Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Automasentaja - 11.05.2014, 15:26:57

Otsikko: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Automasentaja - 11.05.2014, 15:26:57
Oliko se niin että 1964 vuoden sportti PV:ssä huohotus oli järjestetty sillälailla että lohkon kyljestä menee letku imusarjaan ja venttiilikopasta ilimanputsariin? Vai oliko se semmonen "vapaasti hönkivä" niinkuin favoritissa?
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Kulmamies - 11.05.2014, 18:34:02
Pitäisi olla "vapaastihengittävä"  :) Suljettu huohotinjärjestelmä taisi tulla vasta -67, eli samaan päivitykseen, kun ensimmäinen juuttuvakurkkuinen Strömberg kaasutin.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: luchadore - 27.04.2018, 21:53:48
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: hyvoneju - 28.04.2018, 10:27:11
Kannentiiviste !
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: kimisetä - 28.04.2018, 12:35:51
Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan

Tappikoneessa toisen letkun paikka on imusarjassa, jossa nipassa kuuluu olla kuristus.
Toinen taas ilmanpuhdistinkoteloon puhtaalle puolelle.
Vuosimallista riippui, kumminpäin ne oli koneen päässä eli liekö sillä isoa väliä?
Näin siis alunperin eli systeemissä on pieni virtaus imusarjaan päin.

http://sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm

Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: leka - 28.04.2018, 14:09:17
Kuinkas sitten kun tappikoneen ahtaa?
Miten tällöin pitää huohotin systeemi rakentaa?
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Kojontti - 28.04.2018, 16:00:03
Kerääjäsäiliön kautta ahtimen imupuolelle.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Jule - 28.04.2018, 17:40:42
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.

Jos kone huohottaa reilummin se muuttuu kyllä ylipaineiseksi sisältä, mutta ei sen noin pienestä ylipaineesta pitäisi vielä ylos alkaa sitä puskemaan, vaan pitäisi hönkiä imuputkeen (tai nyt ylipäätään putsarin ja kaasarin väliin). Mulla b230 kone sotki konehuonetta ihan vaan kuivuneen öljykorkin takia. Uusi ja vähän paksunpi tiiviste siihen, niin että korkki oli tiukassa meni huohotuskaasut koneen läpi pakoputkeen, kuten kuuluukin.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Kulmamies - 28.04.2018, 20:45:36
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.

Mistä sitä sitä öljyä lentää konehuoneeseen?

Jos sulla menee molemmat letkut imusarjaan siihen kuristimella varustettuun nippaan, niin ei se reiän koko riitä. Tyhjäkäynnillä ehkä, kun imusarjassa on kova imu, mutta kierroksilla ja suuremmilla läpän avautumilla imusarjassa ei ole enää alipainetta, mikä imisi tehokkaasti huohotushöyryt koneeseen. Jos toinen letku menis ilman kuristinta imukoteloon, niin siellä riittäisi imua viemään koneesta höyryt pois.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: hyvoneju - 28.04.2018, 21:17:24
Onhan tuo aika helppo testata , letkut vaikka pulloon (ei tiivis) ja imusarjan reiät tukkoon ? Ja jos öljy lentää edelleen ...
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: luchadore - 28.04.2018, 23:42:51
Ampui öljytikun reijästä, siihen kyllä löytyi syyllinen että tikku taisi hyppiä paikallaan paineesta, tikku on vaihdettu ja se pitää nyt paremmin.

Lohkostaja korkista menee nyt siis keruusäiliöön letkut, jonka sisällä on rosterista sorvauslastua sihtinä, pitäisi erotella aika hyvin. Pöntön päältä menee letku imusarjan liittimeen, jossa tosiaan on vaan se 2mm reikä.

Pitäisi varmaan laittaa toinen letku siihen airboksiin suoraan, niin imekööt sitten sinne kaikki möhnät poltettavaksi. Auton koko peräpää on ihan öljypisaroita täynnä kun kävin koeajolla. Paljoa ei voi ajella kun tuo laturi on edelleen risa.

Ja tuo ylipaine siis tulee vasta kun kierrokset laskee takaisinpäin tyhjäkäynnille. Kierroksilla ei sitä vielä nosta :idiot2: Huohotus on muutenkin ihan älytöntä, liekö tynnyriksi mennyt pytyt :( Tuolla nyt mennään oli mikä oli. Olen miettinyt vetää pakoputkeen pillin ja siihen letku, mutta onko noista mitään haittaa jos ne vetää suoraan airboksiin ja poltettavaksi, vesihöyryä ja muuta palamatonta saissea :idiot2:

---------------------

edit. tajusin lukea nyt vasta tuon linkin, missä on noista huohotuskaavioista juttua. Onkos tuolla mitään käytännön merkitystä meneekö imusarjaan letku lohkosta vai korkista ? Kun tuolla oli molemmin tavoin kytketty noissa kaavioissa :idiot2:

Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Kojontti - 29.04.2018, 23:02:13
Onko sulla se alkuperäinen purkki jakajan vieressä lohkossa mistä lähtee toinen huohotusletku? Ainakin yhdessä koneessa mulla oli pikeentynyt se tukkoon kun siellä oli sellainen messinkilevystä kääritty liekkilukko. Tästä suoraan imupuolelle letku alunperin, kannattaa kokeilla sinunkin ehkä?

