Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: KartanoVole - 18.02.2020, 11:08:51

Otsikko: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 18.02.2020, 11:08:51
-03 V70 2,4T kyseessä ja mielessä softaus, kestääkö vakiokytkin stage 1 väännöt tai mitä se nyt kestää? Ja mikä softa tuohon olisi paras ilman isompia lisätöitä softan lisäksi?

Onko se vakiokytkin pitänyt esim stage1 softalla? Onhan näihin niitä softia laitettu?
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 01.09.2020, 17:43:16
Hiljaista on vastausten suhteen.. Kytkin irroittaa välillä huonosti ja joku kolahduskin kuuluu toisinaan käynnistyksen jälkeen, olisiko tuo nyt sitten vauhtipyörä menossa. Eli mitä kytkin/vauhtipyöräpakettia tähän kannattaisi laittaa ja mistä saa edullisimmin, tarviiko erikoistyökaluja paineasetelmaan? Tarkoitus olisi ainakin softa päivittää ehkä ahdinkin eli pitäisi hieman vakiota isompia vääntöjä kestää.
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 01.09.2020, 19:13:38
Lisäkysymys, oletteko korvanneet kaksoismassavauhtipyörän kiinteällä ja mikä oli vaikutus tärinään?
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 21.09.2020, 18:20:17
Täällä ei vissiin vastata kuin ns "kavereille"? Ensimmäinen Volvo joten joutuu kyselemään näitä "helppoja" kysymyksiä.

Tilasin Valeon kytkimen jota myydään myös dieseliin ja käsittääkseni myös 250hv malleihin joten kestänee softata mitä vakio ahtimella nyt saa? Uusi kaksimassavauhtipyörä tuli kanssa hommattua.
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: puliukk0 - 21.09.2020, 22:25:40
En ole ikinä kuullut autosta mikä ei kestäisi stg 1 lastua.
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 22.09.2020, 21:27:28
En ole ikinä kuullut autosta mikä ei kestäisi stg 1 lastua.

Saabissa ei vakio kytkin kestä etanolilla jos vaihtaa Aeron turbon ja softan mikä on yleinen viritys niissä, niissä tosin väännöt 2000rpm alkaen 380nm-450nm riippuen onko 2.0 vai 2.3. Volvoissa ilmeisesti ylempänä max väännöt stg1 versioissa? Ja kuten sanoin että Volvoista ei kokemusta, siksipä kyselen!
Ja kun kytkin/vauhtipyöräremontti on edessä joka tapauksessa niin olisi osannut ostaa samoin tein kytkimen joka ei lipsu jos sattuu ahdinkin vaihtumaan, myyjät eivät osaa kertoa muuta kuin alkuperäisen version!
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: razori - 23.09.2020, 19:24:23
Kavereille vastailusta en tiedä, mutta paha antaa mitään kommenttia kun lähtötiedot on vajavaiset. Tai oikeastaan niitä ei ole.

Kun sanot että voimansiirron puolella on nyt jo häikkää niin kuinka paljon autolla on sitten ajettu? Vissiin paljon ja on poljettu kuin tulpatonta mopoa. Lastulla tapat voimansiirron nopeammin ja siirrät vikapaikan muualle voimansiirtoon, kun et kuitenkaan osaa ajaa nätisti lastun kanssa.

Jos kiinteän vauhtipyörän vaihdat niin uusiksi menee kaikki. Eli vauhtipyörä, kytkinlevy ja asetelma. Kiinteää vauhtipyörää ja jousittamatonta levyä ei laita käyttöautoon kukaan -paitsi jotkut sintterihullut.

Esim. 850 -mallia on saanut sekä ja että (kiinteä ja kaksoismassa). Helpoin mikä tulee mieleen on 850 T5-R ja R malleissa käytetyt osat. Jostain geneerisestä 850:pistä kiinteä vauhtis, levy ja asetelma ärrästä.
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: KartanoVole - 23.09.2020, 22:35:34
Kavereille vastailusta en tiedä, mutta paha antaa mitään kommenttia kun lähtötiedot on vajavaiset. Tai oikeastaan niitä ei ole.

Kun sanot että voimansiirron puolella on nyt jo häikkää niin kuinka paljon autolla on sitten ajettu? Vissiin paljon ja on poljettu kuin tulpatonta mopoa. Lastulla tapat voimansiirron nopeammin ja siirrät vikapaikan muualle voimansiirtoon, kun et kuitenkaan osaa ajaa nätisti lastun kanssa.

Jos kiinteän vauhtipyörän vaihdat niin uusiksi menee kaikki. Eli vauhtipyörä, kytkinlevy ja asetelma. Kiinteää vauhtipyörää ja jousittamatonta levyä ei laita käyttöautoon kukaan -paitsi jotkut sintterihullut.

Esim. 850 -mallia on saanut sekä ja että (kiinteä ja kaksoismassa). Helpoin mikä tulee mieleen on 850 T5-R ja R malleissa käytetyt osat. Jostain geneerisestä 850:pistä kiinteä vauhtis, levy ja asetelma ärrästä.

Aloitusviestissä on kyllä tiedot autosta? Käsittääkseni mitä olen saanut selville ei -03 2,4T V70 Volvoa ole tullut alun perin kuin kaksoismassavauhtipyörällä. Ongelmana on kolahdus käynnistyshetken jälkeen ja tunne että kytkin ei aina kunnolla irroita auton ollessa paikoillaan koska ykköstä tai pakkia ei saa aina kevyesti päälle, siitä syystä kytkimen osat vaihtuu joka tapauksessa. Voi olla että myös kytkinakselin boorit ovat kuivat/ruosteessa. Ajettu on n360tkm, eipä sillä tietysti pitäisi olla isoa merkitystä vaan sillä että toiminnassa on ongelmia. Ainoa asia mitä en tiedä on se että mitä vakiota suurempaa vääntöä kestävää sinne käy, siihen en löytänyt vastausta ja uudet rojut on nyt hommattu. Softa on tarkoitus laittaa koska vakiona on niin laiskan tuntuinen, täytyy kuitenkin jossain välissä tarkastaa mitä ahtopaineet nyt ovat että ei olisi jossain hukkaportin mekanismeissa tai vastaavassa jotain kulumaa ja siitä syystä ei edes vakiotehoja.
Niin ja lisänä vielä se että periaatteenani on kun kytkimen kerran ottaa auki niin kaikki liikkuvat ja kuluvat osat sinne silloin kerralla laitetaan.
Otsikko: Vs: Miten paljon kestää 2,4T vakiokytkin vääntöä?
Kirjoitti: razori - 25.09.2020, 17:37:18
Tietoja voisi täydentää esim. ajomäärällä (jonka laitoit vasta nyt) jolloin voi tehdä muutakin kuin arvailla missä kunnossa auto on. Noilla kilometreillä en ihmettele yhtään jos voimansiirtopuolelle pitää tehdä remonttia.

Anyway, kunnossa oleva auto kestää lastun huoletta.