Elekma  Autoracing

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #240 : 19.01.2019, 10:53:40 »
Joo on niissä kaasareissa tekemistä , ja ei saavuta muuta kuin tekemisen ilon  ;)
Millaisen painekotelon meinaat laittaa ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #241 : 19.01.2019, 14:26:25 »
Painekotelosta tulee niin iso kuin mahtuu, sentin jätän "käyntivälystä", muutoin se tulee olemaan 1.5mm rosteria ja hitsaan sen itse läjään.

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #242 : 20.01.2019, 10:46:26 »
Niin siis laitat sen 123 mitä säädetään tietokoneen kautta?
 Mulla omassa käyttö lankussa 123 jakaja missä säädetään ruuvimeisselillä haluttu ''ohjelma''. Mietin vaan sen käyttöä tulevaisuudessa, pystyykö käyttämään Turbo-moottorissa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #243 : 21.01.2019, 12:39:20 »
Niin siis laitat sen 123 mitä säädetään tietokoneen kautta?
 Mulla omassa käyttö lankussa 123 jakaja missä säädetään ruuvimeisselillä haluttu ''ohjelma''. Mietin vaan sen käyttöä tulevaisuudessa, pystyykö käyttämään Turbo-moottorissa.

Pystyy ihan hyvin, muistaakseni niissä on monia karttoja turboille.
Mutta noissa säädettävissä on se hyvä puoli että niillä voi helposti dynossa säätää ennakoita, ja muutenkin tuo 123Ignition on hyvä tuote, helppo asentaa, antaa vahvan kipinän, kun ostaa lisäksi sen syttypuolan mitä sille suositeltiin.

Lisäksi noissa on yllättävän paljon "älyä", eli ei tarvii alipainekelloja ja jousia ja painoja, käsittääkseni tuossa jakajassa on ihan MAP-anturi, niin kuin täytyy ollakkin, eihän se muuten reagoisi paineisiin. Kun vanhan turbovolvon ali/ylipainetta ohjasi vaan semmoinen varsi painekellolta jakajan pohjaan...

Hemmetti, kun olisi tuo moottori kasattavissa, toivottavasti saan sen kanteni äkkiä, Lvlr:n jari sanoi että se ottaa virtaustulokset ja lähettää sitten matkahuoltoon, joten eiköhän se sieltä kohta tule. Miehellä tuntui vaan olevan kiire, hyvä että sain hänet tekemään kanteni, tehnyt kuitenkin racinki Volvoihin kansia 25vuotta, ja kuulemma nyt on tehty kaikki mitä 530 kanteen oikein voi tehdä, ilman järjettömiä muutoksia, ja luulen että se virtaa oikein hyvin.

Kaasuttimiin laitan aluksi erään "gurun" mukaan f16 putkien tilalle f11 putket ja 145:ten pääsuuttimien tilalle 160set. Tuosta sitten alkaa suurentaa sitä mukaa kun saa seossuhteen kohdilleen alipaineilla, sitten pitää hyvin varovasti säätää ahtoja, mulla on hukkiksessa 9psin kello, josta voi sitten säätää ahtoja suuremmalle bleed valvesta vastapaineohjauksen letkusta. Mutta kiloa enempää ei uskalla laittaa vaikka seossuhde pysyisi hyvin kohdillaankin.

Muuten on moottori osien puolesta valmis, tarvii vielä pakosarjan, öljynputsarin alle sen jalan, josta voi kaapata öljynjäähdyttimelle letkut, ostin tyylikkäästi biltemasta semmoisen orgis-öljynjäähdyttimen kokoisen jäähyn. Ai niin jakohihna ja kiristin on laittamatta, ne puuttuu vielä, kasaan koneen ihan loppuun asti kun saan parin viikon päästä rahaa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #244 : 21.01.2019, 14:20:42 »
Justiinsa sain soiton nimenomaan tuohon kanteen liittyen, kannen tekijä oli ottanut imupuolelta tulokset ylös ja soitti sitten minulle.
Mukavat tasan 200hv virtaa jo 10mm nostolla, kyseessä siis 530 kansi 46/38 venttiileillä, pakopuolen virtaus silti minua enemmän kiinnostaa. Mutta onhan tuo 200hv 10mm kohdalla jo aika hyvin, kantta ei mitatakaan kuin 12mm asti, koska nokassa ei ole nostoakaan enempää, joten turha mitata sen pidemmälle. 12mm nostolla virtausta oli 208hv:n edestä.

Saan sitten kannen mukana virtausmittaukset ja nokkakortin, sieltä sitten viimeistään näkee paljonko pakopuoli virtaa, pakoventtiiliähän kasvatettiin se kolme milliä ja imua vain kaksi.

Luulisin että pakopuolen virtaus on turbomoottorissa aika tärkeää, varsinkin kun se ohjataan kunnolliseen pakosarjaan ja sitä myöden kunnolliseen kollektoriin, niin luulisi turbonkin spoolaavan paremmin. Mulla onkin jo valmiina pakopainemittari ja pakolämpömittari, joista voin sitten joskus tarkkailla miten moottori käyttäytyy ahtojen kanssa.

