Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Tossu - 06.04.2016, 22:42:45

Otsikko: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Tossu - 06.04.2016, 22:42:45
Jeps, eli tulevaisuudessa siirryn diesel käyttikseen ja jätän bensaturbon nautiskelua varten. Vaihtoehtoja on muutaman, myös muita kuin Volvo. Rahaa n.2k€ käytettävissä.

Volvo 850/mk1 x70 TDI
Volvo 940 Tdic
Volvo V70 mk2/mk1 S80 TDI/D5
BMW E34 TDS
Mersu (hyi ;D) W124 250D-->

Kokemuksia näistä, plussia ja miinuksia sekä vinkkejä. P80 koristen Volvojen kanssa on bensana tullu pelattua. Mikä tuolla budjetilla mikä kannattaisi ostaa? Mitään pikkukippoa en halua, 76km suuntaansa joten saa olla  vähän mukavuuteenkin panostettu.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: volvo nro 5 - 06.04.2016, 22:53:42
S 80 TDI saattais noista olla jonka valitsisin. Hiljainen ohjaamo ja mukava matka-ajossa. Turvallisin luultavasti. Noilla(kin) koneilla on päästelty isoja kilometrimääriä kun remmihommat kunnossa. Pieniruokainen. Jos pimeää taivalta niin hyvät lisävalot vain keulalle niin tuolla vehkeellä työmatkoja suorastaan odottaa  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Taavi.H - 06.04.2016, 22:59:15
Volvo 850/mk1 x70 TDI
Volvo V70 mk2/mk1 S80 TDI/D5

850 / x70 olis sulle hyvä valinta koska ovat autoina tuttuja. Ei ne nyt niin paljoa erilaisia ole bensoina tai dieseleinä...

Jos sitten kakkoskoppaan lähdet, niin mielummin D5 / 2.4D common rail -kone. On se sentään nykyaikaa verrattuna tähän VW-sepelimyllyyn (sanon näin vaikka itse TDI:llä ajankin! :D ). Plus huoltokustannukset remmienvaihdon muodossa paljon mukavammat noissa koneissa joissa ei syöttöpumppua ole.

99-01 TDI-koneiset ovat sitten kaikkein haastavimpia noiden vikakoodien luvun kanssa.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 06.04.2016, 23:08:14
Eihän syöttöpumppu moottoreissa ole kuin 1 hihna enemmän nokka-akselin takapäässä (ainakin TDI/D24), verrattuna noihin Commonraileihin. Silloin ei ole sitäkään jos pumppu pyörii jakopäällä. Taitaa pumpun hihnakin maksaa jotain 10-15e ja vaihtoväli muistaakseni 80tkm.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Taavi.H - 06.04.2016, 23:12:31
Eihän syöttöpumppu moottoreissa ole kuin 1 hihna enemmän nokka-akselin takapäässä (ainakin TDI/D24), verrattuna noihin Commonraileihin. Silloin ei ole sitäkään jos pumppu pyörii jakopäällä. Taitaa pumpun hihnakin maksaa jotain 10-15e ja vaihtoväli muistaakseni 80tkm.

Kyllä siinä vaan oma hommansa tuppaa olemaan, vaikkei hihna maltaita maksakaan. Plus että jotain ne rullatkin maksaa.

TDI:ssä jakohihnan vaihtoväli lähteestä ja vuosimallista riippuen on 90 tai 120 tkm, pumpun hihnan vaihtoväli puolet siitä.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 06.04.2016, 23:25:59
Onko noilla TDI pumpun hihnan kiristimillä sama vaihtoväli kuin jakohihnalla ?. Melko hinnakkaita nuo kiristimet näkyy motonetissä olevan. Pumpun remmikin maksaa näköjään 25e TDI:ihin. Nähtävästi tuohon on pumpun hihna remontti vähän kalliimpi kuin D24:seen.

edit: TDI jakopään ja pumpun osat maksaa 60e enemmän kuin D5 jakopäänhihna-sarja.

