Proturbo  Autodiagnoosi

850 käsijarru

  • 47 Vastauksia
  • 38213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #15 : 08.06.2011, 00:00:14 »
Kengät vaihettu ja säädetty, muttei pidä kunnolla.

Mikä se on tuo torx ruuvi keskikonsolissa, se pyörii sormilla...?

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #16 : 09.06.2011, 00:11:56 »
Kengät vaihettu ja säädetty, muttei pidä kunnolla.

Mikä se on tuo torx ruuvi keskikonsolissa, se pyörii sormilla...?

Sillä säädetään kahvan liikettä.> Jos vedät liian kireelle saat tod. näk. jarrut savuamaan näillä helteillä eli se viis napsua on parempi kuin 2 ja jarrut lukkoon tyyli.

Jäi joskus laahaamaan (säädin viiteen,mutta liikkuvat sitten ilmeisesti paikkaansa hakien>ja alkoi laahata motarilla?) ja annoin hanaa>paloi abs anturi,pyöränlaakerin tiivisteet kovettui ja melkein sytty liikennevaloissa palamaan koko napa/rengas>eikä maksa paljon ;D >eli kehälle kunnolla ensin ja sitten JOS tarvetta se torksin säätö.>jos ei pidä olisko kunnolla kehällä sittenkään>kovin supertehokkaat nuo ei olekkaan, mutta pitää ne auton paikallaan ylämäessäkin kehällä ollessaan. Onko tehoton eteen ja taaksepäin pyörää kääntäessä vai toiseen suuntaan vain?

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #17 : 16.12.2011, 22:20:05 »
Herätyys!
Jospa täällä joku viel vastais :) Elikkäs itse olen ärsyyntynyt käsijarrun toimintaan, eli ryhdyin tässä alkutalvella toimeen, tarkastin kengät, pintoja oli hyvin vielä jäljellä, ja pakkasilla vipu jumitti. Joten vaihdoin tuossa sitten tänään molemmat käsijarruvaijerit (irrottelin kengät ja rasvasin kuparitahnalla kaikki osat jne...) asennukset meni asianmukaisesti, mutta mikäs helevetti on kun oikean puolen käsijarrun linkku ei sitten halua liikkua lainkaan? Kenkä liikahtaa millin, mutta siihen se sitten jää... Kuskin puoli pitää tosi hyvin.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #18 : 17.12.2011, 00:30:09 »
jouset oikein paikallaan? ota vaikka sen pitävän puolen rumpu auki ja ota kuva, vertaa sitä siihen mikä ei pidä. Tosin sen säätö voi olla pielessä..tai vaijeri jostain syystä löysällä..

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #19 : 17.12.2011, 05:52:23 »
Herätyys!
Jospa täällä joku viel vastais :) Elikkäs itse olen ärsyyntynyt käsijarrun toimintaan, eli ryhdyin tässä alkutalvella toimeen, tarkastin kengät, pintoja oli hyvin vielä jäljellä, ja pakkasilla vipu jumitti. Joten vaihdoin tuossa sitten tänään molemmat käsijarruvaijerit (irrottelin kengät ja rasvasin kuparitahnalla kaikki osat jne...) asennukset meni asianmukaisesti, mutta mikäs helevetti on kun oikean puolen käsijarrun linkku ei sitten halua liikkua lainkaan? Kenkä liikahtaa millin, mutta siihen se sitten jää... Kuskin puoli pitää tosi hyvin.
Kysymykset: onko jarrukengien asennussarja uusittu myös? onko jouset siellä varmasti oikein?

jos vaijerit on uudet.
Tarkista vaijerin kulkureitti että on joka kohdasta kiinni. (Vertaa toiselta puolelta)
Sitten säädät kahvasta niin että tulee 5-7 napsahdusta. (ohjekirjassa 9-11 napsahdusta)
Sen jälkeen levyn pienestä reijästä siirrät paloja niin lähelle että rahisee kevyeesti. (hanttarin puolta saa laittaa aavistuksen enemmän, mutta ei lukkoon asti)
sitten soratielle kokeilemaan...
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 05:54:13 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #20 : 17.12.2011, 14:58:07 »
joo kokeile vain mutta älä vauhdista, voipi olla että kitkapinnat kengistä irotaa samointein.. kun säädät kengät, niin säädä siitä säätöpyörästä ensin kengät kiinni rumpuun, ja viisi naksausta takaisinpäin. Naksaus tulee kun jousi osuu säätöpyörän hampaiden väliin. Ja muista löysätä käsijarru kahvasta ennen operaatiota.