Mutta jos tikku ampuu pois niin pahasti kuulostaa että iso osa puristuspaineesta nyt karkaa alakertaan... Kannentiiviste huudettu jo aiemmin ja taidan jatkaa männänrenkailla...
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: luchadore - 29.04.2018, 23:31:43
Puristuspaineet on ihan ok (?), 13-14 bar.. Vasta mittasin.  Ja viimesyksynä kasattu kone, uudella kynsitiivisteellä. Ja heti jo sillon oli tuo huohotus rajua. Eikai renkaat/pahvi voi rikki olla kun koneessa on kuitenkin sisua rajusti, ja puristaa noin paljon  ??? Ei sotke vesiä ja öljyjä enää kun vaihdoin kansipahvin.

On se liekkilukko purkki siinä kyljessä, siitä menee letku keruupöntölle.

Niin ja itse lohko on hoonin jäljiltä vaihdettu pari vuotta sitten, ja uudet männänrenkaat, rengasurat puhtaat jne. En usko että siellä olisi vikaa, öljyäkään ei syö yhtään, mitä nyt vuotaa takastefa, juuri noiden huohotuspaineiden seurauksena.. Mutta ei pöllyttele yhtään.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Kojontti - 30.04.2018, 02:48:00
Niin kato että se liekkilukko on auki, sitten se vapaa linja imukoteloon/ulkoilmaan. Voi oikeasti olla kyllä männänrenkaissakin vikaa mutta en lähtisi noilla puristuksilla ihan herkästi purkamaan...
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: hyvoneju - 30.04.2018, 16:50:45
Millä porauksella tämä on ? ja kannentiiviste on jälkikiristetty ? Kansi palaanattu ?
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: luchadore - 30.04.2018, 17:19:55
92mm, erikoispultit, jälkikiristetty, ja kansi plaanattu kyllä.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: Jule - 30.04.2018, 20:32:56
Mulla oli se b230 kone aivan helvetin väljä. Siis kun kannen otti pois, niin rukkasella pystyi männän laelta heiluttamaan mäntää luokkaa 1,5mm sivusuunnassa, öljynkulutusennätys 1l/100km, eikä sekään konehuoneeseen niitä öljyjä työntänyt. Mun mielestä ainoa huohotin mikä tuossa oli tuli sieltä lohkon kyljestä imuputkeen, mitään suoraan imusarjaan imeviä hienouksia tuossa ei ollut, vaan se luonnostaan muodostuva ylipaine johdettiin vaan koneen sisältä hallitusti sinne imuputkeen josta se meni palotapahtuman läpi pakoputkeen siniseksi sauhuksi.

Sen kovettuneen tiivisteen vaihdoin siihen öljykorkkiin, ja mittatikussa on se normaali o rengas, mitään sen kummempia systeemejä siellä ei ollut pitelemässä kaasuja koneen sisällä.

Tietysti jos esim pakoputki on tukossa se voisi kai periaatteessa aiheuttaa ylimääräistä painetta koneen sisällekin, mutta luulisi sen huomaavan käynnistä jo paljon ennen kuin öljyt alkaa tunkea joka raosta ulos.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: luchadore - 05.05.2018, 00:06:36
Kirjoittelin asiasta tuolla omassa päiväkirjassani. Ajattelin jos ketä kiinnostaa niin nyt tähänkin raportoida. Vedin nyt piuhat korkista imusarjaan, imusarjassa se 2mm reijällä oleva nippa. Ja lohkosta menee nyt keruusäiliön kautta airboksiin tehtyyn porttiin letku. Ja öljytikku on nyt semmoinen mikä pysyy paljon tiukemmin paikallaan, sekä työnsin tikun siihen kupin alle läpivientikumin, josta leikkasin sen alemman huulen pois, kumi on tiukasti tikussa, ja menee kivasti siihen tikun reikään myös, eli nyt siinä on jonkunlainen tiivistekin. Ainakaan parin tunnin ajelun jälkeen ei ole roiskinut mitään mihinkään. Pesin konehuoneen tänään niin hyvä seurata nyt.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: jokotai - 24.06.2018, 22:48:14
... jatketaanpa aiheesta. Mitenkäs kannattaisi tuollaisen rallikäyttöön tulevan huohotinputket vetää? Imusarjaan ja putsareille ei varmastikaan kannata edes miettiä mitään letkutuksia. Itse ajattelin ratkaista asian sellaisella erillisellä huohotinsäiliöllä, jonka kannessa läpivirtaava ilmansuodatin ja johon vedän aikankin kampikammiolta letkun.
Mitenkäs sitten venttiilikopan korkilta. Tarviiko/kannattaako käyttää ilman natsaa olevaa korkkia, vai hommata "natsallinen"
korkkia josta vetää letkun em. säiliölle? Molempia toteutuksia olen ainakin nähnyt käytettävän.
Otsikko: Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
Kirjoitti: estate - 25.06.2018, 10:09:53
Justiin noin kuin olet ajatellutkin eli kerääjäsäiliö ja sinne huohotus. En ole huomannut eroa laittaako letkun venttiilikopasta vai lohkosta säiliöön tai molemmista.