Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: Teukka - 04.10.2011, 21:17:20
-
Olisi teevitoseen jarrujen uusimista tiedossa, ja koska vakio-osan laittaminen ei oikein istu omaan ajatusmaailmaan kiinnostaisikin tietää minkälaisia jarrupäivityksiä porukka on omiinsa laitellut. Myös isojen poikien mutuilua on aina hauska lukea ;)
Eteen kävisi pelkkien satulan kiinnikkeiden vaihdolla 302mm levy vakion 280mm levyn tilalle?
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=781 Tämmöisistä on hiiri käynyt jo lähellä tilausnappia, kenelläkään kokemuksia kyseisistä laikoista?
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=681 Ja samalla teräspunosletkut tottakai, eikös tämä setti pidä sisällään letkut joka nurkalle?
Taakse taitaakin sitten olla aika hiljaista tarjontaa, tosin uudet vakiopalikat riittää varmasti itselle takana...
En haulla löytänyt keskustelua aiheesta, joten:
levyt, palat, letkut, nesteet jne. Sana vapaa :)
-
Itellä on tossa hyllyssä vakiokokoiset mtec brakesin dimpled&grooved levyt, apex teräspunosletkut ja ebc yellowstuffit joka nurkkaan.
Taidan huomenna alkaa laittamaan kiinni niitä, niin kerron sitten käyttökokemuksia tänne..
-
Mulla on vanhemman totge viperin brembot, S60/S80 volvon 320mm levyt ja ebc:n keltaiset laatat. Letkuina teetätetyt teräspunokset.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut2.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut2.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut3.jpg) (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850etujarrut3.jpg)
-
Noniin itsekkin pääsin jo testailemaan tota yllä mainitsemaani kombinaatioo..
Jätin teräspunosletkut taakse asentamatta, kun olis pitäny katkoo vanhat putket ja tehdä uudet päät.. olivat niin jumissa ja niin pahoissa paikoissa viellä.
Noh eipä se kai mitään haittaa edessä noilla enemmän virkaa on.
Mitä nyt eroo vakioon huomasin niin pysähtyy kyllä paljon pienemmällä polkimen painalluksella ja tuntuma muutenkin parani huomattavasti.
Äkkijarrutusta en ole viellä koittanut tehdä, kun palat ei ole viellä ajettu kunnolla sisään.
-
jtapiolla melko asiallista palikkaa :o Levyt ilmeisesti bolt-on, satulat varmaankin vaati koneistetut kiinnikkeet..? Hyvän näköstä enivei, pitää katella jos sattuu purkaamolla vaipperi vastaan :D Oonko ihan hakoteillä, kun muistelen, että just s60 ärrässä ois isot laikat ja mukavat satulat ??? ja vieläpä bolt-on.
Ainakin näin alkuun taidan lähteä tälle Juzin viitoittamalle tielle, ja laittaa vain ne 302mm levyt yms. hilppeet...
Kenelläkään kokemuksia Black Diamond -merkkisistä jarrulevyistä ja -paloista?
-
jtapiolla melko asiallista palikkaa :o Levyt ilmeisesti bolt-on, satulat varmaankin vaati koneistetut kiinnikkeet..? Hyvän näköstä enivei, pitää katella jos sattuu purkaamolla vaipperi vastaan :D Oonko ihan hakoteillä, kun muistelen, että just s60 ärrässä ois isot laikat ja mukavat satulat ??? ja vieläpä bolt-on.
Ainakin näin alkuun taidan lähteä tälle Juzin viitoittamalle tielle, ja laittaa vain ne 302mm levyt yms. hilppeet...
Kenelläkään kokemuksia Black Diamond -merkkisistä jarrulevyistä ja -paloista?
S60/V70n ärrissä 330mm levyt ja brembon 4-mäntäiset satulat. Eivät käy bolt on, vaan satulat vaativat sovitteet.
