Autoracing  KL-varaosat

Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?

  • 22 Vastauksia
  • 6193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Nykyäänhän Volvon huolto-ohjelmaan ei kuulu automaattilaatikon öljynvaihto, vaan omistajan pitää tilata se erikseen. Yleensä sitä ei tehdä lainkaan. Etsin 2010-2011 max 200.000 km ajettua autoa, enkä ole vielä yhdenkään huoltovihosta löytänyt, että öljyä olisi vaihdettu.
Onko kokemusta miten pitkään samoilla öljyillä voi ajaa rikkomatta laatikkoa?
V70 D3 2011 180.000 km

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1957
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #1 : 28.04.2018, 12:44:39 »
EI, öljy kestää laatikon iän.  ;)
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #2 : 28.04.2018, 12:54:46 »
Tuohon kysymykseesi ei voi antaa ihan yksinkertaista vastausta. Riippuu niin paljon esim. käyttöolosuhteista ja ajotyylistä. Puhtaassa kaupunkirallissa noita on tietääkseni levinnyt jo reilusti alle 200tkm ajettuinakin. Pitkää taivalta ajaessa luonnollisesti taas laatikko ja öljyt pääsevät paljon helpommalla ja saattaa kestääkkin sitten ihan hyvin.

Itse ostin tuossa jokunen vuosi takaperin V70:sen, jossa ei oltu tietääkseni vaihdettu 280tkm ajosuoritteen aikana kertaakaan vaihteistoöljyjä. Mutta tiesin, että auto on ollut koko elämänsä pitkässä ajossa, joten uskalsin sen ostaa. Koeajolla ei mitään mainittavaa puutetta ollut laatikon toiminnassa, mutta uusin kuitenkin öljyt heti oston jälkeen ja olihan ne öljyt suht tummat. Nyt mittarissa 337tkm ja tässä välissä öljyjä on vaihdeltu laatikkoon noin 10-20tkm välein ja vaihteisto toimii juuri niinkun pitääkin, vaihdot ovat pehmeitä ja sivistyneitä pääosin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #3 : 28.04.2018, 16:40:59 »
Nykyäänhän Volvon huolto-ohjelmaan ei kuulu automaattilaatikon öljynvaihto, vaan omistajan pitää tilata se erikseen. Yleensä sitä ei tehdä lainkaan. Etsin 2010-2011 max 200.000 km ajettua autoa, enkä ole vielä yhdenkään huoltovihosta löytänyt, että öljyä olisi vaihdettu.
Onko kokemusta miten pitkään samoilla öljyillä voi ajaa rikkomatta laatikkoa?
Siis se kuuluu samalla tavalla huolto-ohjelmaan kuin kaikki muutkin erikseen tilattavat lisätyöt. Siinä huoltolapussa se mainitaan samalla tavalla kuin vaikkapa jarrunesteet, jäähdytineste tai nokkaremmi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #4 : 28.04.2018, 18:25:47 »
Näin on saatu huoltokustannukset näyttämään edullisilta, kun määräaikaishuolto sisältää lähinnä vain moottorin öljynvaihdon. Auton pito tulee halvaksi, kun jätetään huollot tekemättä. Seurauksethan ovat seuraavan omistajan ongelma. Who cares.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa brax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #5 : 28.04.2018, 19:19:44 »
Itselläni on pari esimerkkitapausta, kun olen parin edellisen auton kanssa harrastanut ex-taksien ostamista. S80 -08 D5 aut. oli laatikko kestänyt n. 230 tkm taksiajoa Hesassa, ja sitten mennyt vaihtoon. Itse ostin auton n. 350 tkm ajettuna ja nyt ajeltu n. 100 tkm lisää, automaatin öljyt vaihdettu pariin kertaan, ja hienosti vaihtaa.

Sitten tämä tuoreempi tapaus on V70 -13 D4, jossa automaatti meni juuri ennenkuin ostin sen, n. 290 tkm kohdalla. Tämäkin ollut taksiajossa Hesassa. Ostaessa oli autossa siis "uusi" automaattilaatikko, joka vaihtoi ihan ok, mutta ei niin hyvin kuin voisi. Vaihdatin siihen saman tien öljyt ja oli kuulemma melkoista mönjää ollut öljyinä, vaikka laatikko oli uuden näköinen. Ilmeisesti vaan tehdaskorjattu.

