Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #705 : 21.02.2017, 21:40:02 »
Oonko jo kysynyt siitä "huilusta" mikäs sen tilanne on ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #706 : 21.02.2017, 21:58:59 »
Oletko tutkinut keinuvipuakselin pulttien reijät  kannesta ? tai lähinnä niiden pohjat .
Sitä kautta menee öljy paineella nesteen sekaan, JOS on, huolimattomasti öljystä ym. puhdistettu kierrereikä ja vauhdilla kierretty pultti paikoilleen ,valu kannessa halkeaa ,ei kovin isosti ,mutta pienikin "vika " riittää .
Erityisen varovainen on oltava jos alkuperäiset pultit on suurennetu .
Joitain vastaavan laisia ongelmia kun sulla , on etsitty todella kaikista mahdollisista "normaalista "paikoista , vika on löytynyt juurikin em.pultin pohjan hajoamisesta .

Komppaan kyllä tätä ! Mulle tuli aikoinaan ammattilaisen alusta loppuun tekemä kansi , ja mukana
oli liian pitkät keinuvipuakselin pultit (kuulemma niitä on 2 mittaa) . Ja öljyt ja vedet sekaisin ? Takuuna tehtiin uusi kansi ... :o
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #707 : 21.02.2017, 22:30:39 »
Kansi on minulle vieras, vuosi sitten vaan kattelin läpi, näytti ok, koneistukset siihen ja laitoin kiinni. Nuo pultinreijät voisi olla hyvinkin syylliset, asia tutkitaan. Nostan taas vaihteeksi koko padan irti kunyan kelit vähän lämpiää.

Huilu näytti olevan ok, ja tukevasti paikallaan. Yhdessä vaiheessa viimekeväänä/alkukesästä lämmöt pysyi flekti päällä paikallaan tyhjäkäynnilläkin pitkään. Ei yhtään lähtenyt nousemaan. Sen jälkeen tuli vikaa taas talven aikana nyt.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #708 : 21.02.2017, 22:37:59 »
Nostan taas vaihteeksi koko padan irti kunhan kelit vähän lämpiää.


Sullakin on samat kelit tallissa kun mulla, mulla on vaan katto aika korkealla  :-[ Pitäis ite alkaa sitä webastoa rassaamaan, mutta on taas melko kylmää  :(
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #709 : 24.02.2017, 12:14:48 »
Komppaan kyllä tätä ! Mulle tuli aikoinaan ammattilaisen alusta loppuun tekemä kansi , ja mukana
oli liian pitkät keinuvipuakselin pultit (kuulemma niitä on 2 mittaa) . Ja öljyt ja vedet sekaisin ? Takuuna tehtiin uusi kansi ... :o

Jep! Itsellä sama ongelma joskus 80-90 lukujen vaihteessa. Öljyä veden seassa uudessa kattilassa.
Kansi pois ja uusi pahvi sekä vedet ja öljyt myös. Koeajo stadista Keravalle ja takaisin. Ja taas mämmiä
paisarissa. Hermo ihan loppu sillä kynsitiiviste ei ollut mikään halpa silloin. Pienen pähkäilyn
jälkeen venakoppa ja keinuvivusto pois ja pään raapimista. Sattumalta nojasin kädellä ylävesiletkuun
ja keinuvipuakselin ruuvinreijästä nousi pieni suihkulähde.

Dodiin!!!! Alan erittäin tunnettu ammattilainen oli vetänyt M10 kierteen vesitilaan. Sama "ammattilainen" oli jyrsinyt R-Sport kannen
palotilan tarkistamatta ainevahvuuksia joten kahdessa pytyssä palotilan ja vesitilan väliin jäi 1,5mm kannas  :peetu:
Vähän vaikeaa saada kansipahvi osumaan siihen melkein olemattomaan kannakseen...
Kansi erikoishitsamoon ja sitten plaaniin. Myös keinuvipuakselin uusien ja tukevampien pukkien alta
oli kannesta jyrsitty tavaraa pois siihen malliin, että öljykanava ei enää osunut siihen pukin reikään ollenkaan.
Pukin kylkeen oli sitten ruuvattava lisäpalikka johon kaiverrettiin uusi öljykanava.

Aina ei mene kuten Strömsössä  >:(
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #710 : 24.02.2017, 12:36:26 »
Hyvää uutta tietoa sataa O0

Mikä tuohon pultinreijän vuotoon sitten auttaa ? Kyseessä siis nimenomaan vaan se reikä josta öljy kulkee tietenkin ?

