silmäillyt 2003-2006 s80 bensakoneel käyttikseks, onko noilla kuin suuria eroja luotettavuudessa perus 2.4 tai 2.5t välillä? samoten kiinnostaa miten noissa laatikot pelittää kun puhutaan nyt 200-300tkm ajetusta kärrystä ? ja muutoinkin ajatus pitää autoo jonku 5v niin saishan tuo perus luotettava olla ja alta 5t näyttäs ainakin päälisin puolin perus siistei olevan tarjolla, nää ei ilmeisesti ole kovia ruostumaankaan?
Eivät tosiaan pahemmin ruostu, kunhan on edes vähän rakkautta näytetty autolle. Sanoisin, että luotettavuus on noiden kahden koneen välillä täysin sama, tottakai tuossa turbottomassa on vähemmän rikkoutuvia osia, mutta kyllä tuo 2.5T on noista kahdesta ehdottomasti mukavampi ja liikkuu paremmin, itse kallistuisin sen puoleen. Jonkin verran noissa 2.5T -moottoreissa on ollut VVT-ongelmia juurikin tuossa 300tkm mittarilukeman kieppeillä. Oireilee tyypillisesti, niin että kun kuuman koneen käynnistää, niin moottorista kuuluu muutaman sekunnin "korahdus", myös jakopää alkaa vuotamaan öljyä kun nuo VVT-pyörät tarpeeksi väljistyy. Muuta ihmeempää tyyppivikaa ei tule mieleen. Tuota lukuunottamatta siis hyvin luotettava kone. Itse olen tuollaisella 2.5T:llä ajellut kohta viisi vuotta ja ei ole pahaa sanottavaa.
Vaihteistot ovat näissä vitoskoneissa Aisinin 5-vaihteisia ja ovat ihan kestävässä maineessa, kunhan niitä vaihteistoöljyjä on vaihdeltu edes joskus. Suositus on vaihtaa ne 60tkm välein, mutta suotavaa olisi että ne olisi vaihdettu edes 100tkm välein. Ihanteellisin yksilö olisi varmasti joku landella elämänsä viettänyt yksilö, johon on nuo vaihteistoöljyt vaihdettu suosituksen mukaisesti. Vaihteistoöljyn vaihtaminen ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan, joten kannattaa sitten tosiaan katsella huoltokirjoja, että sieltä löytyisi merkinnät tuosta toimenpiteestä. 2->3 vaihtoväliä kannattaa seurata eri tasoisissa kiihdytyksissä (sekä kylmänä että kuumana), omien havaintojeni mukaan reistaileva vaihteisto alkaa ensimmäisenä näkymään juurikin tuossa asiassa. Ihan pieni nykäisy tuossa kohdassa on tälle laatikolle lähinnä ominaisuus, mutta mitään suurempaa draamaa ei pitäisi olla ja muiden vaihteiden vaihdot pitäisi olla hyvin pehmeitä, jos laatikko on kunnossa.