Kummankaan auton aiemmassa historiassa ei ole merkintöjä siitä, että olisi automaatin öljyjä vaihdeltu - oletan, ettei ole. Tällä otannalla siis nuo AW:n 6-portaiset laatikot kestää kaupunkiajoa siis sinne 230-290 tkm kieppeille ilmeisesti alkup. öljyillä.

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #6 : 28.04.2018, 20:08:00 »
Öljyn voiteluominaisuudet varmaankin säilyy hyvin pitkään . Suurin ongelma lienee kytkinlevyistä irtoava lika ,joka öljyn seassa aiheuttaa ohjausventtiilien jumitusta ja sitä kautta tilanteen , jossa kaksi vaihdetta on päällä samanaikaisesti .Tästä seuraa laatikon rikkoutuminen. Itselläni hajosi AW laatikko noin 320000 kohdalla. Öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan. Purin laatikon. Hampaissa ei ollut havaittavaa kulumista samoin välykset kohdallaan. Yhden vaihteen kytkinkotelo hajonnut johtuen todennäköisesti em . syystä .Jos kotelon olisi saanut varaosina niin sen vaihdolla ja ohjainyksikön puhdistuksella laatikko olisi taas toiminut ,mutta koteloa ei löytynyt mistään. Laatikon arvo nolla.Jos laatikko olisi mennyt tehdaskunnostukseen olisi varmaankin tuo kotelo vaihdettu ja uudet kytkinlevyt sisään ja laatikko takaisin markkinoille . Eli riittävän usein tehdyllä öljynvaihdolla laatikko kestää varmaankin hyvin pitkään eli auton iän.

Poissa Jyrsivon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #7 : 30.04.2018, 11:58:40 »
Öljyn voiteluominaisuudet varmaankin säilyy hyvin pitkään . Suurin ongelma lienee kytkinlevyistä irtoava lika ,joka öljyn seassa aiheuttaa ohjausventtiilien jumitusta ja sitä kautta tilanteen , jossa kaksi vaihdetta on päällä samanaikaisesti .Tästä seuraa laatikon rikkoutuminen. Itselläni hajosi AW laatikko noin 320000 kohdalla. Öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan. Purin laatikon. Hampaissa ei ollut havaittavaa kulumista samoin välykset kohdallaan. Yhden vaihteen kytkinkotelo hajonnut johtuen todennäköisesti em . syystä .Jos kotelon olisi saanut varaosina niin sen vaihdolla ja ohjainyksikön puhdistuksella laatikko olisi taas toiminut ,mutta koteloa ei löytynyt mistään. Laatikon arvo nolla.Jos laatikko olisi mennyt tehdaskunnostukseen olisi varmaankin tuo kotelo vaihdettu ja uudet kytkinlevyt sisään ja laatikko takaisin markkinoille . Eli riittävän usein tehdyllä öljynvaihdolla laatikko kestää varmaankin hyvin pitkään eli auton iän.

Samaa mieltä. Autot suunnitellaan nykyisin about 200-300k eliniälle, mikä tekee 50km/h keskinopeudella vain 4000-6000 tuntia, mikä taas ei ole hyvälle öljylle lainkaan mahdoton elinikä. Veikkaan myös, että laatikot tappaa tuossa vaiheessa lika.

Sivuhuomautuksena vielä: pääsin työn puolesta viime vuonna juttelemaan erään ison öljymerkin labran kaverin kanssa ja hän sanoi ettei moottoriöljyillä kannattaisi ikinä ajaa yli 15 000km.
Sen seitsemän Volvoa takana...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #8 : 06.05.2018, 01:55:36 »
pääsin työn puolesta viime vuonna juttelemaan erään ison öljymerkin labran kaverin kanssa ja hän sanoi ettei moottoriöljyillä kannattaisi ikinä ajaa yli 15 000km.

