Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: J-A - 03.05.2011, 12:37:57

Otsikko: 850 käsijarru
Kirjoitti: J-A - 03.05.2011, 12:37:57
Pitäis kohtapuolin käydä hakemassa katsastussedältä taas vuosi ajoaikaa volvoon, mutta sitä ennen käsijarru täytyy saada toimimaan. Onko 850:n käsijarrussa muita säätöjä kuin se jarrukenkien säätö? Nimittäin vasemman puolen jarru toimii, mutta oikeanpuoleinen ei pelaa ollenkaan, kun vaijeri ei juuri kiristy kun vetää kahvasta. Ojanpuoleinen vaijeri liikkuu ehkä 5mm kun vetää kahvasta, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta. Jarrukengät ja jouset on ehjät eikä vaijerikaan tunnu olevan poikki. Mistä lähtisin vikaa etsimään?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: HTK - 03.05.2011, 13:34:43
Enpäs mene vannomaan, mutta olettaisin että käsijarrukahvan juuressa on yksi säätö mahdollisuus. Tai sitten pohjan alla vaijereiden ensimmäisen kolmanneksen alueella.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: hukka - 03.05.2011, 13:45:53
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.05.2011, 14:13:15
Vaijerithan on käytännössä yhdistetty toisiinsa siellä kahvan päästä, joten sieltä on turha alkaa sääteleen. Kannattaa hakea vikaa joko oik. vaijerista itsestään tai sitten sen levittimeltä. Joku on nyt todennäköisesti siellä jumissa. Olettaen, että kenkien perussäätö on rummuista ok?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: J-A - 03.05.2011, 16:22:20
Perussäätö on ok ja sen vaijerin päässä oleva mekanismi tuntui olevan ehjä eikä jumissa.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: ESE - 03.05.2011, 16:32:01
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.

ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: J-A - 04.05.2011, 10:41:02
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää

Juuri näin olen tehnyt, mutta oikeanpuoleinen ei toimi siltikään. Pitää mennä ens viikolla tallille tutkaileen lisää.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: hevonen - 04.05.2011, 12:59:38
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.
Mulla se on ollut torx, kai siihen 6-koloavainkin tarttuu?

Se vaijeri jumii kerta jos se liikkuu mutta ei ole vaikutusta, eli voima menee toisen puolen pyörälle.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Axu85 - 04.05.2011, 17:07:04
Juuri näin olen tehnyt, mutta oikeanpuoleinen ei toimi siltikään. Pitää mennä ens viikolla tallille tutkaileen lisää.

miten olis vaijeri vaihtoon??
Voi olla iän myötä mennyt jumiin ja sitä kautta ei toimi.

Edit: Hevonenkin on sitä mieltä, että jumissa.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: kkuula - 06.05.2011, 09:02:09
Omassa kasipätkässä tuntui että käkkärin vaijerit liikkui ja on toimivat mutta mutta pelkkä hilujen ja kenkine vaihto ei parantanut tilannetta paljoakaan. Heti vaijerien vaihdon jälkeen homma alkoi pelaamaan kuin tehdasuudessa autossa! on nyt toiminutkin kohta vuoden kuin uusi.
Ainut jäljelle jäänyt ropleema on kulunut levittimen  vipu ja/tai hitusen turhan pitkät vaijerit ja vivun säätö ihan tapissa vaikka kengät on kehitty ihan rajoille kahvan säädön ollessa reilusti löysällä.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: J-A - 16.05.2011, 17:01:53
Vaijeri tuntuis olevan jumissa. Olisiko kellään antaa ohjeita miten tuon vaijerin saa helpoiten vaihdettua, eli mitä kaikkea pitää purkaa.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Axu85 - 16.05.2011, 17:22:51
1. Löysäät vaijerin käsijarrukahvan päästä ja sitten irroitat sen sieltä.
2. Sitten pyörän päästä irti ja vedät pois ulkopuolelta.
3. asennus päin vastoin. ::)

Takapenkin istuinosa on hyvä ottaa pois että pääsee maton alle viemään sen uuden vaijerin paikoilleen.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Hiltsu - 16.05.2011, 17:38:21
Lainaan tätä, niin ei tarvihe uutta aloittaa.