Tuollainen W124 250D kuluttaa muuten vähän enemmän kuin 945 D24:sella. Joskus tullut ajettua 190 2.5 automaatti turbodieselillä niin enemmän se löpöä vie kuin 940 d24 koneella. Mersussa on kans huonommat sulakkeet kuin Volvossa. Samoin mersun ohjaus on kuin ladasta koska apusimpukka ja Volvossa raidetanko.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Taavi.H - 06.04.2016, 23:50:12
edit: TDI jakopään ja pumpun osat maksaa 60e enemmän kuin D5 jakopäänhihna-sarja.

Työtä menee sitten jokunen tunti enemmän TDI:n kanssa. Joko itse tehden tai teetettynä, mutta enemmän kuitenkin.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: janne81 - 07.04.2016, 05:27:45
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Hiltsu - 07.04.2016, 07:03:35
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.
Kyllä näin on.

Ite ostin vajaa kuukausi sitten -99 MK1 V70 tdi koneella, kilsoja ostaessa ol 385tkm. Hinta ol ehkä vähän kova, 2500€ mutta vain 3-omistajaa, huollettu mm. remmit, jarrut, ilmastoinnin kompura yms.

Ainut vaan että oikeasti hyvät yksilöt on harvassa :-\
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Ristus - 07.04.2016, 07:25:03
halvat MB ja BMW diiselit kannattaa unohtaa niistä tulee kalliita... ja mersussa ehottomasti aina kolmelitranen jos kattelee... bemmin hyvät diiselit maksaa kuin tauti.

hintahaitariisi menee just edellä mainitut...
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Tossu - 07.04.2016, 11:03:31
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.

Tätä vähän mietinkin, että tuolla rahalla kannattaa ehkä kallistua noihin vanhempiin :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Tossu - 07.04.2016, 11:05:20
S 80 TDI saattais noista olla jonka valitsisin. Hiljainen ohjaamo ja mukava matka-ajossa. Turvallisin luultavasti. Noilla(kin) koneilla on päästelty isoja kilometrimääriä kun remmihommat kunnossa. Pieniruokainen. Jos pimeää taivalta niin hyvät lisävalot vain keulalle niin tuolla vehkeellä työmatkoja suorastaan odottaa  :)

S80 on kyllä mukava, joskus olen ajellut. Erimaata verrattuna esim. 850
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Taavi.H - 07.04.2016, 11:58:24
S80 on kyllä mukava, joskus olen ajellut. Erimaata verrattuna esim. 850

Eroa on kyllä kuin yöllä ja päivällä. :)

Budjettisi vaan tekee sikäli ongelmaa, että paljon ajettuja tai muuten huonokuntoisia on vain tarjolla. Eikä tarvi vielä haaveillakaan D5-koneisista...tonnin-pari tarvis lisää budjettiin.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: volvo nro 5 - 07.04.2016, 17:02:24
Monilla automerkeillä mallimuutoksen tai uuden mallin ensimmäinen vuosimalli tai pari vuosimallia lapsentautisia. Ikävä kyllä volvokin kompastunut tuohon välillä. Kaikenlaista kaasuläppä-, ilmamassamittari-, mittaristo-, ym sähkövikaa enemmän "uusissa" malleissa. Nämä tietenkin asioita joita jokainen näkee ja tulkitsee eri tavalla. Mutta jos itse olisin etsimässä samoilla ehdoilla autoa, päätyisin helposti ratkaisuun jonka laitoin ekaan vastaukseeni.

850/ 1 kopan V70:stä muuten sinun tapauksessa sinulle tuttuna autona ehdottaisin, mutta S80 on mukavampi kiesi, ja pitkillä matkoilla mukavuus ei ole haitta. Vaikka hyviä 850/ mk 1 V70 ovat ajaa.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: InlineFour - 07.04.2016, 17:40:22
Mul on ollu nuo kaikki versiot volvolta käyttiksinä, d24x, tdi ja nykyinen volvon ihan ekoja omia dieseleitä, 2.4d.
Kopista parashan on ollu nykyinen S80, ajettavuudeltaan. Korjaamiseen menny kyllä parit takavetovolvon ostohinnat. Toisaalta siinä ei o alustassa enää mitään vanhaa ku rakennettu koko läjä kohta uusiks, prkl..