Onneksi saan kohta sen kannen niin saan moottorin viimein läjään, sitten vaan menee kolme kuukautta kantta maksaessa.
Noh, auto on nyt kaverin omistuksessa, josta ostan sen pois kunhan hän saa nypättyä tekniikan pois. Hänellä on oma korjaamo ja yksityisyrittäjänä sitä myöten koko ajan kiire, joten en ihmettelisi vaikka joutuisin keväämmällä itse irrottaan sen vanhan tekniikan.
Ei oikein auton rassaus huvita kun on -32 astetta ulkona pakkasta.

Paljonko on muilla Volvo ihmisillä virranneet -530 kannet, vaikkapa sitten tuolla 10mm nostolla, mitään 16mm nostolla saatuja lukemia on hyödytön tuijottaa, kun ei kellään oo semmosta nokkaa joka aukaisisi venttiilejä kovin paljoa tuota 12mm enempää, nyt unohetaan sitten racinkikoneet joissa on helposti 14 nostoisiakin keppejä. Ja paljonko on virranneet muilla Volvo ihmisillä -531 kannet?

Pakopuolen virtaukset kiinnostaa myös, siinä -530 ja -531 onkin tasoissa virtauksissa jo vakiona. Mikä toisaalta vähän ihmetyttää, kun volvon kansissa on paska pakopuolen virtaus, niin miksi ne ei HiPo -kantta tehdessään muuttanut myös pakopuolen kanavaa, siis alunperin Volvolla.

Mikä olisi semmoinen optimi suhdeluku imupuolen ja pakopuolen välillä, jostain oon lukenut että joku 65-75% imukanavan virtauksesta olisi se optimi, mutta onko se sama suhdeluku sitten vaparissa ja ahdetussa?


Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #245 : 21.01.2019, 17:12:28 »

Noh, auto on nyt kaverin omistuksessa, josta ostan sen pois kunhan hän saa nypättyä tekniikan pois. Hänellä on oma korjaamo ja yksityisyrittäjänä sitä myöten koko ajan kiire, joten en ihmettelisi vaikka joutuisin keväämmällä itse irrottaan sen vanhan tekniikan.
Ei oikein auton rassaus huvita kun on -32 astetta ulkona pakkasta.

Missäs tämä sinun kaverisi sitten niitä autoja korjaa, tai lähinnä missä se sen koneen irti nyppäisi ???

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #246 : 21.01.2019, 18:36:27 »
530 kansi samoilla venoilla ku sulla ja 13.5mm nostosella hitsinokalla virtas pakosesta 221hp  :idiot2: Pyörätehoa reipas 208hp. Eipä noi 200hp virtaukset kauheita vaadi 530 kannesta enää, niitä tuntuu olevan aika monilla. Kansisetin jamppa noita väsäs aikademmin aika kovinki.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #247 : 21.01.2019, 20:04:56 »
531 46/40 venoilla ja enem K24:lla virtasi 61hp/pytty. Penkki antoi 241 konetehoa 2498cc alakerralla.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #248 : 21.01.2019, 21:15:10 »
Missäs tämä sinun kaverisi sitten niitä autoja korjaa, tai lähinnä missä se sen koneen irti nyppäisi ???
Pihalla, kun ei oo aikaa pitää omia projektejaan tallissa...

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #249 : 22.01.2019, 17:01:50 »
Jännä jos ei kumpikaan teistä sais aikaseks nypätä sitä konetta pois autosta. Siinä ei kuitenkaan montaa hetkeä mee että nyppäsee pois sen. Tuskin kuitenkaa joka ilta/yö siellä on halli täynnä etteikö yhtä volvoa kerkeis hypistellä. Onko kone sitten kasassa kun kansi vain tulee?

Poissa tapsanurmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #250 : 22.01.2019, 17:38:49 »
Sori olen ymmärtänyt otsikon aivan väärin. kun kysyin minkäläinen peli on kyseessä. mut nyt jotenkin ymmärsin ettei sellaista olekkaan? korjaa ihmeessä jos olen väärässä.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #251 : 22.01.2019, 18:37:22 »
Auto on kaverin pihassa ja kone mulla varastossa, en ala lämmittää tallia sähköllä, vaikka sen pistäisi pressulla kahteen osaan niin 9kw puhallin tulee järettömän hintaseksi, vaikka talli on taloelementeistä tehty ja purut on katolla, kun se on omakotitalon kokoinen...

Oon vuokralla omakotitalossa ja talli tuli mukana, noin niinku muuten lämmitän puilla.

Auto on -86 vm. ja kauniin beige, harmailla ovilla... :D

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #252 : 22.01.2019, 19:12:51 »
Aloitusviestin kuvassa oli punainen ::) vähä tuntuu höpöjutulle koko projekti

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #253 : 22.01.2019, 19:38:23 »
Aloitusviestissä auto oli '78 ja nyt '86, vaihtuiko aihio? ::)

Mutta ei siinä, innolla odotan valmistumista ja 300hp penkkilappua kaasareilla :)

Pahoittelut turhasta kommentista
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #254 : 23.01.2019, 00:10:59 »
Aihio vaihtu halvempaan, that's it, kun kerta halvempi oli parempi, niin mikä jottei!

 

KL-varaosat  Race.fi