Olen aina vaihtanut näin:
- Imetään säiliö tyhjäksi
- Täytetään säiliö tuoreella
- Aloitetaan kauimmaisesta pyörästä imeminen, imetään reilusti (vähintään 1/4 säiliöllistä, mielellään puolet). Usein huomaa imetyn nesteen väristä, milloin alkaa tulemaan tuoretta läpi
- Seuraava pyörä, toiseksi kauimmainen siis
- Tarkkaillaan nestepintaa ja edetään pyörä kerrallaan
- Lopuksi nestepinta MAX. merkkiin
- Koeajo
Jos ei ole imulaitetta, niin sitten motonet/biltema semmoinen ilmaustyökalu, joka on siis pullo, jossa letku ja letkussa takaiskuventtiili. Sillä toimitaan näin:
- Säiliön korkki auki, nestettä piripintaan
- Kauimmainen pyörä ensin, nippa auki ja pullo paikoilleen. Rauhallista polkemista jarrulla ihan ylhäältä pohjaan asti useasti. Jälleen se minimi 1/4 säiliöllistä
- Samanlailla kaikki muutkin pyörät, nestettä lisäten
Jumineihin nippoihin olen parhaaksi huomannut seuraavan keinon:
- Sopiva lenkkiavain paikoilleen (oikeasti sopiva, ei yhtään saa olla löysä. Usein joutuu naputtelemaan lenkin ruostuneen nipan päälle)
- Hyvää irroitinöljystä nippa märäksi (Bilteman ruosteenirroitin on ollut yksi parhaista tässä. Toinen Wurthin Rost-OFF)
- Pienellä vasaralla reipasta naputtelua nipan päähän, samalla tasainen vääntö lenkkiavaimesta
- Heti kun nitkahtaa vähääkään, niin edes takas irroitinöljyn kanssa
- Nippa käytetään kokonaan irti ja ruuvataan takaisin paikoilleen
Näin tekemällä nippa hiukan kärsii, kun pääty voi pikkuisen painua kasaan/tylppääntyä, muttei haittaa pätkääkään. Sitä
ei hakata voimalla eikä käytetä mitään pajavasaraa. Töissä oli ihan semmoinen pikkuvasara tuota hommaa varten paras.
Jos nippa on niin tiukassa, että pitää lämmittää, niin silloin kannattaa kyllä varautua nipan katkeamiseen tai kierteen vaurioitumiseen. Myöskin yleensä tällöin on jarrutkin jumissa, koska selvästikkään nesteitä ei ole vaihdettu koskaan.
Monella ei ole tohoa, mutta tämmöinen kulkee itellä aina mukana, auttaa ihan kaikkien pienempien jumineiden pulttien kanssa:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-22ml-1300ast-s-x009223Ja lämmittäessä
AINA suojalasit, varsinkin jos on mitään irroitinöljyä ruikittu avattavaan kohteeseen! Se ruosteinen, irroitinöljyinen pultti, voi poksahdella kuumentuessaan ja ampua hehkuisia ruosteenpalasia ihan mihin suuntaan vain! Minun piti oppia kantapään kautta. Isoilla pulloilla ja oikealla kaasupillillä kuumensin, kunnes "POKS!!" ja oranssihehkuinen käikäle vasempaan silmään. Vähän orpo tunne, kun polttelee ja kirvelee niin perkeleesti, mutta tiedät ettet voi sännätä minnekkään kun kädessä on 20cm sinisellä liekillä tohottava pilli ja vieressä kaksi kaasupulloa. Muistona tuosta on nyt ikuinen varjopiste näkökentässä.