KL-varaosat  Race.fi

Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus

  • 64 Vastauksia
  • 63422 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1123
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #15 : 03.05.2011, 09:01:24 »
2000 luvun porsaanreikä tuli eu säädöksien takia, jonka valtio tukki muuttamalla pehmeäpenkkiset pakut monikäyttöautoiksi:

Eduskunta on 9.12.2004 hyväksynyt ajoneuvoverolain muutoksen, jonka mukaan useammalla kuin yhdellä istuinrivillä varustetun pakettiauton käyttövoimavero (entinen dieselvero) on saman suuruinen kuin henkilöautolla. Tällaisia pakettiautoja on rekisterissä noin 20 000. Lainmuutos tulee voimaan sen jälkeen kun tasavallan presidentti on vahvistanut sen. Korkeampaa veroa aletaan kantaa lainmuutoksen voimaantulopäivästä lähtien.

Ajoneuvoverotuksessa on muilla kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävillä henkilö- ja tavarakuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla toisistaan eriävä verotus. Verotusta uudistettiin kuluvan vuoden alussa. Ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä uudistettiin laaja-alaisesti vuonna 2003. Teknisten säädösten muuttuminen mahdollisti mm. farmari- ja tila-autojen muuttamisen takaistuimilla varustetuiksi alemman käyttövoimaveron alaisiksi pakettiautoiksi.

**************************

Nyt taidettiin puhua volvoista eikä kuorma-autoista ;) . Kaava on tiedossa ja sillä laskettuna omassa autossa luku on 3,5 luokkaa, josta alkava kokonaisluku ilmoittaa henkilömäärän kuljettajan lisäksi. Ja jotta ei olisi liian yksinkertaista, niin 1994 kaavassa ei huomioitu vielä kuskin painoa, se tuli vasta 1995. Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus eli toteuttaa kaava P - (M + N × 68) > N × 68. 900-sarja toteuttaa tämän 1+3 henkilöllä. Viisi henkilöä ei enää toteuta em. vaatimusta, mutta Kuningas ARVA 63§ ajaa yli tuosta koska tuolla pykälällä istuimia saa asentaa auton kantavuuden rajoissa. Jaa kantavuuden rajoissa, mitäs tämä meinaa? Miksei sitten saman tien 2+3+2 volvon takakontin orkkis lisäistuimella?! Nehän täyttävät max. 5 cm pehmusteen vaatimukset ja taittuvat pois tieltä pienentämästä tavaralle tarkoitettua tilaa.

Ainoa kohta mikä on jäänyt itselle hieman epäselväksi on tuo 1+3 pehmeillä penkeillä. Eli farkusta olisi saanut aikanaan helposti neljän henkilön pehmeäpenkkisen poistamalla sen yhden henkilön taittuvan erillisen istuin-/selkänojaosan. Mutta koskeeko pehmeäpenkkisyys vain ohjaamo-/matkustustilaa? Eli em. tapauksessa pehmeät penkit olisivat tavaratilassa, (joka siis alkaa etupenkkien selkänojista). Näin itse veikkaisin, koska ei ole tullut missään eteen yhtäkään 1990-luvun pehmeäpenkkistä matalan veron 1+3 farkku(paku)volvoa.

Summa sumarum; aikanaan ja tänä päivänä on voinut/voi muuttaa farmarimallisen Volvo henkilöauton pakuksi ohjaamon 1+1 pehmeillä penkeillä. Ennen vain oli mukava porsaanreikä tavaratilan lisäpenkeillä.

« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 16:12:47 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #16 : 22.05.2011, 13:27:05 »
Eli tuo on vielä tänäpäivänäkin mahdollista rekisteröidä 240 diesel farkku 1+1 pakuksi, tuolla tosi pienellä verolla? Eli takapenkit kokonaan veks ja katsastukseen?
Ja kai eikai tuo pakuksi rek. poista mitenkään mahdollisuutta, jotta diesel tekniikan päivittäisi vähän uudempaan? Muiden konetta vaihtaessa vaadittavien pykälien täyttyessä siis.

Tyhmänä täytyy varmistaa, jotten ole missannut mitään.
BMW M5
Volvo 740

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1123
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #17 : 22.05.2011, 13:41:41 »
Jep, 1+1 onnistuu ilman takapenkkiä. Kiinnityspisteet pitää jotenkin modata, ettei ole mahdollista asentaa penkkejä takaisin ilman työkaluja. Vaikka pistehitsata peitelevyt, pultit tms.. Ja sitten muutoskatsastukseen matalalle verolle ja ei muuta kun bussikaistaa ajelemaan sallittuna paku kellonaikana  ;)
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #18 : 22.05.2011, 14:10:44 »
Jep, 1+1 onnistuu ilman takapenkkiä. Kiinnityspisteet pitää jotenkin modata, ettei ole mahdollista asentaa penkkejä takaisin ilman työkaluja. Vaikka pistehitsata peitelevyt, pultit tms.. Ja sitten muutoskatsastukseen matalalle verolle ja ei muuta kun bussikaistaa ajelemaan sallittuna paku kellonaikana  ;)
Kiitos tästä  :D
BMW M5
Volvo 740

