Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: J.S V70 - 22.10.2021, 11:00:30

Otsikko: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 22.10.2021, 11:00:30
Olen pohtinut mk3 XC70 tai mk1 faceliftattua XC90 ostoa.
Maltillisilla kilometreillä tuollaisista saa pulittaa sen 15 000 -  20 000€ vielä helposti.
Se on rahaa ja noissa on harmaakoppaiset D5 koneet, joutuuko heti varautumaan 2000€ nostinjumppaan tms.?
Oletteko joutunut tekemään nostiremontteja harmaakoppaisiin D5:iin? miten paljon ja onko se väistämätöntä, että ne alkaa säksättämään ja papattamaan?
Mitenkä noissa myös tuo voimalinjan kesto on, onko booriholkki/haldexvikoja tms.?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: janne81 - 22.10.2021, 12:37:18
Osta 2010 tai uudempi XC70 niin kone on jo uudempaa sukupolvea sekä selvästi paremman kuuloisia käynniltään. Mallimerkinnät D5244T10, D5244T15, D5244T16 jne kahdella turbolla olevat.
Ns. harmaakoppasella tarkoitetaan esim. D5244T4 moottoria eli 185hv yhdellä turbolla vuosimallit 2006-2008, mutta saattoi olla XC90 mk1 loppuun asti.
Remontti ei ole kyllä kummallinen tehdä ja kone muuttuu nätti käyntiseksi taas.
Booriholkkien kans ei ole ollut niin paljon vaivaa näissä mitä vanhemmissa, mutta kannattaa koeajolla tarkastaa että varmasti on tajapää mukana. Haldex pumppuja joskus menee kun ei ole vaihdettu öljyjä ja suodatinta.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 22.10.2021, 17:02:06
Kiitos hyvästä tarkennuksesta, että kaikki harmaakoppaiset ei ole noita nostajabrobleemaisia.
Eli rakennetta on muutettu jotenkin tuossa -10 tienoolla sitten?

No se voisi olla sitten XC70 -10 ylöspäin valintani.

Millainen vastuu on autoliikkellä tuollaista myydessä, että  jos on alta 200tkm ajettu niin korvaavatko mitä jos porsii esim. nostajat tai jotain laatikosta/voimansiirrosta piakkoin oston jälkeen?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Kojontti - 22.10.2021, 18:01:55
+400tkm menty, ei ole nostajia eikä pooriholkkeja laiteltu. Nostajat pitäis alkaa tosin laittamaan. Haldexpumppuja on tuohon autoon vaihdettu kaikkiaan kaksi. Laatikkoöljyt 60tkm välein, ei ongelmia siellä.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 24.10.2021, 13:53:00
Mitenkäs semmoinen homma kun:

Jos ostaa jonkun 2010 ylöspäin jolla on menty vaikka se 150tkm-200tkm niin onko miten tukossa kone noilla kilsoilla?

Jotta kannattaisiko heti teettää EGR pois ohjelmointi ja imusarjan putsaus ja fortekäsittely koneelle? Onko noissa lisäksi jotain pyörreläppiä jotka kannattaa poistattaa ?


Edit. Kuuluuko huolto-ohjelmaan laatikon/voimansiirron huolto(öljynvaihto jne?)
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: janne81 - 24.10.2021, 15:34:45
Eipä oo ollut imusarjat tukossa enemmänkään ajetuissa 5 pyttysissä mitä on rassannut. Toimii nuissa nuo saastelaitteet tosi hyvin.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan ovat lisätöitä
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 24.10.2021, 16:07:36
Eipä oo ollut imusarjat tukossa enemmänkään ajetuissa 5 pyttysissä mitä on rassannut. Toimii nuissa nuo saastelaitteet tosi hyvin.
Ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan ovat lisätöitä