Eli -97 V70 Käsijarrun kaikki osat jotka pitäis vaihtaa samalla jotta saa toimimaan?

Pitääkö vaierit uusia? Ja jos joku olisi niin ahkera, ja laittais vaikka motonetistä hinnat ja osa numerot, kun puhelimella en moisia löytänyt...

Ja kauan tuollaiseen käkkäri remppaan aikaa kuuluu kulua?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Koo Pee - 17.05.2011, 18:50:55
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää

Tuohon toteaisin vielä jotta 850 käsijarrua ei ole tehty kässärikäännöksiin asfaltilla ;).
taitaa pitkälti vaijereiden varassa heilua jarrukengät koska kiinteää tukea jarrukilpeen ei juurikaan kenkien mekaniikan suhteen taida olla?>saattaapi vaijerit venähtää jos lukkoon saa rysäytettyä?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Koo Pee - 17.05.2011, 21:00:04
Lainaan tätä, niin ei tarvihe uutta aloittaa.

Eli -97 V70 Käsijarrun kaikki osat jotka pitäis vaihtaa samalla jotta saa toimimaan?

Pitääkö vaierit uusia? Ja jos joku olisi niin ahkera, ja laittais vaikka motonetistä hinnat ja osa numerot, kun puhelimella en moisia löytänyt...

Ja kauan tuollaiseen käkkäri remppaan aikaa kuuluu kulua?

Harvoimpa kaikkea tarvitsee uusia, kannattaa vaivautua tutkimaan ja tehdä arvio sen mukaan.
>nuo kengät asennus sarjoineen maksaa muutaman kympin 17.50e jne.. ja vaijerit samoin>yleisin syy lienee mekaanisten osien jumittuminen käytämättömyydestä tai olosuhteista johtuen>suomen vuodessa monta eri keliä ja lämpötilaa.
Pari tuntia meni kun levyt jarrupalat,jarrukengät+säädöt+herkistelyt tein parkkipaikalla sähkökäyttönen mutteriväännin apuna renkaita laitellessa. Muut kuviot ruuvareiden ja kiintosilmukka/hylsyavainten turvin onnistui sujuvasti.>hallitunkilla molemmat pyörät  ilmaan ja pukeille lepäämään työskentely alkoi siitä :).

Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Hiltsu - 08.06.2011, 00:00:14
Kengät vaihettu ja säädetty, muttei pidä kunnolla.

Mikä se on tuo torx ruuvi keskikonsolissa, se pyörii sormilla...?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Koo Pee - 09.06.2011, 00:11:56
Kengät vaihettu ja säädetty, muttei pidä kunnolla.

Mikä se on tuo torx ruuvi keskikonsolissa, se pyörii sormilla...?

Sillä säädetään kahvan liikettä.> Jos vedät liian kireelle saat tod. näk. jarrut savuamaan näillä helteillä eli se viis napsua on parempi kuin 2 ja jarrut lukkoon tyyli.

