Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Jusuk - 04.02.2018, 22:22:23

Otsikko: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 04.02.2018, 22:22:23
Moi, melko pitkään on tullut foorumia seurattua joten ajattelin, että voisihan sitä myös omasta autosta projektipäiväkirjan laittaa pystyyn. Ja itse asiaan..

Tuli ostettua n. 4 kuukautta sitten valmiiksi hitsattu 80 vuosimallin Volvo 242. Pohjaltaan hyvin tehty, maalattu ja massattu, sekä kasattu varsin järeillä osilla. Näillä perusteilla olikin tarkoitus tehdä vain pintapeltien sipistely ja kiikuttaa auto maalarille. Mutta homma eskaloitui vähän, eksyttyäni eräälle ruotsalaiselle sivulle.

Kuva ostokunnosta:

(https://i.imgur.com/6uXnkUG.jpg)

Pohja:

(https://i.imgur.com/E8CRhPE.jpg)

(https://i.imgur.com/K6K1Yuf.jpg)

Auto oli seissyt jonkin aikaa joten lattiaan oli kertynyt pientä pintaruostetta, niistä eroon teräsharjalaikan ja hiekkapuhalluksen avulla:

(https://i.imgur.com/7jYSLHg.jpg)

(https://i.imgur.com/8QuXzAc.jpg)

(https://i.imgur.com/TRqw04L.jpg)

Sitten vähän haftgrundia pintaan, alueiden karhennus karhunkielellä ja hiontaväri pintaan:

(https://i.imgur.com/LskK2wt.jpg)

(https://i.imgur.com/tKy1eVE.jpg)

Tässä vaiheessa tuntui, että muutakun vähän kittiä takaloksuihin ovien hitsaus ja auto maalarille:

(https://i.imgur.com/XmYRwYT.jpg)

Vanteet tuli myös hommattua, kun halvalla sai, BBS Rs 16x7, 5x114,3 jaolla, et33. Tästä johtuen piti teettää myös jaonmuutos spacerit yhdellä tutulla sorvarilla, niistä tuli 25mm paksut.

(https://i.imgur.com/nUO2191.jpg)

(https://i.imgur.com/TJHkXFV.jpg)

No vanteet tuntui tuumaa liian pieniltä ja aivan liian kapeilta, siihen löytyi helpotus felgenfuchs:lta, tuli tilattua 16->17 sisä ja ulkokehät. Sisäkehät on alumiinia, edessä 6,5 tuumaa takana 7. Ulkokehät radinoxia, edessä 2,5 tuumaa takana 3. Näin ollen vanteiden mitoiksi tuli eteen n. 9,5 tuumaa ja taakse n. 10,5. Et luku molemmissa kuitenkin alkup. 33.

(https://i.imgur.com/gzqKaI3.jpg)

(https://i.imgur.com/pCBjzOw.jpg)

Vanteiden keskiöt ja vohvelit tuli myös maalattua. Keskimutterit pitäisi vielä kiillottaa ja ostaa uudet keskimerkit.

(https://i.imgur.com/egHYs88.jpg)

Töissä tuli lupsautettua testikumit vanteille, eteen 205/45R17 taakse 245/40R17, vähän on joo kokoeroa, mutta ovatkin vain sovitusmielessä vanteella. Varsinaisiksi kumeiksi tilasin Yokohaman advan neova ad08r koossa, 215/45R17 ja 235/40R17.

(https://i.imgur.com/bFY6b01.jpg)

Vanteiden sovitusta, hyvin istuu, auto ei vaan nykyisillä tolpilla putoa tarpeeksi alas, kun tarkoituksena laittaa ilmajouset. Joten tod. näk. joutuu jotkin coiloverit ostamaan (saa tarjota jos ylimääräisenä). Sitten voisi olla ajamaton GTS Performancen alusta myynnissä.

(https://i.imgur.com/IpIcNbF.jpg)

Sitten alkaakin olla lähempänä tätä päivää, eli osat tuli ruotsista viime perjantaina. Puukkosaha laulamaan.