-
Kenelläkään kokemuksia Black Diamond -merkkisistä jarrulevyistä ja -paloista?
Meinasin ostaa sellaiset, mut hinta oli liian kova.
-
Taakse ihan turhaan vaihtaa teräspunosletkuja ku eikös vakiona oo ihan kupariputkella alusta loppuun?
-
Taakse ihan turhaan vaihtaa teräspunosletkuja ku eikös vakiona oo ihan kupariputkella alusta loppuun?
Eip. 2kpl semmosia 10cm letkuja siellä.
-
Eip. 2kpl semmosia 10cm letkuja siellä.
Jaa no sitten se on eri homma. Muistelin vaihtaneeni mutsille joskus -96 850 2.5 20v takajarrusatulan ja tuli kuparilla loppuun asti mutta muistelin kai sitten väärin.
-
Jaa no sitten se on eri homma. Muistelin vaihtaneeni mutsille joskus -96 850 2.5 20v takajarrusatulan ja tuli kuparilla loppuun asti mutta muistelin kai sitten väärin.
Ihan oikein muistat, mutta on siellä silti ne takaletkut :D
-
Ihan oikein muistat, mutta on siellä silti ne takaletkut :D
??? Jossain muussa välissä ilmeisesti? Jos ei satulaan tule kumiletkulla.
-
??? Jossain muussa välissä ilmeisesti? Jos ei satulaan tule kumiletkulla.
kyllä kyllä..
-
??? Jossain muussa välissä ilmeisesti? Jos ei satulaan tule kumiletkulla.
Taka-akselin päällä...
-
Jarrupäivitystä itsekin tekemässä 850 T-5R.
Satulat on Brembot ja kuvan levyt, jotkut aftermarket sport levyt irroitettavilla keskiöillä.
Levyt on nyt sovituslevyinä, koska ovat kuluneet jo niin ohkaisiksi. Levyt vaihtuu S60 320 mm levyihin,
jotka on samalla ET:llä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-31Di34H6h6I/VT9M6S7puKI/AAAAAAAAQw8/phnXyjAWV_s/w1534-h863-no/20150428_120156.jpg)
Satulan kannakerauta on tässä vasta mittasovituksessa, eli tämä on malli 2 mm pellistä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-hULojqYVuYk/VT9Mfc-oa3I/AAAAAAAAQwk/E-ZUyDbWI5Y/w1534-h863-no/20150428_120102.jpg)
-
Onko 850:iin simppeliä ratkaisua isommista jarruista, sellaista mihin löytyy osia vielä tänäkin päivänä...? Mulle passaa sellanen, että pitää olla väh. 17" vanteet.
Mielellään siis sellainen OEM+ ratkaisu, ilman isompaa jumppaa. Jos vaan on...
-
Onko 850:iin simppeliä ratkaisua isommista jarruista, sellaista mihin löytyy osia vielä tänäkin päivänä...? Mulle passaa sellanen, että pitää olla väh. 17" vanteet.
Mielellään siis sellainen OEM+ ratkaisu, ilman isompaa jumppaa. Jos vaan on...
Eteen 280mm --> 302mm isommilla längillä. :)
Isommat länget mm. Mk1 V70 T5
-
Eteen 280mm --> 302mm isommilla längillä. :)
Isommat länget mm. Mk1 V70 T5
mk1 malleissa nuo 302mm jarrut tuli vasta ärrissä ja T5 coupessa.
-
mk1 malleissa nuo 302mm jarrut tuli vasta ärrissä ja T5 coupessa.
Okei. Omat etusatulat ja länget ostin englannista ja olivat lähtöisin 1999 v70 t5
-
BIG BRAKE KIT tehtynä 850 T-5R
Ärrän 330 mm levyt ja BMW 750 Brembot.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13268490_1734267013509685_5764761198558678147_o.jpg)
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13320518_1734267020176351_1710515847042679492_o.jpg)
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13329543_1734267016843018_5238919341263653007_o.jpg)
-
Onko 850:iin simppeliä ratkaisua isommista jarruista, sellaista mihin löytyy osia vielä tänäkin päivänä...? Mulle passaa sellanen, että pitää olla väh. 17" vanteet.