Jäi joskus laahaamaan (säädin viiteen,mutta liikkuvat sitten ilmeisesti paikkaansa hakien>ja alkoi laahata motarilla?) ja annoin hanaa>paloi abs anturi,pyöränlaakerin tiivisteet kovettui ja melkein sytty liikennevaloissa palamaan koko napa/rengas>eikä maksa paljon ;D >eli kehälle kunnolla ensin ja sitten JOS tarvetta se torksin säätö.>jos ei pidä olisko kunnolla kehällä sittenkään>kovin supertehokkaat nuo ei olekkaan, mutta pitää ne auton paikallaan ylämäessäkin kehällä ollessaan. Onko tehoton eteen ja taaksepäin pyörää kääntäessä vai toiseen suuntaan vain?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Volvo745D - 16.12.2011, 22:20:05
Herätyys!
Jospa täällä joku viel vastais :) Elikkäs itse olen ärsyyntynyt käsijarrun toimintaan, eli ryhdyin tässä alkutalvella toimeen, tarkastin kengät, pintoja oli hyvin vielä jäljellä, ja pakkasilla vipu jumitti. Joten vaihdoin tuossa sitten tänään molemmat käsijarruvaijerit (irrottelin kengät ja rasvasin kuparitahnalla kaikki osat jne...) asennukset meni asianmukaisesti, mutta mikäs helevetti on kun oikean puolen käsijarrun linkku ei sitten halua liikkua lainkaan? Kenkä liikahtaa millin, mutta siihen se sitten jää... Kuskin puoli pitää tosi hyvin.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: ESE - 17.12.2011, 00:30:09
jouset oikein paikallaan? ota vaikka sen pitävän puolen rumpu auki ja ota kuva, vertaa sitä siihen mikä ei pidä. Tosin sen säätö voi olla pielessä..tai vaijeri jostain syystä löysällä..
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Axu85 - 17.12.2011, 05:52:23
Herätyys!
Jospa täällä joku viel vastais :) Elikkäs itse olen ärsyyntynyt käsijarrun toimintaan, eli ryhdyin tässä alkutalvella toimeen, tarkastin kengät, pintoja oli hyvin vielä jäljellä, ja pakkasilla vipu jumitti. Joten vaihdoin tuossa sitten tänään molemmat käsijarruvaijerit (irrottelin kengät ja rasvasin kuparitahnalla kaikki osat jne...) asennukset meni asianmukaisesti, mutta mikäs helevetti on kun oikean puolen käsijarrun linkku ei sitten halua liikkua lainkaan? Kenkä liikahtaa millin, mutta siihen se sitten jää... Kuskin puoli pitää tosi hyvin.
Kysymykset: onko jarrukengien asennussarja uusittu myös? onko jouset siellä varmasti oikein?

jos vaijerit on uudet.
Tarkista vaijerin kulkureitti että on joka kohdasta kiinni. (Vertaa toiselta puolelta)
Sitten säädät kahvasta niin että tulee 5-7 napsahdusta. (ohjekirjassa 9-11 napsahdusta)
Sen jälkeen levyn pienestä reijästä siirrät paloja niin lähelle että rahisee kevyeesti. (hanttarin puolta saa laittaa aavistuksen enemmän, mutta ei lukkoon asti)
sitten soratielle kokeilemaan...
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: ESE - 17.12.2011, 14:58:07
joo kokeile vain mutta älä vauhdista, voipi olla että kitkapinnat kengistä irotaa samointein.. kun säädät kengät, niin säädä siitä säätöpyörästä ensin kengät kiinni rumpuun, ja viisi naksausta takaisinpäin. Naksaus tulee kun jousi osuu säätöpyörän hampaiden väliin. Ja muista löysätä käsijarru kahvasta ennen operaatiota.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Volvo745D - 17.12.2011, 15:30:10
Kiitoksia vastauksista. Asennussarjaa ei ole uusittu, koska sen joku on tehnyt joskus aikasemmin. Säädöt on tehty niinkuin täällä on jo neuvvottukin, säätö siihen asti että rumpu rahisee, mutta ei siltikkään mitään. Senhän tiesi ettei se kenkä muutenkaan liiku siinä kovin paljoa mutta enemmän ku nyt tuossa. :( Jos seuraavalla kerralla kokeilis uudestaan ja kattelis mikä siel jumittaa.  :-[

Vaijerit on priimakunnossa, eikä sekään hirveästi vaikuta kun se pää, missä on muovisuojus mikä kiinnittyy ns. napaan niin ei mennyt pohjaan asti, koska on sen verran tiukka sovitus o-renkaan kanssa. Mutta sen ei pitäis vaikuttaa kunhan vaijeri liikkuu...  :-\

Voi olla että pistän kuvan asetelmasta tänne jos ei mikään onnistu, niin joku kokenut vänkäri osaa jo lonkalta sanoa mikä on väärin...
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Däddy - 25.10.2012, 13:59:25
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää
Näillä ohjeilla koitin eilen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä säätää oman 850 (-96) käsijarrua. Ei vaan kerpele löytynyt tuota säätöruuvia vaikka kuinka yritin taskulampulla tihrustaa... Ja ihkaoma Alfamerinkin korjausopas oli hukassa.

Nyt löytyi sekin opus, ja sen mukaiset ohjeet on samanlaiset - tosin siinä mainitaan, että ao säätöruuvi on jarrukenkien välissä niiden yläpäässä.