Allright, eli oletettavasti suurimmalta osin maantiellä matka-ajossa, mitä ajoni on niin ei karstottuisi.
Ja ei ollut mitään irtoavia läppiäkään mitä jossain bemareissa oli, että läppiä koneeseen ja kone sökö?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: JanMac - 24.10.2021, 17:33:55
Kone sisältää kyllä läppäakselin mutta hajotessaan jää jumiin ei niinkään mene koneeseen. Eihän silläkään käytännösä mitään tee eli jos mahdollista - pois vaan häiritsemästä. Omaan harraste S80 D5 -08 tehtiin kesällä ohjelmointi, läppäakselin poisto (holkkisarja tilalle) ja egr tulppaus & pois ohjelmointi. Ja hyvä tuli :)
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Ande92 - 25.10.2021, 13:30:02
Omaan 185hp s80 -07 "harmaakoppaiseen" D5 vaihdoin nostajat ja keinuvivut 211tkm kohdilla juurikin säksätyksen ja ruman käyntiäänen takia. Samalla uusin pyörreläppien akseliston ja vivuston. Nostinremontista ja akseliston vaihdosta selviää karkeasti 500€ INA:n nostimilla ja keinuvivuilla tehtynä, jos jakopäätä ei tee samalla. Halvemmilla nostajilla ja keinuvivuilla voi säästää remontissa noin satasen. Remontti itsessään ei ole hirveän haastava, jos vain suuttimet lähtee irti ilman väkivaltaa.
Omassa kulkuneuvossa nokikanavat oli yllättävän puhtaat, vaikka ajomäärä vuodessa on karkeasti ollut 15tkm/v. Omassani seinämiltä löytyi karkeasti 3mm tasainen kerros töhnää, mikä irtosi vielä suht vaivattomasti nostinremontin yhteydessä.
Jos vain työkalut pysyy kädessä, niin en en hyvän yksilön löydyttyä nostinremontin pelossa jättäisi tuota harmaakoppaista ostamatta.
Toki sitten vuoden 2010 jälkeen valmistettujen D5 kaveriksi tuli toinen turbo, joka antaa paremman vääntökäyrän alakierroksille. Vaihdelaatikko on päivitetty ja omien kokeilujen perusteella uudempi vaihdelaatikko toimii "järkevämmin" dieselin kanssa. Uudemmissa D5:sissa ei myöskään ole pyörreläppiä vaivana. Kulutuksissa eikä veroissa ole huimaa eroa, mutta tuo uudempi kuuluu Euro 5 luokkaa, josta ei varmana tulevaisuudessa ole haittaa. Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä on rajoitettu keskusta-alueilla.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.10.2021, 13:49:34

Ei liity ihan asiaan, mutta miten tämä asia valvotaan:

Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä kielletty keskusta-alueilla.

Kiitos tiedoista.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: JanMac - 25.10.2021, 15:10:39
Velvoitetaan liimaamaan tietyn värinen saastetarra ikkunaan  ?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: NNH - 25.10.2021, 16:33:12
Kiitos hyvästä tarkennuksesta, että kaikki harmaakoppaiset ei ole noita nostajabrobleemaisia.
Eli rakennetta on muutettu jotenkin tuossa -10 tienoolla sitten?

No se voisi olla sitten XC70 -10 ylöspäin valintani.

Vm. 2010 ja uudemmat ovat hyvä valinta myös merkittävästi ekaa 185 hv moottoria pienemmän kulutuksen ja samalla myös päästöjen takia. Tuosta moottoristahan on ollut kolmoskoppaisessa XC70:ssä neljä eri versiota, 185 hv (2008-2009), 205 hv (2010-2011), 215 hv (2012-2015) ja 220 hv (2016). Päästöt tippuvat 219 g -> 199 g -> 179 g -> 153 g ja yhdistetty kulutus vastaavasti 8.3 -> 7.5 -> 6.8 -> 5.8 l/100km noiden eri moottoriversioiden välillä. Keskikonsoli päivitettiin Sensus-versioon vuosimallissa 2012 (ja uudempaan Sensus-versioon 2014), mikä vaikuttaa paljon kojelaudan ilmeeseen sekä navigoinnin ja viihdejärjestelmän käyttömukavuuteen.

Toki sitten vuoden 2010 jälkeen valmistettujen D5 kaveriksi tuli toinen turbo, joka antaa paremman vääntökäyrän alakierroksille. Vaihdelaatikko on päivitetty ja omien kokeilujen perusteella uudempi vaihdelaatikko toimii "järkevämmin" dieselin kanssa.

Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Ribbe - 25.10.2021, 16:41:01
Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.
Muistelen että jotain olisi muuttunut 2010 kieppeillä, ainakin öljyluokitus vaatimus muuttui. Samoin omakohtaiset kokemukset 2008 ja 2014 vuoden laatikoista tukee että jotain muutosta tapahtunut vaikka koodi on sama laatikoilla.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 25.10.2021, 16:43:06
Kulutuksesta tuli mieleen, että onko noissa uudemman version harmaakoppaisissa erilainen ruiskutus normaaliin commonrailiin verraten, se i-art nimellä kulkeva?
Se on varmaan se kulutusta laskeva tekijä?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Beagle - 25.10.2021, 20:23:23
Itseltä löytyy 2014 XC70 D5244T12 koneella, eli 2,4 D4. Ajettu nyt 480tkm. Tässä on se ero D5:seen että hiukan vähemmän ohjelmassa tehoja ja halvempi diesel vero.

Alkuperäinen booriholkki, eikä koskaan egr tai dpf vikoja ole ollut.

Tämä yksilö on noudattanut taksi huolto-ohjelmaa, jolloin öljyt on vaihdettu 20tkm välein ja laatikkoon 60t välein.

Pääasiassa matka-ajossa on meillä ja VDD donglella olen seurannut kulutusta. 6,5-7,5 välillä menee.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Ande92 - 26.10.2021, 10:04:51
Lainaus
Ei liity ihan asiaan, mutta miten tämä asia valvotaan:

Esimerkiksi Britanniassa ja Saksassa on vanhempien päästöluokkien autojen käyttöä kielletty keskusta-alueilla.