(https://i.imgur.com/8lz5e6C.jpg)

Uuden lokasuojan sovittelua, elikkäs lasikuitua nämä. Tuli myös hommattua täältä foorumin kautta hiilikuitupinnalla olevat kontin luukku ja konepelti.

(https://i.imgur.com/r2OhHXp.jpg)

Ovet tuli myös lasikuituisena, tarkoituksena löytää vielä etulokasuojat kuituisena.

(https://i.imgur.com/8pBi6vw.jpg)

Tällä hetkellä homma siis tässä vaiheessa, toinen puoli melkein valmis ja toiselle ei vielä tehty mitään.

(https://i.imgur.com/j08LjgR.jpg)

Tarkoituksena olisi saada auto ens kesäksi ajoon, mutta saa nähdä miten käy. Tekemistä vielä paljon, ykkösprioriteettinä kuitenki saada kori tehtyä, teetettyä turvakaaret sisälle ja saada auto maalarille. Väriksi tulee valkoinen en vain ole vielä päättänyt minkä auton, jonkinsortin teippauksetkin saattaisi olla tulossa. Tämän jälkeen kasailuhommia ja osien ostelua  ;D Pyrin päivittämään tänne foorumille aina kun hommat etenee. Moottorikin on jo päättetty mutta sitä ei ole vielä ostettu. Jääköön toistaiseksi siis salaisuudeksi. Pahoittelut myös kuvien huonosta laadusta, kännykkä ei vain parempaan pysty  >:(

- Jussi -







Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: puppet - 05.02.2018, 08:33:44
Ei s**keli, nyt tulee jotakin hienoa S*
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: apopse - 05.02.2018, 09:12:34
Kuinka paljon tollaset lasikuituovet on niitä rautaovia kevyempiä ::)
On kyllä lupaavan näköinen projekti O0
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 05.02.2018, 11:16:03
Kuinka paljon tollaset lasikuituovet on niitä rautaovia kevyempiä ::)
On kyllä lupaavan näköinen projekti O0

Ei ole tullu punnittua, mutta oiskohan noi kuituiset reilu 5kg kappale, orkkikset varmaan jonkun 25-30kg kappale. Että kyllähän siinä paino putoaa  8)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Sato| - 05.02.2018, 12:48:55
Nyt näyttää hyvältä O0 Mielenkiinnolla jään odottamaan jatkoa.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: TJA - 07.02.2018, 19:27:49
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: remes - 07.02.2018, 19:34:18
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...
Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jambo - 07.02.2018, 20:54:00
Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?

Samaa ajattelin itsekkin ton alustan osalta. Ainakin kuvissa näytti alkuperäiselta takakaarien muodot.

Kuituset ilmeisesti ACM:n valmisteita? Mitenkä hyvin istuivat? Saattais omaankin autoon olla harkinnan alla  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 07.02.2018, 22:30:20
Asiallinen projekti tullut taas foorumille, seurantaan meni.

Samaa mieltä tossa vannehommassa, 17" täyttää pyöräkotelot paremmin kuin 16". Toki jollain 15" kottikärrynpyörällä sais vattalleen mutta ei näytä hyvältä. Noi lasikuituiset takakaaret ois "helppo" muokata, on niin hölmön malliset näissä noi takakaaret...

Kyllä noi volvon takakaaret omaan silmään kelpaa tommosenaan ja toisekseen ei viitti alkaa leikkelemään ja kuiduttelemaan kun se käytännössä toisi vaan ylimäärästä kittipintaa. Taka-akselia tosin täytyy siirtää pari senttiä eteenpäin, pitäisi olla suht helppo homma kun säädettävät ylemmät varret, alempiin vaan muuttaa vähän kiinnityskohtaa?

Niin, onko noi kuituiset saman muotoiset kuin originaalit? Enivei, hyvältä näyttää ja tässähän on aineksia vaikka mihin! Toi ilma-alusta ehkä vähän kalskahtaa korvaan kun autoa kevennetään, laitetaan kaaret jne. ratahommia?

