Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>) alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 175 Vastauksia
  • 121081 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Osaisiko joku suositella vakioiskareiden pariksi jotain madallusjousia, joissa hinta ja laatu kohtaisivat parhaalla tavalla.
Slamit myy Heicoja noin 400 € hintaan. Ebaysta löytyy h&r:ää alle kahdensadan.

V70 III korjausoppaita ei oikein tahdo löytyä mistään. Minkälainen homma jousien vaihto on? Onnistuuko omalla pihalla/tallissa ilman erikoistyökaluja?

Kuvia ja kokemuksia mielellään kuulisin...

Otsikkoa muokattu.
T. Lankku
« Viimeksi muokattu: 07.09.2011, 01:57:10 kirjoittanut Lankku »
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
https://www.amazon.de/KW-Tieferlegungsfedern-Volvo-V70-Achslast/dp/B004W3Y6RO/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1315344449&sr=8-3

Olisiko linkin takana olevat jouset ostamisen arvoiset? Pitääkö jousissakin olla nykyään joku E-merkintä?
Osaako joku asiasta tietävämpi kertoa onko nuo jouset tieliikennekelpoiset?
« Viimeksi muokattu: 07.09.2011, 01:57:46 kirjoittanut Lankku »
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Monologi jatkuu... :idiot2:

Löytyihän noita halvemmallakin.

Mutta kysymys kuuluu edelleen, että minkälainen homma tämä jousen vaihto on kyseisessä mallissa.

Tarviiko erikoistyökaluja vai pärjääkö tunkilla ja momenttiavaimella, kuten vanhempien autojen kanssa?
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa make84

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • Itse tekemällä tulee sitä mitä sattuu tulemaan
etujouset  joutuu tietenki puristaa. itse löysäsin alatukivarren ja vetarin pois ja käytin koko tolpan käsissäni. takana käytin alatukivartta renkaan puolelta irti ja puristin jousta niin sai sieltä välistä vaihdettua. G&M jouset modificarsilta 230egeä + toimitus. hintalaatu kohdillaan

ex. volvot 240 -86, volvo 850 -96, volvo s40 -04 nykyhetki volvo v70 2008

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
etujouset  joutuu tietenki puristaa. itse löysäsin alatukivarren ja vetarin pois ja käytin koko tolpan käsissäni. takana käytin alatukivartta renkaan puolelta irti ja puristin jousta niin sai sieltä välistä vaihdettua. G&M jouset modificarsilta 230egeä + toimitus. hintalaatu kohdillaan
Eibachit lähtee samaan hintaan. Enpä kyllä tiedä onko noissa mitään eroa. Erikoistyökalujen tarvetta kyselin sillä, ettei homma jää kesken, kun nurkista on jo puolet purettu.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Huomenna ois tarkoitus vaihtaa jouset uusiin. Tänään kattelin jo vähän paikkoja etukäteen. semmonen tuli tuossa mieleen, että lähteekö nuo konehuoneessa olevat muovikatteiden klipsut ehjänä irti? Voimaa kun käytin niin tuntu että klipsuja vetämällä lähtee kaikki muovit läskineen irti.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Lähtee ne klipsut hyvin irti. Itse kun irroitin Webaston asennusvirheen takia, meinasi usko loppua, kun siinä keskellä oleva se lukitustapin laippa vaan taipui ennenkuin tappi nousi ylös. Kun nostaa 2 ruuvarilla laipasta, hyvin nousee.
Kumma kun pitää autoon laittaa monenlaisia lukitustappeja niihin klipseihin, keskeltä painettavia tai ylös vedettäviä...? 

Omassa Heicot ja Bilsteinit, voittaa ihan 6-0 alkuperäiset. Ei tarvitse enää keskellä kaarretta korjata suuntaa heijaamisen takia, kuitenkin jousitusmukavuus säilyi.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Onko nuo joustintukien yläpään pultit (3 kpl) jotain erikoispultteja vai käykö niihin ihan normaalit samanlaisilla mitoilla olevat pultit?
Wetteriltä, kun kysyin pulttien perään, niin ovat kuulemma tilaustavaraa?

Kiitos klipsien irroittamiseen liittyneestä vinkistä.

Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa aalt1n

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Tulipa itse tehtyä tuo homma tuossa muutama viikko takaperin. Apuna oli Bilteman jousipuristimet, joilla pärjäsi hyvin, kunhan hoksasi lyhentää rälläkällä niitä tuuman verran.

Pyörän pultit auki ja auton keula ylös pukeille tai tietenkin nosturille, jos sellainen mahdollisuus on. Hallitunkilla nostin itse auton ylös. Etupäästä pitää konehuoneen alta irroittaa muovisuoja ensin, jotta auton saa nostettua ylös.

Etujoustintukia irroittaessa ei tarvitse irroittaa vetoakselia eikä raidetangon päätä. Ensin kannattaa irroittaa kaksi johtoa joustintuesta(jarruille menevä, toinen on abs-anturi?) ja siirtää ne sivummalle. Riittää kun irroittaa kallistuksenvakaajantangon yläpään ja puristusliitoksen joustintuen alapäästä. Puristusliitos aukeaa 15 mm avaimella, vakaajatangon irroittamiseen tarvii lisäksi torx-avaimen, muuten mutteri pyörii tyhjää.

