Autodiagnoosi  Carcom Oy

Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?

  • 27 Vastauksia
  • 8251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« : 01.02.2015, 21:56:42 »
Miten kuuluisi oikeaoppisesti vaihtaa jarrunesteet Volvosta?
Olen aina alipaineella imassut vanhat pois ilmausruuvista ja täytänyt säiliötä sitä mukaa mitä tarvitsee.
Vaihtuuko silloin myös ABS:stä kaikki nesteet? Vai pitääkö Vidalla kaynnistää ABS moottori?
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #1 : 02.02.2015, 01:39:52 »
En osaa vastata että mikä on oikea tapa ja mikä sen määrittää, me vaihettiin korjaamolla aina niin että oikea takanurkka auki ja pumppaa niin kauan että uudet tulee läpi. Sen jälkeen loput kolme kulmaa linjan pituusjärjestyksessä pisimmästä lyhimpään.

Jos oli kovin vanhat nesteet ni jarrutuntuma parani aina poikkeuksetta.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #2 : 01.06.2018, 17:53:42 »
En osaa vastata että mikä on oikea tapa ja mikä sen määrittää, me vaihettiin korjaamolla aina niin että oikea takanurkka auki ja pumppaa niin kauan että uudet tulee läpi. Sen jälkeen loput kolme kulmaa linjan pituusjärjestyksessä pisimmästä lyhimpään.

Jos oli kovin vanhat nesteet ni jarrutuntuma parani aina poikkeuksetta.

Terve, tässä tarkoitetaan oikeaa kuskin näkykulmasta katsottuna?
Itellä on varmaankin 8 vuotta vanhat alkuperäiset kurat säiliössä. Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.
Vaihdoin taakse uudet levyt/palat. Ei parantunut jarrut juurikaan.

Varmaankin kaiken merkkiset jarrunesteet sopivat?
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #3 : 01.06.2018, 19:20:36 »
Terve, tässä tarkoitetaan oikeaa kuskin näkykulmasta katsottuna?
Itellä on varmaankin 8 vuotta vanhat alkuperäiset kurat säiliössä. Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.
Vaihdoin taakse uudet levyt/palat. Ei parantunut jarrut juurikaan.

Varmaankin kaiken merkkiset jarrunesteet sopivat?
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #4 : 01.06.2018, 20:06:42 »
Väriltään mustaa ja jarrutuntuma hirveä.

En kyllä vehtaisi vaihdon kanssa enää päivääkään. Sen verran saanut aikoinaan taistella jumittavien jarrujen kanssa että mulla nesteet vaihtuu nykyään parin vuoden välein. Se neste imee itseensä vettä ilmankosteudesta ja jarrusylinterit on valurautaa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #5 : 01.06.2018, 21:38:08 »
Jep minäkin melkein vuosittain vaihdan että satulat ja ilmausruuvit jumitu. Olen kyllä joskus kämmännyt enkä kiristänyt sen jälkeen tarpeeksi ja nesteet lentäneet ulos kone käynnissä polkaistessa. Samoin avatessa kannattaa olla varovainen ettei nippa katkea, itsellä on parhaiten avannut irroitusöljyn jälkeen iskevä ruuvinväännin varovaisella käytöllä. Suosittelen ilmaukseen kompuraan liitettävää alipaineimuria, itsellä bilteman malli. Sillä homman tekee ilman apuria ja turhaa ähräystä. Voihan sitä poljintakin polkaista sen kanssa mutta kyllä se linjan vetää puhtaaksi ja säiliötä tarvii täyttää.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2018, 21:43:23 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #6 : 01.06.2018, 22:01:26 »
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.
ei nyt ihan kumminkaan vieläkään hylkyä saa nesteen väristä,katsotaan määrä ja vesipitoisuus jos katsotaan!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #7 : 01.06.2018, 22:25:13 »
ei nyt ihan kumminkaan vieläkään hylkyä saa nesteen väristä,katsotaan määrä ja vesipitoisuus jos katsotaan!
Kyllä saa, usko pois.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #8 : 01.06.2018, 22:59:07 »
Autoa katsotaan kulkusuunnassa, eli oikea on hantin puoli.
Yleinen ohje vaihtoon on, että aloitetaan pisimmästä linjasta ja lopetetaan lyhimpään, Vida tosin neuvoo ainakin uudempiin päinvastaisen järjestyksen.

Uudet nesteet todennäköisesti tekee todella suuren eron jarrutuntumaan.
Lisäksi pitää muistaa, että jarrunesteen ulkonäkö on nykyään katsastuksessa arvostelta kohde, eli mustasta nesteestä saa hylyn.

Merkillä ei väliä, itse olen höpönetistä hakenut Brembon 5.1 nestettä litran pöntön, sillä vaihtaa kivasti kaikki nesteet.

