Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1365 : 29.07.2019, 07:59:29 »
Itseasiassa se iso pääsulake ei nosta sitä liittymän kuukausihintaa, vaan se on kertaluontoinen maksu. Kuukausimaksuun vaikutaa se mittauksen sulake, joka on omakotitaloissa sama asia kuin pääsulake, mutta taloyhtiössä on pääsulakkeet erikseen, ja jokaisen mittarin edessä omat mittauksen sulakkeet, jonka mukaan sitä kk maksua maksetaan.

Itseasiassa sähköauton lataus on se yksi tärkeimmistä kysymyksistä tuohon "Joko?" kohtaan. Teknisesti itse sähköauto on ihan toimiva ja taloudellisesti kannattava laite, lataus on se suurimpia kysymyksia aiheuttava aihe.
Vaikea mennä sanomaan että kaikista sähköyhtiöistä, mutta suurimmalla osalla ei ole liittymissä kk-maksua. Kerta maksu kun liittymä rakennetaan. Sitten on käyttöpaikka kohtainen siirtosopimus jossa on kk-maksu johon vaikuttaa sitten siirtotuote. Ja siihen taas vaikuttaa minkä sulake ko. käyttöpaikalla on.

Lataus on se pullonkaula, mutta moni tuntuu tekevän siitä suuremman ongelman kuin se oikeasti on. Aina sanovat että sitten kun 5min latauksella saa 1000km rangea niin voi ostaa. Aika harvassa on ne jotka oikeasti tuommoisia matkoja tarvivat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1366 : 29.07.2019, 08:14:24 »
Siirron kk-maksu on juurikin se "liittymän" kk-maksu. Sen joutuu maksamaan siitä ilosta että on liittymä, vaikkei siirtäisi kilowattituntiakaan.

Näin siis omakotiasiakkaan näkökulmasta. Taloyhtiöiden järjestelyistä en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2019, 08:16:04 kirjoittanut tj86430 »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1367 : 29.07.2019, 09:04:13 »
Siirron kk-maksu on juurikin se "liittymän" kk-maksu. Sen joutuu maksamaan siitä ilosta että on liittymä, vaikkei siirtäisi kilowattituntiakaan.

Näin siis omakotiasiakkaan näkökulmasta. Taloyhtiöiden järjestelyistä en tiedä.
Saman kk-maksun maksaa taloyhtiössäkin asuva. Meidän 12 asunnon taloyhtiössä on 1 liittymä mutta 13 sähkön käyttöpaikkaa joilla jokaisella on oma laskuri ja siirtosopimus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1368 : 29.07.2019, 10:32:45 »
Saman kk-maksun maksaa taloyhtiössäkin asuva. Meidän 12 asunnon taloyhtiössä on 1 liittymä mutta 13 sähkön käyttöpaikkaa joilla jokaisella on oma laskuri ja siirtosopimus.
Taloyhtiöissä osakkaat saattavat päästä näennäisesti ilman kuukausimaksua, mutta yhtiö maksaa kk-maksua liittymän koon mukaan. Pieninkin liittymä 3x25A kustantaa pari kymppiä kuussa, vaikka et käyttäisi sähköä wattiakaan. Taloyhtiöllä on vähintään 3x63A liittymä, jonka perusmaksu onkin jo useita kymppejä kuussa. Kustannukset peritään vastikkeen yhteydessä osakkailta.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1369 : 29.07.2019, 11:02:28 »
Taloyhtiöissä osakkaat saattavat päästä näennäisesti ilman kuukausimaksua, mutta yhtiö maksaa kk-maksua liittymän koon mukaan. Pieninkin liittymä 3x25A kustantaa pari kymppiä kuussa, vaikka et käyttäisi sähköä wattiakaan. Taloyhtiöllä on vähintään 3x63A liittymä, jonka perusmaksu onkin jo useita kymppejä kuussa. Kustannukset peritään vastikkeen yhteydessä osakkailta.
Edelleen liittymästä ei makseta mitään kk-maksua vaan kk-maksu on käyttöpaikka kohtainen. Tuo sinun mainitsema onnistuu vain että asukkaalla itsellään ei ole siirtosopimusta ja myyntisopimusta vaan taloyhtiöllä on yksi sopimus. Ja sitten taloyhtiö laskuttaa käytetyn sähkön mukaan asukasta. Mutta jos asukkaalla on sähkön myyntisopimus omaan asuntoon, niin samaan sähkön käyttöpaikkaan pitää olla vastaava siirtosopimus ja siinä pitää olla asiakkaana lähes 100 varmasti sama joka on myyntisopimuksessakin. Näin on ainakin niillä yhtiöillä joista itsellä kokemusta edellisen työpaikan osalta.