Noiden kahden avaamisen jälkeen pystyy joustintuen alapään irroittamaan kampeamalla sen ulos esim. kahdella lankun pätkällä. Kun alapää on kammettu irti voi yläpäästä (konetilan puolelta ) avata kolme 13mm pulttia. Konetilan muovit

Kun tolpan on saanut nitkuteltua irti, niin jousi tulee puristaa kasaan puristimilla. Suosittelen kiinnittämään tolpan ruuvipenkkiin operaation ajaksi. Kun jousi on puristettu, niin joustintuen yläpään voi avata. Yläpäässä ei ole kuin yksi 18mm mutteri. Avaamiseen tarvii kunnon avaime, jossa on vartta ja jonka pää on sopiva, että sen saa sinne koloon kunnolla. Avaamiseen tarvii myös kokoa 6 kuusi olevan kuusiokoloavaimen, jolla estetään se ettei tanko, johon mutteri kiinnittyy, pyöri tyhjää.

Kasaaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä.

Takapään purkamienen on huomattavasti yksinkertaisempaa. Kun auton perän on pukeilla, niin rengas irti. Jarrulevyn takaa tukivarsien liitoskohdasta pultti auki(18mm) ja sen jälkeen jousen saa puristamalla pois.

***********************************************************************

Sellainen ongelma tuli tuossa hommassa itselläni vastaan, että mistä muualta kuin siniseltä löytyy etujoustintuen yläpään kiinnittämiseen tarvittavia pultteja. Pultti on 10.9 lujuudella oleva kuumasinkitty m8x30 ja päästäpuristettu(eli kierteet puuttuvat puolen sentin matkalta pultin päästä, asialla ei ilmeisesti ole mitään merkitystä?). Oulun liikkeet on kierretty läpi ilman tulosta. Biltemasta myivät RST-pultteja tilalle, luvaten että rst-pultti on tuota alkuperäistä kestävämpi, mikä ei taida pitää paikkaansa (A470 vs 10.). Voisiko joku tietävämpi kertoa, että millaisella pultilla nuo alkuperäiset voisi korvata? Sähkösinkittyjä ja mustia kyllä löytyy, mutta moni varoitteli niiden käytöstä.

Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa stunt cock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
V70 awd / S80 awd alustasarjat

Itse en ole löytyänyt ko malleihin muita alustasarjavalmistajia, kuin Heicon. Käsittääkseni kuitenhin Eibach valmistaa Heicolle iskarit, joten tuntuu yllättävältä, ettei awd malleihihin löydy takaiskareita muilta valmistajilta, kuin Eibacilta ja Sachilta. Fiksummat neuvokaa yksinkertaista, mutta humaania mieltä, löytyykö pontentiaalisia alustasarjoja muualta, kuin Heicolta?
Volvo V60 D5 AWD -15

Poissa volovov70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Minkälaisia madallusjousia/alustasarjoja olette noihin V70 laittanu, ens kesäks olis tulossa 19" vanteet niin täytyyhän autoa saada sopivasti madallettua.
V70

Poissa volovov70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Hommasin nyt sitten lopulta h&r -40mm jousisarjan, renkaanvaihon yhteydessä jos asentelis.
V70

Poissa Antti S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Itselle on myöskin tulossa H&R -40mm jousisarja. Kun tämän asennan paikalleen niin vaatiiko se muutoskatsastusta tai vastaavaa vai voinko vaan laillisesti alkaa käyttämään sitä?
Volvo S80 '07 D5 Momentum

Poissa Jannu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Itselle on myöskin tulossa H&R -40mm jousisarja. Kun tämän asennan paikalleen niin vaatiiko se muutoskatsastusta tai vastaavaa vai voinko vaan laillisesti alkaa käyttämään sitä?

Eikös noissa riitä jos ovat E-/TUV-hyväksyttyjä ja tsekkauttaa ne normikatsastuksen yhteydessä? Itsellä ainakin meni aikoinaan näin läpi. Aurauskulmista kuulemma ovat joskus olleet säätölappuja vailla.

Mutta tästä tuli mieleen, että oletteko vaihtaneet pelkät jouset vai samalla myös jotkin muut kuin Volvon orkkisiskarit? Miedohko madallus olisi hakusessa, mutta taas orkkisiskareiden toimivuus ja ennenkaikkea turvallisuus esim. -30mm jousien kanssa mietityttää..

e: Näköjään googletuksella -92 uudempiin pitäisi toimittaa muutoskatsastus.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2012, 04:11:42 kirjoittanut Jannu »

Poissa Antti S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Ja minkälainen tämä TUV-hyväksyntä sitten on, jokin paperilappu vai merkintä jousissa?

Itsellä olis tarkotus laittaa vakioiskareiden kaveriksi nuo madallusjouset, saa nähdä minkälainen tulee.
Volvo S80 '07 D5 Momentum

 

KL-varaosat  Race.fi