Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?

  • 15 Vastauksia
  • 7214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NIgor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • www.vrcf.fi
Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« : 20.09.2015, 22:19:56 »
Olisin museorekisteröimässä mun 740 vm 84. Radio ei oo alkuperänen mutta vanha se on, sellane blaupunktin kasetti härveli luulisin että lähes yhtä vanha kuin itse auto, mitäs tarkastajat tykkää? sitten on noita esim konepellin kulmassa on ruostepaise täytyykös korjata ennen tarkastusta ja sitten katossa ikävät kolme naarmua n: 5cm pitkiä 0.5cm leveet joissa maali ehjä mutta lakka kuoriutunut pois. Alumiini vanteissa on pikkasen hapettumaa, ei mielestäni pahasti mutta hiukan kumminkin.
Mitenkäs sitten myöhemmin museorekisteröinnin jälkeen lasien tummennus tai keulan vaihto jenkkikeulaan?
Mihinkäs muuhun kannattais huomiota kiinnittää?
« Viimeksi muokattu: 20.09.2015, 22:21:37 kirjoittanut NIgor »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #1 : 20.09.2015, 22:28:28 »
Radion tulee olla oikealta aikakaudelta.

Ruostetta ei saa olla.

Hapettumaa ei saa olla.

Naarmut voi mennä tarkastajasta riippuen.

Auto ei saa poiketa merkittävästi museotodistuksen kuvista, eli keulanvaihto aiheuttaa museostatuksen menetyksen, samoin lasientummennus.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa NIgor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #2 : 21.09.2015, 12:55:28 »
mitenkäs tuo ajoneuvon historia. itel ei oo mitään hajua volvon historiasta, onko ne kuinka pakollisia vai keksinkö vaan hatusta jotain tarinaa?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #3 : 21.09.2015, 13:53:25 »
Ruostetta ei saa olla.

Hapettumaa ei saa olla.

Naarmut voi mennä tarkastajasta riippuen.

Auto ei saa poiketa merkittävästi museotodistuksen kuvista, eli keulanvaihto aiheuttaa museostatuksen menetyksen, samoin lasientummennus.

En ihan allekirjottaisi tätä. Jos auto on entisöity, niin silloin sen pitää olla joka paikasta siisti, joten niiltä osin tuo pitää paikkaansa. Jos museoidaan alkuperäiskuntoinen auto, niin silloin saa olla "luonnollista kulumaa".

Tämä on vähän sama asia, kuin kaikki turbo ym. virityskysymyksetkin, eli kannattaa kysyä suoraan katsastuksen/tarkastuksen suorittavalta taholta, eikä tehdä päätöksi nettifoorumeiden vastausten perusteella.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #4 : 21.09.2015, 14:02:16 »
Nimenomaan, museo tarkastajissa on enemmän hajontaa, kuin katsastus puolella.

Lahti ja Päijät-Hämeen mobilisteilla ainakin on tarkat tarkastajat.
Kuitenkin 3 autoa ja yks mopopyörä on onnistuneesti museoitu.

Eli, yhteyttä lähimpään museo-ajoneuvo tarkastajaan ja näyttämään autoa hänelle ja tai tulee katsomaan.
Sillä lähtee homma etenemään.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #5 : 21.09.2015, 14:53:16 »
Juttelin tuossa keväällä parin tutun tarkastajan kanssa kun itellä on tuo ekalta omistajalta peräisin oleva -85 Corolla, lähes alkuperäisessä kuosissa.

Tarkastajat oli sitä mieltä että tuon ikänen tuleva museoauto pitää olla todella hyväkuntoinen että hyväksytään museoautoksi.

Radion tulee olla oikealta aikakaudelta.

Ruostetta ei saa olla.

Hapettumaa ei saa olla.

Naarmut voi mennä tarkastajasta riippuen.

Auto ei saa poiketa merkittävästi museotodistuksen kuvista, eli keulanvaihto aiheuttaa museostatuksen menetyksen, samoin lasientummennus.

Juurikin suurinpiirtein näin. Lommoja, ruostetta, suuria naarmuja, lakkavikaa ja hapettumaa ei saa olla. Myös sisusta pitää olla hienossa kunnossa; ruuvinreikiä ja haljenneita verhousmuoveja ei kelpuuteta.

Myöskään tämän ikäisissä ei "luonnollista kulumaakaan" saa juuri olla.

Eli päällisin puolin tiptop, näkymättömissä olevilla osilla ei niin merkitystä :)

Myöskään Suomessa uutena maahantuojalla asennetut roiskeläpät ei kelvanneet, samoin myös lattian kumimatot. Mutta molemmat kun poistaa niin sitten kelpaa... Monet muut lisävarusteet on kuulemma myös samalla "kieltolistalla". Pitäs kuulemma olla valmistajan tehdasvarusteita mitkä hyväksytään.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #6 : 21.09.2015, 14:57:20 »
Juttelin tuossa keväällä parin tutun tarkastajan kanssa kun itellä on tuo ekalta omistajalta peräisin oleva -85 Corolla, lähes alkuperäisessä kuosissa.

Tarkastajat oli sitä mieltä että tuon ikänen tuleva museoauto pitää olla todella hyväkuntoinen että hyväksytään museoautoksi.

