvitsee ja mulla tuo lokilämmittimen käyttö riittää hyvin pitämään akun latuksen ylhäällä. Jos käyttää Ardicia, niin silloin tarvinnee latailla akkua enempi. Sisätilalämmitin ottaa sähkönsä edelleen sisäpistorasiasta (jako 2 sukoon). Lämmityspistorasian vikavirtasuojakytkin (30mA) tietenkin havaitsee jos jokin menee 230V AC puolella pieleen ja laukaisee syötön pois. Hyvin on pelittänyt ja en näe mitään laitonta kyseisessä asennuksessa. Auto V70 2007 Classic. En sano, että jokin muu asennus on huono, mutta juuri tämä sopii minulle parhaiten.... Nimimerkki: "Sähköasentaja"  ;D
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: VolvoPeikko - 28.01.2011, 19:57:20
Hyvin laitoit kuvat.
Itte meinaan laittaa Ctek.in kiinteästi ( joskaan ei välttämättä laillisesti ) eli otan 220 tuolle sisätilan lämppärin rasialta suoraa sen nastoista, jolloin aina kun auto on lämmityksessä, niin akkukin latautuu,,,jos vielä kytkimen laittais väliin.
Niinpä. Itse hommasin tuommoisen CTEK Zafir 90, joka on käytännössä sama, kuin Xs3600, mutta 90Ah asti ja virtaa on 3,3A. Mukana tuli lappu, jossa sanottiin, että vaikka vekotin on tehty toimimaan jopa -20C, niin EU:n yhtenäisdirektiivien mukaan sitä ei saa käyttää alle 0-lämpötilassa. Samaten kiinteä asennus konepellin alle on kielletty - pitää olla joko kabiinissa tai kontissa.

Vaan paljonhan nuita näkyy olevan kiinteinä... ::)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Hese_57 - 29.01.2011, 09:58:53
Tässä yksi hyvä konsti miten itse toteutin laturin (CTEK3600) kytkemisen:

 Sisäpistorasiaan laitoin sukohaaroittimen (2-osainen) ja siitä sitten vedin (tarpeeksi jykevän) tavallisen 3-osaisen jatkohdon peräkonttiin akun oikealle puolelle (jatkojohto pelkääjän puolelle verhouksen alle).

Lämmityspistorasian vikavirtasuojakytkin (30mA) tietenkin havaitsee jos jokin menee 230V AC puolella pieleen ja laukaisee syötön pois. Hyvin on pelittänyt ja en näe mitään laitonta kyseisessä asennuksessa.  Nimimerkki: "Sähköasentaja"  ;D

Noin minäkin tekisin. Mutta tuo jatkojohto onko se enää jatkojohto koska se on kiinteenä asennuksena verhouksen alla. Mitähän sähkömääräykset sanovat, vaatisiko myös suojaputken asennukseen?
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 29.01.2011, 10:58:01
Se on aikalailla sama juttu kun jos "piilotat" / laitat kotona olohuoneessa jonkin stereoitten 230V AC jatkojohdon maton alle.  ;)

Tietenkin olisi hyvä käyttää maalaisjärkeä siinä piilottamisessa autossa sitä verhoilun alle, elikkä jos epäilee että se hankaantuu / nirhaantuu poikki jostakin kohdasta, niin silloin itse käyttäisin jotakin suojaputkea.Mutta jos sen laittaa jonnekin suojaputkeen, niin siitä tulee liian paksu ja ei oikein istu hyvin mattojen alle. Muistaakseni "pahin kohta" (johto taipui eniten)oli siinä kun se menee hytin puolelta peräkontin puolelle, mutta siellä kontin etu/oikeassa nurkassa oli muistaakseni jokin kolonen josta sen sai uitettua kontin puolelle. Itse en kääntele takaselkänojaa ales, joten se ei pääse minulla vaurioitumaan siitä kohtaa. Ylimääräiset kiepit jatkojohdosta laitoin nippusiteellä kiepille sinne loppupäähän. Taisi olla kolme kierrosta. Koska kyseinen laturi otttaa hyvin vähän virtaa, niin jatkojohto ei sen takia tarvitse olla näkyvillä, elikkä ei tarvitse ajatella jatkojohdon lämpiämistä tms. Mutta tietenkin jatkojohto pitää olla mekaanisesti riittävän paksua / hyvälaatuista.  :)

