Proturbo  Autodiagnoosi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3269687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13380 : 21.01.2019, 20:16:53 »
En nyt ole ihan 100varma muistikuvasta, mutta mun mielestä myös römppäsen imusarja on vesijäähdytetty vinokoneessa.

Sen solex cisacin ongelma on mun mielestä kaasuläpän akseli, joka menee suoraan rungosta läpi, ja johon ei mun nähdäkseni edes voi mitään iivistettä laittaa, vaan kaasarin runko pitäisi holkittaa.

Mä vaihdoin sivuimukaasarin (b230a koneen pierburg), kun sellainen sattui vieressä olemaan, kulutus nousi 1l/100km, mutta hemmetin paljon mukavampi ajoltaan, kun kaasupoljin toimii loogisesti eikä sitä tarvitse jokaisen vastatuulen kohdalla painaa lattiaan asti. Jos laittaa sivuimukaasarin, niin samalla pitää vaihtaa myös virranjakajan ennakkokello, ennakot käyttäytyy ihan eritavalla noissa luistikaasareissa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13381 : 22.01.2019, 18:09:29 »
Onko pikahuollon ukoilla kokemuksia jälkiasennus Ebereistä? Meni moinen täysin mykäksi yllättäen aamulla....täältä lisää -> https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=105620.msg1061401919#msg1061401919
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13382 : 22.01.2019, 20:32:06 »
Ei tässä voi muutakun nauraa :D Tekniikka ongelmat kun on selätetty niin siirrytään sähköpuolelle, soittimen vaihto, yksinkertaista eikö? No ei jos sieltä on pätkästy alkuperäset liittimet ja tilalle on asennettu huonolla menestyksellä yleismallin ISOliitin ::) Aikani etsin alkuperäisiä johtoja radiolle niitä löytämättä, joten päätin että laitan tuon isoliittimen kunnon liitoksilla sitten sinne että edes jonkinlaista ääntä saa kaiuttimista pihalle, nyt vain ongelmana on se että vaikka johdot on kytketty oikein, ei soitin herää henkiin, johtojen liitännät ja johdot sekä sulake tarkistettu, mutta mistään ei löytynyt mitään silmiin pistävää, joten nyt olis ideat todellakin tervetulleita mistä lähteä vikaa etsimään että ei tarvis rengasmeteliä kuunnella :P

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13383 : 22.01.2019, 21:38:39 »
Onko virtajohdot (jatkuva ja virtalukolta tuleva) miten kytketty ja mitattu että niihin myös tulee jännite? Ja on varmasti maissa?

Aikani etsin alkuperäisiä johtoja radiolle niitä löytämättä

Ja jos sinne ISO-liittimelle asti on joku rane itse vedellyt virtoja, niin nehän voi olla rosvottu ihan mistä vaan/ei edes minkään sulakkeen takana, joten oman mielenrauhan takia pyrkisin tarkistamaan ne kytkennät alusta asti & tarvittaessa purkamaan ja tekemään ajatuksella uusiksi...
« Viimeksi muokattu: 22.01.2019, 21:47:24 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13384 : 23.01.2019, 14:26:09 »
Noniin mä otin ja tarkistin noita räpellettyjä johtoja, ja nyt meillä on kaiuttimet, heräte, sekä maadotus löydetty, ainoo mikä puuttuu on virta  :D Minkähän värinen noista johdoista alunperin on ollut mankan virta? Ruskeakeltasesta löytyi heräte ja siihen kun kytki virran, niin mankka lähti käyntiin mutta sammu hetken päästä, netistä yritetty sähkökaaviota löytää mutta hakutuloksiin tulee vaan 240 ja 940 kaavioita jotka eivät täsmää
« Viimeksi muokattu: 23.01.2019, 14:39:05 kirjoittanut Hurri »

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13385 : 23.01.2019, 14:54:27 »
Siis löytyikö niitä alkuperäisiä johtoja vai ei? Jos siellä on vain jotain "räpellettyjä johtoja" niin mistäs sitä kukaan arvaa mitä sateenkaaren värejä siellä on saati mitä niihin tulee...