Mutta nyt ollaan jo todella kaukana sähköautoista :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1370 : 29.07.2019, 12:29:30 »
Minusta tuo kiinteistön liittymän koko ei ole tulevaisuudessa kovin kriittinen. Sähkön välivarastointi kehittyy samaa tahtia autojen ja akkuteknologioiden kanssa. Tämä on pian pari vuotta vanha uutinen https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoolaiseen-kauppakeskukseen-suuri-sahkovarasto-parkkihalliin-50-000-kiloa-painava-akku/6603214#gs.srlo0j. Tuossa akuston koko on luokkaa (vain) 2000kWh sillä oletuksella, että sähkölämmitteisen okt:n päivittäinen sähköntarve on 100kWh. Tuollaista välivarastoa voidaan ladata esimerkiksi aurinkopaneeleilla ja tietysti myös verkosta silloin kun on pakko, sähkö on halpaa tai kuormitus sen sallii. Välivarasto + verkosta saatava sähkö riittää jo aika suurelle autolaumalle.

Olisi kiva olla seinäruusuna taloyhtiön kokouksessa, jossa lataustolppien hylkäyksen jälkeen esitetään hankittavaksi muutama aurinkopaneeli ja 5MWh energiavarasto  ;D


Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1371 : 29.07.2019, 12:51:47 »
Edelleen liittymästä ei makseta mitään kk-maksua vaan kk-maksu on käyttöpaikka kohtainen. Tuo sinun mainitsema onnistuu vain että asukkaalla itsellään ei ole siirtosopimusta ja myyntisopimusta vaan taloyhtiöllä on yksi sopimus. Ja sitten taloyhtiö laskuttaa käytetyn sähkön mukaan asukasta. Mutta jos asukkaalla on sähkön myyntisopimus omaan asuntoon, niin samaan sähkön käyttöpaikkaan pitää olla vastaava siirtosopimus ja siinä pitää olla asiakkaana lähes 100 varmasti sama joka on myyntisopimuksessakin. Näin on ainakin niillä yhtiöillä joista itsellä kokemusta edellisen työpaikan osalta.

Mutta nyt ollaan jo todella kaukana sähköautoista :)
Vähän kauaksi menee... Joku kuitenkin maksaa sähköstä kuukausimaksua. Ilmatteeksi siirtoyhtiö ei pidä sähköjä kytkettynä.

Itse olen vähän aikonut laittaa aurinkopaneeleita katolle. 3-vaiheinvertterillä syöttö verkkoon. Parhaan hyödyn saisi, kun lataisi sähköautoa kotona päivällä ja ajelisi sitten akun tyhjäksi yöllä. Erilliset akustot ovat tuhottoman kalliita vielä, ei niitä pysty ostamaan muuten kuin jos on pakko. Esim. talo saaressa kaukana sähköverkosta.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1372 : 29.07.2019, 14:54:41 »
Vähän kauaksi menee... Joku kuitenkin maksaa sähköstä kuukausimaksua. Ilmatteeksi siirtoyhtiö ei pidä sähköjä kytkettynä.

Itse olen vähän aikonut laittaa aurinkopaneeleita katolle. 3-vaiheinvertterillä syöttö verkkoon. Parhaan hyödyn saisi, kun lataisi sähköautoa kotona päivällä ja ajelisi sitten akun tyhjäksi yöllä. Erilliset akustot ovat tuhottoman kalliita vielä, ei niitä pysty ostamaan muuten kuin jos on pakko. Esim. talo saaressa kaukana sähköverkosta.   
Itseasiassa -  kyllä sahköyhtiö pitää sähköt pääsulakkeille asti kytkettynä vaikka kukaan ei maksaisi mitään. Se sähkönjakelu pysähtyy siihen sähkömittariin jos liittymä katkaistaan. (ennen etäohjattavia sähkömittareita kävi äijä irroittamassa ja blommaamassa mittauksen etusulakkeet).

