Ateho  Elekma

850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"

  • 266 Vastauksia
  • 86034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #120 : 05.06.2015, 17:21:12 »
Eipä ole ollut tarvetta tänne kirjoitella kun Volvo on toiminut niinkuin Volvon pitääkin: huoletonta ajoa.

Vaan nytpä sitten palaa loimottaa ABS-valo sitkeästi. Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä putsasin edestä ABS-kehän hampaat ja muutenkin stekkasin että kaikki piuhat yms näyttää ehjältä. Vaan valo palaa loimottaa edelleen sitkeästi.

Mistähän tota vikaa nyt (vihdoinkin) alkaisi selvittämään? Se mun itsetehty diagnostiikka-härpäke antaa nätisti koodia 1-1-1 eli siis ei vikaa. Vaan ehkäpä näissä -96 malleissa toi jarrupuoli ei näihin epävirallisiin OBD-juttuihin näy.

Että pitäskö tuo viedä johonkin jossa pystytään lukemaan kaikki mahdolliset koodit - vai voiko jotain antureita mitata ihan perus yleismittarilla tms?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #121 : 06.06.2015, 15:14:12 »
Pitäsköhän se ABS-boksi lukea eri pinnistä? Ainakin noissa vanhemmissa, missä on vielä konehuoneessa led-lukija, tulee ABS-yksikön koodit eri tökkelistä kuin moottorinohjauksen...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #122 : 07.06.2015, 12:45:24 »
Pitäsköhän se ABS-boksi lukea eri pinnistä? Ainakin noissa vanhemmissa, missä on vielä konehuoneessa led-lukija, tulee ABS-yksikön koodit eri tökkelistä kuin moottorinohjauksen...
Mulla on sitä uudempaa mallia, eli löytyy matkustamon puolelta OBD-pistoke sen kolikkotelineen alta. Ja vattumaisesti tämä -96 vuosimalli ei ole täysin standardin mukainen OBD, eli halpahallien lukijat eivät näissä toimi.

Kyhäsin siis netin ohjeiden mukaan led&klemmari-viritelmän (linkki ohjeisiin tässä ketjussa), jolla kyllä pystyy lukemaan vikakoodeja, mutta sen kyvyt ei näemmä riitä ABS-puolelle kun sillä ei vikakoodia irtoa muuta kuin se 1-1-1 eli ei vikaa - vaikka ABS valo palaa vaan sitkeästi.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #123 : 07.06.2015, 14:31:58 »
Mulla on sitä uudempaa mallia, eli löytyy matkustamon puolelta OBD-pistoke sen kolikkotelineen alta. Ja vattumaisesti tämä -96 vuosimalli ei ole täysin standardin mukainen OBD, eli halpahallien lukijat eivät näissä toimi.

Kyhäsin siis netin ohjeiden mukaan led&klemmari-viritelmän (linkki ohjeisiin tässä ketjussa), jolla kyllä pystyy lukemaan vikakoodeja, mutta sen kyvyt ei näemmä riitä ABS-puolelle kun sillä ei vikakoodia irtoa muuta kuin se 1-1-1 eli ei vikaa - vaikka ABS valo palaa vaan sitkeästi.
ABS-puolen koodit voi kyllä lukea VOL-FCR:llä sekä OBD-USB -piuhalla. Suurimpaan osaan muistakin moduuleista tuolla pääsee, mutta esim. kaikkia moottorinohjauksia ei ole tuossa saatavilla...

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #124 : 08.06.2015, 12:42:37 »
ABS-puolen koodit voi kyllä lukea VOL-FCR:llä sekä OBD-USB -piuhalla. Suurimpaan osaan muistakin moduuleista tuolla pääsee, mutta esim. kaikkia moottorinohjauksia ei ole tuossa saatavilla...
Oukkei... Pitääkin tutustua aiheeseen. Vai onkohan kenelläkään täällä Tampereella päin noi vehkeet niin vois vaikka pullakaffeita vastaan lukaista koodit?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #125 : 08.06.2015, 21:30:52 »
Tuo VOL-FCR ohjelma on siis tämä:
http://www.ilexa.co.uk/acatalog/volfcr.html
Hintaa näyttäisi olevan £126.00 eli meikäläisen lompakko sanoo tossa kohtaa että uh-huh ja nou-nou.

Latasin kyllä demoversion (http://www.ilexa.co.uk/downloads.html?func=fileinfo&id=22) ja se kyllä näyttäisi toimivan tässä mun läppärissä. Mutta toi hinta... tai no, demoversiolla ehkä voisi saada sen mitä tarvitsen, eli vikakoodin sille miksi ABS valo palaa?