Soittimelle pitäisi tulla jatkuva ylläpito/muistivirta (mankan johdoissa muistaakseni keltainen) ja virtalukolta tuleva jolla soitin käynnistyy/pysyy päällä (muistaakseni punainen). Jos jostain syystä halutaan kytkeä soitin jatkuvalle virralle, niin että sammuu ainoastaan virtanapista, jaetaan jatkuva virta noihin kahteen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13386 : 23.01.2019, 15:12:16 »
Alkuperäiset johdot sieltä kyllä löytyy, ainoastaan niiden liitin on katkaistu ja väliin oli tungettu isoliitin putkiliittimillä kiinni, nyt alkuperäsistä johdoista on selvinny että ruskeakeltanen on heräte, ja mustat on maajohtoja, ainoa mikä sieltä siis puuttuu on jatkuva virta, ja se johto täytyisi selvittää noista alkuperäisistä johdoista. Seuraava kysymys herää että miksen kokeile virtakynällä / yleismittarilla, niin ne saattoi unohtua maahan kun siirsin autoa pihalla ja jäädä renkaan alle ::) Täytyy kävästä lähipäivinä motonetistä uudet jossei keltään satu löytymään tietoa tuosta virtajohdon väristä

Poissa Marjamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13387 : 23.01.2019, 19:02:49 »
V70 -97 käsijarruvaijerin taka-akselin puoleinen muoviholkki ei tahdo asettua reikäänsä. Kokeiltu ilman rasvaa ja rasvan kanssa, reikä ja sen urat puhdistettu. Holkissa oleva o-rengas menee kurttuun työntäessä ja pullauttaa koko holkin takaisin irti. Jos holkki ja o-rengas asettuvatkin paikalleen, vääntyy se auki viimeistään kun laittaa taka-akseliin tulevat kiinnikkeet paikalleen... holkki pysyy paikallaan niin kauan kun pitää käsijarrun päällä.  Ensiapuna kokeilen vielä sen niitattavan pidikkeen alle koroketta pienestä mutterista, josko se toisi linjauksen paremmin. Niin ja vaijeri oli halpismerkki, ainoa mitä Motonetissä oli Professional Parts of Sweden... Oisko neuvoja?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13388 : 23.01.2019, 19:57:43 »
Se kiinnike joka tulee alatukivarteen oli mulla ainakin ihan väärässä kohtaa. Otin sentin pois kuoresta ja patentoin sen jollain teipillä kasaan. Päälle nippuside tiukalle. Protoparts of sweden oli mullakin ja -99 auto.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hurri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13389 : 23.01.2019, 21:13:30 »
Alkuperäiset johdot sieltä kyllä löytyy, ainoastaan niiden liitin on katkaistu ja väliin oli tungettu isoliitin putkiliittimillä kiinni, nyt alkuperäsistä johdoista on selvinny että ruskeakeltanen on heräte, ja mustat on maajohtoja, ainoa mikä sieltä siis puuttuu on jatkuva virta, ja se johto täytyisi selvittää noista alkuperäisistä johdoista. Seuraava kysymys herää että miksen kokeile virtakynällä / yleismittarilla, niin ne saattoi unohtua maahan kun siirsin autoa pihalla ja jäädä renkaan alle ::) Täytyy kävästä lähipäivinä motonetistä uudet jossei keltään satu löytymään tietoa tuosta virtajohdon väristä

Noniin käväsin virtakynän ja nyt kaikki johdot on laitettu oikein, mutta mankka ilmoittaa ainoastaan "Miswiring DC offset error", johtoja on kokeiltu vaikka mitenpäin, ei ole löytynyt oikosulkuja, mankka on resetoitu mutta ongelma ei tunnu häviävän, sain musiikin ja popin soimaan kyllä auto sammuksissa mutta kun auton käynnisti niin ilmoittu tuosta ongelmasta  :idiot2:
Elikkä mikähän avuksi?