Kyllä se on vielä jatkojohto, vaikka se verhouksen alla olisikin, mutta ei se KIINTEÄ asennus ole. Jos tekisimme kiinteän asennuksen, laittaisimme syöttävään päähän jakorasian esim huppuliittimineen, josta sitten vaikka MMJ:llä (tai MCMK:lla)veisimme peräkonttiin, jonne sitten asentaisimme pinnallisen sukopistorasian laturia varten. Itse en sellaista tekisi omaan autooni. Nuo taipuisammat jatkojohdot ovat ihan hyviä, kunhan vain tietäisi niitten pakkaskestävyyden (taipuisuuden kylmällä kelillä. Niitten kanssa pitää olla tietenkin varovainen -30 asteen pakkasessa ja jättää taivuttelu lämpimimmille säille.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Teutori - 29.01.2011, 14:49:58
No, lähdetään siitä, että vakuutusyhtiöiden, ja muidenkin instanssien mielipide on se, että kaikki muu auton lämmitys/latauslaitteissa on kiellettyä, paitsi lämmityslaitteen/laturin valmistajan omat hyväksytyt liittimet/kytkennät.
Jos esim. auto palaa, ja huomataan että siellä ei ole ollut hyväksyttyjä liitososia. niin vakuutus ei korvaa senttiäkään ( mm.jakorasia autossa kiinteästi, ja johdot huppuliittimillä ei ole hyväksytty asennus ).
No, jokainen ottaa riskin niinkuin minäkin  :)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 29.01.2011, 21:47:31
Totta puhut, en kiistä. Mutta jos vermeet kytketään riittävän jykevin jatkojohdoin, viedään kaapelit oikeista kohdista, otetaan huomioon kaapelin neliöt, suojataan tarvittaessa, tarvittavat liitokset tehdään harkiten ja hyvin, jne, jne, niin en näe mitään estettä, miksei akkulaturia voi kytkeä kuten minä sen tein. Kuitenkin haluan huomauttaa, että JOKAINEN ON ITSE VASTUUSSA omista viritelmistään ja lopujenlopuksi kantaa vastuun omista asennuksistaan. Juuri, kuten tämän EU:n myötä sähköasennuksille Suomen armaassa maassa on tapahtunut, elikkä lopullinen vastuu on siirretty työnjohdolta asentajille, joiden PITÄÄ tuntea säännöt ja asennustavat ja tehdä vielä kaikenmaailman pöytäkirjat / mittaukset asennuksistaan varustettuna omalla allekirjoituksellaan. Tarkoitan nyt 230V AC asennuksia! Autossa käytetään DC järjestelmää ja noita 12V systeemejä saa tehdä kuka haluaa oman mielensä mukaan omaan autoonsa. Jos auto palaa, niin sitten tietenkin vakuutusyhtiöt tekevät omat tarkastukset ja jos sieltä löytyy HUONOJA / LAINVASTAISIA asennuksia (230V AC), niin totta perkeleessä vakuutusyhtiöt pesee kätensä sitten ko. tapauksesta. Jos ei tiedä, mitä saa tehdä ja ei tiedä asioita, niin sitten on parempi antaa homma sellaiselle, joka tietää....  ;)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 31.01.2011, 14:49:00
No, laitetaan että Motonetista saa tuollaisen kun Ctek XS3600 12V/3,6A hintaan 49,90€  ;)

Motunetosta saa kynpin halvemma sen kiinteästi asennettavan Ctekin "ylläpitolaturin". Se on ihan sama laturi - siitä vain puuttuu kaikki namiskuukkelit joita "kiva kaveri" voisi painella.