Ok, kiitos!
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #9 : 02.06.2018, 15:50:40 »
Samoin avatessa kannattaa olla varovainen ettei nippa katkea

En ole koskaan saanu poikki vaikka joskus lukkopihdeillä joutunu avaamaan kun menny kantit sileäksi. No se oli vanhaan hyvään aikaan jolloin nipatkin oli sitkeämpiä ;D Mutta poikkihan se lopulta menee mikä vain kun on tarpeeksi jumissa että malttia matkaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #10 : 02.06.2018, 16:40:53 »
Mä sain kun annoin vasaraa avaimelle ja tynkä hitsattiin sitten pois
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #11 : 02.06.2018, 17:44:48 »
Oon joskus varovasti lämmitellyt kuumailmapuhaltimella ja pientä napsua vasaralla. En vielä kokeillut miten tämän kanssa käy.
Vaihdettava noi kurat on ehdottomasti.

Taitaa sinisellä maksaa muistaakseni 70€ jarrunesteen vaihto. Ainakin olis paremmat välineet kuin itellä.
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #12 : 02.06.2018, 18:09:52 »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #13 : 02.06.2018, 18:48:47 »
Olen aina vaihtanut näin:
- Imetään säiliö tyhjäksi
- Täytetään säiliö tuoreella
- Aloitetaan kauimmaisesta pyörästä imeminen, imetään reilusti (vähintään 1/4 säiliöllistä, mielellään puolet). Usein huomaa imetyn nesteen väristä, milloin alkaa tulemaan tuoretta läpi
- Seuraava pyörä, toiseksi kauimmainen siis
- Tarkkaillaan nestepintaa ja edetään pyörä kerrallaan
- Lopuksi nestepinta MAX. merkkiin
- Koeajo

Jos ei ole imulaitetta, niin sitten motonet/biltema semmoinen ilmaustyökalu, joka on siis pullo, jossa letku ja letkussa takaiskuventtiili. Sillä toimitaan näin:
- Säiliön korkki auki, nestettä piripintaan
- Kauimmainen pyörä ensin, nippa auki ja pullo paikoilleen. Rauhallista polkemista jarrulla ihan ylhäältä pohjaan asti useasti. Jälleen se minimi 1/4 säiliöllistä
- Samanlailla kaikki muutkin pyörät, nestettä lisäten

Jumineihin nippoihin olen parhaaksi huomannut seuraavan keinon:
- Sopiva lenkkiavain paikoilleen (oikeasti sopiva, ei yhtään saa olla löysä. Usein joutuu naputtelemaan lenkin ruostuneen nipan päälle)
- Hyvää irroitinöljystä nippa märäksi (Bilteman ruosteenirroitin on ollut yksi parhaista tässä. Toinen Wurthin Rost-OFF)
- Pienellä vasaralla reipasta naputtelua nipan päähän, samalla tasainen vääntö lenkkiavaimesta
- Heti kun nitkahtaa vähääkään, niin edes takas irroitinöljyn kanssa
- Nippa käytetään kokonaan irti ja ruuvataan takaisin paikoilleen

Näin tekemällä nippa hiukan kärsii, kun pääty voi pikkuisen painua kasaan/tylppääntyä, muttei haittaa pätkääkään. Sitä ei hakata voimalla eikä käytetä mitään pajavasaraa. Töissä oli ihan semmoinen pikkuvasara tuota hommaa varten paras.

Jos nippa on niin tiukassa, että pitää lämmittää, niin silloin kannattaa kyllä varautua nipan katkeamiseen tai kierteen vaurioitumiseen. Myöskin yleensä tällöin on jarrutkin jumissa, koska selvästikkään nesteitä ei ole vaihdettu koskaan.

Monella ei ole tohoa, mutta tämmöinen kulkee itellä aina mukana, auttaa ihan kaikkien pienempien jumineiden pulttien kanssa:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-22ml-1300ast-s-x009223


Ja lämmittäessä AINA suojalasit, varsinkin jos on mitään irroitinöljyä ruikittu avattavaan kohteeseen! Se ruosteinen, irroitinöljyinen pultti, voi poksahdella kuumentuessaan ja ampua hehkuisia ruosteenpalasia ihan mihin suuntaan vain! Minun piti oppia kantapään kautta. Isoilla pulloilla ja oikealla kaasupillillä kuumensin, kunnes "POKS!!" ja oranssihehkuinen käikäle vasempaan silmään. Vähän orpo tunne, kun polttelee ja kirvelee niin perkeleesti, mutta tiedät ettet voi sännätä minnekkään kun kädessä on 20cm sinisellä liekillä tohottava pilli ja vieressä kaksi kaasupulloa. Muistona tuosta on nyt ikuinen varjopiste näkökentässä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Jarrunesteenvaihto oikeaoppisesti?
« Vastaus #14 : 02.06.2018, 21:00:20 »
Jos ei ole imulaitetta, niin sitten motonet/biltema semmoinen ilmaustyökalu, joka on siis pullo, jossa letku ja letkussa takaiskuventtiili.

Noiden letku irtoaa mulla aina nipasta. Kuuluu PLOP ja nestettä kaikkialla. Joskus laittanu jonku rautalankavirityksen että pysyy.

Monella ei ole tohoa, mutta tämmöinen kulkee itellä aina mukana, auttaa ihan kaikkien pienempien jumineiden pulttien kanssa:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-22ml-1300ast-s-x009223

Just tuollaista taskukokoista olen ettiny vaan ei oo löytyny. Eli IKH:ta kohti mars
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Samppasport  Futurez