Niin ja jarrulevyssä on ihkaoma reikänsä tuolle hommalle, eli sitä renkaan kohdistustappia ei tarvitse lähteä poistamaan. Yritin sitäkin, mutta nopsaan totesin ettei sen kautta säädetä yhtään mitään.

Liekö sitten näiden kasipätkien käkkäreissä eroja vuosimallin tms myötä?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: ESE - 25.10.2012, 19:16:30
Näillä ohjeilla koitin eilen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä säätää oman 850 (-96) käsijarrua. Ei vaan kerpele löytynyt tuota säätöruuvia vaikka kuinka yritin taskulampulla tihrustaa... Ja ihkaoma Alfamerinkin korjausopas oli hukassa.

Nyt löytyi sekin opus, ja sen mukaiset ohjeet on samanlaiset - tosin siinä mainitaan, että ao säätöruuvi on jarrukenkien välissä niiden yläpäässä.

Niin ja jarrulevyssä on ihkaoma reikänsä tuolle hommalle, eli sitä renkaan kohdistustappia ei tarvitse lähteä poistamaan. Yritin sitäkin, mutta nopsaan totesin ettei sen kautta säädetä yhtään mitään.

Liekö sitten näiden kasipätkien käkkäreissä eroja vuosimallin tms myötä?

se ei ole ruuvvi, vaan ratas mitä pyöritetään..ja se naksaus mikä kuuluu, on kun rattaan hammas menee jousen yli.. ja tämä säätö tsydeemi on todellakin käsijarrukenkien välissä ylhäällä :) Kyllä sä onnistut säätämään jahka löydät oikean kohdan siellä rummun sisällä :)
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Däddy - 26.10.2012, 08:32:38
se ei ole ruuvvi, vaan ratas mitä pyöritetään..ja se naksaus mikä kuuluu, on kun rattaan hammas menee jousen yli.. ja tämä säätö tsydeemi on todellakin käsijarrukenkien välissä ylhäällä :) Kyllä sä onnistut säätämään jahka löydät oikean kohdan siellä rummun sisällä :)
Aa, kiitos tiedosta!
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Justus - 26.10.2012, 11:44:14
Sit on kyl ollut jotain malleja, joissa säätöä ei ole vaan säätö tehdään pelkästään vaijerin kahvan päästä.

No täysin susi systeemi tuo on joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: roilo - 26.10.2012, 13:30:14
1. kuva kertoneen enemmän kuin puolikas romaani.

http://i35.photobucket.com/albums/d157/jod1jod/Brakes/Brakes008.jpg

Napsuteltava kohde on siis tuo pystysuorassa oleva ratas säätötapin vas. kolmanneksessa. Se koskettaa hieman yo. jouseen. Säätöliike on ylhäältä alas tahi toisinpäin, joku muistavainen voisi antaa tästäkin ohjeet.

Olen käyttänyt melko pitkävartista ruuvaria, n. 4-5mm leveä, liu'uttanut jarrulevyn reiästä sen kärkeä pitkin säätötappia kunnes törmään rattaaseen ja siitä hamuillut hampaan otteeseen. Joskus samalla tähtäyksellä saa napsautettua useammankin kerran ennen kuin pitää taas etsiä ratas liu'uttamalla.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: lassii - 26.10.2012, 13:49:42
Toi systeemi on sama ku jenkkiautoissa ja monessa muussa. Kerran törmäsin sellaseen et oli ottanu jostai syystä damagee ja oli täysin väärässä asennossa. Jos kunnolla haluu nii purkaa ja kattoo mitä kamat on syöny. Jos toi säätöpalikka ruostuu kiinni nii ei paljon ruuvarit auta.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Däddy - 26.10.2012, 14:05:51
1. kuva kertoneen enemmän kuin puolikas romaani.

http://i35.photobucket.com/albums/d157/jod1jod/Brakes/Brakes008.jpg

Napsuteltava kohde on siis tuo pystysuorassa oleva ratas säätötapin vas. kolmanneksessa. Se koskettaa hieman yo. jouseen. Säätöliike on ylhäältä alas tahi toisinpäin, joku muistavainen voisi antaa tästäkin ohjeet.