Elikkä se on aina valmis 12V hommiin kunhan vaan seinään tökkää ja toisessa päässä on tolkuissaan oleva akku. Semmosen minä asentaisin, säästyy kynppikin.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: aale75 - 15.02.2011, 22:31:30
Itse mietin kans ctek vai jokin muu, päädyin defaan tietty pikkasen arvokkaampi mut eipä tarvi miettii et korvaako mikään jos sattuu jotain...
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: aale75 - 18.02.2011, 15:30:55
Defalainen asennettuna kaikineen härpäkkeineen 270eur.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Silverfang - 18.02.2011, 20:06:47
Hyvä tollanen lohkolämmittimen kanssa samalla lataava systeemi. Ei tarvi miettiä onko akku vajaa vai täynnä ja pelata erillisen laturin kanssa. Tässä kehitys on mennyt hyvään suuntaan ja tietty rahapussia saa raottaa vähän enemmän  ;)
EDIT: Akun lämmitin vielä niin kylmän aiheuttamat murheet on mennyttä aikaa  ::)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: The moose - 18.02.2011, 20:22:24
No on se defa musta pikkasen yksinkertasempi laittaa ajon jälkeen tolppaan kun toi ctek viritys ja saa helposti sitten jatkettua muutakin lämmitintä jos tarvii.

Mutta halpahan tuo on.

defassa muutama boonus toiminto jos haluaa..
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: bifuelisti - 22.02.2011, 11:12:18
Moi.Ostin tuossa alkutalvesta uuden akun myyjä sanoi,että olisi hyvä ladata sitä muutaman kerran vuodessa,kun minulla ajoa kertyy suht vähän.olisiko sitä ylläpitolaturia nyt näillä keleillä hyvä näyttää akulle ostin sen cetek 3600 voiko sen laturin kiinnittää akun ollessa autossa kiinni on vähän siitä epätietoisuutta.Laturissahan on se ulkonakäyttö kohta.Plussa plussaan ja miinus miinukseen ja toinen pää virtarasiaan ja antaa olla niin kauan,että oliko siinä joku merkkivalo joka näyttää,että akku on täysi?Akkuhan on takakontissa v70 bifuelissa.Tiedosta kiitollinen bifuelisti.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Silverfang - 22.02.2011, 11:23:16
Moi.Ostin tuossa alkutalvesta uuden akun myyjä sanoi,että olisi hyvä ladata sitä muutaman kerran vuodessa,kun minulla ajoa kertyy suht vähän.olisiko sitä ylläpitolaturia nyt näillä keleillä hyvä näyttää akulle ostin sen cetek 3600 voiko sen laturin kiinnittää akun ollessa autossa kiinni on vähän siitä epätietoisuutta.Laturissahan on se ulkonakäyttö kohta.Plussa plussaan ja miinus miinukseen ja toinen pää virtarasiaan ja antaa olla niin kauan,että oliko siinä joku merkkivalo joka näyttää,että akku on täysi?Akkuhan on takakontissa v70 bifuelissa.Tiedosta kiitollinen bifuelisti.

C-Tek ja muut ylläpitolaturit voi olla vaikka aina kiinni akussa koska siirtyvät ylläpitoon akun tullessa täyteen. Ei tarvi irrottaa akunkenkiä ja voi laittaa konehuoneenkin plus-liittimeen koska akku on takakopassa, miten vaan tykkää. Laturissa on kylmän akun lataus valinta, hyvä näin talvella kylmälle akulle.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: TapioR - 22.02.2011, 12:38:09
Moi.Ostin tuossa alkutalvesta uuden akun myyjä sanoi,että olisi hyvä ladata sitä muutaman kerran vuodessa,kun minulla ajoa kertyy suht vähän.olisiko sitä ylläpitolaturia nyt näillä keleillä hyvä näyttää akulle ostin sen cetek 3600 voiko sen laturin kiinnittää akun ollessa autossa kiinni on vähän siitä epätietoisuutta.Laturissahan on se ulkonakäyttö kohta.Plussa plussaan ja miinus miinukseen ja toinen pää virtarasiaan ja antaa olla niin kauan,että oliko siinä joku merkkivalo joka näyttää,että akku on täysi?Akkuhan on takakontissa v70 bifuelissa.Tiedosta kiitollinen bifuelisti.
Voi kytkeä akun ollessa autossa.
Lataa vaan sillä autonkuvalla, ei tarvi sitä lumihiutaletta.
On siinä täyden akun kuva.
Poisottamisesta akun tullessa täyteen ei tarvihe huolehtia koska tosiaan siirtyy ylläpitolataukseen itsestään.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 22.02.2011, 20:54:21
Muistaakseni CTEK 3600:sen latausjänite on talviasennossa 14.7V ja muuten 14.4V. Masiinan voi unohtaa latailemaan pitkiksikin ajoiksi ilman huonoa omaatuntoa. Tajuaa myös aloittaa latauksen verkkokatkon jälkeen automaattisesti. Benton vaatii napin painalluksen tuossa tilanteessa. Omistan 2 kpl CTEK 3600:sia ja yhden Bentonin.  :)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Silverfang - 22.02.2011, 21:25:34
Voi kytkeä akun ollessa autossa.
Lataa vaan sillä autonkuvalla, ei tarvi sitä lumihiutaletta.
On siinä täyden akun kuva.
Poisottamisesta akun tullessa täyteen ei tarvihe huolehtia koska tosiaan siirtyy ylläpitolataukseen itsestään.