Volvo745D

  • Vieras
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #21 : 17.12.2011, 15:30:10 »
Kiitoksia vastauksista. Asennussarjaa ei ole uusittu, koska sen joku on tehnyt joskus aikasemmin. Säädöt on tehty niinkuin täällä on jo neuvvottukin, säätö siihen asti että rumpu rahisee, mutta ei siltikkään mitään. Senhän tiesi ettei se kenkä muutenkaan liiku siinä kovin paljoa mutta enemmän ku nyt tuossa. :( Jos seuraavalla kerralla kokeilis uudestaan ja kattelis mikä siel jumittaa.  :-[

Vaijerit on priimakunnossa, eikä sekään hirveästi vaikuta kun se pää, missä on muovisuojus mikä kiinnittyy ns. napaan niin ei mennyt pohjaan asti, koska on sen verran tiukka sovitus o-renkaan kanssa. Mutta sen ei pitäis vaikuttaa kunhan vaijeri liikkuu...  :-\

Voi olla että pistän kuvan asetelmasta tänne jos ei mikään onnistu, niin joku kokenut vänkäri osaa jo lonkalta sanoa mikä on väärin...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #22 : 25.10.2012, 13:59:25 »
ei tosta mitään käkkäiä säädetä...vaan kahvan liikettä..

 Topicin aloittajalle kuinka saada käsijarru pitämään ylä-sekä alamäessä, tämä ohje on VADIS-ojelmasta ( hieman soveltaen):

- varaa työkalut: ohut vartinen talttapäinen meisseli, tunkki, pyöränpulttien avain
- nosta ensin toinen puoli ilmaan, pyörä irti ( paras vaihtoehto, jotkut roplaa pultin reiästä)
- jarrurummun sisällä kengät ( hihnat ) kuuluvat olla lähellä rummun pintaa joten ne tulee säätää lähelle kenkien yläpäässä olevasta säätöpyörästä
- löysytä käsijarru laskemalla jarrukahva ala-asentoon
- työnnä meisseli renkaan kohdistus tapin reiästä säätöpyörään ja säädä kengät aivan kiinni rumpuun, sitten viisi (5) naksausta takaisin päin ( naksaus kuuluu siitä kun säätöpyörä eli ratas menee jousen yli )
- tee sama toisella puolelle
- joskus nämä säätömutikat voivat ollakin peilikuvana toiseen puoleen nähden joten säädä rauhassa ettei kengät loittone rummusta vaan lähenevät
- säädä käsijarrukahvan liike sopivaksi
- renkaat paikalleen ja liikkeelle ja toteamaan että käkkäri toimii  ;)

 Näin olen säätänyt aina omista 850 käkkärin ja kyllä pitää
Näillä ohjeilla koitin eilen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä säätää oman 850 (-96) käsijarrua. Ei vaan kerpele löytynyt tuota säätöruuvia vaikka kuinka yritin taskulampulla tihrustaa... Ja ihkaoma Alfamerinkin korjausopas oli hukassa.

Nyt löytyi sekin opus, ja sen mukaiset ohjeet on samanlaiset - tosin siinä mainitaan, että ao säätöruuvi on jarrukenkien välissä niiden yläpäässä.

Niin ja jarrulevyssä on ihkaoma reikänsä tuolle hommalle, eli sitä renkaan kohdistustappia ei tarvitse lähteä poistamaan. Yritin sitäkin, mutta nopsaan totesin ettei sen kautta säädetä yhtään mitään.

Liekö sitten näiden kasipätkien käkkäreissä eroja vuosimallin tms myötä?

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #23 : 25.10.2012, 19:16:30 »
Näillä ohjeilla koitin eilen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä säätää oman 850 (-96) käsijarrua. Ei vaan kerpele löytynyt tuota säätöruuvia vaikka kuinka yritin taskulampulla tihrustaa... Ja ihkaoma Alfamerinkin korjausopas oli hukassa.

Nyt löytyi sekin opus, ja sen mukaiset ohjeet on samanlaiset - tosin siinä mainitaan, että ao säätöruuvi on jarrukenkien välissä niiden yläpäässä.

Niin ja jarrulevyssä on ihkaoma reikänsä tuolle hommalle, eli sitä renkaan kohdistustappia ei tarvitse lähteä poistamaan. Yritin sitäkin, mutta nopsaan totesin ettei sen kautta säädetä yhtään mitään.