Olen käyttänyt melko pitkävartista ruuvaria, n. 4-5mm leveä, liu'uttanut jarrulevyn reiästä sen kärkeä pitkin säätötappia kunnes törmään rattaaseen ja siitä hamuillut hampaan otteeseen. Joskus samalla tähtäyksellä saa napsautettua useammankin kerran ennen kuin pitää taas etsiä ratas liu'uttamalla.

Kieltämättä kuva avarsi ymmärrystäni, etsin siis alunperin täysin väärännäköistä kohdetta ruuvimeisselilleni. Nöyrä kiitos kuvasta  -H-
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: ESE - 26.10.2012, 16:25:12
Sit on kyl ollut jotain malleja, joissa säätöä ei ole vaan säätö tehdään pelkästään vaijerin kahvan päästä.

No täysin susi systeemi tuo on joka tapauksessa.

ei ole ollut koskaan muita malleja 850. Ellei joku ole itse tehnyt viritelmiä sinne.. Ja tässä mallissa käsijarru on äärimäisen pitävä jos on säädetty oikein. Tietty ajaessa ei koskaan saa 850sen käkkäriä käyttää..silloin irtoaa pinnat kengistä ja hajoittaa mahdollisesti muutakin rummun sisällä..
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Justus - 26.10.2012, 17:20:20
ei ole ollut koskaan muita malleja 850. Ellei joku ole itse tehnyt viritelmiä sinne.. Ja tässä mallissa käsijarru on äärimäisen pitävä jos on säädetty oikein. Tietty ajaessa ei koskaan saa 850sen käkkäriä käyttää..silloin irtoaa pinnat kengistä ja hajoittaa mahdollisesti muutakin rummun sisällä..

Muistelen, että vanhalla foorumilla oli kuva, jossa tuon pyörittimen tilalla oli suora latta. Tiedä sitten oliko se lainattu jostain 700/900 malllisesta. Niisä ei kai tuota pyöritintä kaikissa ole.

En tiedä onko muka 850:ssä jotain eroa, mutta just ostin uudet alkuperäiset käppäriosat mukaanlukien uudet levittimet 70:iin ja ei voi kyl kehua pitoa. Katsastuksesta meni kyllä läpi, mutta taaksepäin pitoon ei voi luottaa yhtään, onneks ei katsastuksessa sitä testata.
240:ssä ja 960:ssä  nää on ihan eri maata, vaikka osissa ei ole paljon eroa.

Harakiriosilla ei pidä taaksepäin ja eteenkinpäin pito on tosi huonoa. Kaksilla eri valmistajan osilla oon kokeillut ja nyt sit alkuperäiset Volvolaiset KIINALAISET palat, ...kele)

Joo ja turha on sanoa, että en osaa säätää tuota.
Säädetty on alkuperäisillä ohjeilla ja vaikka mitä muutakin kombinaatiota on kokeiltu.
Kaikissa muissa autoissani oon kyl nää saanut pitämään hyvin, mutta tää 70 on joku ihme välimalli käsijarrultaan.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: dneproshin - 09.08.2013, 18:41:42
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.

Joissakin kys. säätöruuvi on Torx kokoa 45, ainakin itellä kahdessa 855:sessa, molemmat vm. 94. Syytä hommata kyseisen kokoinen pala/avain ja mieluiten useampia erilaisia, jos näihin remppaa tekee... On ainakin bensakoneisissa jakohihnan kiristimessä myös T45-kantainen ruuvi, ja vieläpä kohtuullisen ahtaassa paikassa => ei ihan kaikki avaimet välttämättä käy.

Ja itelläkin nyt ongelmana saada käsijarru pitämään, kengät ja vaijerit on vuoden vanhat (Motonet) ja jarrulevyt kohtuullisen hyvän näköiset, tosin eihän se rumpujen kuntoa kerro... Säädetty ihan ohjeiden mukaisesti melko tarkalle => yksi naksaus kahvaa ylöspäin ja alkaa käsijarru rahisemaan, mutta silti ei pidä edes loivassa mäessä vaikka hampaat irvessä kiskoisi kahvan lähes yläasentoon. Pitänee ottaa levyt irti ja kattoa rumpujen kunto - ehkä uskaltaisi vähän hiekkapaperilla ottaa kiiltoa pois (jos semmosta löytyy...) ja kengistäkin vaikka pinta karheaksi?

