Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Legiz - 05.02.2024, 20:21:40
-
Eli mulla on tulossa takaveto asennukseen
-b5234t Rn lohko tulkeilla
-H-veivit
-vakio männät,
-LPS HX-42 62.45/64,
Ja nyt mulla on kysymysmerkkinä kansi tähän pakettiin miten pitkälle tolla vakio t5 kannella pärjää ja onko pako vvt hyödyllinen vai onko esim imu vvt vapari kansi parempi tähän hommaan ?
Toinen kysymys koskee männän renkaiden välyksiä, runko ja veivi laakereiden välyksiä mitä niiden kuuluisi olla koska ne on tarkastettava että saan mielen rauhan kasata lohkon.
-
Pako-VVT:stä ei ole hyötyä, imusta on. Toimii ilman VVT:täkin, mutta tuon kokoisellakin turbolla siitä on hyötyä heräämisen kanssa.
Renkaat on toimineet suoraan paketista vedettynä vakioilla väleillä, mutta voihan sinne laittaa ylempiin renkaisiin vaikka 0,5mm.
-
No minkä takia T3 moottorissa on pelkkä pako vvt jos siitä ei ole hyötyä? Vai onko siitä mitään iloa edes vakiona. :)
-
Pakonokan vvt on lähinnä päästöjen madaltamiseksi. Onhan silläkin pienoinen hyöty tehoalueen laajentamiseksi
-
Mites sitte huohotus puoli niin lukemani perusteella vakio huohotus kamoilla pärjää aika hyvin. Mites ihmiset on niitä tehny ?
-
Minkälaiseen käyttöön tämä tulee?
-
Ihan kadulle neppailuun tää on tulossa mutta varmasti radallekkin pääsee
-
Mulla on ainakin piisannut parissa vehkeessä kun vetää siitä lohkon kyljessä olevasta öljyloukusta mahdollisimman isolla letkulla erilliseen huohotuspurkkiin. Itellä tais olla 16 -> 19 vai 22mm 90° silikoniadapteri ja siitä letkulla pönttöön. Halutessaan voi pistää purkista paluun vielä öljypohjaan tai sit vaikka ahtimen imupuolelle lähdön purkin kannesta. Itellä ollu tää jälkimmäinen
-
Sitten taas kysellään lisää eli hukkaportti kysymys minkä kokosta ja mistä hukkaportti ?
Ja sitten että missäs vaiheessa tarvii kireempiä venajousia että mihin asti uskaltaa kiertää "vakio" kannella ?
-
Tossa just viereiseen topiciin Lankku oli vähän samaan kysymykseen jo vastaillukin ;)
Mulla oli hydenostajat ja vakiojouset (vanhemman kansi ja vaparin nokat mutta ei pitäis olla vaikutusta) ja joku ~420whp GTX3076R ahtimella eikä ollu vielä mitään ongelmia. Rajotin tais olla jotain 7500rpm kieppeillä mulla.
Hukkaportti nyt riippuu vähän monestakin tekijästä; sijainti, pakosarja / pakopaineet jne. Mutta todennäköisesti 44 - 50mm on ihan sopiva valinta. Itellä oli 38mm portti, eikä sekään ihan optimaalisesti sovitettuna pakosarjaan eikä varsinaisesti ongelmaa ollut. Ahtoja vaan ei tahtonut saada alle 1.2bar mutta eipä sitä pienemmillä viitti ajellakkaan.
-
Mulla pakosarjana on keskelle alastulevaa mallia ja hukkis on tulossa suoraan pakopesään kiinni.
-
Pako-VVT:stä ei ole hyötyä, imusta on. Toimii ilman VVT:täkin, mutta tuon kokoisellakin turbolla siitä on hyötyä heräämisen kanssa.
Renkaat on toimineet suoraan paketista vedettynä vakioilla väleillä, mutta voihan sinne laittaa ylempiin renkaisiin vaikka 0,5mm.
Mitähän noi vakio rengas välykset tälle motille on ei oikee löyty mistään ja haluisin mitata ja tarkastaa kummiski viellä kaikki
-
Itse suosittelen että jos ylin rengasvälys on 0.5mm niin toisen puristusrenkaan välys ois hyvä olla vaikka 0.55mm. Koska jos toisen renkaan katkosvälys on pienempi niin siinä voi pian käydä niin että renkaiden väliin jää turhaa painetta joka voi saada ne renkaat ns. väpäjämään uriinsa ja ei mee välttämättä ees kauaa niin männänrengasurat on niin kuluneet että männät lähtee vaihtoon...