Kannessa on ihan vakiopukit ja vivut ja pultit, saako tuota millään testattua ilman kannen nostamista ?  Voisikohan tuota koittaa korjata jotenkin vaikka bräkleenillä pesu kunnolla, tapilla kierre myös puhtaaksi kunnolla, ja jotain kemiallista metallia (?) liimaa sinne reikään, kuivatus, poraus vähän matalalemmaksi ja kierteytys, sekä pukkipultin hentoinen lyhennys ? Pultti vielä vaikka siiten tiivisteliimalla perään tietty varmistaen ettei öljykanava liimaannu.

Nyt on vakuutukset rästissä ja manitbois, joten ei huolta seuraavaan kahteen viikkoon :buck2:

Autossa joku kolisee takana aivan järjettömästi, sitä ei viitsi kuunella, ihankuin jossain tukivarren puslasta olisi kumi otettu kokonaan välistä pois :idiot2: Alla käynyt asian tiimoilta pariin otteeseen, ja jokainen pusla ja tukivarsi on kunnolla, iskaritkin näyttäisi olevan ok, ulkoisesti ainakin. Aivan jäätävä klonkutus. Vaihdan ainakin watt-linkkiin ne nailoni-puslat kokonaan pois, tuskin se kolina niistä johtuu mutta silti ne on huonot, kun tein löydön, mersun narinahelat ;D Saa unipallit sen suurempaa selittelemättä leimalle. Lueskelin että rallipiireissä ollut ainakin joskus suosiossa, keskipatukkaan pitäisi keksiä varmaan joku laakeri puslaksi, semmoinen pötkyläinen niinkuin b20 vesipumpussa tms.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2017, 12:41:20 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #711 : 24.02.2017, 13:11:00 »
Kyllä se sama öljynpaine on joka pultin juuressa . Neljä vikapaikkaa kannattaa tutkia .
Helpoin pikatesti onnistuu kun otat keinuvivuston pois , iso vuoto näkyy noin kun tuolla edellä mainittiin , puristele ylävesiletkua kun syylari on täysi .
Kierrereijät täysin puhtaaksi , hyvä valo  niinkin näkee jotain ,
Tutkia voi myös millä vaan ohuella  / terävällä piikillä / neulalla ,tunnustelemalla kierrereijän pohjaa , isoa reikää ei tarvi mistä paineöljy pääsee "vika osastolle "
Ensimmäiseksi en lähtisi kantta irrottamaan .

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #712 : 24.02.2017, 16:00:26 »
Tiivistys onnistuu anaerobisella kierretiiviste nesteellä esim loctite 542. Kovettuu ja tiivistää ainoostaan sen kierteen missä puristuu öljykanavat ei tukkeennu oikealla tavalla litkua käyttämällä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #713 : 02.03.2017, 23:41:57 »
Onko kellä tietoa mistä kannattaisi ostaa 40mm pakoventtiilit, ja rosteria vai tavallset ? Pronssiohjureilla ja ei ole terässeetit, siksi että niitä on mahdotonta laittaa ko. kanteen.

46mm imuvenat saa hemimotorssilta 16e /kpl.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2195
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #714 : 03.03.2017, 10:40:32 »
En suosittele Hemimotorsilta tilaamaan mitään..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #715 : 03.03.2017, 11:01:56 »
Perusteluja  ???

Jotain tuolta olen tilannut, en enää kyllä muista mitä, mutta homma toimi ihan hyvin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2195
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #716 : 03.03.2017, 12:54:33 »
Itsellä viivästyi eräänä keväänä kuukaudella auton liikenteen saaminen, koska möhlivät aivan joka asiassa männänrenkaiden tilauksessa.. ensiksi antaa paketin johon käsin kirjoitettu renkaiden koot, paketissa kuitenkin aivan väärät, takasin kun vei, niin eihän heillä ollut hyllyssä ja "laittoi tilaukseen" ja lupasi viikon sisälle että tulee.. 3vk päästä soitin niin sanoivat että ei ole vielä tullut.. todellisuudessa eivät olleet edes tilanneet niitä ja tästä meni vielä 2vk ennen kun sain männänrenkaat.. ensimmäinen ja viiminen kerta kun asioin kyseisen firman kanssa.. myös muualta olen kuullut samanlaista toimintaa kyseiseltä firmalta..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #717 : 03.03.2017, 21:26:46 »
No hyvä tietää. Minulla oli sitten tuuri matkassa, m-renkaat tai kansipahvi taisi olla kyseessä minulla.

Venttiileilläkään ei ole mikään kiire onneksi. Kasailen koneen kaikessa rauhassa. Ostoslistassa on myös kg5 nenä, sekä 123 tune jakaja, ja näillä tuloilla siihen meneekin taas hetki. Webrut pitää kyllä saada kesäksi nippuun ja ajoon.