Saa suositella hyvälaatuisia jarrukenkiä, joku taisi mainita että Volvon orkkiksetkin olisi kiinalaiset (mikä ei varmaan kerro laadusta sinänsä, mutta kuitenkin...)
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Justus - 09.08.2013, 19:44:24
Joissakin kys. säätöruuvi on Torx kokoa 45, ainakin itellä kahdessa 855:sessa, molemmat vm. 94. Syytä hommata kyseisen kokoinen pala/avain ja mieluiten useampia erilaisia, jos näihin remppaa tekee... On ainakin bensakoneisissa jakohihnan kiristimessä myös T45-kantainen ruuvi, ja vieläpä kohtuullisen ahtaassa paikassa => ei ihan kaikki avaimet välttämättä käy.

Ja itelläkin nyt ongelmana saada käsijarru pitämään, kengät ja vaijerit on vuoden vanhat (Motonet) ja jarrulevyt kohtuullisen hyvän näköiset, tosin eihän se rumpujen kuntoa kerro... Säädetty ihan ohjeiden mukaisesti melko tarkalle => yksi naksaus kahvaa ylöspäin ja alkaa käsijarru rahisemaan, mutta silti ei pidä edes loivassa mäessä vaikka hampaat irvessä kiskoisi kahvan lähes yläasentoon. Pitänee ottaa levyt irti ja kattoa rumpujen kunto - ehkä uskaltaisi vähän hiekkapaperilla ottaa kiiltoa pois (jos semmosta löytyy...) ja kengistäkin vaikka pinta karheaksi?

Saa suositella hyvälaatuisia jarrukenkiä, joku taisi mainita että Volvon orkkiksetkin olisi kiinalaiset (mikä ei varmaan kerro laadusta sinänsä, mutta kuitenkin...)

Otat ne rummut käteen ja sovitat hihnoja rumpuun niit tulet huomaamaa, että ne ottaa kiinni vaan ehkä keskeltä ja molemmat päät jää ilmaan. Ostin kerran semmoset motonetin kurakengät, mutta vein ne pois sovituksen jälkeen. Noi originaalit kiinalaiset sopii vähän paremmin, muttei nekään hyvät ole.
Tuo rakenne on semmonen itsetehostava, joka tuntuu toimivan eteenpäin paremmin, kuin taaksepäin=ei yhtään...
Aika toivoton tapaus.
Ehkä kaikki uudet osat volvolta ja antaa niiden vielä vaihtaa ne paikalleenkin, eli jos ei pidä, niin sit vie sinne niin kauan uudestaan, että alkaa pitämään :)
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: laatikkovika - 11.03.2016, 13:05:43
Vanha ketju, tiedän mutta asiaa tähän on.

Ostin lähes pakosta paikallisesta maailmankuulut Roadhousen käsijarrukengät, piti vaihtaa vain palat ja levyt mutta levyä irroittaessa kitkapinnat putosivat lattialle.. :facepalm:  Sopivuudessa ei ollut mitään ongelmaa ja käsijarru pitää todella hyvin vaikka ei vielä uusilla osilla ole kovin lähelle säädetty rummusta.