Liekö sitten näiden kasipätkien käkkäreissä eroja vuosimallin tms myötä?

se ei ole ruuvvi, vaan ratas mitä pyöritetään..ja se naksaus mikä kuuluu, on kun rattaan hammas menee jousen yli.. ja tämä säätö tsydeemi on todellakin käsijarrukenkien välissä ylhäällä :) Kyllä sä onnistut säätämään jahka löydät oikean kohdan siellä rummun sisällä :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #24 : 26.10.2012, 08:32:38 »
se ei ole ruuvvi, vaan ratas mitä pyöritetään..ja se naksaus mikä kuuluu, on kun rattaan hammas menee jousen yli.. ja tämä säätö tsydeemi on todellakin käsijarrukenkien välissä ylhäällä :) Kyllä sä onnistut säätämään jahka löydät oikean kohdan siellä rummun sisällä :)
Aa, kiitos tiedosta!

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #25 : 26.10.2012, 11:44:14 »
Sit on kyl ollut jotain malleja, joissa säätöä ei ole vaan säätö tehdään pelkästään vaijerin kahvan päästä.

No täysin susi systeemi tuo on joka tapauksessa.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #26 : 26.10.2012, 13:30:14 »
1. kuva kertoneen enemmän kuin puolikas romaani.

http://i35.photobucket.com/albums/d157/jod1jod/Brakes/Brakes008.jpg

Napsuteltava kohde on siis tuo pystysuorassa oleva ratas säätötapin vas. kolmanneksessa. Se koskettaa hieman yo. jouseen. Säätöliike on ylhäältä alas tahi toisinpäin, joku muistavainen voisi antaa tästäkin ohjeet.

Olen käyttänyt melko pitkävartista ruuvaria, n. 4-5mm leveä, liu'uttanut jarrulevyn reiästä sen kärkeä pitkin säätötappia kunnes törmään rattaaseen ja siitä hamuillut hampaan otteeseen. Joskus samalla tähtäyksellä saa napsautettua useammankin kerran ennen kuin pitää taas etsiä ratas liu'uttamalla.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #27 : 26.10.2012, 13:49:42 »
Toi systeemi on sama ku jenkkiautoissa ja monessa muussa. Kerran törmäsin sellaseen et oli ottanu jostai syystä damagee ja oli täysin väärässä asennossa. Jos kunnolla haluu nii purkaa ja kattoo mitä kamat on syöny. Jos toi säätöpalikka ruostuu kiinni nii ei paljon ruuvarit auta.
V70 TDI

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #28 : 26.10.2012, 14:05:51 »
1. kuva kertoneen enemmän kuin puolikas romaani.

http://i35.photobucket.com/albums/d157/jod1jod/Brakes/Brakes008.jpg

Napsuteltava kohde on siis tuo pystysuorassa oleva ratas säätötapin vas. kolmanneksessa. Se koskettaa hieman yo. jouseen. Säätöliike on ylhäältä alas tahi toisinpäin, joku muistavainen voisi antaa tästäkin ohjeet.

Olen käyttänyt melko pitkävartista ruuvaria, n. 4-5mm leveä, liu'uttanut jarrulevyn reiästä sen kärkeä pitkin säätötappia kunnes törmään rattaaseen ja siitä hamuillut hampaan otteeseen. Joskus samalla tähtäyksellä saa napsautettua useammankin kerran ennen kuin pitää taas etsiä ratas liu'uttamalla.

Kieltämättä kuva avarsi ymmärrystäni, etsin siis alunperin täysin väärännäköistä kohdetta ruuvimeisselilleni. Nöyrä kiitos kuvasta  -H-

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #29 : 26.10.2012, 16:25:12 »
Sit on kyl ollut jotain malleja, joissa säätöä ei ole vaan säätö tehdään pelkästään vaijerin kahvan päästä.

No täysin susi systeemi tuo on joka tapauksessa.

ei ole ollut koskaan muita malleja 850. Ellei joku ole itse tehnyt viritelmiä sinne.. Ja tässä mallissa käsijarru on äärimäisen pitävä jos on säädetty oikein. Tietty ajaessa ei koskaan saa 850sen käkkäriä käyttää..silloin irtoaa pinnat kengistä ja hajoittaa mahdollisesti muutakin rummun sisällä..

 

KL-varaosat  Race.fi