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13390 : 24.01.2019, 13:54:58 »
Moro
740 b200f 1990 on taas päättänyt vähän kenkkuilla. Moottorin lämpötila talvella ei juurikaan nouse puoleenväliin mittaria, jää yleensä alimpaan neljännekseen. Joskus taas se lähteekin vetämään päinvastaiseen suuntaan ja menee jopa punaisen rajalle ja palautuu siitä sitten normaaliksi.

Syyläri ja vesipumppu vuoden vanhat, mittaristo huollettu myös vuosi sitten täysin kuntoon ja mittaristolle menevä lämpöanturi vaihdettu kesällä.
Ei ole mitään pahvia syylärin edessä lämmittämässä.

Voiko se olla mikään muu kuin termostaatti ja mikä varaosa kannattaisi valita? Motonet tarjoaa "talvi" 92c ja "välikausi"88c malleja, kumpi näistä olisi oikea valinta?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13391 : 24.01.2019, 14:10:09 »
Moro
740 b200f 1990 on taas päättänyt vähän kenkkuilla. Moottorin lämpötila talvella ei juurikaan nouse puoleenväliin mittaria, jää yleensä alimpaan neljännekseen. Joskus taas se lähteekin vetämään päinvastaiseen suuntaan ja menee jopa punaisen rajalle ja palautuu siitä sitten normaaliksi.

Syyläri ja vesipumppu vuoden vanhat, mittaristo huollettu myös vuosi sitten täysin kuntoon ja mittaristolle menevä lämpöanturi vaihdettu kesällä.
Ei ole mitään pahvia syylärin edessä lämmittämässä.

Voiko se olla mikään muu kuin termostaatti ja mikä varaosa kannattaisi valita? Motonet tarjoaa "talvi" 92c ja "välikausi"88c malleja, kumpi näistä olisi oikea valinta?

Huono termari ainakin tekee tuollaista. Älä ota ranskalaista eikä italialaista tarviketta, Wahler on laatumerkki. Sillä lie vähemmän väliä onko se 88- vai 92-asteinen. Kuumemmalla saa periaatteessa enemmän lämpöä kabiiniin.

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13392 : 24.01.2019, 15:25:37 »
Huono termari ainakin tekee tuollaista. Älä ota ranskalaista eikä italialaista tarviketta, Wahler on laatumerkki. Sillä lie vähemmän väliä onko se 88- vai 92-asteinen. Kuumemmalla saa periaatteessa enemmän lämpöä kabiiniin.

Okei, mutta siis esimerkiks moottorin kestävyyteen vaikuta jos ajaa suomen talvia 88:lla tai kesät 92:lla? Eli periaatteessa tuo 92 on se varmempi valinta jos kuitenkin kesäisin saa sen lämmityksen täysin pois kuitenkin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8936
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13393 : 24.01.2019, 15:36:55 »
Okei, mutta siis esimerkiks moottorin kestävyyteen vaikuta jos ajaa suomen talvia 88:lla tai kesät 92:lla? Eli periaatteessa tuo 92 on se varmempi valinta jos kuitenkin kesäisin saa sen lämmityksen täysin pois kuitenkin.

Eipä noita ole ollut tapana vaihdella kalenterin mukaan. Kumpi vaan ja kovaa ajoa  :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13394 : 24.01.2019, 19:43:26 »
Kasipätkää käynnistäessä startti naksahti. Toinen akku kiinni ja sama homma. Koputtelin starttia minkä pystyin, naksuminen jatkui. Pahimmat sulavalta vaikuttavat osat edestä pois ja kuumailmapuhallinta startille ja sehän läks! Startin vaihto vai jäätyileekö nuo (ikinä)? 302tkm, ja orkkiksen näkönen startti.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Samppasport  Futurez