Mut jos koneina vertaillaan, kaikki voittajavaihteiston eli automaatin kanssa, kun ei viitsi sotkeentua noihin sotkettaviin pula-ajan keksintöihin, niin tdi on selkeesti noista ripein. Jos voi niin sanoa 140 heppasesta, niin tuntuu jopa vähän "kisaselta". Tän automaattilootakin oli tosi terävä vaihtamaan eikä paljoa luistellu.

d24:set taas on hirveitä ronksottajia, laiskin nuista kolmesta moottorista, mutta hommansa tekee hyvin eli kuljetti paikasta toiseen, ja tosi pienin ylläpitokuluin. Ja paremmin kun hyvin sillä liikenteen seassa pärjää. Tän automaattiloota sitten oli näistä kaikista luistavin, mutta myös ehkäpä mukavinkin samasta syystä.

Nykyinen 2.4d on noista kaikista eleettömin, hiljainen käynniltään eikä mitenkään ihmeellisesti vedäkkään. Mutta sama juttu tässäkin, paremmin kun hyvin pärjää liikenteessä. Tän laatikko on kaupunki/taajama-ajossa vähän perberistä, omaan mieleen arpoo vähän liikaa vaihteitten välillä. Antais ennemmin vaikka luistaa vähän enempi.

Kaikissa noista on ollu kulutus käytännössä aivan sama, johtunee kyllä ihan omasta ajotyylistä kun dieseli on just siinä parhaimmillaan että kulutus ei kasva läheskään samassa suhteessa kun bensakoneella jos sille antaa happea. Alle 5.5ltr/100km työmatka-ajossa saannu nyk. S80 menemään kun kerran jaksoin ajella ku sokiat mummot. Semmonen 6,5-6,7ltr/100km on keskikulutus töissäkäydessä 89km/h keskinopeudella ( kulutus on itse laskettu ja keskinopeus otettu mittarista- mittarin mukaan kun keskikulutus on muka 4.8-4.9ltr ::) )

V70 tdi meni muistaakseni vielä vähemmällä, muttei mitään muistikuvaa luvuista.

Summa summarum; mistään noista ei ole oikeastaan pahaa sanottavaa, kaikki on toimineet kun junan kellot, mitä nyt deekusta joutu vaihtaan kaikki hehkut kun oli kerran keskellä yötä hirveessä pakkasessa ainoo mahis antaa sille 24 volttia apuvirtaa ::) :D
Että jos vaan saat käsiis toimivan yksilön niin ei nuista mihkään pety perus paikasta a paikkaan b-käytössä.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: janne81 - 07.04.2016, 21:28:20
http://www.nettiauto.com/volvo/s70/7922866
Tosta sulle auto.
Ostat suoraan käyttäjältä 8-pätkä niin saat pikku alennuksen.(ehkä)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Tossu - 07.04.2016, 23:03:11
Pitää miettiä näitä. Yksi minulle yllättävämpi vaihtoehto tuli mieleen,eräs 90-lukulainen pieni perheauto. Mukavuudessa häviää, mutta taatusti yksi varmimpia ja vähävikaisimpia 90-luvun autoja. Bensakuluja laskin niin kuukaudessa säästäis noin 120euroa ainakin (mulle ihan vitullinen kasa euroja ;D). Veroissa ja vakuutuksissa myös jossain määrin. Volvossa ois kaikkee pientä leimalle ja isompaa muuten että sais siitä oikeesti hyvän. En tiedä kehtaanko kiusata tuota Volvoani kauaa, ettei ihan nyt väsähdä jokapaikasta. Sillä tuli mieleen pienempi ja reilusti halvempi auto, niin voisin ostaa jopa nyt.

Kehtaankohan sanoa edes merkkiä täällä  ;D

Erään siistin vastaleimatun vm.94 Toyota Corollan bongasin netistä. Voisi ainakin käydä katsomassa kun sattu olemaan lähelläkin.