En saa mielenrauhaa ennekuin kunnostan sen 46/40 mörkökannen, siellä se halkeama on vaan kokoajan mukana, mutta ei ole haitannut aiemminkaan, riskipeliä mutta pakko pelata  :P

Ihan hyvä paketti nytkin paikallaan, mikäli tuo nykyinen kansi ei ole mennyt rikki, kone sotkee öljyä vesiin jostain. Tosin nyt taas muutama päivä ajeltu ja auto toimii nätisti taas :idiot2: tehoa piisaa taas kummallisesti, liekö nuo muuttuvat juuttuvakurkkuiset sekoilee nyt niin pahasti. Kantta tosin rajoittaa virtaukset jotka morgo systemsin mukaan loppuu n.165hp kohdille imukanavissa, mene ja tiedä. Varmasti tulee kyllä vetoja huimasti webruilla, vaikka huipuissa jäätäisiinkin silti vanhoihin lukemiin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #718 : 03.03.2017, 23:17:07 »
Hataralla kokemuksella panostaisin niihin tupliin ekana kun tehonlisäys kuitenkin tarkoituksena ;)
Laitoin toissa kesänä 40 tuplat vakioon b18 koneeseen, muuttui ihan toiseksi mitä nyt puutui kun oli vain c-nokka
Viimekesänä samat kaasuttimet, b20 samalla nokalla kuin sinulla ja 44/38,5 venat, nyt kiertää pitkälle.
Hyötyyköhän noilla isoilla venttiileillä kuitenkaan, jos halkeamakin. Sen sata sivua noita b20 kansijuttuja selannut, tuossa ainakin hyvät kuvat http://www.topplocksverkstan.se/b20historiskracing.html Kantta kun pyörittelin niin hukkuu "liian" ison venttiilin hyöty palotilan reunaan joka tulee lähelle.
Tune jakaja täälläkin ostoslistalla ja pykälää isommat sisäkurkut kokeiluun.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #719 : 04.03.2017, 00:15:06 »
Tässä pari kuvaa kannesta









Omasta lyhyestä kokemuksesta, ja edellisen omistajan kokemuksesta voin sanoa että kyllä hyötyy, tai ei ne ainakaan haittaa ;) Asia huomioitu kyllä kuten kuvasta näkee, että levennetty niin paljon ammetta kun mahdollista. Ne on isot, en niitä pienemmiksikään saa, vaikka voisi ollakkin sen 46/38,5 minun puolestani. kanavat on tehty isolle pitkälle imusarjalle joka minulla on sekin alkuperäisestä setistä, ja siihen jatkoksi 45 tuplat.

Kansi on kuitenkin kokenut melkoiset työmäärät, eiköhän se ole tehty toimimaan. 9500rpm se laulatti minulla R-nokalla ja SU:illa. Tehoista ei tietoakaan. Halkeamasta olen kuullut niin monta eri mielipidettä, että niistä kun vedän johtopäätöksiä, niin laitan sen kuntoon riskillä, uskon että kestää.. aikansa ainakin.

Minulla oli 123 perusjakaja, mutta möin pois, että ostan tunen tilalle, mutta sitten jäin odottelemaan sitä usb-mallia, tai paremminkinsille sovellusta, ja sitten rahat kului perheen elättämiseen, ja jakaja jäi :( Mutta nyt sen kyllä tarvitsee väkisin jo. Siinä kivasti tuo rajoitinkin, ettei ylikierroksiin ainakaan heti hajoa.

Ja joo kaasarit tulevat tosiaan kiinni nykypakettiin nyt kesän aikana, ne laitetaan kuntoon. kohot on tilattu, suutinsarja ja sisäkurkut vielä pitää haalia. Mörkökansi tulee sitten kun saan sen huollettua. Sen kanssa sitten se uusi nokka samalla. Jakaja heti kun saan ostettua, siihen kun tottui kerran niin kaikki muut jakajat on olevinaan ihan huonoja ja enemmin tai vähemmin kone nakuttelee. 123-jakajan kanssa ei nakuttanut ainuttakaan kertaa, ja vääntö alkoi 1000rpm alempana.

----------------------------------

Voiko joku tietäjä selventää mistä vehkeestä tämä m46:n rele on:



Tuo hyppii päällepois suunilleen kerran puolessa minuutissa, alkaa olemaan rasittava. Napista ei enää kytkeydykkään, relettä tönäsemällä ja painamalla vinoon ja pitämällä silleen vaihde hyppää päälle ja pysyy. Uusi pitäisi saada kun tietäisi mitä etsiä. Jotain toista kokeilin ja se sai vain ilotulituksen aikaiseksi, eli oli väärä.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2017, 02:10:40 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Futurez  Kulkukoira