Kyllä noi samanmalliset on ku orkkis, tod. näk. otettu muotti alkuperäisestä ja siihen sitte kuidutettu toi. Ilma-alusta on vähän semmonen kompromissi, jos ajopaineet saa sopivaks niin miksei se radallakin menis, ei varmaan kuitenkaan hirveästi tule käytyä.

Samaa ajattelin itsekkin ton alustan osalta. Ainakin kuvissa näytti alkuperäiselta takakaarien muodot.

Kuituset ilmeisesti ACM:n valmisteita? Mitenkä hyvin istuivat? Saattais omaankin autoon olla harkinnan alla  ::)

Joo kyllä tuolta ACM:ltä noi tilasin, oli vaan pikku säätäminen rahtien kanssa, kun tilasin suoraan tuolta verkkosivulta. Jälkiviisaana ois pitäny eka laittaa spostia sinne ennenkö tilaa ja kysyä rahtien hintaa, rahdit tuli maksamaan n. 200€ ja meni melko kauan, että paketti suomessa.

Ihan hyvin ne tuntuis istuvan, ainut vaan että tehty varmaankin orkkiksen kokoiseksi, eli pitäis käytännössä liittää päittäin, mutta eihän se sillein kestä ku ei voi hitsata  ;D Vähän vasaraa ja leikkelyä niin kyllä ne istumaan saa, oiskohan mulla joku 6 tuntia menny, että sain ton toisen puolen liimausvalmiiksi.


Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 17.02.2018, 10:38:13
Viime viikonloppuna ei hirveästi kerennyt touhuamaan auton parissa. Mutta taka-akselin sain linjattua keskelle, tämän jälkeen tuli pieni ongelma koska takavanne ottaa kiinni iskarin yläpään pulttiin, tätä ei tullut otettua huomioon vanteiden speksejä miettiessä  :idiot2:

Ongelmaan löytyi kuitenkin ratkaisu, en omista sorvia nii tuli tehtyä tämmöinen viritelmä. Tuolla tuli otettua pultin paksulta kohtaa n. sentti pois, niin pultti menee syvemmälle. Toki muuttaa hieman iskarin kulmaa mutta tokkopa tuolla niin suurta merkitystä ole.

(https://i.imgur.com/gCC9yHd.jpg)

Renkaat saapui myös, joten nyt pääsee mallailemaan oikean kokoisilla pyörillä.

(http://i.imgur.com/HZXuu1R.jpg) (https://imgur.com/HZXuu1R)

Kaksi tuli väännettyä jo vanteille.

(https://i.imgur.com/ngolNJe.jpg)

Tuli tilattua marteliukselta pääkaari ja sivukaaret, saa nähdä miten istuu. Meinasin nyt kuitenkin itse ährätä noi turvakaaret, täytyy varmaan "vähän" harjoitella tolla tigillä hitsausta, en ole ennen edes nähny koko laitetta  ;D

Ens viikko muutenkin lomaa, joten ois tarkoitus viettää auton parissa koko viikko, tarkoituksena saada koppa valmiiks jotta vois viedä maalarille. Moottorin vois myös käydä hakemassa  8)


Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Demi - 17.02.2018, 10:49:29
nyt tulee kyllä jotakin komiaa ehdottomasti meni seurantaan S*
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: TJA - 17.02.2018, 18:18:22
Sama homma kävi itellä ton iskarin yläpään kiinnityksen kanssa. Pulttia lyhyemmäksi ja vanteesta siivu pois riitti, onneksi.

Väriksi tulee mikä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 17.02.2018, 21:45:24
Sama homma kävi itellä ton iskarin yläpään kiinnityksen kanssa. Pulttia lyhyemmäksi ja vanteesta siivu pois riitti, onneksi.

Väriksi tulee mikä?