Niin ja hintaan pitää lisätä tietty kaapelin hinta, pikaisella googlauksella esim http://kauppa.samppasport.fi/vol-fcr-usb-p-45.html ja hintaa on 39€. Sekin vielä.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #126 : 08.06.2015, 21:39:14 »
Tuo VOL-FCR ohjelma on siis tämä:
http://www.ilexa.co.uk/acatalog/volfcr.html
Hintaa näyttäisi olevan £126.00 eli meikäläisen lompakko sanoo tossa kohtaa että uh-huh ja nou-nou.

Latasin kyllä demoversion (http://www.ilexa.co.uk/downloads.html?func=fileinfo&id=22) ja se kyllä näyttäisi toimivan tässä mun läppärissä. Mutta toi hinta... tai no, demoversiolla ehkä voisi saada sen mitä tarvitsen, eli vikakoodin sille miksi ABS valo palaa?

Niin ja hintaan pitää lisätä tietty kaapelin hinta, pikaisella googlauksella esim http://kauppa.samppasport.fi/vol-fcr-usb-p-45.html ja hintaa on 39€. Sekin vielä.

http://www.obd.fi  Hae tuolta kaapeli, sijaitsee kangasalla.  http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=126&category_id=28&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #128 : 08.06.2015, 22:07:55 »
Jooh hinta on inhimillisempi. Jos vaikka piipahtais tuossa puodissa.

Jep, tuohon samppasportin kaapelin hintaan tulee vielä postikulut päälle, niin toi on aika paljonkin halvempi. Mulla toi kaapeli toimi ihan hyvin vol-fcr:n kanssa.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #129 : 10.06.2015, 20:55:30 »
No niin, sain luetettua vikakoodit ja kaverin lukija ilmoitti että ABS-313 ja LF pyörän sensorissa oikosulku/poikki (nuo englanniksi).

Vikakoodi -96 vuosimallille löytyy täältä:
www.matthewsvolvosite.com/volvo-diagnostic-codes-1996-to-1998

Tuon mukaan tuo 313 olisi "Left rear wheel sensor, open/short". Jännä juttu kun nimenomaan kaverin kanssa tavattiin laitteesta että LF on Left Front (eli kuskinpuolen eturengas) ja vikakoodi tuon listan mukaan onkin kuskinpuolen takarengas. Mutta ehkäpä lukijalaite ei ollut ihan täsmällinen tuon tarkemman infon kanssa.

Enisei siis nyt pitää tsekata että ei ole piuhoja poikki mistään tai liittimet huonosti. Taikka sitten se sensori on kaputt. Toivottavasti ei ole kaputt, kun nyt ei olisi euroja laittaa autoon juurikaan yhtään...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #130 : 10.06.2015, 21:27:16 »
Googlaamisen perusteella nuo ABS-anturit antaa voltteja kun rengas pyörii. Eli ei ihan helppo homma mitata kotikonstein. Kait. Kun pitäisi laittaa Y-mittari oikeisiin kohtiin kiinni ja sitten pyöräytellä rengasta ainakin sekunti ja kierros.

Vissiinkiin on kuitenkin niin, että vastusta jos mittaa ja saa äärettömän, niin jostain on johto poikki (tai anturi pazkana).

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #131 : 10.06.2015, 21:51:18 »



http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=35243

Selvittelin googlella lisää eli mitkä pinnit ABS-yksikön liittimissä on minkäkin renkaan anturille.
 
Tässä -96 vuosimallissa menee siis näin:
Takaoikea: 1 & 17
Takavasen: 2 & 10
Etuoikea: 3 & 18
Etuvasen: 4 & 11

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #132 : 10.06.2015, 22:00:22 »
Kunnossa olevasta anturista pitäisi tosiaan olla mitattavissa jonkinlainen vastus. Pyörittäessä pitäisi sitten tulla vaihtojännitettä johdon päästä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #133 : 11.06.2015, 10:44:50 »
Kunnossa olevasta anturista pitäisi tosiaan olla mitattavissa jonkinlainen vastus. Pyörittäessä pitäisi sitten tulla vaihtojännitettä johdon päästä.
Oorrait eli helpoin tapa rajata vikaa on mitata tuosta ABS-boksin liittimestä noiden pinnien vastukset. Jos joku näyttää ääretöntä niin siellä on todnnäk piuhaa poikki. Jos se jonkinlainen vastus löytyy, niin sitten se on todnäk anturivika. Ja sitten taas jos kaikki on bueno, niin epäilykset siirtyvät ABS-boksin kuuluisiin juotosvikoihin.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #134 : 11.06.2015, 12:54:38 »
ABS-boksin pinneistä vasen taka on mykkä. Takaselkänojan alla oleva liitin ilmoittaa samaa. Nyt tässä odotellaan että WD-40 pehmittää anturin ruosteita että se irtoaisi. Kiinnityspultti lähti tuskatta mutta itse anturi on kuin pska junttilan tuvan seinässä.

 

Ateho  Elekma