Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Akin - 30.10.2018, 15:51:43

Otsikko: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: Akin - 30.10.2018, 15:51:43
Terve

Onko muilla vastaavia havaintoja. Autooni ( S90 T8 2018 ) tehtiin ensimmäisessä huollossa viikko sitten softapäivitys. Seuraavan päivänä huomasin että akusto ei ottanut virtaa vastaan ollenkaan. Auto takaisin pajalle ja uusi päivitys, "bitti oli kuulemma poikittain" Nyt otta latausta vastaan, mutta toimintamatka sähköllä tippui aikaisemmasta 36 km:sta 29:ään ja lisäksi polttomoottori lyö päälle jo n.95km mittarilukemassa jos pienikin ylämäki ( aikasemmin 105:ssä ). Eli hyvä päivitys vähemmän voimaa ja lyhyempi toiminta matka:)
Otsikko: Vs: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: TOK - 30.10.2018, 16:41:14
Onko nuo kilometrit mittariston lupauksia vai todellisia ajomatkoja?

Mittaristohan lupailee aika optimistisia ainakin omassa T8:ssa. Esim. sunnuntaina ajoin kallioparkista ulos, näytti 16 km jäljellä. Parin kilometrin ajon jälkeen olikin enää 6 km jäljellä. Atmosfääri toki muuttui tuossa huomattavasti kun kiven sisällä on aina se +12 mutta ulkona oli -10.

Että jos se nyt näyttää ajoon lähtiessäkin todellisempaa ja menee yhtä pitkälle kuin ennenkin?
Otsikko: Vs: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: Akin - 30.10.2018, 18:56:43
Aikaisemmin näytti näytössä 40km, kun akku oli täynnä, ja matkamittarin mukaan pääsi yleensä yli 36km jos ajoi maksimissaan kasikympin alueella. Nyt näyttää 35km ja matkamittarin mukaan pääsee n. 29km. Myös näytössä näkyvä palkki lyhenee kiihdytyksen tai ylämäen aikana, mitä ei ennen päivitystä tapahtunut eli polttomoottori lähtee herkemmin käyntiin. Käytän auton Biliassa testerissä ja katsotaan löytyykö vikaa vai onko Volvolla tehty päivitys akun ja sähkömoottorin kestävyyden maksimoimiseksi.
Otsikko: Vs: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: TOK - 30.10.2018, 19:15:08
Myös näytössä näkyvä palkki lyhenee kiihdytyksen tai ylämäen aikana,

Tarkoitat sitä kierroslukumittarin korvaavaa tehoviisaria? Kyllä se meillä T8:ssa on aina kuormitettaessa hiipunut hiukan, ts. akusta saatava max sähköteho alenee kun sitä kuormitetaan pitempään taikka varaus vähenee.

Sehän tässä on myös hyvä muistaa, että talvikylmässä sähköllä pääsee lyhyemmän matkan kuin lämpimässä kelissä. 2018 auto ei ole tainnut aiemmin vielä talvea nähdäkään? XC90:ssä näyttää leikkaavan puolet pois ajomatkasta kunnon pakkasella verrattuna plussakeliin.
Otsikko: Vs: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: Akin - 30.10.2018, 20:25:08
Kyllä tällä ajettiin jo viime talvena ja matka todellakin lyhenee pakkasilla, mutta nyt on parhaillaan ollut melkein +10 astetta. Onko sinun autoon tehty jo ensimmäinen huolto ja päivitys sähkömoottorille ja akustolla? Lähden pihasta aina latauksesta ja jos on alle +5 astetta, niin esilämmitän auton Vebastolla.
Otsikko: Vs: S90 T8 softapäivityksen vaikutus sähkömoottoriin
Kirjoitti: TOK - 30.10.2018, 21:10:04
Kyllä tällä ajettiin jo viime talvena ja matka todellakin lyhenee pakkasilla, mutta nyt on parhaillaan ollut melkein +10 astetta. Onko sinun autoon tehty jo ensimmäinen huolto ja päivitys sähkömoottorille ja akustolla? Lähden pihasta aina latauksesta ja jos on alle +5 astetta, niin esilämmitän auton Vebastolla.

Alkukesästä 2018 kävi softapäivityksessä samalla kun tehtiin 30 tkm huolto. Me ei esilämmitetä ennenkuin pakkasella, mutta ei se nyt noin akkua syö.