Valkoinen siitä ois tarkoitus tehdä. Joo toi takaiskarin yläpään pultti on aika viheliäinen noissa madallushommissa, mutta onneks kaikkea pystyy vähän muokata ja soveltaa.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: vesterinen_99 - 18.02.2018, 19:51:32
Meinaatko puntarilla käydä auton kanssa, olis jännä tietää mitä se kasassa painaa!  8)
Onko tarkotus vielä muutenkin kevennellä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: kuppe - 19.02.2018, 15:47:57
Mulla painoi kaarellinen 242 jossa kaikki lasit karbonaattia ja kyljet sekä luukut kuitua 985kg.
Tuulilasin vaihto lasiseksi +10kg.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 26.02.2018, 20:11:27
Meinaatko puntarilla käydä auton kanssa, olis jännä tietää mitä se kasassa painaa!  8)
Onko tarkotus vielä muutenkin kevennellä?

En oikeen tiedä, olishan se mielenkiintoista nähdä paljon painaa sitten valmiina. Ei mitenkään erityisemmin ole tarkoitus keventää, ikkunat ainakin pysyy ihan lasisena, vaikka mistä sitä koskaan tietää kun hommat etenee  :D Missähän näitä pystyy edes punnitsemaan?


Viime viikolla tuli touhuttua auton kimpussa melko paljon. Tuntui vaan, että ei hommat edenneet yhtään kun oli semmosta hieromista, ovien yms. luukkujen mallailua/rakojen tasausta.

Keulapalaa tuli mallattua, sopii ihan ok vaikka oli vääntynyt vähän, toki sitä tuli hieman oijottua. Vaatii vielä hiekkapuhalluksen ja maalauksen. Meinasin tähän tosiaan tommosen voimakeulan tehdä, kun toi konepeltikin semmoisen mukaan valmistettu. Maski pitäisi myös jostain löytää.

(https://i.imgur.com/3pKnhNf.jpg)

Takapää on viimeistelty eli molemmat puolet liimausvalmiit, varmaan ens vkl tarkoitus liimailla kunhan saan koriliimaa ostettua ja tietysti puristimen sille. 3M taitaa jäädä pois vaihtoehdoista koska pelkkä puristin maksaa 200€  :'( Meinasin tota SEM multi purpose panel adhesiveä laittaa, laadusta ei ole kyllä minkäänlaista tietoa, mutta aavistuksen halvempaa ja puristin maksaa vähän reilu 60€.

Vähän mankeloin vielä sisälokareita, että pyörät mahtuu paremmin. Sekä maalasin haftgrundilla ton sisäpuolen, varmaan jonkun massan/kotelosuojan vedän tohon päälle vielä.

(https://i.imgur.com/zAz9XP8.jpg)

(https://i.imgur.com/GlG0qMQ.jpg)

Kontinluukkuun tuli tehtyä saranan paikat, vähän säälitti leikata ehjästä luukusta noi palat, liimasin ne paikalleen, tarkoitus olisi vielä kuiduttaa tohon päälle. (tässä kuvassa ei tosiaan vielä edes liimattuna, vasta mallatuna) Paikalleen luukku istui ihan ok, mutta kyllä sitä aika paljon sai hieroa. Ei ole myöskään aivan suorat noi sivut tossa luukussa, liekkö muotissa ollut vähän heittoa, onneksi siinä on kuitenkin vähän varaa hioa, että saa pikkuisen oikaistua.

(https://i.imgur.com/h88d1mi.jpg)

Moottori ja vaihteisto tuli myös ostettua, elikkäs moottori on Bmw m52tub25 ja se on 99 vuosimallin e46:sta, vaihteistoksi löytyi myöskin Bmw:n zf gs6-37dz. Saa nähdä minkälainen savotta on sovittaa nää paikalleen  :o Tarkoitus olis toi vielä ahtaa, mutta voi olla että laitan eka vaparina.

(https://i.imgur.com/NILSVt4.jpg)

Tässäpä nyt suurimmat tältä erää.



Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: TJA - 26.02.2018, 21:24:27
Moottorivalinta täys kymppi!  8)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Lankku - 26.02.2018, 21:25:41
Englantilaisen katon saumaan käytin Sikapower 4720:aa. Menee normi käsipuristimella. 55e/tuubi esim. IKH:lta. Tollaseen alaan joutunee ainakin kaks tuubia varaamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Volvomies89 - 26.02.2018, 21:38:05
3m 08115 koriliima ei vaadi mitään omaa puristinta vaan nämä yleiset käy sille myös.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jambo - 26.02.2018, 23:06:53
Auton pääsee puntaroimaan varmaan paikallisella kaatiksella yms. missä puntaroidaan kärryjä, rekkoja jne...

Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: tanskude - 27.02.2018, 14:00:33
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: jar-ii - 28.02.2018, 13:40:07
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?

Muistaakseni flättiluukullisessa olisi löyhemmät jouset. Ainakaan voimapelti ei pysynyt ylhäällä vaihdon jälkeen.

Suurin osa ainakin noista flättiluukuistahan on vääntynyt huonojen ja ruosteisten saranoiden takia takapäästä.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 13.03.2018, 00:47:01
Ei kerennyt lueskella, että oliko huomioitu vai ei, mutta pidä mielessä että luukkujen jouset on mitoitettu vakioluukuille. Jostain muistan lukeneeni kokemuksia siitä että kuituosat ovat saaneet siipeensä kun jouset vänkää turhaan vastaan, konepellissä tais ainakin olla 2 jousta per puoli alunperin?

Joo luukkujen jouset tuli otettua pois heti alkuunsa, voi olla että en laita niitä ollenkaan. Myöskään takaluukussa ei ole pumppuja paikallaan. Saakohan näihin muuten jostain uusia ovien saranoita? Meinaa olla nimittäin aika jumissa/huonossa kunnossa.

Ja tosiaan kiitoksia vaan kaikille vinkeistä :) Päädyin nyt kuitenkin tohon SEM:n liimaan, ostin semmosen yleismallin puristimen, voihan sitä vielä joskus tarvita. Mutta tosiaan takalokarit ois nyt liimattu kiinni, muuten tuli ihan hyvät, mutta toiselle puolelle tuli pieni köpsäys, valon alapuolinen kohta ei istunut aivan täysin, mutta eiköhän siitä vielä ihan siedettävän saa. Valo istuu kuitenkin ihan ok paikalleen. Apukuskin puolella myös painauma lokasuojan etulaidassa, siinä missä on isoin "suora" kohta, sisäpuolelta kun painaa niin pullahtaa suoraksi, täytyy varmaan tehdä ohuesta alumiinista pienet vahvikkeet tuolle kohtaa sisäpuolelle ja liimata kiinni. Tuntuu vähän semmoiselta venyneeltä pelliltä.

(https://i.imgur.com/2AuqWdJ.jpg)

Kontin sisäpuoliseen sauman siistin ihan vaan liimatiiviste massalla. Noita ei viitsi alkaa kittailemaan ja yllättävän siisti tommosenaan. Täytyy vielä vetää muutkin saumat mitkä sisäpuolella, esim. kuvassa alempana näkyvä sauma.

(https://i.imgur.com/zqEqrOf.jpg)

Turvakaarien tekoa tuli myös aloiteltua, tai oikeastaan vasta paikalleen mallailua. Ihan kivasti istu paikalleen ainakin pääkaari, melko tiukka sovitus tosta keskeltä, vois olla ihan aavistuksen loivempi kulma. Tein tämmöiset aluslevyt 3mm vahvasta teräsprofiilista, nostaa n. 6cm lattiasta kaaria, vois just mahtua hitsaamaan sitten yläpuolelta kun puottaa kehikon alas näitten päältä.

Ruosteet veks.

(https://i.imgur.com/C3vM9KG.jpg)

Haftgrundia pintaan, ku on vielä kivasti läpi hitsattavaa.

(https://i.imgur.com/tERTM54.jpg)

Päädyt hitsaan myös umpeen aluslevyistä kun ne löytää lopulliset paikkansa.

(https://i.imgur.com/x2sV7qc.jpg)

(https://i.imgur.com/EyE4J6P.jpg)

Sivuputket hepattuna, haittaakohan toi pieni "rappu" noissa jos tulee kuten kuvassa? Ei vaan muuten meinaa saada oikein järkevästi istumaan..