Ja miksei sillä lumihiutaleella kannata ladata?
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 23.02.2011, 19:42:30
Akun pitkäikäisyyden kannalta on parempi, mitä pienemmällä virralla sitä ladataan, mutta jos tulee paljon lyhyttä ajoa ja sähkönkulutusta on paljon, niin silloin ei ole paha ajatus jos talvella buukkaa sinne hieman enemmin virtaa tuossa talviasennossa. Etenkin jos ei ole "aikaa" latailla sitä akkua pidempää jostakin syystä. Ei se talviasento akkua hajota, se vaan ajaa sinne suuremmalla jännitteellä enemmin/nopeammin virtaa(joka on tietty hieman huonompi vaihtoehto, kun pidempi lataus matalammalla jännitteellä)   ...."kumpikampi"...Kaikissa on hyvät ja huonot puolet  :) Jos itse lataisin -20...-30C pakkasella ULKONA, lataisin talviasennossa, mutta jos auto on lämpimässä tallissa vaikka yön yli, niin sitten tavallisessa asennossa. Akun lämpötilakin siihen vaikuttaa, nääs kylmä akku kun ei ota niin hyvin latausvirtaa vastaan, kun lämmin akku 
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Silverfang - 23.02.2011, 21:32:29
Hiljaa hyvä tule tosiaan. Mitä C-Tek 3600:seen tulee niin ei kai sillä ei saa akku pilattua millään valinnalla?? Lataahan auton omakin laturi suuremmalla virralla.

Edit: Alle +5C näyttää olevan valmistajan suositus kylmälataus-asentoon.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: V70 bi-fuel - 24.02.2011, 17:06:13
No ei piloille saa, mutta jos laitat "mp-asentoon" ja lataat ulkona -20C pakkasessa auton akkua, niin latausaika saattaapi olla aika pitkä. Tervettä järkeä, niin hyvä tulee  ;). Itse olen kytkenyt 3600:sen samaan piiriin lokilämppärin kanssa niin se on normaalissa "auto-asennossa" tuonne -15C...-20C paikkeille ja sen jälkeen käytän "talviasentoa". Käytän lokilämppäria aktiiviseti nollan alapuolella, niin ei tartte kovin usein pitää siinä talviasennossa, koska laturi on aika usein päällä. Kukin latailkoon omalla tyylillään, niin ei tule sanomista.  :) Hyvin on akku pyörittänyt starttia vaik on pakkasta ollut lähiaikoina enemminkin.....  ;)
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 15.07.2012, 11:58:52
Mielestäni tuossa ei makseta pelkästä nimestä vaan laturisarjasta joka on tarkoitettu autoon asennettavaksi. Kyllähän ctekin saa onnistuneesti laitettua autoon, en sitä kiellä mutta työtä on enemmän kuin calix/defa linjalla. Varsinainen akkulaturi ei myöskään vaadi sisäpistoketta kuten ctek vai onko joku niin uskalias että laittaa ctekin suoraan konetilaan?

Pannaan jatkoja tähän vanhaan ketjuun, mihin olen näemmä osallistunut.