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #19 : 25.05.2011, 08:42:31 »
Appiukko kävi muutama viikko sitten  katsastamassa -03 V40 diisselin pakuksi. Ei tarvinnut muuta, kuin takapenkin istuinosat pois ja selkänojat laitettiin kumoon. Selkänojat kiinnitettiin ohuella metallipannalla ala-asentoon. Toinen pää pannasta istuinosan kiinnityspultin alle ja toinen pää selkänojan peltiin itseporautuvilla ruuveilla. Turvavöihin ei tarvinnut koskea, saivat kuulemma olla paikallaan. On helppo tarvittaessa muuttaa takaisin henkilöautoksi, jos haluaa. Näin täälläpäin.  :)
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #20 : 25.05.2011, 15:49:46 »
Juuri tulin kotiin suoraan katsastusasemalta, tänään suoritin itse pakettiautoksi muutoksen, määräaikaiskatsastuksen ja muutoskatsastuksen. Homma alkoi repimällä istuinosat pois, selkänojat alas ja hain robinhoodista 2 kappaletta 50x200x2mm pistoraudat. Pistoraudat taiteltiin siten että kummastakin päästä noin 5 sentin taitos vastakkaisiin suuntiin toisiinsaverraten ja toinenpää popniiteillä penkin selkänojaan ja toinen runkoon.

sitten konttorille, normi katsastus ja paperit pakuksi. Olin mukana koko aika ja penkin kiinnityksiä ei katottu.

Nyt lukee otteessa pakettiauto ja mallihan on V70 -02´

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1123
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #21 : 25.05.2011, 18:49:51 »
Hienoa, onneksi olkoon  :) !
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #23 : 17.07.2011, 10:02:17 »
Juuri tulin kotiin suoraan katsastusasemalta, tänään suoritin itse pakettiautoksi muutoksen, määräaikaiskatsastuksen ja muutoskatsastuksen. Homma alkoi repimällä istuinosat pois, selkänojat alas ja hain robinhoodista 2 kappaletta 50x200x2mm pistoraudat. Pistoraudat taiteltiin siten että kummastakin päästä noin 5 sentin taitos vastakkaisiin suuntiin toisiinsaverraten ja toinenpää popniiteillä penkin selkänojaan ja toinen runkoon.

sitten konttorille, normi katsastus ja paperit pakuksi. Olin mukana koko aika ja penkin kiinnityksiä ei katottu.

Nyt lukee otteessa pakettiauto ja mallihan on V70 -02´

Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #24 : 17.07.2011, 10:31:39 »
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
Eikös ne saanut jättää sinne kuormansidontaliinoiksi? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #25 : 17.07.2011, 17:56:23 »
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?

Ei tarvitse! :hello:
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #26 : 08.11.2011, 17:52:31 »
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?

Sori vastaus tulee vähän myöhässä. Ei tarvinnut vöitä poistaa. Kaikenkaikkiaan erittäin nopea ja yksinkertainen homma.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #27 : 09.11.2011, 04:08:36 »
Mulla on tuo v70 (2000) rekattu kaksikäyttöajoneuvoksi(n1-pakettiauto/kaksikäyttöajoneuvo) eli istumapaikkoja on 4. Takaa on vaan keskimmäisen turvavyön lukko poistettu.. ja vero on sama kun hlöautossa. Vakuutuksista saa sen sijaan alennusta, täyskasko on mulla ilman bonuksia n.150e vuosi.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa keimo_

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #28 : 09.11.2011, 15:50:14 »
Mulla on tuo v70 (2000) rekattu kaksikäyttöajoneuvoksi(n1-pakettiauto/kaksikäyttöajoneuvo) eli istumapaikkoja on 4. Takaa on vaan keskimmäisen turvavyön lukko poistettu.. ja vero on sama kun hlöautossa. Vakuutuksista saa sen sijaan alennusta, täyskasko on mulla ilman bonuksia n.150e vuosi.
Pystyykö nykyään tekemään tuota kaksikäyttöautoa?

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Diesel-Volvo pakettiautoiksi, Paikkamäärä ja verotus
« Vastaus #29 : 09.11.2011, 17:46:15 »
Pystyykö nykyään tekemään tuota kaksikäyttöautoa?
Niin ja kerrotko myös mitä toi täyskasko 150e käytännössä tarkoittaa? Eipä se taida vanhassa autossa muutenkaan paljoa enempää olla? Siis tuleehan tuohon kuitenkin päälle liikennevakuutus ainakin. Ja jos ottaa täyskaskon niin siittähän saa aina "prosentteja" muutenkin pois?
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

Ateho  Elekma