Juurikin suurinpiirtein näin. Lommoja, ruostetta, suuria naarmuja, lakkavikaa ja hapettumaa ei saa olla. Myös sisusta pitää olla hienossa kunnossa; ruuvinreikiä ja haljenneita verhousmuoveja ei kelpuuteta.

Myöskään tämän ikäisissä ei "luonnollista kulumaakaan" saa juuri olla.

Eli päällisin puolin tiptop, näkymättömissä olevilla osilla ei niin merkitystä :)

Myöskään Suomessa uutena maahantuojalla asennetut roiskeläpät ei kelvanneet, samoin myös lattian kumimatot. Mutta molemmat kun poistaa niin sitten kelpaa... Monet muut lisävarusteet on kuulemma myös samalla "kieltolistalla". Pitäs kuulemma olla valmistajan tehdasvarusteita mitkä hyväksytään.

Tätä mä just tarkoitin sillä, että ei kannata netissä kysellä, koska eriäviä mielipiteitä tulee ihan varmasti :)

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #7 : 21.09.2015, 15:21:09 »
Ja nykyisin museoinnin voi tehdä monella tapaa, kuten aiemmin jo mainittiin. Voi entisöidä tai konservoida. Esimerkki konservoinnista

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #8 : 21.09.2015, 15:33:23 »
Tätä mä just tarkoitin sillä, että ei kannata netissä kysellä, koska eriäviä mielipiteitä tulee ihan varmasti :)

On pohdinnassa historic-kilpurin museoleimaus. Museotarkastajan ohjeen mukaan kilpurin tulee olla niin kuin silloin eli nykyaikaiset kuppipenkit turvakaaret ja -tankit on kielletty. Trafin ohjeessa ne sallitaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #9 : 21.09.2015, 16:51:44 »

Konservoinnin osalta kannattaa lukaista uusin Seniori-mobilisti.

Kirveellä kojelautaan tehdyn radioaukon voi kätevästi peittää vaikka tuollaisella jonkalainen 142 museopommissa oli mulle tullessaan:


Kisaan vaadittavat leimatut kuppipenkit ei kelpaa, mutta eriparin etupenkit jotka on erimallisista autoista kelpaa ainakin jossain päin Suomea, kunhan ne on peitetty halvoilla sukoleilla  ;) .

MR-sisusta:


Samoin kelpaa roskainen tallimaalaus jota tehdessä ei ole peitetty kunnolla listoja, saati poistettu niitä maalattaessa.
Turvavöinä tuossa oli 240 sarjan vyöt lukkoineen:


Aika turha on hurskastella MR- kriteerien tarkkuuksista sillä tuo vihreä museopommi ei ole ainoa esimerkki kaverusten myynti-MR-tarkastamista pommeista.
Yksi räikeimmistä näkemistäni tosin.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #10 : 21.09.2015, 17:10:46 »
se on juurikin näin että kuka tarkastaa ja missä tarkastaa,toinen ei ala edes tarkastamaan kun näkee auton jo ulkoapäin ja kaukaa,toinen sanoo että tämä on hyvä,eli hajontaa on PAALJON! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #11 : 21.09.2015, 17:23:07 »
Kulmamiehen ja jen:in sanoissa piilee viisaus. ;)
BTW tuon vihreän toinen MR-tarkastaja on nillittänyt joillekin naurettavista pikkuasioista mutta tuota yksilöä herra tuskin lie edes nähnyt livenä.  V:>
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #12 : 21.09.2015, 17:32:48 »
mitenkäs tuo ajoneuvon historia. itel ei oo mitään hajua volvon historiasta, onko ne kuinka pakollisia vai keksinkö vaan hatusta jotain tarinaa?

Jos kyseessä on Suomiauto niin trafiltahan saa ajoneuvon historiatiedot.

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #13 : 21.09.2015, 19:09:47 »
Mitenkäs sitten myöhemmin museorekisteröinnin jälkeen lasien tummennus tai keulan vaihto jenkkikeulaan?
Mihinkäs muuhun kannattais huomiota kiinnittää?

Muistaakseni sulle kerrotaan että kaikenlainen museoauton muuttaminen on kiellettyä ja sitoudut allekirjoituksella siihen. Yleensä jos sigut johonkin vetää, niin kannattaa miettiä mitä tuli tehdyksi ennakkoon.

Eka ohje minusta on että peset ja vahaat auton. Toiseksi imuroit sisältä ja muutenkin putsaat kaiken ylimääräisen ryönän pois. Vanteet voi vahata kliinerillä.

Riippuu tarkastajasta mitä mieltä kohteesta on. Lakkapaikat suhteellisen helppo korjata eikä näkyvä iso ruostekukkakaan mikään mahdoton yhtälö ole.

Kuten monet sanoo, käy näyttämässä ja juttelemassa tarkastajan kanssa. Sujuu yleensä hyvin, jos menet kaverin luo ja katsot ensin hänen kokoelmansa läpi keskustellen aiheesta tarpeeksi kiinnostuneena. Eikä sulla saa missään nimessä olla kiire omaa autoa tarkistamaan.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa NIgor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinkas tarkkoja museotarkastuksessa ollaan?
« Vastaus #14 : 22.09.2015, 08:56:15 »
no sisältä oon alottanut nyt entisöinnin lattia matot pesin ja uus kattoverhoilu, eiköhän tuosta ma vielä tule :) kiitos avuista!

 

Kulkukoira  Proturbo