Calix/Defa linjan etu on, että myös liitokset ovat konehuone/vaativat olosuhteet kelpoisia.

Kyllähän tuo Ctekki on IP65, mutta se europistoke ei kyllä sitä ole! Jos sen meinaa konehuoneeseen pysävästi laittaa, niin olisi syytä ratkaista johtojen ja liitosten suojaus sekä mekaaniselta että kosteusrasitukselta jollakin pätevällä tavalla.

Aiempaan viestiini sen verta korjausta, että tuo Ctekin ylläpitolaturi on "vain" 0,8 A. Ei siis isovelimallin veroinen. Toki käypänen, jos laturi on tarkoitus pitää "aina päällä" - tai ladataan pienkoneakkua tyyppiä moottoripyörä, kelkka, ruoholeikkuri jne. Tuli itselle nimittäin hankittua yksi tuollainen ja laitettua kelkan akun kesäylläpitoon.

Sananen vielä Ctekin rakenteesta. Tuli otettua yksi auki. En kyllä Ctekkiä laittaisi mihinkään 24 x 365 käyttöön. Sen verta paskoista osista näytti hakkurin sisuskalut olevan tehnyt, että justiinsa joo. On taas svedupetteri innostunut Kiinan valmistuksesta vähän liikaa....
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: donnari - 16.07.2012, 01:59:09
Huomasitko vilkasta kuinka pitkän takuun tämä sun "swedupelle" antaa sille sun mielestä huonolle laturille :pomo:
Tosin sun laturin kohdalla takuu raukes uteliaisuudestasi johtuen :2funny:
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 16.07.2012, 10:33:04
Huomasitko vilkasta kuinka pitkän takuun tämä sun "swedupelle" antaa sille sun mielestä huonolle laturille :pomo:
Tosin sun laturin kohdalla takuu raukes uteliaisuudestasi johtuen :2funny:

Ei merkitystä minulle moisilla takuilla. Osaan nimittäin itse kumminkin korjata sen - ja korjaankin usein kun en jaksa lähteä jonnekin typerään takuuhuoltoon sitä lähettelemään. Nopeammin ja helpommin kunnossa kun itse fiksaa.

Muistaakseni vehkeessä tosin ei ollut mitään sinettiä joten mahdollisen takuun raukeuttaminen voipi olla hiukka vaikeaa kun ei siellä ole mitään jälkiä, että vilkaisin sisälle  :pomo:

PS: Laturissa ei sinänsä vikaa ole - siis toiminnallisuudessa. Vehje vaan on tehty sen verta paskoista komponenteista, että tuskin kestää viittä vuotta 24h x 365 käyttöä..... Kait sitä sellaisen asian kertoa saa ilman että alkaa vikinä?
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.07.2012, 11:40:41
Ainakin omassa Ctekissä (http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/ctek/CTEK_MXS_5_0_Polar.pdf) on yksi ruuvi sinetöity, eli melko selkeästi näkee onko avattu. Löytyy ainakin omastani tuo Suko (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suko) sähköpistoke, samoin kuin Bentonista.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 16.07.2012, 12:22:30
Ainakin omassa Ctekissä (http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/ctek/CTEK_MXS_5_0_Polar.pdf) on yksi ruuvi sinetöity, eli melko selkeästi näkee onko avattu. Löytyy ainakin omastani tuo Suko (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suko) sähköpistoke, samoin kuin Bentonista.

Pistänpä siten kuvatodistetta kehiin, tässä ole hyvä:

Ensin todiste siitä, että kuvien laite on tosiaankin CTEK.
http://aijaa.com/0076510535639.jpg (http://aijaa.com/0076510535639)

Sitten ne taustapuolen ruuvit, jotka pitävät kotelon kasassa. Ei sinettejä...ei aukaisujälkiäkään siten ainakaan minun laturissani.
http://aijaa.com/0013310535640.jpg (http://aijaa.com/0013310535640)

Lopuksi kuva pistokkeesta. Huomaa suojamaadoituspinnien puuttuminen. Eipä siis mikään "shuko"....(toisessa Ctekissä muistaakseni peräti europistoke, mutta en lähde nyt mökille sitä asiaa todentamaan - suojamaadoitettu ei toki sekään ole)
http://aijaa.com/0056610535641.jpg (http://aijaa.com/0056610535641)

Paneppa sinä kuvatodistetta omastasi. Erityisesti kiinnostaisi nähdä se suojamaadoitettu shukopistoke....