Mielellään siis sellainen OEM+ ratkaisu, ilman isompaa jumppaa. Jos vaan on...
Tuli hommailtua uudet satulan kannakkeet noille 302mm jarruille eteen, eli jarrupäivitys jossain vaiheessa ajankohtainen (on aikaa tehdä nettitilaus rauhassa ja odotella palikoita).
Mitä palikoita suosittelette ns. arkiajoon? Ei tarvii olla hipo-osaa, mutta en halua kuunnella myöskään jarrujen kirskuntaa... OEM levyt ja palat ainakin toimii hyvin, mutta jotkut tarvikkeet huutaa omien kokemusten mukaan aika herkästi.
Mulla on melko hyvät OEM jarrupalat kyllä, mutta näitä ei taida pystyä fiksaamaan mitenkään järkevästi että sais uusien levyjen kanssa menemään? Jonkin verran varmaan kuluneet uralle jne.
-
Mulla on melko hyvät OEM jarrupalat kyllä, mutta näitä ei taida pystyä fiksaamaan mitenkään järkevästi että sais uusien levyjen kanssa menemään? Jonkin verran varmaan kuluneet uralle jne.
Satula pysyy samana, niin kyllähän ne siellä sopii olemaan. Pala ottaa vähän ulompaa vaan kiinni. Vedä jarrupala santapaperilla tai jos on rälläkkä, niin pinta puhtaaksi koneella.
Toimii ihan ok noin.
-
Satula pysyy samana, niin kyllähän ne siellä sopii olemaan. Pala ottaa vähän ulompaa vaan kiinni. Vedä jarrupala santapaperilla tai jos on rälläkkä, niin pinta puhtaaksi koneella.
Toimii ihan ok noin.
Ajatus olikin tarkemmin, että viittiikö mahdollisesti epätasaisesti kuluneita paloja laitella sinne kuinka paikalleen.
Mutta tällä selvä, pitää raapasta rälläkällä pinta puhtaaksi ennen uudelleenasennusta. Jarrukilpiä jossain näky kahta kokoa? Onko todella niin, että ne tulee vaihtaa? MK2 V70 ei tarvinnut muuta kuin nuo kannakkeiden vaihdot.
Niin ja jarruletkuistakin oli jossain, että pidemmät pitäs laittaa?
-
Ostamassani purku 850 t-5:ssä oli tälläiset jarrut:
Brake disc Front axle
Volvo C70 (-2005), S70 V70 (-2000)
Fitting position: right
Diameter: 320 mm
Diameter: 17 Inch
for Model: for R-Line model
Volvo Genuine
Skandix numero :1027906
Volvo numero: 9209772
Keskiö on pulteilla kiinni. Oliko tosiaan R-mallissa tuollaiset kun kaikki mitä nähnyt olen on olleet 302mm.
Sovitin juuri Mk2 V70 levyä tuohon satulankannakkeeseen ja näyttäisi sopivan. Jos siis laitan S60/V70 320mm levyn niin eikös se korvaisi tuon mainitsemani levyn?
-
Tuollainen aihe löytyi pikaisella haulla kyseisistä jarrulevyistä(?): http://volvospeed.com/vs_forum/topic/154970-my-320mm-bbk-by-volvo/?page=1
Mikä on levyn paksuus ja ET?
-
http://www.svxc1.se/hasse/320.JPG (http://www.svxc1.se/hasse/320.JPG)
http://volvospeed.com/vs_forum/gallery/album/631-volvo-accessories-and-parts/ (http://volvospeed.com/vs_forum/gallery/album/631-volvo-accessories-and-parts/)
Erittäin harvinaiset lisävarustejarrut, ei ole vakiona edes R:ssä.
