Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 B230K

  • 11 Vastauksia
  • 8008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _petrii_

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 B230K
« : 04.10.2012, 20:21:48 »
Moro kaikille, olisko kellään tietoo/kokemusta B230K koneen muuttamista ruisku koneeksi ja jos nyt vielä lisäis niin kestääkö kone kuinka hyvin turbotusta. Tuli tossa alkuviikosta ostettua ekaksi projekti/käyttö autoksi kyseinen vekotin. Ja jos tämä kuulostaa jo liki mahdottomaksi/ylihintaiseksi projektiksi niin kannattaako vakio kaasarin tilalle hommata Dellorto 45 DRLA tuplia taikka Weber 44 IDF tuplia ? kiitos jo etukäteen

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #1 : 04.10.2012, 20:23:26 »
Pikkusen kun koittaa tota haku-toimintoo niin löydät varmasti vähintäänkin riittävästi tietoa vinokoneen turbottamisesta. Touhutonni siihen kannattaa ainakin varata
No kun halvalla sai.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #2 : 04.10.2012, 20:25:38 »
B230F on sama moottori mutta LH-jet ruiskulla, joten eihän sen muuttamisessa mitään rakettitiedettä ole. Ostaa osat ja pulttaa kiinni. Turboa se kestää jo vakiona (B230FT on ruiskuturbo) ja vahvistettuna siitä saa paljonkin tehoa. Foorumilta löytyy noista kyllä paljonkin juttua ja monta vastaavaa projektia että eikun lueskelemaan vaan. ;)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #3 : 04.10.2012, 20:30:33 »
B230F on sama moottori mutta LH-jet ruiskulla, joten eihän sen muuttamisessa mitään rakettitiedettä ole. Ostaa osat ja pulttaa kiinni. Turboa se kestää jo vakiona (B230FT on ruiskuturbo) ja vahvistettuna siitä saa paljonkin tehoa. Foorumilta löytyy noista kyllä paljonkin juttua ja monta vastaavaa projektia että eikun lueskelemaan vaan. ;)
B230K:ssa kansi on 631(heronhead) ja männätkin hieman erilaiset.

Edit: B230FT ei ole B230F ruuvattuna turbo kupeeseen.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2012, 20:42:16 kirjoittanut järviin »

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #4 : 04.10.2012, 20:50:35 »
joo ei nyt suoraan sama mutta suurinpiirtein.. kyllä niitä osia löytyy ja ohjeita varsinkin kun lueskelee ;)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #5 : 04.10.2012, 21:54:09 »

Jos ahtamaan alkaa niin B230K:n voi heittää suoriltaan mäelle. Oikein mitään nyt niin käyttökelposta kyseisessä koneessa ei ole.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: Volvo 240 B230K
« Vastaus #6 : 04.10.2012, 22:09:58 »
Paljonko laskee puristukset jos heittää vaikkapa 530 kannen b230k:n lohkon päälle?
Olisi täten palotilaa kannessa sekä männässä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Re: Volvo 240 B230K
« Vastaus #7 : 04.10.2012, 22:14:51 »
Paljonko laskee puristukset jos heittää vaikkapa 530 kannen b230k:n lohkon päälle?
Olisi täten palotilaa kannessa sekä männässä.
No puristukset on jotain viispuol.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Re: Volvo 240 B230K
« Vastaus #8 : 04.10.2012, 23:46:01 »
No puristukset on jotain viispuol.

Tuon kun saa käymään, niin kestää ahtaa jonkin verran :juhau:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Re: Volvo 240 B230K
« Vastaus #9 : 05.10.2012, 09:41:30 »
Tuon kun saa käymään, niin kestää ahtaa jonkin verran :juhau:

Alle viiden baarin ahtopaineet lasketaan tuulettamiseksi....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #10 : 07.10.2012, 12:11:40 »
Jos ahtamaan alkaa niin B230K:n voi heittää suoriltaan mäelle. Oikein mitään nyt niin käyttökelposta kyseisessä koneessa ei ole.

En ihan noin jyrkästi tyrmäis kuitenkaan. Lohko ja kampiakseli on ihan käyttökelposia, tai sit jos tekee pitkäiskun ni lohko ja männät. Mäntiä tietty joutuu muokkaamaan, mutta näyttää sitten hyvin kestävän kohtuullista väärinkäyttöäkin tollasissa 5-600hv koneissa. Kannesta en osaa sanoa mitään, mut jos se on virtaava niin tostahan vois saada kestävän budjettiahtomoottorin, kun vähän mäntiä muokkais ja kanget vaihtais?

Poissa A.Alanne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 B230K
« Vastaus #11 : 09.10.2012, 21:52:09 »
Jos ahtamaan alkaa niin B230K:n voi heittää suoriltaan mäelle. Oikein mitään nyt niin käyttökelposta kyseisessä koneessa ei ole.
Jokaisella makunsa.

Palotila toimii herohead koneessa paljon paremmin kuin perus vinokoneessa, pienellä muokkauksella, eli siitä saa pallon puolikkaan tehtyä...

Kansi virtaa vakiona paremmin kuin 531/530 ym.. Pienellä hommalla siitä saa oikein hyvän tehtyä. Std venttiileitä ei tahdo mistään löytää ja jos löytää ne maksavat. ( pidemmät kuin palotilallisissa kansissa) Tietenkään mitään huippukonetta tästä ei saa tehtyä koska tuo palotila männässä rajaa aika paljon venttiilin koon kasvatusta, riippuen tietysti nokka-akselista ja puristussuhteesta ( eli tilasta joka jää venttiiliin ). 2mm uskaltaa kuitenkin turvallisesti std männällä kasvattaa, kunhan kolot ajaa uusiksi.

Veivit on noissa koneissa ollut ohkasia mitä on vastaan tullut et niistä kannattaa aloittaa jos isompaa kuin to3 ahdinta sovittaa paikkaan.

En ihan noin jyrkästi tyrmäis kuitenkaan. Lohko ja kampiakseli on ihan käyttökelposia, tai sit jos tekee pitkäiskun ni lohko ja männät. Mäntiä tietty joutuu muokkaamaan, mutta näyttää sitten hyvin kestävän kohtuullista väärinkäyttöäkin tollasissa 5-600hv koneissa. Kannesta en osaa sanoa mitään, mut jos se on virtaava niin tostahan vois saada kestävän budjettiahtomoottorin, kun vähän mäntiä muokkais ja kanget vaihtais?
4,7mm on joskus vapareihin tullu syvennettyä koloja, kun puristussuhdetta oon nostellut lohkoa plaanaamalla ja mäntiä sorvaamalla niin paljon että venttiilille jää se 1,5mm tilaa konetta pyörittäessä

 

RallyBaron  Samppasport