JanMac tuon sanoikin, niin autoihin kiinnitetään ikkunaan tarra, mistä ilmenee auton päästöluokka. Viranomainen sitten suorittaa valvontaa ja rankaisee, mikäli tarra puuttuu, on väärä tai ajetaan "kielletyllä" alueella.
Britaniassa ainakin Lotoossa rajatuilla alueilla taisi juuri astua voimaan päästömaksu, jota joutuu maksamaan autoista, jotka ei täytä alueen Euroluokkaa. Maksu oli muistaaksei 10-15£ luokkaa päivässä.


Lainaus
Sama TF-80SC noissa nelivetoisissa on ollut D5:n kanssa vm. 2006-2016? Etuvetoisissa tuli 8-vaihteinen automaatti vm. 2014 alkaen ja kaikkein vanhimmissa XC90 D5 -malleissa (163 hv) oli viisivaihteinen automaatti tietenkin, ja se viisivaihteinen oli kökkö TF-80SC verrattuna.


Mallimerkintä on pysynyt samana, mutta jotain sisäisiä muutoksia vaihteistolle on tehty vuoden 2009-2010 tienoilla, kun moottori vaihtui kaksoisahdettuun. Samalla tosiaan myös öljyluokitus vaihteistossa muuttui. Muistaakseni tämän tiedon olen lukenut jostain Volvon julkaisemasta mediatiedotteesta.

Suuttimiin tuli myös päivityksiä tuohon kaksoisahdettuun D5, mutta en tiedä tarkemmin millaisia muutoksia.

Oma mielipiteeni kuitenkin on, että ehdottomasti uudempi tekniikka alle, jos vain budjetti antaa myöden.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: B30A - 26.10.2021, 21:00:05
JanMac tuon sanoikin, niin autoihin kiinnitetään ikkunaan tarra, mistä ilmenee auton päästöluokka. Viranomainen sitten suorittaa valvontaa ja rankaisee, mikäli tarra puuttuu, on väärä tai ajetaan "kielletyllä" alueella.
Britaniassa ainakin Lotoossa rajatuilla alueilla taisi juuri astua voimaan päästömaksu, jota joutuu maksamaan autoista, jotka ei täytä alueen Euroluokkaa. Maksu oli muistaaksei 10-15£ luokkaa päivässä.

Tai sitten näin ;)  Kollegaa lainaten: lordina olossa olisi puolensakin.
https://www.pistonheads.com/news/ph-britishcars/ulez-reborn-range-rover-classic-launched/44843
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: J.S V70 - 30.10.2021, 11:10:24
Mites ihan viimeisimpiä XC70 D5 euro 6 koneella, onko tuo euro 6 parempi tai varmempi kuin euro 5 ?
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: volvotdi - 31.10.2021, 21:01:45
Mites ihan viimeisimpiä XC70 D5 euro 6 koneella, onko tuo euro 6 parempi tai varmempi kuin euro 5 ?

Identtinen tekniikka, EGR vaan on enempi auki.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: volvotdi - 31.10.2021, 21:09:09
Euro 5 D5 eli 205hv on Volvon ensimmäinen tuplaturbomoottori ja harjoitteluksi meni eli ongelmia turbojen välisessä toimivuudessa. Uudempi painos 215hv on eri turbot ja niissä ei juuri ole ongelmia ollut. Toki tuo 215hv versio on muutenkin sisuskaluiltaan eri kuin 205hv versio. Euro 5 moottorista on myös 2.4d versio 175hv ja siinä on yksi turbo.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: hukka - 31.10.2021, 22:00:59
Mulla V70 mk2 2007 classic.
2.4d (126hv) +5v man.

602tkm
Nostimet vaihdettu kertaalleen 300tkm nurkilla. Moottori ja vaihdelaatikko ovat alkuperäisiä.

Dpf ongelmia ollut nyt lähivuosina.
Päädyttiin poistamaan dpf käytöstä.
Poisto tehdään ensiviikolla.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: NNH - 01.11.2021, 10:25:59
Euro 5 D5 eli 205hv on Volvon ensimmäinen tuplaturbomoottori ja harjoitteluksi meni eli ongelmia turbojen välisessä toimivuudessa. Uudempi painos 215hv on eri turbot ja niissä ei juuri ole ongelmia ollut. Toki tuo 215hv versio on muutenkin sisuskaluiltaan eri kuin 205hv versio. Euro 5 moottorista on myös 2.4d versio 175hv ja siinä on yksi turbo.

Tuostahan on vielä 220 hv versio, joka oli käytössä ainoastaan XC70:ssä vuoden 2016 D5-malleissa, esim.

https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/12401844 (https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/12401844)

Tuossa on start/stop ja päästöt vain 153 g. V70:n osalta vuonna 2016 D5 ei ollut enää tarjolla.
Otsikko: Vs: D5 moottori harmaakoppaiset, uskaltaako ostaa?
Kirjoitti: Piitu - 15.11.2021, 11:43:35
Tuostahan on vielä 220 hv versio, joka oli käytössä ainoastaan XC70:ssä vuoden 2016 D5-malleissa
Löytyy tuota 220 hv versiota myös 2016-mallisesta XC60:stä. Päästöt 149 g ja Euro 6 luokitus.