Kyseisestä merkistä ja mallistakin  on talossa pitkähkö kokemus. Ei ikinä mitään tyhjänpäivästä vikaa. On vaan hirveen tylsiä ja halpoja kilsoja
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Hiltsu - 09.04.2016, 09:44:56
Onhan se corola halpa ylläpidettävä, mutta jos pelkästään oman turvallisuuden vuoksi joku isompi volvo.

850 / s&v70 -97-98 on parhaita, ne  ei turhia herjaa.

Itellä tuossa -99 satunaisesti vikavalo loistaa, mutta ei vaikuta toimivuuteen
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: volvo nro 5 - 09.04.2016, 10:34:01
Pitää miettiä näitä. Yksi minulle yllättävämpi vaihtoehto tuli mieleen,eräs 90-lukulainen pieni perheauto. Mukavuudessa häviää, mutta taatusti yksi varmimpia ja vähävikaisimpia 90-luvun autoja. Bensakuluja laskin niin kuukaudessa säästäis noin 120euroa ainakin (mulle ihan vitullinen kasa euroja ;D). Veroissa ja vakuutuksissa myös jossain määrin. Volvossa ois kaikkee pientä leimalle ja isompaa muuten että sais siitä oikeesti hyvän. En tiedä kehtaanko kiusata tuota Volvoani kauaa, ettei ihan nyt väsähdä jokapaikasta. Sillä tuli mieleen pienempi ja reilusti halvempi auto, niin voisin ostaa jopa nyt.

Kehtaankohan sanoa edes merkkiä täällä  ;D

Erään siistin vastaleimatun vm.94 Toyota Corollan bongasin netistä. Voisi ainakin käydä katsomassa kun sattu olemaan lähelläkin.

Kyseisestä merkistä ja mallistakin  on talossa pitkähkö kokemus. Ei ikinä mitään tyhjänpäivästä vikaa. On vaan hirveen tylsiä ja halpoja kilsoja

Sanon tämän kans ihan hiljaa ettei muut kuule  ;D Tuo on varmasti hyvä auto, kestävä ikiliikkuja. Ei huono perheen kakkosautoksi. Meillä on Corolla toisena autona, toinen on volvo. Saman ikäisiä molemmat. Ajettavuudessa tuo nousevan auringon maan tuote ei yllä foorumin pääaiheen tasolle. Osaat varmaan arvata kumman auton ovet kuitenkin aukeaa kun lähdetään pitkälle reissulle  :) Tuon corollan varmuuden kun sais yhdistettyä volvon mukavuuteen niin olis jo hyvä, varmaan pitäis arvon vielä paremmin ku toyota.   :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: Tossu - 09.04.2016, 16:35:53
Sanon tämän kans ihan hiljaa ettei muut kuule  ;D Tuo on varmasti hyvä auto, kestävä ikiliikkuja. Ei huono perheen kakkosautoksi. Meillä on Corolla toisena autona, toinen on volvo. Saman ikäisiä molemmat. Ajettavuudessa tuo nousevan auringon maan tuote ei yllä foorumin pääaiheen tasolle. Osaat varmaan arvata kumman auton ovet kuitenkin aukeaa kun lähdetään pitkälle reissulle  :) Tuon corollan varmuuden kun sais yhdistettyä volvon mukavuuteen niin olis jo hyvä, varmaan pitäis arvon vielä paremmin ku toyota.   :)

Netistä löytämäni ei ollut aivan niin hyvä mitä oletin. Historiasta ei ollut oikein tietoa ja 400tkm ajettu. Kaverilla ois 270tkm ajettu E10 wagon. Aiko leimata ennen myyntiä. Auton historia on aika hyvin selvillä eikä ole kiertopalkinto. Käyn tarkemmin syynäämässä tätäkin. Hinta on lähes sama mitä tuossa huonommassa joka oli ehkä satasen pari ylihintanen. Alle tonnin autoja molemmat kumminkin.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
Kirjoitti: janne81 - 09.04.2016, 17:27:23
Tonnilla tai alle ei tuu äkkiä varmempaa peliä mieleen kun just joku corolla tai muu japsi.
Tietysti joku takaveto volvo mutta se kulutus  :-\