Levyt, palat, kengät total n. 103€

Muutenkaan en ymmärrä miksei käsijarrua saa pitämään tarvikekengillä jos säde on oikea rumpuun. No, ehkä ei onnistu jos säädetään vain kahvan päästä..
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Justus - 11.03.2016, 14:13:20
Ei se siitä säädöstä kiinni ole, vaan omissa kotteroissa auttoi lopulta vaan vaijereiden vaihto, vaikka ei mun järkeen silti käy, kun säätövaraa oli vanhoillakin vaijereilla rutkasti, mut niin vaan alkoi toimia uusilla vaijereilla kummasskin omassa 70:ssä. 960:ssä ja 240:ssä ei ikinä ollu tota ongelmaa vaikka sama systeemi niissäkin on.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: JYRINO - 22.08.2016, 16:11:10
Ittellä nyt sama ongelma, auto on tosin V70 -98 mutta käsijarruhan on sama. Ostin Brembon jarrulevyt+palat taakse, käsijarrukengät ja asennussarjat. Käsijarrukengät on Boschin tekeelet ja ei toimi, käsijarru pitää eteenpäin kuin tauti mutta taaksepän ei yhtään vaikka ensin piti molempiin suuntiin kun testasin osien vaihdon jälkeen. Kävin nyt sitten vielä hakemassa uudet käsijarruvaijerit ja koitetaan saisiko niillä toimimaan käsijarrut molempiin suuntiin.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Justus - 22.08.2016, 16:18:38
Kerropa sitten auttoiko.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: lassii - 22.08.2016, 17:49:06
Takajarrujen toiminta perustuu siihen et auttaa etujarrua ku poljinta painetaan. Takajarrulla ei ole kovin suurta merkitystä pysähtymisen kannalta. Koittakaa piruuttanne laittaa auto keula ylös johonkin mäkeen ja käkkäri päälle ja sitten toisin päin?

Jarrukengät saa sopiin rumpuun vallan mainiosti jos työkalut pysyy kädessä. Ei ole iso temppu. Olisko se sitten parempi, ettei kengät sopis lainkaan rumpuun vai? Sellasia jarrukenkiä ei ole vielä tullu vastaan jotka sopis heittämällä paikalleen ja vieläpä niin et ottais kiinni joka matkalta. Sellasia ei vaan ole.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: JYRINO - 22.08.2016, 23:30:29
Nyt on vaihdettu käsijarruvaijerit ja pitää molempiin suuntiin. Tallilta lähtiessä kokeilin pakki päällä ja pitää niin hiton hyvin ja ainakin vielä 30 minuutin ajon jälkeen kun kotipihaan tulin niin käsijarru pitää edelleen hyvin kun testaa pakitaa. Katsotaan miten tässä käy muutaman päivän sisällä. Käsijarruvaijerit oli muuten aika entiset siitä kohdasta jossa ne ovat kiinni takapuslan pidikkeessä. Se on sellainen paikka mitä ei näe ennen kuin ottaa vaijerin irti siitä kohdasta, suojakuoret kuluneet pois ja vaijerit aika ruostuneet. Ei olisi enää kauaa meneet ilman katkeamista joten ihan hyvä että joutui ne vaihtamaan. Lisäksi nyt ei tarvinnut sitä vaijerin kiristysruuvia vääntää pohjaan jotta sai sen 7 naksausta.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: JYRINO - 25.08.2016, 20:51:33
Käsijarru toimii edelleen erinomaisesti molempiin suuntiin. Kaikki osat jouduin vaihtamaan ja seuraava setti motonetistä niin käsijarrut toimii kuin uutena:

97-22111    Jarrulevy OE-laatu
22-0882    Brembo-jarrupalat mm. Volvo/BM
23-0980    Takajarrupalojen asennussarja
22-3507    Käsijarrukengät Volvo850/70s
23-0720    Käsij kenkien asennussarja Volvo
24-7289    Käsij vaij Volvo850/70 2.94-

Koko jarrurempan osien hinta 171,20

Itse olen sitä mieltä että jarruasioissa ei kannata säästellä.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: VolvoClassic - 11.09.2016, 23:58:36
Tänään vaihdoin käsijarrukengät juuri tuon taaksepäin pitämisen toivossa, mutta eipä auttanut juurikaan. Eteenpäin kyllä pitää huomattavasti paremmin pienen säädön jälkeen. Täytynee varmaan uutta vaijeria lähtä ostamaan?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Axu85 - 12.09.2016, 07:31:51
Tänään vaihdoin käsijarrukengät juuri tuon taaksepäin pitämisen toivossa, mutta eipä auttanut juurikaan. Eteenpäin kyllä pitää huomattavasti paremmin pienen säädön jälkeen. Täytynee varmaan uutta vaijeria lähtä ostamaan?