Taloyhtiö maksaa jotain kuukausimaksuja sähköyhtiölle vain jos siellä on oma "kiinteistö" mittarinsa. No käytännössähän siellä yleensä sellainen on, mutta on esim joitain pieniä taloyhtiöitä joissa ei ole ollenkaan kiinteistö mittaria, koska ei ole yhteisiä tiloja jossa olisi. Tuollaisessa taloyhtiössä se sähköliittymä on vain yhtiön taseessa, mutta mitään kulua siitä ei ole.

Tietysti onhan sen mahdollista että joku sähköyhtiö laskuttaa pelkästään siitä liittymän olemassaolosta, mutta en mä ole kuullut että joku toimisi noin. Se on jo laskutuksen kannalta paljon yksinkertaisempaa sitoa siihen sähkön käyttöspoimukseen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1374 : 09.08.2019, 22:22:49 »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1375 : 09.08.2019, 23:25:26 »
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-31/there-s-a-5-600-electric-moonshot-for-your-combustion-clunker



Jos tuo vanha auto pystyttäisiin sähköistämään 10-15 teur kuluin se olisi ihan vaihtoehto... Esim. E-tronin toimintamatkalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1376 : 12.08.2019, 14:21:35 »
Jos tuo vanha auto pystyttäisiin sähköistämään 10-15 teur kuluin se olisi ihan vaihtoehto... Esim. E-tronin toimintamatkalla.
Ongelmaksi tulee akkujen sijoittaminen kun säädökset estää isot muutokset pohjalevyyn.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1377 : 12.08.2019, 14:27:57 »
Ongelmaksi tulee akkujen sijoittaminen kun säädökset estää isot muutokset pohjalevyyn.
Silti, jos mietitään ihan perinteistä etuvetoista polttomoottoriautoa.
Mikäli tekniikka korvataan akuilla ja sähkömoottorilla, niin järjellisesti pitäisi olla mahdollista päästä edes 200km kantamaan, mikäli akut hajautetaan ympäri autoa.

Tietysti, onko moinen turvallista tai sallittua, on eri asia.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1378 : 12.08.2019, 14:32:36 »
Silti, jos mietitään ihan perinteistä etuvetoista polttomoottoriautoa.
Mikäli tekniikka korvataan akuilla ja sähkömoottorilla, niin järjellisesti pitäisi olla mahdollista päästä edes 200km kantamaan, mikäli akut hajautetaan ympäri autoa.

Tietysti, onko moinen turvallista tai sallittua, on eri asia.
Nyt monet sähköistyksiä tekevät pajat käyttää teslam akkuja ja ne on aika isoja moduuleja. Jos akustoja saisi pienemmissä moduuleissa olisi niiden sijoittaminen koriin helpompaa. Ei kai se ole kiellettyä muuttaa polttisautoa sähkölle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1379 : 12.08.2019, 14:36:19 »
Nyt monet sähköistyksiä tekevät pajat käyttää teslam akkuja ja ne on aika isoja moduuleja. Jos akustoja saisi pienemmissä moduuleissa olisi niiden sijoittaminen koriin helpompaa. Ei kai se ole kiellettyä muuttaa polttisautoa sähkölle.
Ei se kiellettyä ole, mutta jos niitä pienempiä moduuleja käytetään polttomoottoritekniikalta vapautuneeseen "hukkatilaan", voivat akut joutua liian lähelle törmäysvuohykkeitä.

Yleensä sähköautoissa ja hybrideissä akku on turvarakenteiden ja törmäysvyöhykkeiden sisällä. Tätä ajoin takaa, koska pelkkä polttoainetankin korvaaminen akulla ei riitä.

 

Futurez  Kulkukoira