Hän katsoo asioita omasta kapeasta vinkkelistään ja elelee omassa kuplassaan.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #9 : 06.05.2018, 06:43:12 »
Hän katsoo asioita omasta kapeasta vinkkelistään ja elelee omassa kuplassaan.
Niitä kuplassa olevia on tälläkin foorumilla vaikka kuinka paljon, meikä mukaan luettuna. 10tkm välein on mielestäni järkevää jos haluaa että moottori pysyy kunnossa.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #10 : 06.05.2018, 06:47:30 »
...kannattaahan seuraavalle omistajalle pitää kunnossa. :o
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #11 : 06.05.2018, 09:20:55 »
Tai itselleen kun ei ole varaa vaihtaa autoa parin vuoden välein.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #12 : 06.05.2018, 09:23:26 »
Varmaan jossain fantasiamaailmassa öljy kestää ikuisuuden mutta täällä tuskin sellaista ei ole keksitty. Ja moottorin öljyjäkin kannattaa alkaa useammin vaihtelemaan iän ja kilsojen myötä. Pieni asia, joka auttaa :)
a car you can believe in

Poissa Valkama13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #13 : 06.05.2018, 10:33:06 »
Vielä noista öljyjen kestävyydestä vaihteistoissa . Voimalaitosten turbiinien perässä olevissa vaihteissa ei öljyä käytännössä vaihdeta koskaan ,niitä puhdistetaan suodattimilla seisokeissa tai käynnin aikana. Käyttötunteja tulee vuodessa n. 8000 h. Olen työni puolesta käynyt vesivoimalaitoksissa ,jossa samat öljy jo 50 vuotta. Puhdistus irtoliasta tärkeää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Voiko automaattilaatikon öljy "kestää" auton iän?
« Vastaus #14 : 06.05.2018, 11:32:57 »
Samaa mieltä. Autot suunnitellaan nykyisin about 200-300k eliniälle, mikä tekee 50km/h keskinopeudella vain 4000-6000 tuntia, mikä taas ei ole hyvälle öljylle lainkaan mahdoton elinikä. Veikkaan myös, että laatikot tappaa tuossa vaiheessa lika.
Harvat asuvat maaseudulla, jossa on sitä 80km/h kantatietä joka suuntaan... ::)

Jotkut öljyt menettävät ominaisuutensa, kun kerran kunnolla ylikuumenevat. Oli sitten moottori tai vaihteistoöljyä. Samaten öljyn värin vaihtuminen kertoo epäpuhtauksista, joka on vaihdon merkki.


Voimalaitoksissa turbiinit pyörivät yleensä paljon tasaisemmalla rasituksella, kuin auton vaihteisto/moottori. Samaten voimalaitoksen vaihteistoa ei tarvitse jyräyttää -20°C pakkasista käymään sitä omaa ominaistehoaan, joten senkin puolesta on jo lähtökohtaisesti helpompi tehdä vaihteisto joka kestää pitkään vaikka samoilla öljyillä.

Esimerkki:
Isoon kärkisorviin harvoin tarvitsee vaihtaa vaihteistoöljyjä. Olen useampaakin 50-/60-/70-/80-luvuilta olevia sorveja käyttänyt, joissa on vielä "orkkisöljyt" sisällä. Onhan se tummunut jo ja haisee, muttei aiheuta toimenpiteitä. Käyttötunteja sorveilla takanaan aivan syötävästi (jokainen laskekoon itse, ammattikäytössä vaikka 30 vuotta keskimäärin 4-5h/päivä).

Auton vaihteisto olisi jo aika läpeensä loppu, varsinkin niillä rasituksilla mitä sorvin vaihteisto välittää. Toki sorvin vaihteisto on paljon paljon järeämpi, eikä pyöri siellä pakkasissa, jolloin se voidaan tehdä pienemmille toleransseille erilaisin laakerein.

Mutta jos sille sorville tekee saman, kuin autolle. Eli halliin -20°C yön ajaksi ja aamulla "kahva alas ja lastua lentämään", niin kuuluu jännä ulahdus ja pääsulakkeen laukeaminen. Tuon jälkeen se sorvin vaihteisto on joltain osin yhtä puuta. ::)
Auto lähtee ja menee omia teitään, ilman kiinnileikkautumisia.


Eli joskos jätettäisi teolliset paikoillaan olevat vakiokierrosmoottorit vaihteistoineen autotekniikan ulkopuolelle. ;)

 

Kulkukoira  Proturbo