Kengät saa säätään niin lähelle että kuulee niiden ottavan vähän kiinni, sitten vaijerin kireys säädetään sisältä että naksahtaa sen 7-11 kertaa. (itse olen pitänyt sen että naksahtaa max. 7-kertaa.

Jos ei vieläkään pidä niin sitten vaijerit vaihtoon.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: JYRINO - 12.09.2016, 08:13:13
Kannattaa ne vaijerit vaihtaa samantien. Alfamerin kirjassa sanotaan että 4-5 naksausta on oikea säätö käsijarulle ja maksimi on 11 naksausta. itse säädin sen 7 naksaukseen niin on mukavampi käyttää.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: JYRINO - 16.09.2016, 21:27:00
VolvoClassicille kysymys, miten käsijarru toimii. Vaihdoitko vaijerit ?
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Ristus - 02.10.2018, 19:32:51
Kuinka tuo vaijeri on kiinni pyörän päässä siinä linkussa... vaihdoin kaikki kilkkeet ja säädin kengät kohdilleen mutta mitään ei tapahdu kahvasta vedettäesssä... sen verran purin tekemisiäni että linkku ei te mitään kun kahvasta vetää ja vaijerit on kiinni kahvassa joten varmaan ne on tapellessa irronnut linkuista...

Vaijerissa ei vikaa käsijarru toimi ennen kuin vaihdoin osat... levyt oli kierot ja ohuet joten uusin kaikki mutta munasin tuon käsijarrun kanssa... apuja kysellään.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: dneproshin - 02.10.2018, 20:27:18
(http://s3.amazonaws.com/fcp-product-photography-us/public/assets/products/50576/large/31257570.jpg)

Tuohon se vaijerin pää viritellään nalkkiin, ei pitäis itsestään lähteä mihinkään suuntaan...
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Xanthe_ - 02.10.2018, 23:14:45
(http://s3.amazonaws.com/fcp-product-photography-us/public/assets/products/50576/large/31257570.jpg)

Tuohon se vaijerin pää viritellään nalkkiin, ei pitäis itsestään lähteä mihinkään suuntaan...
Mulla oli mokoma pää ruostunut ja vaijeri livahtanut menojaan ja jouduin sit vaihtamaan tuon. Ei löytynyt suomesta sen paremmin niin meni skandixilta tilaukseen. Motonetti myi väärää.
Otsikko: Vs: 850 käsijarru
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.10.2023, 17:13:35
Minulla tässä samalla mekanismilla varustetussa v70mk1:ssa oli kanssa yllättävän haasvataa saada oikea puoli käsijarrusta pitämään. Joko tuntui siltä että linkku ei tee mitään kun vasen puoli on jo lukossa molempiin suuntiin, tai sitten kengän säädön lähemmäs pyörittäessä rupesi kengät laahaamaan tai pikemminkin tökkäsi kerrasta rumpuun kiinni ja vapautui pyörittämällä peruutussuuntaan.

Ongelma oli että tässä vaiheessa olin jo vaihtanut levyt ja kengät (OEM-laatua)ja jouset ja myös oikean puolen jarruvaijerin, kun vanha liikkui jäykästi ja silti oikea puoli ei vaan pitänyt. Kenkien säätö kiinni asti ja sit 5 naksua taaksepäin ei vaan toiminut tässä. Vasemmalla puolella ei ollut mitään ongelmaa tällä taktiikalal. Jarrulevy oli kiinni navassa tasaisesti pyöränpulteilla jo tässä vaiheessa. Niin viimeisenä oljenkortena otin levyn vielä irti ja säädin kengät ilman sitä niin lähelle levyä että se vielä pystyi pyörimään niiden ympäri vain vähän laahaten. Tämän kun teki ja keskitti levyn vielä pulteilla ja pyöritteli lisää, yhtäkkiä napa pyöri pehmeästi ja jarru piti molempiin suuntiin todella hyvin. Ennen tätä oli jo lähellä tunkki lentää,.

Kahvan vielä kiristin ja varmistin perä ilmassa ja ajelemalla että jarrut ei rupea laahaamaan. Tällä reseptillä auto nousi katsastuksessa rullilta ja 4% heitto käsijarruissa. Voimaa 2.4/2.3KN ja molemmat pyörät pitää myös taaksepäin