(https://i.imgur.com/PgkepIG.jpg)

(https://i.imgur.com/nqIccXm.jpg)


Tällä viikolla ois tarkoitus tehdä kaaria niin paljon kuin vain kerkeää ja jaksaa, kaikki neuvot ja niksit on tervetulleita. Palaamme asiaan kun hommat etenee.








Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Elk - 13.03.2018, 03:57:13
Skandixilta sais vielä oikealle puolelle saranat, hintakaan ei projektin laajuus huomioon ottaen oo paha mutta saatavuus tyyliin viimeisiä viedään. ~220€ pari + rahti.

Vasemman puolen saranoita ei saa enää mistään uutena.

Edit: Näköjään VP-autopartsilta saa oikean puolen saranat ja vasemman alasaranan vielä, tosin saatavuus samaa luokkaa.


Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Keme - 13.03.2018, 08:38:39
Et kai tee etukaarien alapäihin tommosia nilkanmurskaushyllyjä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Ökkelö - 13.03.2018, 22:38:33
Mihis ne nilkat siitä murskaantuu?
Lienee jos niin raju ulos ajo tai kolari tulee ni ihan sama onko kotelot tuolla putkien alapäässä vai ei ni jalat kyllä saa kipeetä.
Itelläkin omassa romussa kotelot putkien alapäässä enkä niitä mitenkään hankalaks tai turvattomiks ole mieltäny.
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: kebakko - 14.03.2018, 00:41:36
Hieno projekti! Innolla odotan lopputulosta.
Oliko tuo  pääkaari ja sivukaaret jonkun taivuttamat juuri kyseiseen autoon vai yleisesti 240 volvoon tarkoitetut "valmiit"
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: karixxx - 11.04.2018, 08:29:15
Vuoden 2015, peruskaaret radalle.
(https://thumb.ibb.co/gauYRc/DSC00013.jpg) (https://ibb.co/gauYRc)
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: kuppe - 14.04.2018, 20:16:52
Vuoden 2015, peruskaaret radalle.
(https://thumb.ibb.co/gauYRc/DSC00013.jpg) (https://ibb.co/gauYRc)
Onko sulla oikeenpuoleinen ohjaus kun diagonaali noin päin?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 17.05.2019, 21:34:08
Noniin talvihorroksesta herätty ja motivaatiota alkaa taas löytyä. Vaikka on autoa pikkuhiljaa näpräilty eteenpäin.

(https://i.imgur.com/sgloKOQ.jpg)

Penkit tuli hommattua, halvimmasta päästä.

(https://i.imgur.com/GLWjsdZ.jpg)

(https://i.imgur.com/aLv3sUy.jpg)

(https://i.imgur.com/dBKXxr7.jpg)

(https://i.imgur.com/lkvJw1Q.jpg)

(https://i.imgur.com/Gyyp6Z8.jpg)

Kaaret sain askarreltua valmiiksi. Ei tullu maailman kauneimmat, mutta ihan toimivat ja turvalliset pitäisi olla :D

(https://i.imgur.com/ePos0Rr.jpg)

(https://i.imgur.com/OW6fzsB.jpg)

Kontin luukulle hommasin tommoset "lukot"

(https://i.imgur.com/tSgPaM5.jpg)

(https://i.imgur.com/cuw47ZL.jpg)

(https://i.imgur.com/PUAyK2l.jpg)

Lokasuojat nyt tuli tehtyä näin, kun oli tommoset tarvikeloksut mutta väärällä keulalla :P

(https://i.imgur.com/psHxhhl.jpg)

(https://i.imgur.com/ci1GYUu.jpg)

(https://i.imgur.com/I7blvCD.jpg)

(https://i.imgur.com/ijjT1bt.jpg)

(https://i.imgur.com/QEJmjZy.jpg)

(https://i.imgur.com/pcenlg7.jpg)

Pohjien tekoa, ei tullut kyllä millään lailla priimaa ja nuo lasikuituiset loksut jotenkin veemäistä hio ja oikoa, mutta eiköhän ne tähän kikottimeen riitä.

