Elekma  Autoracing

Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy

  • 17 Vastauksia
  • 20023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #15 : 01.05.2018, 20:53:06 »
Tuohon omaan kärryyn tuli booriholkki talvella vaihdettua ja oli syönyt kulmavaihteen booreja saman verran, kuin holkin boorejakin, eli tuskin menee toista 300tkm. Tuo vaseliinihoito olisi varmasti auttanut, aivan ruosteessa se liitos. Onko kukaan availlut kulmavaihdetta ja vaihtanut sitä sisäänmenoakselia, jos sitä edes mistään saa?

Näissä vähän vanhemmissa tosiaan holkin vaihto seuraavasti:
-Auto ilmaan
-Rengas irti ja alasuoja pois .
-Alapallo, vetarin pultti navasta ja vetarin kannatinlaakeri lohkosta irti.
-Vetari lähtee aika nätisti käsiin, kunhan alapallon saa jumpattua tukivarresta.
-Kardaanin pultit pikkuräikällä ja monella varrella + nivelellä. Ei olleet kovin kovassa.
-Itse kulmavaihde on viidellä, ylin on aika hankala, mutta eivät olleet nekään kovin kovassa, pikkuräikällä.
-Kulmavaihde pitäisi nyt irrota kohtuudella. Alasuojan kiinnitysrautaa voi joutua vääntämään, että putoaa alas.
-Öljyä tulee laatikosta hiljalleen, itse tökkäsin vanhan booriholkin laatikon kylkeen kulmavaihteen operoinnin ajaksi.
-Kulmavaihteesta valuttelin öljyt ja kaadoin uudet tilalle (pistin koko purkin ja valutin propusta ylimääräisen pois vaihteen asennuksen jälkeen)
-Uudet stefat on todella hankalat saada kohdilleen, kun missään kohtaa ei ole olkapäätä. Mittaa vanhojen paikat ennen niiden irrotusta.
-Booriholkin kulmavaihteen puoleen rasvaa ennen asennusta. Itsellä uusi holkki ei mennyt vaihteistoon ilman voimankäyttöä, syytä en osaa sanoa.
-Kun kulmavaihteen saa nostettua paikalleen ja booreille, loppu kasautuu helposti käänteisessä järjestyksessä.
-Loppuun vaihteistoöljyn tarkastus ja täydennys, jos sitä tuli paljon kengille.

Kyllä, kulmavaihde keskittyy paikalleen ainoastaan booriholkin mukaan.  :idiot2:


Lurvio
« Viimeksi muokattu: 01.05.2018, 20:55:21 kirjoittanut Lurvio »
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #16 : 04.05.2018, 11:18:39 »
Mä teetätin joskus aikoinaan Karpiolalla (http://www.sorvaamokarpiola.fi/yhteys.htm) uuden akselin 1997 Mk 1 AWD:hen. Silloin hinta oli ehkä noin 1/3 kulmavaihteen hinnasta. Muuten helppo homma mutta liitos lautaspyörään oli siinä krymppiliitoksella akseliin joten vaatii väkevän prässin kun akselin ottaa irti lautaspyörästä ja asentaa uuden takaisin. Tuon prässäystyön ulkoistin kuorma-autokorjaamolle. Hammasvälyksen säädin lopuksi ihan fiilispohjalta ja ihan toimiva siitä tuli.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldex-nelivedon hajoamisen ennaltaehkäisy
« Vastaus #17 : 20.05.2018, 17:56:53 »
Otin juuri vaihteen irti n.7v. ja n.150tkm edellisestä voiteluhuollosta. Valkoinen vaseliini oli muuttunut ruskeaksi mutta mikä tärkeintä, poorit olivat edelleen hyväkuntoisen näköiset. Puhdistus, uudet rasvat tilalle ja nyt laitoin lisäksi kiinnityslaipan sisimpään pintaan silikonin, että kosteus ei pääse ainakaan siitä välistä ryömiin sisään. Kannas vaihteiston suuntaan on aika ohkonen.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

 

Proturbo  Autodiagnoosi