Ps. eipä se pistoke shukolla tai ilman vielä liitoksesta mitään IP65-luokiteltua tee....katsoppa joskus mitenkä Defan/Calixin liitokset on tehty.

Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 16.07.2012, 12:27:36
Voi kytkeä akun ollessa autossa.
Lataa vaan sillä autonkuvalla, ei tarvi sitä lumihiutaletta.

Jos kyseessä on AGM-akku niin se pitää olla siinä lumihiutaleasennossa. Muuten akun suorituskyky huononee.

Eipä se haittaa kyllä sitä normiakkuakaan alle 0 C lämpötiloissa ladata sillä lumihiutaleella mutta AGM:lle tuo on tosiaan must.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.07.2012, 13:23:19
Pistänpä siten kuvatodistetta kehiin, tässä ole hyvä:

Lopuksi kuva pistokkeesta. Huomaa suojamaadoituspinnien puuttuminen. Eipä siis mikään "shuko"....(toisessa Ctekissä muistaakseni peräti europistoke, mutta en lähde nyt mökille sitä asiaa todentamaan - suojamaadoitettu ei toki sekään ole)
http://aijaa.com/0056610535641.jpg (http://aijaa.com/0056610535641)

Paneppa sinä kuvatodistetta omastasi. Erityisesti kiinnostaisi nähdä se suojamaadoitettu shukopistoke....

Ps. eipä se pistoke shukolla tai ilman vielä liitoksesta mitään IP65-luokiteltua tee....katsoppa joskus mitenkä Defan/Calixin liitokset on tehty.
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/P7160146.jpg) tuossa on sinetti ja (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/P7160147.jpg) Suojausluokka (kaksi sisäkkäistä neliötä)
Tuossa tietoa suojausluokka II (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojausluokitus) vaatimuksista, eli siinä ei edes kytketä ke-vi:ä . Molemmissa latureissa on kuitenkin paremmin peittavä suko-tulppa.

pahoittelut kuvien laadukkuudesta, jos häiritsee otetaan paremmat  :pomo:

ps. Jos tarkoitat niitä o-renkaalla tiivistettyjä liitoksia, niin niitä on tullut kyllä katseltua ja kytkettyä aivan tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 16.07.2012, 13:40:33
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/P7160146.jpg) tuossa on sinetti ja (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/P7160147.jpg) Suojausluokka (kaksi sisäkkäistä neliötä)
Tuossa tietoa suojausluokka II (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojausluokitus) vaatimuksista, eli siinä ei edes kytketä ke-vi:ä .

Jep, itse laturin kotelo ehkä onkin IP65 suojattu ja kaksoiseristetty  - mutta sähköliitos sillä Ceetekin mukana tulevalla pistokkeen irvikuvalla ei ole. Eikö tää uppoa jakelimoon millään toistolla sulle?   :idiot2:

Eikä ne Calix/defan kaapelitkaan ihan suotta panssarikaapeleita ole...vertaappa sitä vaikka Ceetekkisi jumalattoman ohueen verkkopiuhaan, joka ei ole edes kumia (pakkasenkestävyydestä nyt puhumattakaan, sehän on naurettava noissa ja joutuivat muistaakseni jopa takaisinvedon tekemään)..


Lainaus käyttäjältä: jaskajokunen
Molemmissa latureissa on kuitenkin paremmin peittavä suko-tulppa. 