(https://i.imgur.com/e1PjNfe.jpg)

Moottori lupsahti myös paikoilleen.

(https://i.imgur.com/6WiJ5eI.jpg)

(https://i.imgur.com/Hp1emt3.jpg)

Tällä hetkellä ollaan tilanteessa että kaikki osat on maalattu ankaraa vesihiontaa ja myllytystä. Konehuone vielä maalaamatta.

Tuli melko kuvavoittoinen päivitys ja vähän tekstiä, mutta toivottavasti kuvat kertoo riittävästi. Koitan päivitellä vähän tiuhempaan sitä tahtia kun hommat edistyy. Hankala alkaa muistelemaan että mitäs sitä on puolivuotta sitten tehty.



Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 11.09.2019, 00:52:00
Hommat etenee pikkuhiljaa!

Konehuoneen sain maalattua vihdoin, tuli mielestäni varsin hyvä, parempaa pintaa jopa kuin korissa  ;D Eipähän tarvitse vesihioa ja myllyttää..

(https://i.imgur.com/oEqTEiE.jpg)


Tässä näkyy minkälaiset kannakkeet tein tuolle bemarin koneelle, ne tuli myös maalattua happopohjamaalilla ja vanhanliiton mattamusta pintaväriksi. Koriin hitsatut palikat on jotkut supraan tarkoitetut, luulisi että tässäkin kestää.

(https://i.imgur.com/oAGeuNH.jpg)

Osien sovittelua paikalleen, maalasin nuo "peitelevyt" happopohjamaalilla ja testasin tuommoista motonetin röpelömaalia, jostain syystä lopputulos melko harmaan sävyinen, voisiko olla että happomaali puskee jotenkin läpi, kun ei tullut vedettyä hiontaväriä väliin?  :idiot2:

(https://i.imgur.com/dUp72V0.jpg)

Varaosa-autosta kaikki tarpeellinen talteen. Saa nähdä, voi olla että oon vielä ihmeissään noitten sähköjen kanssa.

(https://i.imgur.com/gU5D00p.jpg)

Ja lisää purkuhommia, sinällään vähän sääli purkaa näitä osia toisesta 242:sta, kun periaatteessa mikä tahansa raato kävisi. Toisaalta tuokaan ei koriltaan mikään mahtava ole ja kun saan purettua, niin varmaan paaliin. Tai sitten lahjoitan jollekin innokkaalle täältä foorumilta  ;)

(https://i.imgur.com/tRtw3O8.jpg)

Johtosarjat tarkoitus laittaa paikalleen, rajusti karsittuna. Lämppäriä mallailin tänään ja vähän ahdasta tulee, voi olla että hommaan jonkun pienemmän ja kevyemmän. Tarkoitus saada vain ilma kiertämään ja lämmintä tuulilasille, että ei menisi huuruun.

(https://i.imgur.com/0tZ52Xy.jpg)

Koetaulun mallailua, joutui vähän silpoa että istahti paikalleen, tekisi mieli nukata tuo, onkohan iso homma tehdä itse? Tai pystyykö ylipäätään?

(https://i.imgur.com/FU7Mcpo.jpg)

Osat löytää pikkuhiljaa paikalleen, rattiakselin kulmaa joutui aavistuksen muuttamaan johtuen suht korkealla olevista polkimista. Tuohon polkimien etuosaan tulee vielä semmoinen hylly jaloille. Tästä ratkaisusta en ole aivan varma, mutta tuntui hyvältä silloin kun tuon tein ja mallasin penkin kanssa istuma-asentoa. Täytyy vielä pohtia ja tutkailla.

(https://i.imgur.com/yIjuBEP.jpg)

Tässä tärkeimmät tällä erää..
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Volvomies89 - 11.09.2019, 09:19:22
Missä kaukana tuo sinun purku 242 kori sijaitsee?
Otsikko: Vs: Volvo 242 '80
Kirjoitti: Jusuk - 11.09.2019, 12:57:06
Missä kaukana tuo sinun purku 242 kori sijaitsee?

Tässä Jyväskylän kupeessa, Uuraisilla.