Virallisia levyjä saa ainakin Skandixilta hintaan 289 e/kpl ja palasarjaa 64 eurolla.
Koko satsin hinta edulliset 1400 e
https://en.partacus.de/spareparts/detail/5b9ed48d9830a226573712ba4ef2a000/ (https://en.partacus.de/spareparts/detail/5b9ed48d9830a226573712ba4ef2a000/)
-
No ilmankos vähän ihmettelinkin.. Itsellä on tuo sama lisävarusteluettelo mutta en älynnyt sieltä edes katsoa.
Levyn ET näyttäisi olevan sama kuin Mk2 V70. Ainakin asettui kannatinrautaan ihan keskelle. Mikähän on virallinen Mk2 levyn paksuus? Tuolla R-levyllä se on näemmä 28mm.
Varmaan hinnasta johtuen oli ajettu aikas ohuiksi nuo levyt. :)
-
S60/V70II 320 levy on 28mm paksu. Eli sitä vois vissiin käyttää suoraan.
Tuon sarjan kaveriksi vielä isommat takajarrut niin voi pysähtyä aika herkästi.
-
Kysytään nyt vaikka tässä topicissa vaikka jarrut itse ovat menossa 940 alle.
Eli löytyy 850 jarrusatulat sekä 302mm kannakkeet. 302mm levyt tuntuvat kuitenkin olevan hiukan harvemmassa kuin V70 MK2 305mm levyt.
Halkaisija kasvaa tietysti myös sen 3mm, eli 1.5mm per puoli. Tästä tuskin aiheutuu ongelmia, vai?
Levyt käyvät napaan varmasti, mutta mahtuuko levy uusien palojen kanssa satulaan?
850/X70 MK1 vakio levyt ilmeisesti 26mm paksut, nuo V70N levyt taitaa olla 28mm?
-
Jokaisesta varaosaliikkeestä saa 302mm levyjä. Esim. joissain Motoneteissa niitä on hyllyssäkin. Uudemman levy on pienemmällä ET:llä eli tulee pari milliä ulommas. Vaatis jonkun pinnan koneistamista.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52855.msg1061127939#msg1061127939 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52855.msg1061127939#msg1061127939)
Tuntuivat menevät ongelmitta kun sovittelin joskus taannoin. 940:iin asentaessa pitää joka tapauksessa tehdä väliholkit satulan kiinnitykseen, joten mahdollinen ero ET:ssä tulee huomioiduksi siinä.
-
Niin tosiaan 940:een laittaessa. Tuli ajateltua vaan etuvetoasennusta. Tullut vertailtua kun muutaman kerran on osanneet myydä uudemman 286mm levyt x70I:een.
-
Jeps, kiitän vastauksista. Lähinnä tuo levyn mahtuminen satulaan / rautoihin kiinnosti, ET tulee tosiaan holkeilla korjattua joka tapauksessa.
-
Ite aattelin laittaa xc90 v8 etujarrut kasipätkään..onko kokemuksia? 336mm levyt mahtaako nää sopia vielä satulan sovitteilla?
-
S60/V70II 320 levy on 28mm paksu. Eli sitä vois vissiin käyttää suoraan.
Tuon sarjan kaveriksi vielä isommat takajarrut niin voi pysähtyä aika herkästi.
Onko noita 320x28 levyjä millä moottorilla varustettujen pattikylkisten yhteydessä?
Nimim. jos jossain vaiheessa tarvitsee uusia noi x70:n 320mm-etulevyt
-
Onko noita 320x28 levyjä millä moottorilla varustettujen pattikylkisten yhteydessä?
Nimim. jos jossain vaiheessa tarvitsee uusia noi x70:n 320mm-etulevyt
Mitä listauksia vilaisin niin vaikuttaisi tarjoavan ainakin vm.-05 ja uudempaan S60 T5:een.