Onko? Et laittanut yhtään kuvaa niistä pistokkeista, epäilen että syystä. Mitäs jos itse lukisit vähän enemmän sähkötekniikasta ja ensin opiskelisit, mitä se termi "suko" oikein tarkoittakaan....  http://fi.wikipedia.org/wiki/Suko
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 17.07.2012, 09:35:02
PS: Laturissa ei sinänsä vikaa ole - siis toiminnallisuudessa. Vehje vaan on tehty sen verta paskoista komponenteista, että tuskin kestää viittä vuotta 24h x 365 käyttöä..... Kait sitä sellaisen asian kertoa saa ilman että alkaa vikinä?
Tuota tuota... Ei mikään laturi voi olla käytössä viisi vuotta x 24h x 365 eli suomennettuna viisi vuotta yötäpäivää päällä? Takuuaika, eli se minkä valmistaja ilmoittaa, pitää sisällään valmistajan arvioiman laitteen tehollisen käyttöajan, esim. tuntia/päivä. Laita vaikka se sun keittiön sähköhella täydelle lämmölle ja pidä se päällä siinä viisi vuotta, yötäpäivää, ei varmasti pelitä enää viiden vuoden jälkeen. Kommenttisi oli aika "amatöörimäinen"...
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 17.07.2012, 10:02:42
Jep, itse laturin kotelo ehkä onkin IP65 suojattu ja kaksoiseristetty  - mutta sähköliitos sillä Ceetekin mukana tulevalla pistokkeen irvikuvalla ei ole. Eikö tää uppoa jakelimoon millään toistolla sulle?   :idiot2:

Eikä ne Calix/defan kaapelitkaan ihan suotta panssarikaapeleita ole...vertaappa sitä vaikka Ceetekkisi jumalattoman ohueen verkkopiuhaan, joka ei ole edes kumia (pakkasenkestävyydestä nyt puhumattakaan, sehän on naurettava noissa ja joutuivat muistaakseni jopa takaisinvedon tekemään)..
Tuota tuota... Varmistin että tämä puheena oleva auton akkulaturi on hyväksytty kaikkien EU-direktiivien ja -vaatimusten mukaan, tsekkaa myös laturin datalehden loppuosan vakuutus. Jos epäilet että laturi on sähköturvallisuuden puolesta epäilyttävä, niin tee siitä ilmoitus sähköturvakeskukselle. Tämä laturiin liittyvä "keskustelu" kiinnostaa siksi kun itsellänikin on käytössä tämä samainen laturi. Kuluneen vuoden aikana olen käyttänyt sitä yhteensä noin 5 tuntia. Hyvällä menestyksellä.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 17.07.2012, 12:47:35
Tuota tuota... Ei mikään laturi voi olla käytössä viisi vuotta x 24h x 365 eli suomennettuna viisi vuotta yötäpäivää päällä?

Tottakait voi olla. Esim ylläpitokäyttöön myydyt laturit ovat helpostikin sitä.

Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Lasseter - 17.07.2012, 13:12:05
Tuota tuota... Varmistin että tämä puheena oleva auton akkulaturi on hyväksytty kaikkien EU-direktiivien ja -vaatimusten mukaan, tsekkaa myös laturin datalehden loppuosan vakuutus. Jos epäilet että laturi on sähköturvallisuuden puolesta epäilyttävä, niin tee siitä ilmoitus sähköturvakeskukselle. Tämä laturiin liittyvä "keskustelu" kiinnostaa siksi kun itsellänikin on käytössä tämä samainen laturi. Kuluneen vuoden aikana olen käyttänyt sitä yhteensä noin 5 tuntia. Hyvällä menestyksellä.

Perehdyppä nyt ensin jo käytyyn keskusteluun kunnolla  äläkä hyppää keskelle ilmiselvästi huonosti perehtyneenä. Ota myöskin huomioon asiayhteys ja asennusolosuhteet, jossa olimme em. laturista keskustelemassa.

Em. laturissa ei ole sähköturvallisuusmielessä yhtään mitään vikaa, se on ihan sinun omaa väritystäsi tuo ajatus.
Otsikko: Vs: Ctek laturin liittimen asennus V70 -05
Kirjoitti: Puavo - 17.07.2012, 17:29:36
Ketju siivottu. Keskustelu latureista saa jatkua.

Latureihin liittymättömät asiat keskustellaan muualla, henkilökohtaisiin asioihin käytetään kahdenvälistä kommunikointia kuten yksityisviestiä ja toisten rikkeisiin puututaan painamalla raportoi ylläpidolle -nappia, ei väittelemällä aiheesta.